abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163232589
Hallo
Ik werk als vrachtwagenchauffeur en nu moet ik elke dag zelf lossen op de locaties met een hand pompwagen.

Nu is het zo dat er palletkisten staan met een gewicht van meer dan 15 a 1600kg p stuk.

Nu is voornamelijk mijn vraag.

Mag dit volgens de arbo wetgeving? er staat mij namelijk iets bij dat een pallet maar 400kg mag wegen en aangezien er al 2 collega's zijn die ermee stoppen omdat ze blessures opgelopen hebben door dit werk

En kan ik mijn werkgever dwingen deze aan te schaffen?

Mn werkgever geeft elke keer aan dat het een te grote aanschaf is en dat ie dat niet zo kan doen

Alvast bedankt voor de reacties
pi_163232631
Begrijp ik het goed dat je nu een hand pompwagen hebt, maar eigenlijk een kooi aap wilt?

Of wil je dat het max. gewicht van de pallets verlaagd wordt?
pi_163232849
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 06:16 schreef escortmk2 het volgende:
Begrijp ik het goed dat je nu een hand pompwagen hebt, maar eigenlijk een kooi aap wilt?

Of wil je dat het max. gewicht van de pallets verlaagd wordt?
Ik gok een elecktrische pompwagen?
pi_163232869
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 05:09 schreef pascalb112 het volgende:
Hallo
Ik werk als vrachtwagenchauffeur en nu moet ik elke dag zelf lossen op de locaties met een hand pompwagen.

Nu is het zo dat er palletkisten staan met een gewicht van meer dan 15 a 1600kg p stuk.

Nu is voornamelijk mijn vraag.

Mag dit volgens de arbo wetgeving? er staat mij namelijk iets bij dat een pallet maar 400kg mag wegen en aangezien er al 2 collega's zijn die ermee stoppen omdat ze blessures opgelopen hebben door dit werk

En kan ik mijn werkgever dwingen deze aan te schaffen?

Mn werkgever geeft elke keer aan dat het een te grote aanschaf is en dat ie dat niet zo kan doen

Alvast bedankt voor de reacties
Je werkgever vindt het een te grote aanschaf om zijn personeel niet met 4x te zware pallets te laten werken. Simpel, elke week 2 dagen last van je rug en ziek thuis. Dat is pas duur voor je werkgever. Als jouw gezondheid zijn verdienmodel is, dan moet je daar heel snel en rigoureus een einde aan maken. Jouw lichaam is nog veel waardevoller dan een elektrische palletwagen.

Volgens de ARBO is het trekken of duwen boven de 400 kilo altijd erg risicovol in verband met lichamelijke belasting.

[ Bericht 4% gewijzigd door HardMetal op 23-06-2016 07:39:38 ]
60 HRC
  donderdag 23 juni 2016 @ 08:42:13 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_163233263
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 05:09 schreef pascalb112 het volgende:
En kan ik mijn werkgever dwingen deze aan te schaffen?
Je kunt eens de arbeidsinspectie bellen:
http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/index.aspx

Maar in hoeverre dat anoniem kan, dat weet ik niet.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 23 juni 2016 @ 10:56:55 #6
180174 Diemux
People vs Me
pi_163235658
Nee, dat mag niet. Je baas zal voor de benodigde apparatuur moeten zorgen.
pi_163236507
Het gaat niet zozeer om het gewicht, maar het gaat om de krachten voor starten en op gang blijven welke binnen de normen dienen te blijven.

Dit zijn de waarden zoals ik die vroeger geleerd heb:

Grenswaarden voor de gezondheid 20kg om in beweging te komen en 12 kg om in beweging te blijven. Hierboven dient het aanbeveling om maatregelen te treffen, en dit hangt ook een beetje af van de frequentie.

Heb je minimaal 30kg nodig om op gang te komen en/of minimaal 18kg om op gang te blijven, dan is er sprake van een misstand en zijn maatregelen verplicht ongeacht de frequentie.

Kun je zelf zo meten met een simpele visweeghaak van de lokale viswinkel.

Tevens dwing dit af, want je staat in je recht (ik ken eigenlijk geen palletwagens die onder deze normen blijven met zo'n last.) overleg met je collega's, en zeg tegen je baas dat jullie vanaf aankomende week Donderdag deze pallets niet meer met de hand vervoeren. Dan heeft hij een week om een oplossing te zoeken, is het model wat hij wil niet snel leverbaar (veel van die dingen staan op voorraad.) dan huurt hij in de tussentijd maar wat.

Maar hij kan gewoon de electriciën een aansluiting voor het laadpunt laten maken en 3 vertegenwoordigers bellen om hem vanmiddag nog een offerte plus leverdatum toe te mailen,

En de gewichten zijn alleen maar een indicatie om wel of geen trekkracht meting te doen, jij mag rustig 1000KG trekken, zolang de palletkar maar soepel genoeg rolt.

[ Bericht 6% gewijzigd door hottentot op 23-06-2016 11:48:16 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163236974
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 11:38 schreef hottentot het volgende:
En de gewichten zijn alleen maar een indicatie om wel of geen trekkracht meting te doen, jij mag rustig 1000KG trekken, zolang de palletkar maar soepel genoeg rolt.
Volgens de ARBO is alles boven de 400kg trekken of duwen altijd te zwaar, daar onder geldt jouw verhaal.
60 HRC
pi_163237591
Op zich zijn de regels er niet voor niks en je werkgever moet zich daar gewoon aan houden. Maar ik ken die dingen nog wel van vroeger en ik vond ze fijner dan de elektrische, en ik zie niet hoe je er geblesseerd van kan raken. Als het zwaar is moet je het niet snel in beweging proberen te krijgen natuurlijk, dan moet er aan gaan hangen en wachten tot die gaat rollen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_163237637
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 11:55 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Volgens de ARBO is alles boven de 400kg trekken of duwen altijd te zwaar, daar onder geldt jouw verhaal.
Heb je daar iets van een regel van de Arbo zelf bij?

Ik lees zelf alleen maar dat onder ideale omstandigheden de last onder de 400KG blijft. Maar niet dat dit een wettelijk geldende norm is. Zo is het wel een duidelijke norm dat men zelf niet meer dan 23Kg mag tillen of dat een trekkracht van een pallet nooit of te nimmer de 50kg overschrijd, en bij regelmatig gebruik nooit de 30kg

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb zelf vroeger wat anders geleerd, maar regels kunnen veranderen. Lijkt mij voor TS wel fijn dat hij zijn wg met juiste Arbo regels om de oren slaat.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163237668
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 12:22 schreef hottentot het volgende:

[..]

Heb je daar iets van een regel van de Arbo zelf bij?

Ik lees zelf alleen maar dat onder ideale omstandigheden de last onder de 400KG blijft. Maar niet dat dit een wettelijk geldende norm is. Zo is het wel een duidelijke norm dat men zelf niet meer dan 23Kg mag tillen of dat een trekkracht van een pallet nooit of te nimmer de 50kg overschrijd, en bij regelmatig gebruik nooit de 30kg

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb zelf vroeger wat anders geleerd, maar regels kunnen veranderen. Lijkt mij voor TS wel fijn dat hij zijn wg met juiste Arbo regels om de oren slaat.
http://arbocatalogus.wijn(...)wagen.php?active=481

Daarna doorklikken naar het stuk over duwen en trekken...
60 HRC
pi_163237683
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich zijn de regels er niet voor niks en je werkgever moet zich daar gewoon aan houden. Maar ik ken die dingen nog wel van vroeger en ik vond ze fijner dan de elektrische, en ik zie niet hoe je er geblesseerd van kan raken. Als het zwaar is moet je het niet snel in beweging proberen te krijgen natuurlijk, dan moet er aan gaan hangen en wachten tot die gaat rollen.
Van zwaar trekken kun je geblesseerd raken :)

Als er 1,5 ton op zo'n kar ligt kun je gaan hangen wat je wilt maar dat zal weinig uitrichten. Of je moet al geluk hebben met een nieuwe soepel kar op een zeer vlakke ondervloer.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163237872
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 12:24 schreef HardMetal het volgende:

[..]

http://arbocatalogus.wijn(...)wagen.php?active=481

Daarna doorklikken naar het stuk over duwen en trekken...
Arbo link:
quote:
Hanteer als grenswaarde voor de maximale duw- of trekkracht 50 kg aan kracht. Het gewicht, inclusief belading, mag dan ongeveer 400 kg zijn. Dit gewicht kan groter of kleiner worden afhankelijk van de ondergrond, de grootte van de wielen en de versnelling waarmee de kar op gang wordt gebracht.
http://www.agroarbo.nl/gl(...)ng/duwen-en-trekken/

En dat bedoel ik met dat er geen norm is van 400kg, de trek en duwkrachten zijn de norm. Als jij een ondergrond en kar hebt die beiden optimaal zijn waardoor deze krachten gereduceerd worden ten aanzien van het veronderstelde gemiddelde dan mag er rustig 100kg meer op.

Er is een standaard rekentabel, maar als wg met een trekproef aantoont dat hij met een hoger gewicht onder de norm blijft dan is dat toegestaan.

(zo heb ik het altijd begrepen)

En net als met tillen, zou je ook met 2 man die kar kunnen trekken om de last te verdelen, ook die ruimte bied een glasharde 400kg norm niet.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163237888
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 12:24 schreef hottentot het volgende:

[..]

Van zwaar trekken kun je geblesseerd raken :)

Als er 1,5 ton op zo'n kar ligt kun je gaan hangen wat je wilt maar dat zal weinig uitrichten. Of je moet al geluk hebben met een nieuwe soepel kar op een zeer vlakke ondervloer.
Om blessures te voorkomen moet je altijd op je eigen 'techniek' letten, ook bij 400 kg. Ik heb genoeg mensen gezien die aan zo'n ding met 1000 kilo erop gaan lopen trekken, maar je moet gewoon geduldiger zijn en geen plotselinge bewegingen maken bij een groot gewicht.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_163238004
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 12:35 schreef hottentot het volgende:

[..]

Arbo link:

[..]

http://www.agroarbo.nl/gl(...)ng/duwen-en-trekken/

En dat bedoel ik met dat er geen norm is van 400 kg....
Letterlijk uit de arbo....

De gegeven waarden zijn berekend aan de hand van de meest gunstige omstandigheden:
De te verplaatsen massa is maximaal 400 KG (Indien de last zwaarder is zal in alle gevallen sprake zijn van risicovolle trek- of duwkrachten)
Er zijn geen obstakels in het traject (hellingen, drempels, oneffenheden)
60 HRC
  donderdag 23 juni 2016 @ 13:02:08 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163238404
In het transport staat er altijd een ander bedrijf klaar om het over te nemen.. in die zin snap ik je baas wel.. ieder duppie is er eentje..

Je kan gaan klagen ed.. maar de vraag is wat er dan gebeurt..
Bijv: het bedrijf kan echt niet investeren, de arbo zegt dat het wel moet, de kosten worden te hoog en de klant gaat naar een ander, resultaat kan zijn dat het bedrijf failliet kan gaan.. en je je baan dus kwijt bent..

Je wist op dag 1 wat er van je verwacht werd, je had natuurlijk ook op een container of betonauto kunnen solliciteren... En de kans zit er in dat je dat na een klacht bij de arbo alsnog moet en je je collega's (die er misschien helemaal geen problemen mee hebben) ook hun baan afneemt..

Tja.. je werkgever is fout, maar of je hem dat kan of moet aanrekenen weet ik niet...

Rolcontainers staan er ook bekend om altijd gelazer (gewikkelde touwtjes ed) met de wieltjes te hebben.. kan ie wel maar 150 kilo wegen, maar je duwt een heel ander gewicht... zo is er overal wel iets..
Je kan natuurlijk ook gewoon een chauffeursbaan zoeken die beter bij je past en je werkgever laten voor wat het is..

Maarja das enkel mijn gedachte.. ;)
pi_163238553
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:02 schreef Zolderkamer het volgende:
In het transport staat er altijd een ander bedrijf klaar om het over te nemen.. in die zin snap ik je baas wel.. ieder duppie is er eentje..

Je kan gaan klagen ed.. maar de vraag is wat er dan gebeurt..
Bijv: het bedrijf kan echt niet investeren, de arbo zegt dat het wel moet, de kosten worden te hoog en de klant gaat naar een ander, resultaat kan zijn dat het bedrijf failliet kan gaan.. en je je baan dus kwijt bent..

Je wist op dag 1 wat er van je verwacht werd, je had natuurlijk ook op een container of betonauto kunnen solliciteren... En de kans zit er in dat je dat na een klacht bij de arbo alsnog moet en je je collega's (die er misschien helemaal geen problemen mee hebben) ook hun baan afneemt..

Tja.. je werkgever is fout, maar of je hem dat kan of moet aanrekenen weet ik niet...

Rolcontainers staan er ook bekend om altijd gelazer (gewikkelde touwtjes ed) met de wieltjes te hebben.. kan ie wel maar 150 kilo wegen, maar je duwt een heel ander gewicht... zo is er overal wel iets..
Je kan natuurlijk ook gewoon een chauffeursbaan zoeken die beter bij je past en je werkgever laten voor wat het is..

Maarja das enkel mijn gedachte.. ;)
Dus omdat er te weinig geld zou zijn, moeten we een bedrijf toe blijven staan om goedkoper dan anderen te kunnen werken door de wettelijke regels te mogen blijven negeren.

Als je die lijn doortrekt zou je ook tegen de belasting kunnen zeggen, dat je maar opgehouden bent met belasting betalen, want anders is je bedrijf niet levens vatbaar.

Door te denken van ach, je wist het toch en niet zo zeuren werden mannen vroeger minder oud en ging menigeen krom met pensioen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  donderdag 23 juni 2016 @ 13:17:09 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163238728
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:08 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dus omdat er te weinig geld zou zijn, moeten we een bedrijf toe blijven staan om goedkoper dan anderen te kunnen werken door de wettelijke regels te mogen blijven negeren.

Als je die lijn doortrekt zou je ook tegen de belasting kunnen zeggen, dat je maar opgehouden bent met belasting betalen, want anders is je bedrijf niet levens vatbaar.

Door te denken van ach, je wist het toch en niet zo zeuren werden mannen vroeger minder oud en ging menigeen krom met pensioen.
Het gaat erom wat je wilt bereiken.... Tuurlijk kun je klagen.. helemaal prima.. maar als je baantje daardoor oplost ben je nog nergens he...
pi_163238878
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:17 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Het gaat erom wat je wilt bereiken.... Tuurlijk kun je klagen.. helemaal prima.. maar als je baantje daardoor oplost ben je nog nergens he...
Beter met een gezond lijf in de WW, dan krom met pensioen lijkt mij.


Daarbij als er al geen geld is voor een fatsoenlijke palletkar, dan ben je als bedrijf toch al niet levensvatbaar meer.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  donderdag 23 juni 2016 @ 13:28:52 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163238979
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:24 schreef hottentot het volgende:

[..]

Beter met een gezond lijf in de WW, dan krom met pensioen lijkt mij.
Niet iedereen is hetzelfde gebouwd en heeft dezelfde technieken... Fysiek zwaar werk bestaat nou eenmaal.. en het komt vooral aan op je postuur.. De ene kan er prima mee omgaan en de ander juist niet.. zoveel mensen zoveel wensen..

quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:24 schreef hottentot het volgende:

Daarbij als er al geen geld is voor een fatsoenlijke palletkar, dan ben je als bedrijf toch al niet levensvatbaar meer.
De transportbranche is nogal onderhevig aan concurrentie... En ik heb een donkerbruin vermoeden dat het niet om 1 auto gaat..

[ Bericht 15% gewijzigd door Zolderkamer op 23-06-2016 13:44:59 ]
pi_163239534
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 06:16 schreef escortmk2 het volgende:
Begrijp ik het goed dat je nu een hand pompwagen hebt, maar eigenlijk een kooi aap wilt?

Of wil je dat het max. gewicht van de pallets verlaagd wordt?
Het gaat mij er meer om wat mag en indien nodig dat ik kan eisen dat er een elektrische palletwagen komt
pi_163239717
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 11:38 schreef hottentot het volgende:
Het gaat niet zozeer om het gewicht, maar het gaat om de krachten voor starten en op gang blijven welke binnen de normen dienen te blijven.

Dit zijn de waarden zoals ik die vroeger geleerd heb:

Grenswaarden voor de gezondheid 20kg om in beweging te komen en 12 kg om in beweging te blijven. Hierboven dient het aanbeveling om maatregelen te treffen, en dit hangt ook een beetje af van de frequentie.

Heb je minimaal 30kg nodig om op gang te komen en/of minimaal 18kg om op gang te blijven, dan is er sprake van een misstand en zijn maatregelen verplicht ongeacht de frequentie.

Kun je zelf zo meten met een simpele visweeghaak van de lokale viswinkel.

Tevens dwing dit af, want je staat in je recht (ik ken eigenlijk geen palletwagens die onder deze normen blijven met zo'n last.) overleg met je collega's, en zeg tegen je baas dat jullie vanaf aankomende week Donderdag deze pallets niet meer met de hand vervoeren. Dan heeft hij een week om een oplossing te zoeken, is het model wat hij wil niet snel leverbaar (veel van die dingen staan op voorraad.) dan huurt hij in de tussentijd maar wat.

Maar hij kan gewoon de electriciën een aansluiting voor het laadpunt laten maken en 3 vertegenwoordigers bellen om hem vanmiddag nog een offerte plus leverdatum toe te mailen,

En de gewichten zijn alleen maar een indicatie om wel of geen trekkracht meting te doen, jij mag rustig 1000KG trekken, zolang de palletkar maar soepel genoeg rolt.
Ik heb per pallet mijn volledige gewicht nodig om hem in beweging te krijgen (gaat dan om 100+ kg) om hem in beweging te krijgen

En bij het bedrijf waar wij voor rijden is alles al geregeld voor een elektrische palletwagen
pi_163239797
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:02 schreef Zolderkamer het volgende:
In het transport staat er altijd een ander bedrijf klaar om het over te nemen.. in die zin snap ik je baas wel.. ieder duppie is er eentje..

Je kan gaan klagen ed.. maar de vraag is wat er dan gebeurt..
Bijv: het bedrijf kan echt niet investeren, de arbo zegt dat het wel moet, de kosten worden te hoog en de klant gaat naar een ander, resultaat kan zijn dat het bedrijf failliet kan gaan.. en je je baan dus kwijt bent..

Je wist op dag 1 wat er van je verwacht werd, je had natuurlijk ook op een container of betonauto kunnen solliciteren... En de kans zit er in dat je dat na een klacht bij de arbo alsnog moet en je je collega's (die er misschien helemaal geen problemen mee hebben) ook hun baan afneemt..

Tja.. je werkgever is fout, maar of je hem dat kan of moet aanrekenen weet ik niet...

Rolcontainers staan er ook bekend om altijd gelazer (gewikkelde touwtjes ed) met de wieltjes te hebben.. kan ie wel maar 150 kilo wegen, maar je duwt een heel ander gewicht... zo is er overal wel iets..
Je kan natuurlijk ook gewoon een chauffeursbaan zoeken die beter bij je past en je werkgever laten voor wat het is..

Maarja das enkel mijn gedachte.. ;)
Ik snap jou gedachte. Maar voor mij werkte er nog 2 mensen die allebei uitgevallen zijn 1 met schouder en de ander omdat ie alleen maar hoofdpijn enzovoort heeft.

Iedereen heeft er last van alleen zijn de klachten gericht aan dovemansoren
pi_163239804
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:54 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Ik heb per pallet mijn volledige gewicht nodig om hem in beweging te krijgen (gaat dan om 100+ kg) om hem in beweging te krijgen

En bij het bedrijf waar wij voor rijden is alles al geregeld voor een elektrische palletwagen
Dan kun je samen met je collega's tegen je baas zeggen dat jullie dit niet meer doen, en dat hij zijn wettelijke plicht na moet komen. Hoe vriendelijk of dwingend je het brengt ligt allemaal aan jullie.

Gun de man wel een termijn, alles in redelijkheid.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163240305
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:58 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dan kun je samen met je collega's tegen je baas zeggen dat jullie dit niet meer doen, en dat hij zijn wettelijke plicht na moet komen. Hoe vriendelijk of dwingend je het brengt ligt allemaal aan jullie.

Gun de man wel een termijn, alles in redelijkheid.
Ja geef m zowieso wel tijd maar hij is er vanaf januari al mee bezig. En ik wil niet de 3de zijn die uitvalt met blessures
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')