abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juni 2016 @ 18:35:23 #31
256666 leeell
I know you're lonely
pi_163219535
quote:
17s.gif Op woensdag 22 juni 2016 18:19 schreef Juup© het volgende:

[..]

Daar zijn ze in de F1 best jaloers op denk ik zo.
Niet zo zeldzaam hoor met 2takt, het gros trekt door met een snelle kit tot 18000

hoeveel denk jij dat deze trekt dan, die gaat er overheen als ze hem max afstellen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  Moderator woensdag 22 juni 2016 @ 19:55:27 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163222618
2takt kun je direct volgas geven. Is ook beter, smering krijg je door gas te geven.

Tenminste, zo is mij geleerd met bosmaaiers en bladblazers Ed. Zijn ook 50cc 2taktjes.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 22 juni 2016 @ 21:41:33 #33
256666 leeell
I know you're lonely
pi_163226693
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juni 2016 19:55 schreef derLudolf het volgende:
2takt kun je direct volgas geven. Is ook beter, smering krijg je door gas te geven.

Tenminste, zo is mij geleerd met bosmaaiers en bladblazers Ed. Zijn ook 50cc 2taktjes.
Warm laten worden is altijd goed. Immer moet ook de olie op temperatuur komen. Het beste voor 2takt is gewoon een choke zodat ie wat rijker loopt in koude toestand.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  donderdag 23 juni 2016 @ 13:31:02 #34
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_163239056
Ik zou het zelf ook echt niet weten. Ik heb jaren scooter gereden en een scooter die ik nooit warm heb gereden is nooit stuk gegaan. Dat ding kwam zelfs niet normaal vooruit als je halfgas optrok, zo sloom was die.
Mijn eerste scooter heb ik veel aan gesleuteld en die heb ik dan ook altijd netjes warm gereden en die bleef ook in goed staat. Dat was 10 min / 7 km warmrijden en dan gas geven waar het kon.

De olie van een 2 takt warmt vrijwel niet op (want het verbrand ook mee) en ook ik heb gehoord dat je in principe gelijk volgas zou kunnen, daar de olie verneveld wordt en dus direct smering gegeven wordt, het is niet zo dat de olie pomp eerst de olie moet verpompen in het blok en dat die olie warm moet worden. De 2 takt heeft immers toch geen oliebad.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  Moderator donderdag 23 juni 2016 @ 18:59:23 #35
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 23 juni 2016 @ 19:28:41 #36
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_163246993
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 13:31 schreef -Richard- het volgende:
Ik zou het zelf ook echt niet weten. Ik heb jaren scooter gereden en een scooter die ik nooit warm heb gereden is nooit stuk gegaan. Dat ding kwam zelfs niet normaal vooruit als je halfgas optrok, zo sloom was die.
Mijn eerste scooter heb ik veel aan gesleuteld en die heb ik dan ook altijd netjes warm gereden en die bleef ook in goed staat. Dat was 10 min / 7 km warmrijden en dan gas geven waar het kon.

De olie van een 2 takt warmt vrijwel niet op (want het verbrand ook mee) en ook ik heb gehoord dat je in principe gelijk volgas zou kunnen, daar de olie verneveld wordt en dus direct smering gegeven wordt, het is niet zo dat de olie pomp eerst de olie moet verpompen in het blok en dat die olie warm moet worden. De 2 takt heeft immers toch geen oliebad.
Maar de zuiger e.d. zet toch uit?
Lachen joh.
  donderdag 23 juni 2016 @ 19:43:14 #37
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_163247273
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 19:28 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Maar de zuiger e.d. zet toch uit?
Bij elke graad Celsius zal de zuiger inderdaad uitzetten, de cilinder ook. De zuiger zet zo'n 2,5 keer meer uit dan de cilinder (gietijzer). De olie zorgt ervoor dat de weerstand van de 2 verkleind. Maar als de afstelling van de motor goed is, dus de lucht-brandstof verhouding, dan is de verbranding ok.
Wat ik wil zeggen is dat deze uitzetting bij een goede afstelling prima is. Als de motor te arm loopt (te weinig brandstof) dan zet de zuiger juist erg veel uit, de verbranding is dan erg heet en de aluminium zuiger wordt heter en heter. De cilinder blijft gekoeld en dán komt het klem te zitten.

Aller eerst denk ik dus dat het zeker niet slecht is, maar dat wanneer je direct volgas gaat de passing niet dusdanig klein zal worden dat de zuiger gaat klemmen (warm- of zelfs vast -lopen). Omdat de temperatuur dus niet hoog genoeg wordt om het te laten klemmen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  donderdag 23 juni 2016 @ 23:34:52 #38
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_163253856
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 19:43 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Bij elke graad Celsius zal de zuiger inderdaad uitzetten, de cilinder ook. De zuiger zet zo'n 2,5 keer meer uit dan de cilinder (gietijzer). De olie zorgt ervoor dat de weerstand van de 2 verkleind. Maar als de afstelling van de motor goed is, dus de lucht-brandstof verhouding, dan is de verbranding ok.
Wat ik wil zeggen is dat deze uitzetting bij een goede afstelling prima is. Als de motor te arm loopt (te weinig brandstof) dan zet de zuiger juist erg veel uit, de verbranding is dan erg heet en de aluminium zuiger wordt heter en heter. De cilinder blijft gekoeld en dán komt het klem te zitten.

Aller eerst denk ik dus dat het zeker niet slecht is, maar dat wanneer je direct volgas gaat de passing niet dusdanig klein zal worden dat de zuiger gaat klemmen (warm- of zelfs vast -lopen). Omdat de temperatuur dus niet hoog genoeg wordt om het te laten klemmen.
En als de afstelling er een tikkie naast zit?
Lachen joh.
  donderdag 23 juni 2016 @ 23:39:45 #39
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163253984
Bij 2 takt is onder het vriespunt is 2 minuten warm draaien aan te bevelen.. verder niet..
Het liefst ff op de choke de straat uit.. Met dit weer is het starten en laagvliegen...
Maar het 1 en ander ligt ook aan hoe ruim of krap je sproeierverhouding is..
  Moderator donderdag 23 juni 2016 @ 23:41:49 #40
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163254036
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 23:34 schreef Pajanus het volgende:

[..]

En als de afstelling er een tikkie naast zit?
Dan moet je hem goed afstellen :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 23 juni 2016 @ 23:49:18 #41
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163254230
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 23:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan moet je hem goed afstellen :Y
Kan niet.. dat is bij ieder weertype anders bij een tweetakt... temp en luchtvochtigheid zijn heel belangrijk..
Vandaar dat de meeste ploffietsen met mist ook als een tierelier willen...

Ohja.. lang leve de van buitenaf verstelbare sproeier...! _O_ _O_
  zondag 26 juni 2016 @ 00:24:11 #42
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_163302372
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 23:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan moet je hem goed afstellen :Y
Kan niet, als het koud of juist warm is reageert ie al anders, zelfde nat/droog.
Lachen joh.
  zondag 26 juni 2016 @ 00:24:48 #43
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_163302395
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 23:39 schreef Zolderkamer het volgende:
Bij 2 takt is onder het vriespunt is 2 minuten warm draaien aan te bevelen.. verder niet..
Het liefst ff op de choke de straat uit.. Met dit weer is het starten en laagvliegen...
Maar het 1 en ander ligt ook aan hoe ruim of krap je sproeierverhouding is..
Maar 2 minuten, dan is die cilinder toch nooit goed warm?
Lachen joh.
  zondag 26 juni 2016 @ 00:53:42 #44
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163302978
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2016 00:24 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Maar 2 minuten, dan is die cilinder toch nooit goed warm?
Dat ligt eraan van wat voor materiaal de gemonteerde cilinder is, maar een koude 2t motor geeft heel veel koolafzetting als ie stationair draait en dat is eerder funest.. Als ie eenmaal een klein beetje warm is, hecht de kool/roet minder.. Een 2t motor is gemaakt om veel toeren te maken, en niet om op de helft van zn vermogen gebruikt te worden, dat kan een 4 takt veel beter..

(koolafzetting doet zich altijd in grote mate voor bij begrensde 2takt motoren, je moet dan zeer regelmatig de uitlaatpoort, cilinderkop en de uitlaat schoonmaken, wat heel goed gaat met een ijsstokje van hout, maar veel beter voor de levensduur is de begrenzing ongedaan maken)

Door koolafzetting word de uitlaatpoort langzaam steeds kleiner, waardoor de motor steeds iets meer gaat verzuipen, doe je er dan na een poosje een kleinere sproeier in, dan is de kans dat de koolafzetting verdwijnt redelijk groot, met als gevolg dat je een te kleine sproeier rijd en dus een vastloper krijgt..
pi_163305845
Toch raar dat ik al een ton met mijn scooter op 1 cilinderkit heb gereden waar andere scoooters de 40 k net halen. Altijd eerst rustig je blok op temperatuur rijden en nooit volgas rijden. Al het andere is pure sterrekindonzin.
pi_163306284
En anders koop je een nieuwe cilinder van 450¤
.
pi_163306365
50 euro ,voor 450 euro heb je al bijna een nieuwe scooter.

http://www.marktplaats.nl(...)bodem-prijzen.html?c
  zondag 26 juni 2016 @ 12:47:42 #48
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163308399
Het verschil tussen een 2 en 4 takt niet kennen.. tja...
  zondag 26 juni 2016 @ 13:02:08 #49
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_163308743
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 00:53 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat ligt eraan van wat voor materiaal de gemonteerde cilinder is, maar een koude 2t motor geeft heel veel koolafzetting als ie stationair draait en dat is eerder funest.. Als ie eenmaal een klein beetje warm is, hecht de kool/roet minder.. Een 2t motor is gemaakt om veel toeren te maken, en niet om op de helft van zn vermogen gebruikt te worden, dat kan een 4 takt veel beter..

(koolafzetting doet zich altijd in grote mate voor bij begrensde 2takt motoren, je moet dan zeer regelmatig de uitlaatpoort, cilinderkop en de uitlaat schoonmaken, wat heel goed gaat met een ijsstokje van hout, maar veel beter voor de levensduur is de begrenzing ongedaan maken)

Door koolafzetting word de uitlaatpoort langzaam steeds kleiner, waardoor de motor steeds iets meer gaat verzuipen, doe je er dan na een poosje een kleinere sproeier in, dan is de kans dat de koolafzetting verdwijnt redelijk groot, met als gevolg dat je een te kleine sproeier rijd en dus een vastloper krijgt..
Is het ook voldoende om hem af en toe helemaal 'schoon te blazen'? Dus met max toeren rijden?
Lachen joh.
  zondag 26 juni 2016 @ 13:42:48 #50
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163309544
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2016 13:02 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Is het ook voldoende om hem af en toe helemaal 'schoon te blazen'? Dus met max toeren rijden?
Als het om een begrensde 2t gaat zou ik hem elk jaar echt even schoon (laten) maken, verder is het eigenlijk: hoe meer vol gas hoe beter.. Maarja dat kan natuurlijk niet overal.. iig is het zaak om hem zo heet mogelijk te laten zijn als je niet vol gas rijd.. zoals ik al zei, een tweetakt is bedoeld om bij maximaal toerental te draaien..





Maar de TT gaat weer verder.... *O*

[ Bericht 13% gewijzigd door Zolderkamer op 26-06-2016 13:49:02 ]
  zondag 26 juni 2016 @ 13:54:16 #51
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_163309795
Luchtgekoeld niet warmdraaien, watergekoeld wel omdat dam de cilinder minder hard uitzet dan de zuiger. Zo simpel is het. En niet laten pruttelen, vol gas, of geen gas!
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_163310284
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 12:47 schreef Zolderkamer het volgende:
Het verschil tussen een 2 en 4 takt niet kennen.. tja...
Was een link naar een nieuwe 4-tact scooter omdat nieuwe 2-tact niet meer verkocht mag worden. Link doet het niet meer maar was een witte retro agm scooter, nieuw, redelijke kwaliteit en met 475 euro goedkoop.

http://www.marktplaats.nl/verkopers/18353397.html

Maar hoeveel rijden jullie op 1(2-tact) cilinderkit ? Ik dus een kleine ton, dat zie ik heel weinig scooters halen. Gewoon rustig warm laten draaien en niet vol gas en luisteren naar de motor.
  maandag 27 juni 2016 @ 11:05:22 #53
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163335174
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2016 14:13 schreef machtpen het volgende:

[..]

Was een link naar een nieuwe 4-tact scooter omdat nieuwe 2-tact niet meer verkocht mag worden. Link doet het niet meer maar was een witte retro agm scooter, nieuw, redelijke kwaliteit en met 475 euro goedkoop.

http://www.marktplaats.nl/verkopers/18353397.html

Maar hoeveel rijden jullie op 1(2-tact) cilinderkit ? Ik dus een kleine ton, dat zie ik heel weinig scooters halen. Gewoon rustig warm laten draaien en niet vol gas en luisteren naar de motor.
Tegen die tijd rammelt je zuiger dan ook de cilinder uit zo ongeveer...
Warm laten draaien heeft echt geen zin bij 2t, en een 2t is ontworpen om vol gas te draaien..
Maar een kleine ton gaat altijd wel in mijn ogen..
Het is net hoe veel toeren er gemaakt worden.. bij 15000 toeren heb je natuurlijk meer slijtage dan bij 6000..
pi_163336023
Niet warm laten draaien is gewoon lomp gedrag wat je je motor kost of het nou een scooter , een buitenboordmotor of een kettingzaag is. Het vervelende is dat jullie sterrekinderen niet kunnen begrijpen.
  maandag 27 juni 2016 @ 16:16:58 #55
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163341946
quote:
2s.gif Op maandag 27 juni 2016 11:43 schreef machtpen het volgende:
Niet warm laten draaien is gewoon lomp gedrag wat je je motor kost of het nou een scooter , een buitenboordmotor of een kettingzaag is. Het vervelende is dat jullie sterrekinderen niet kunnen begrijpen.
Sterrekinderen... :')

Leg mij eens uit wat precies het effect is van warmdraaien van een tweetaktmotor?
Want dan kan ik als sterrekind het immers ook begrijpen..
pi_163350877
Bij een dik watergekoeld gietijzeren 2,0L blok, kan ik mij wel,voorstellen dat dit veel langzamer opwarmt dannde zuigers zelf. Het is goed mogelijk dat het wat minder relevant is bij een klein luchtgekoeld blokje.
.
pi_163364393
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 16:16 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Sterrekinderen... :')

Leg mij eens uit wat precies het effect is van warmdraaien van een tweetaktmotor?
Want dan kan ik als sterrekind het immers ook begrijpen..
De motor moet eerst op bedrijfstemperatuur komen en alle lagers vinden het ook niet zo lekker als ze niet eventjes rustig opwarmen. Maar je kunt het ook duidelijk horen dat zo'n motor nog niet lekker loopt. Vooral aluminium dat draait echt zo kapot als je dat niet laat warmdraaien.
  dinsdag 28 juni 2016 @ 13:29:12 #58
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163366509
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:37 schreef machtpen het volgende:

[..]

De motor moet eerst op bedrijfstemperatuur komen en alle lagers vinden het ook niet zo lekker als ze niet eventjes rustig opwarmen. Maar je kunt het ook duidelijk horen dat zo'n motor nog niet lekker loopt. Vooral aluminium dat draait echt zo kapot als je dat niet laat warmdraaien.
Lagers in een 2t motor worden gesmeerd door de olie in de brandstof, hoe meer brandstof door de motor gaat, hoe beter de smering is.. (sterker het top- en bigend lager krijgt bij stationar draaien zo goed als geen smering)
Dat een scooter anders klinkt na het starten bij koude motor is omdat scooters een elektrische choke hebben.. Je hoort hem dus op de choke lopen..
en het aluminium (de nikasil laag op de wand) is niet het probleem, daar is de zuiger en het carter ook van..(iig gelijkwaardig materiaal) de combi van een stalen cilinder en een alu carter of cilinderkop geeft eerder problemen, doordat het 1 eerder uitzet dan het ander.. maar dan alsnog is langzaam de straat uitrijden beter dan stationair warmdraaien omdat de smerig door de hoeveelheid brandstof bepaald word
pi_163385116
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 13:29 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat een scooter anders klinkt na het starten bij koude motor is omdat scooters een elektrische choke hebben.. Je hoort hem dus op de choke lopen..
De elektrische choke doet het alleen maar in de winter. Als het warm is doet die gewoon niks en dat is al vrij snel in het voorjaar.. Nou is de scooter een nieuwetijds vervoersmiddel. Maar voor de tijd haddden we gewoon puchjes en kreidlers met een handchoke als je geluk had en die liepen koud ook beroerd.

quote:
en het aluminium (de nikasil laag op de wand) is niet het probleem, daar is de zuiger en het carter ook van..(iig gelijkwaardig materiaal) de combi van een stalen cilinder en een alu carter of cilinderkop geeft eerder problemen, doordat het 1 eerder uitzet dan het ander.. maar dan alsnog is langzaam de straat uitrijden beter dan stationair warmdraaien omdat de smerig door de hoeveelheid brandstof bepaald word
Er zijn ook kits van volledig aluminium en die moet je toch echt eerst warm rijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')