Ik gok een elecktrische pompwagen?quote:Op donderdag 23 juni 2016 06:16 schreef escortmk2 het volgende:
Begrijp ik het goed dat je nu een hand pompwagen hebt, maar eigenlijk een kooi aap wilt?
Of wil je dat het max. gewicht van de pallets verlaagd wordt?
Je werkgever vindt het een te grote aanschaf om zijn personeel niet met 4x te zware pallets te laten werken. Simpel, elke week 2 dagen last van je rug en ziek thuis. Dat is pas duur voor je werkgever. Als jouw gezondheid zijn verdienmodel is, dan moet je daar heel snel en rigoureus een einde aan maken. Jouw lichaam is nog veel waardevoller dan een elektrische palletwagen.quote:Op donderdag 23 juni 2016 05:09 schreef pascalb112 het volgende:
Hallo
Ik werk als vrachtwagenchauffeur en nu moet ik elke dag zelf lossen op de locaties met een hand pompwagen.
Nu is het zo dat er palletkisten staan met een gewicht van meer dan 15 a 1600kg p stuk.
Nu is voornamelijk mijn vraag.
Mag dit volgens de arbo wetgeving? er staat mij namelijk iets bij dat een pallet maar 400kg mag wegen en aangezien er al 2 collega's zijn die ermee stoppen omdat ze blessures opgelopen hebben door dit werk
En kan ik mijn werkgever dwingen deze aan te schaffen?
Mn werkgever geeft elke keer aan dat het een te grote aanschaf is en dat ie dat niet zo kan doen
Alvast bedankt voor de reacties
Je kunt eens de arbeidsinspectie bellen:quote:Op donderdag 23 juni 2016 05:09 schreef pascalb112 het volgende:
En kan ik mijn werkgever dwingen deze aan te schaffen?
Volgens de ARBO is alles boven de 400kg trekken of duwen altijd te zwaar, daar onder geldt jouw verhaal.quote:Op donderdag 23 juni 2016 11:38 schreef hottentot het volgende:
En de gewichten zijn alleen maar een indicatie om wel of geen trekkracht meting te doen, jij mag rustig 1000KG trekken, zolang de palletkar maar soepel genoeg rolt.
Heb je daar iets van een regel van de Arbo zelf bij?quote:Op donderdag 23 juni 2016 11:55 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Volgens de ARBO is alles boven de 400kg trekken of duwen altijd te zwaar, daar onder geldt jouw verhaal.
http://arbocatalogus.wijn(...)wagen.php?active=481quote:Op donderdag 23 juni 2016 12:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
Heb je daar iets van een regel van de Arbo zelf bij?
Ik lees zelf alleen maar dat onder ideale omstandigheden de last onder de 400KG blijft. Maar niet dat dit een wettelijk geldende norm is. Zo is het wel een duidelijke norm dat men zelf niet meer dan 23Kg mag tillen of dat een trekkracht van een pallet nooit of te nimmer de 50kg overschrijd, en bij regelmatig gebruik nooit de 30kg
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb zelf vroeger wat anders geleerd, maar regels kunnen veranderen. Lijkt mij voor TS wel fijn dat hij zijn wg met juiste Arbo regels om de oren slaat.
Van zwaar trekken kun je geblesseerd rakenquote:Op donderdag 23 juni 2016 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich zijn de regels er niet voor niks en je werkgever moet zich daar gewoon aan houden. Maar ik ken die dingen nog wel van vroeger en ik vond ze fijner dan de elektrische, en ik zie niet hoe je er geblesseerd van kan raken. Als het zwaar is moet je het niet snel in beweging proberen te krijgen natuurlijk, dan moet er aan gaan hangen en wachten tot die gaat rollen.
Arbo link:quote:Op donderdag 23 juni 2016 12:24 schreef HardMetal het volgende:
[..]
http://arbocatalogus.wijn(...)wagen.php?active=481
Daarna doorklikken naar het stuk over duwen en trekken...
http://www.agroarbo.nl/gl(...)ng/duwen-en-trekken/quote:Hanteer als grenswaarde voor de maximale duw- of trekkracht 50 kg aan kracht. Het gewicht, inclusief belading, mag dan ongeveer 400 kg zijn. Dit gewicht kan groter of kleiner worden afhankelijk van de ondergrond, de grootte van de wielen en de versnelling waarmee de kar op gang wordt gebracht.
Om blessures te voorkomen moet je altijd op je eigen 'techniek' letten, ook bij 400 kg. Ik heb genoeg mensen gezien die aan zo'n ding met 1000 kilo erop gaan lopen trekken, maar je moet gewoon geduldiger zijn en geen plotselinge bewegingen maken bij een groot gewicht.quote:Op donderdag 23 juni 2016 12:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Van zwaar trekken kun je geblesseerd raken
Als er 1,5 ton op zo'n kar ligt kun je gaan hangen wat je wilt maar dat zal weinig uitrichten. Of je moet al geluk hebben met een nieuwe soepel kar op een zeer vlakke ondervloer.
Letterlijk uit de arbo....quote:Op donderdag 23 juni 2016 12:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Arbo link:
[..]
http://www.agroarbo.nl/gl(...)ng/duwen-en-trekken/
En dat bedoel ik met dat er geen norm is van 400 kg....
Dus omdat er te weinig geld zou zijn, moeten we een bedrijf toe blijven staan om goedkoper dan anderen te kunnen werken door de wettelijke regels te mogen blijven negeren.quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:02 schreef Zolderkamer het volgende:
In het transport staat er altijd een ander bedrijf klaar om het over te nemen.. in die zin snap ik je baas wel.. ieder duppie is er eentje..
Je kan gaan klagen ed.. maar de vraag is wat er dan gebeurt..
Bijv: het bedrijf kan echt niet investeren, de arbo zegt dat het wel moet, de kosten worden te hoog en de klant gaat naar een ander, resultaat kan zijn dat het bedrijf failliet kan gaan.. en je je baan dus kwijt bent..
Je wist op dag 1 wat er van je verwacht werd, je had natuurlijk ook op een container of betonauto kunnen solliciteren... En de kans zit er in dat je dat na een klacht bij de arbo alsnog moet en je je collega's (die er misschien helemaal geen problemen mee hebben) ook hun baan afneemt..
Tja.. je werkgever is fout, maar of je hem dat kan of moet aanrekenen weet ik niet...
Rolcontainers staan er ook bekend om altijd gelazer (gewikkelde touwtjes ed) met de wieltjes te hebben.. kan ie wel maar 150 kilo wegen, maar je duwt een heel ander gewicht... zo is er overal wel iets..
Je kan natuurlijk ook gewoon een chauffeursbaan zoeken die beter bij je past en je werkgever laten voor wat het is..
Maarja das enkel mijn gedachte..
Het gaat erom wat je wilt bereiken.... Tuurlijk kun je klagen.. helemaal prima.. maar als je baantje daardoor oplost ben je nog nergens he...quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus omdat er te weinig geld zou zijn, moeten we een bedrijf toe blijven staan om goedkoper dan anderen te kunnen werken door de wettelijke regels te mogen blijven negeren.
Als je die lijn doortrekt zou je ook tegen de belasting kunnen zeggen, dat je maar opgehouden bent met belasting betalen, want anders is je bedrijf niet levens vatbaar.
Door te denken van ach, je wist het toch en niet zo zeuren werden mannen vroeger minder oud en ging menigeen krom met pensioen.
Beter met een gezond lijf in de WW, dan krom met pensioen lijkt mij.quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het gaat erom wat je wilt bereiken.... Tuurlijk kun je klagen.. helemaal prima.. maar als je baantje daardoor oplost ben je nog nergens he...
Niet iedereen is hetzelfde gebouwd en heeft dezelfde technieken... Fysiek zwaar werk bestaat nou eenmaal.. en het komt vooral aan op je postuur.. De ene kan er prima mee omgaan en de ander juist niet.. zoveel mensen zoveel wensen..quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter met een gezond lijf in de WW, dan krom met pensioen lijkt mij.
De transportbranche is nogal onderhevig aan concurrentie... En ik heb een donkerbruin vermoeden dat het niet om 1 auto gaat..quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:24 schreef hottentot het volgende:
Daarbij als er al geen geld is voor een fatsoenlijke palletkar, dan ben je als bedrijf toch al niet levensvatbaar meer.
Het gaat mij er meer om wat mag en indien nodig dat ik kan eisen dat er een elektrische palletwagen komtquote:Op donderdag 23 juni 2016 06:16 schreef escortmk2 het volgende:
Begrijp ik het goed dat je nu een hand pompwagen hebt, maar eigenlijk een kooi aap wilt?
Of wil je dat het max. gewicht van de pallets verlaagd wordt?
Ik heb per pallet mijn volledige gewicht nodig om hem in beweging te krijgen (gaat dan om 100+ kg) om hem in beweging te krijgenquote:Op donderdag 23 juni 2016 11:38 schreef hottentot het volgende:
Het gaat niet zozeer om het gewicht, maar het gaat om de krachten voor starten en op gang blijven welke binnen de normen dienen te blijven.
Dit zijn de waarden zoals ik die vroeger geleerd heb:
Grenswaarden voor de gezondheid 20kg om in beweging te komen en 12 kg om in beweging te blijven. Hierboven dient het aanbeveling om maatregelen te treffen, en dit hangt ook een beetje af van de frequentie.
Heb je minimaal 30kg nodig om op gang te komen en/of minimaal 18kg om op gang te blijven, dan is er sprake van een misstand en zijn maatregelen verplicht ongeacht de frequentie.
Kun je zelf zo meten met een simpele visweeghaak van de lokale viswinkel.
Tevens dwing dit af, want je staat in je recht (ik ken eigenlijk geen palletwagens die onder deze normen blijven met zo'n last.) overleg met je collega's, en zeg tegen je baas dat jullie vanaf aankomende week Donderdag deze pallets niet meer met de hand vervoeren. Dan heeft hij een week om een oplossing te zoeken, is het model wat hij wil niet snel leverbaar (veel van die dingen staan op voorraad.) dan huurt hij in de tussentijd maar wat.
Maar hij kan gewoon de electriciën een aansluiting voor het laadpunt laten maken en 3 vertegenwoordigers bellen om hem vanmiddag nog een offerte plus leverdatum toe te mailen,
En de gewichten zijn alleen maar een indicatie om wel of geen trekkracht meting te doen, jij mag rustig 1000KG trekken, zolang de palletkar maar soepel genoeg rolt.
Ik snap jou gedachte. Maar voor mij werkte er nog 2 mensen die allebei uitgevallen zijn 1 met schouder en de ander omdat ie alleen maar hoofdpijn enzovoort heeft.quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:02 schreef Zolderkamer het volgende:
In het transport staat er altijd een ander bedrijf klaar om het over te nemen.. in die zin snap ik je baas wel.. ieder duppie is er eentje..
Je kan gaan klagen ed.. maar de vraag is wat er dan gebeurt..
Bijv: het bedrijf kan echt niet investeren, de arbo zegt dat het wel moet, de kosten worden te hoog en de klant gaat naar een ander, resultaat kan zijn dat het bedrijf failliet kan gaan.. en je je baan dus kwijt bent..
Je wist op dag 1 wat er van je verwacht werd, je had natuurlijk ook op een container of betonauto kunnen solliciteren... En de kans zit er in dat je dat na een klacht bij de arbo alsnog moet en je je collega's (die er misschien helemaal geen problemen mee hebben) ook hun baan afneemt..
Tja.. je werkgever is fout, maar of je hem dat kan of moet aanrekenen weet ik niet...
Rolcontainers staan er ook bekend om altijd gelazer (gewikkelde touwtjes ed) met de wieltjes te hebben.. kan ie wel maar 150 kilo wegen, maar je duwt een heel ander gewicht... zo is er overal wel iets..
Je kan natuurlijk ook gewoon een chauffeursbaan zoeken die beter bij je past en je werkgever laten voor wat het is..
Maarja das enkel mijn gedachte..
Dan kun je samen met je collega's tegen je baas zeggen dat jullie dit niet meer doen, en dat hij zijn wettelijke plicht na moet komen. Hoe vriendelijk of dwingend je het brengt ligt allemaal aan jullie.quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:54 schreef pascalb112 het volgende:
[..]
Ik heb per pallet mijn volledige gewicht nodig om hem in beweging te krijgen (gaat dan om 100+ kg) om hem in beweging te krijgen
En bij het bedrijf waar wij voor rijden is alles al geregeld voor een elektrische palletwagen
Ja geef m zowieso wel tijd maar hij is er vanaf januari al mee bezig. En ik wil niet de 3de zijn die uitvalt met blessuresquote:Op donderdag 23 juni 2016 13:58 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan kun je samen met je collega's tegen je baas zeggen dat jullie dit niet meer doen, en dat hij zijn wettelijke plicht na moet komen. Hoe vriendelijk of dwingend je het brengt ligt allemaal aan jullie.
Gun de man wel een termijn, alles in redelijkheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |