Niet zo zeldzaam hoor met 2takt, het gros trekt door met een snelle kit tot 18000quote:Op woensdag 22 juni 2016 18:19 schreef Juup© het volgende:
[..]
Daar zijn ze in de F1 best jaloers op denk ik zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
Warm laten worden is altijd goed. Immer moet ook de olie op temperatuur komen. Het beste voor 2takt is gewoon een choke zodat ie wat rijker loopt in koude toestand.quote:Op woensdag 22 juni 2016 19:55 schreef derLudolf het volgende:
2takt kun je direct volgas geven. Is ook beter, smering krijg je door gas te geven.
Tenminste, zo is mij geleerd met bosmaaiers en bladblazers Ed. Zijn ook 50cc 2taktjes.
Maar de zuiger e.d. zet toch uit?quote:Op donderdag 23 juni 2016 13:31 schreef -Richard- het volgende:
Ik zou het zelf ook echt niet weten. Ik heb jaren scooter gereden en een scooter die ik nooit warm heb gereden is nooit stuk gegaan. Dat ding kwam zelfs niet normaal vooruit als je halfgas optrok, zo sloom was die.
Mijn eerste scooter heb ik veel aan gesleuteld en die heb ik dan ook altijd netjes warm gereden en die bleef ook in goed staat. Dat was 10 min / 7 km warmrijden en dan gas geven waar het kon.
De olie van een 2 takt warmt vrijwel niet op (want het verbrand ook mee) en ook ik heb gehoord dat je in principe gelijk volgas zou kunnen, daar de olie verneveld wordt en dus direct smering gegeven wordt, het is niet zo dat de olie pomp eerst de olie moet verpompen in het blok en dat die olie warm moet worden. De 2 takt heeft immers toch geen oliebad.
Bij elke graad Celsius zal de zuiger inderdaad uitzetten, de cilinder ook. De zuiger zet zo'n 2,5 keer meer uit dan de cilinder (gietijzer). De olie zorgt ervoor dat de weerstand van de 2 verkleind. Maar als de afstelling van de motor goed is, dus de lucht-brandstof verhouding, dan is de verbranding ok.quote:
En als de afstelling er een tikkie naast zit?quote:Op donderdag 23 juni 2016 19:43 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Bij elke graad Celsius zal de zuiger inderdaad uitzetten, de cilinder ook. De zuiger zet zo'n 2,5 keer meer uit dan de cilinder (gietijzer). De olie zorgt ervoor dat de weerstand van de 2 verkleind. Maar als de afstelling van de motor goed is, dus de lucht-brandstof verhouding, dan is de verbranding ok.
Wat ik wil zeggen is dat deze uitzetting bij een goede afstelling prima is. Als de motor te arm loopt (te weinig brandstof) dan zet de zuiger juist erg veel uit, de verbranding is dan erg heet en de aluminium zuiger wordt heter en heter. De cilinder blijft gekoeld en dán komt het klem te zitten.
Aller eerst denk ik dus dat het zeker niet slecht is, maar dat wanneer je direct volgas gaat de passing niet dusdanig klein zal worden dat de zuiger gaat klemmen (warm- of zelfs vast -lopen). Omdat de temperatuur dus niet hoog genoeg wordt om het te laten klemmen.
Dan moet je hem goed afstellenquote:Op donderdag 23 juni 2016 23:34 schreef Pajanus het volgende:
[..]
En als de afstelling er een tikkie naast zit?
Kan niet.. dat is bij ieder weertype anders bij een tweetakt... temp en luchtvochtigheid zijn heel belangrijk..quote:
Maar 2 minuten, dan is die cilinder toch nooit goed warm?quote:Op donderdag 23 juni 2016 23:39 schreef Zolderkamer het volgende:
Bij 2 takt is onder het vriespunt is 2 minuten warm draaien aan te bevelen.. verder niet..
Het liefst ff op de choke de straat uit.. Met dit weer is het starten en laagvliegen...
Maar het 1 en ander ligt ook aan hoe ruim of krap je sproeierverhouding is..
Dat ligt eraan van wat voor materiaal de gemonteerde cilinder is, maar een koude 2t motor geeft heel veel koolafzetting als ie stationair draait en dat is eerder funest.. Als ie eenmaal een klein beetje warm is, hecht de kool/roet minder.. Een 2t motor is gemaakt om veel toeren te maken, en niet om op de helft van zn vermogen gebruikt te worden, dat kan een 4 takt veel beter..quote:Op zondag 26 juni 2016 00:24 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Maar 2 minuten, dan is die cilinder toch nooit goed warm?
Is het ook voldoende om hem af en toe helemaal 'schoon te blazen'? Dus met max toeren rijden?quote:Op zondag 26 juni 2016 00:53 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat ligt eraan van wat voor materiaal de gemonteerde cilinder is, maar een koude 2t motor geeft heel veel koolafzetting als ie stationair draait en dat is eerder funest.. Als ie eenmaal een klein beetje warm is, hecht de kool/roet minder.. Een 2t motor is gemaakt om veel toeren te maken, en niet om op de helft van zn vermogen gebruikt te worden, dat kan een 4 takt veel beter..
(koolafzetting doet zich altijd in grote mate voor bij begrensde 2takt motoren, je moet dan zeer regelmatig de uitlaatpoort, cilinderkop en de uitlaat schoonmaken, wat heel goed gaat met een ijsstokje van hout, maar veel beter voor de levensduur is de begrenzing ongedaan maken)
Door koolafzetting word de uitlaatpoort langzaam steeds kleiner, waardoor de motor steeds iets meer gaat verzuipen, doe je er dan na een poosje een kleinere sproeier in, dan is de kans dat de koolafzetting verdwijnt redelijk groot, met als gevolg dat je een te kleine sproeier rijd en dus een vastloper krijgt..
Als het om een begrensde 2t gaat zou ik hem elk jaar echt even schoon (laten) maken, verder is het eigenlijk: hoe meer vol gas hoe beter.. Maarja dat kan natuurlijk niet overal.. iig is het zaak om hem zo heet mogelijk te laten zijn als je niet vol gas rijd.. zoals ik al zei, een tweetakt is bedoeld om bij maximaal toerental te draaien..quote:Op zondag 26 juni 2016 13:02 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Is het ook voldoende om hem af en toe helemaal 'schoon te blazen'? Dus met max toeren rijden?
Was een link naar een nieuwe 4-tact scooter omdat nieuwe 2-tact niet meer verkocht mag worden. Link doet het niet meer maar was een witte retro agm scooter, nieuw, redelijke kwaliteit en met 475 euro goedkoop.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:47 schreef Zolderkamer het volgende:
Het verschil tussen een 2 en 4 takt niet kennen.. tja...
Tegen die tijd rammelt je zuiger dan ook de cilinder uit zo ongeveer...quote:Op zondag 26 juni 2016 14:13 schreef machtpen het volgende:
[..]
Was een link naar een nieuwe 4-tact scooter omdat nieuwe 2-tact niet meer verkocht mag worden. Link doet het niet meer maar was een witte retro agm scooter, nieuw, redelijke kwaliteit en met 475 euro goedkoop.
http://www.marktplaats.nl/verkopers/18353397.html
Maar hoeveel rijden jullie op 1(2-tact) cilinderkit ? Ik dus een kleine ton, dat zie ik heel weinig scooters halen. Gewoon rustig warm laten draaien en niet vol gas en luisteren naar de motor.
Sterrekinderen...quote:Op maandag 27 juni 2016 11:43 schreef machtpen het volgende:
Niet warm laten draaien is gewoon lomp gedrag wat je je motor kost of het nou een scooter , een buitenboordmotor of een kettingzaag is. Het vervelende is dat jullie sterrekinderen niet kunnen begrijpen.
De motor moet eerst op bedrijfstemperatuur komen en alle lagers vinden het ook niet zo lekker als ze niet eventjes rustig opwarmen. Maar je kunt het ook duidelijk horen dat zo'n motor nog niet lekker loopt. Vooral aluminium dat draait echt zo kapot als je dat niet laat warmdraaien.quote:Op maandag 27 juni 2016 16:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Sterrekinderen...![]()
Leg mij eens uit wat precies het effect is van warmdraaien van een tweetaktmotor?
Want dan kan ik als sterrekind het immers ook begrijpen..
Lagers in een 2t motor worden gesmeerd door de olie in de brandstof, hoe meer brandstof door de motor gaat, hoe beter de smering is.. (sterker het top- en bigend lager krijgt bij stationar draaien zo goed als geen smering)quote:Op dinsdag 28 juni 2016 11:37 schreef machtpen het volgende:
[..]
De motor moet eerst op bedrijfstemperatuur komen en alle lagers vinden het ook niet zo lekker als ze niet eventjes rustig opwarmen. Maar je kunt het ook duidelijk horen dat zo'n motor nog niet lekker loopt. Vooral aluminium dat draait echt zo kapot als je dat niet laat warmdraaien.
De elektrische choke doet het alleen maar in de winter. Als het warm is doet die gewoon niks en dat is al vrij snel in het voorjaar.. Nou is de scooter een nieuwetijds vervoersmiddel. Maar voor de tijd haddden we gewoon puchjes en kreidlers met een handchoke als je geluk had en die liepen koud ook beroerd.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 13:29 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat een scooter anders klinkt na het starten bij koude motor is omdat scooters een elektrische choke hebben.. Je hoort hem dus op de choke lopen..
Er zijn ook kits van volledig aluminium en die moet je toch echt eerst warm rijden.quote:en het aluminium (de nikasil laag op de wand) is niet het probleem, daar is de zuiger en het carter ook van..(iig gelijkwaardig materiaal) de combi van een stalen cilinder en een alu carter of cilinderkop geeft eerder problemen, doordat het 1 eerder uitzet dan het ander.. maar dan alsnog is langzaam de straat uitrijden beter dan stationair warmdraaien omdat de smerig door de hoeveelheid brandstof bepaald word
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |