abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163202739
Zijn er FOK!ers die twee, drie of misschien zelfs meer studies tegelijk volgen (als dat al mogelijk is)? Wat zijn jullie ervaringen en welke studies volgen? Ben erg benieuwd.
pi_163202967
Ik niet, maar ik ken iemand die vier studies tegelijk deed. Het ging om Rechten, Criminologie, Fiscaal Recht en Notarieel Recht.

Met Criminologie is die persoon snel gestopt. Rechten en Notarieel heeft hij een bachelor in, nu bezig met een Rechtenmaster en Notarieel. Hij deed nog een tweede Rechtenmaster maar daar is hij mee gestopt. Fiscale master wil hij geloof ik niet, bachelor is bijna klaar maar naar ik begreep wil hij die niet afmaken ivm nog een jaar uitstel vragen.

Het kan dus wel, maar je moet er wel talent en discipline voor hebben. Bovendien vraag ik me af hoe erg werkgevers dit waarderen. Je moet toch ook iets kiezen en twee/drie/vier masters geeft aan dat je blijkbaar niet goed weet wat je wil.
pi_163203227
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 22:47 schreef DoubleDip het volgende:
Ik niet, maar ik ken iemand die vier studies tegelijk deed. Het ging om Rechten, Criminologie, Fiscaal Recht en Notarieel Recht.

Met Criminologie is die persoon snel gestopt. Rechten en Notarieel heeft hij een bachelor in, nu bezig met een Rechtenmaster en Notarieel. Hij deed nog een tweede Rechtenmaster maar daar is hij mee gestopt. Fiscale master wil hij geloof ik niet, bachelor is bijna klaar maar naar ik begreep wil hij die niet afmaken ivm nog een jaar uitstel vragen.

Het kan dus wel, maar je moet er wel talent en discipline voor hebben. Bovendien vraag ik me af hoe erg werkgevers dit waarderen. Je moet toch ook iets kiezen en twee/drie/vier masters geeft aan dat je blijkbaar niet goed weet wat je wil.
Knap van die persoon! Maar rechten, fiscaal recht en notarieel recht overlapt toch? Dus lijkt mij juist dat de persoon goed weet wat hij/zij wil(de).

Wat is de financiële kant van 4 studies tegelijk? Vier keer het wettelijk collegegeld?
pi_163203356
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 22:53 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Knap van die persoon! Maar rechten, fiscaal recht en notarieel recht overlapt toch? Dus lijkt mij juist dat de persoon goed weet wat hij/zij wil(de).

Wat is de financiële kant van 4 studies tegelijk? Vier keer het wettelijk collegegeld?
Bij twee studies krijg je vrijstelling voor de tweede keer collegegeld, dus je betaalt maar een keer. Denk dat het zelfde geldt voor vier studies.

Ja het heeft allemaal wel overlap, maar er blijft een behoorlijke schare aan aparte vakken die je moet volgen. Dus met weinig discipline red je het niet.
pi_163203508
Ik heb het gedaan en iemand die ik ken ook
Ik heb ze beide afgemaakt, die ander heeft er 1 laten vallen en is gaan werken

Tja het vraagt wat van je. Je moet door kunnen zetten, plannen, discipline hebben, je sociaal leven soms helemaal aan de kant zetten
en het lukte mij niet om overal 8en voor te halen dus als je dat belangrijk vind kun je misschien beter op 1 ding focussen

Waarom wil je het doen?
pi_163203938
Ken wel mensen die het deden (sommige met gemak). Ik heb er respect voor. Ik denk dat je vooral goed moet kunnen plannen (+ de discipline hebben om dat te volgen) en heel goed moet zijn in het snel oppikken van de kern en belangrijke zaken van een vak.

Vriend van mij was daar erg goed in. Bladerde in het begin de course manual en het boek even door en kon je dan al op papier geven wat er gevraagd ging worden op tentamen en wat niet. Hij zat er zelden naast. Op die manier kon hij heel effectief studeren. Deed twee studies (rechten en bedrijfskunde) en haalde altijd cijfers van 7 of hoger.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_163207392
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 23:01 schreef Allures het volgende:
Ik heb het gedaan en iemand die ik ken ook
Ik heb ze beide afgemaakt, die ander heeft er 1 laten vallen en is gaan werken

Tja het vraagt wat van je. Je moet door kunnen zetten, plannen, discipline hebben, je sociaal leven soms helemaal aan de kant zetten
en het lukte mij niet om overal 8en voor te halen dus als je dat belangrijk vind kun je misschien beter op 1 ding focussen

Waarom wil je het doen?
Ik zit nog niet in 6VWO, maar denk er wel de hele tijd over na. Eerst twijfelde ik tussen uiteenlopende studies, maar nu denk ik hoe meer studies hoe beter. Twee studies is meer kennis dan een studie, drie studies is meer kennis dan twee studies en vier studies is meer kennis dan drie. Dus ik zie, naast het goed plannen van het vele werk, geen keerzijde.

Terug naar jou; was het roostertechnisch allemaal wel mogelijk? En waar studeerde je?
  woensdag 22 juni 2016 @ 08:49:36 #8
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_163208043
Als de studies in hetzelfde gebied liggen zou je het kunnen overwegen. Bijvoorbeeld Duits en Literatuurwetenschappen zoals een vriendin van me doet.

Maar je kunt ook het eerste jaar beginnen met 1 studie en dan in het tweede jaar een 2de studie erbij gaan doen als je denkt dat je er genoeg tijd en motivatie voor hebt. In het eerste jaar moet je namelijk vaak je BSA halen en dat zou met twee studies misschien lastig kunnen worden, je weet maar nooit of je het wel aankunt.
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
pi_163208156
Ik doe zelf 2 studies (economie & rechten) aan de EUR. Echt niet heel moeilijk en goed te doen. Ik kan juist wat missende punten van economie compenseren met rechten, waardoor ik mijn positief bsa al binnen heb. Als je beetje goed bent in rekenen en goed begrijpend kan lezen kan ik het wel aanraden.
pi_163208203
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 06:59 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Ik zit nog niet in 6VWO, maar denk er wel de hele tijd over na. Eerst twijfelde ik tussen uiteenlopende studies, maar nu denk ik hoe meer studies hoe beter. Twee studies is meer kennis dan een studie, drie studies is meer kennis dan twee studies en vier studies is meer kennis dan drie. Dus ik zie, naast het goed plannen van het vele werk, geen keerzijde.

Terug naar jou; was het roostertechnisch allemaal wel mogelijk? En waar studeerde je?
Twee studies kan wel nuttig zijn, maar uiteindelijk ga je toch één baan krijgen. Het hangt natuurlijk vooral van de combinatie af. Maar discipline heb je sowieso nodig. Bovendien zou ik eerst maar eens een studie kiezen en daarmee beginnen voordat je er een tweede bij pakt. Het is best zwaar en je hebt ook nog een BSA natuurlijk.
pi_163208631
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 06:59 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

alleen door mijn dagen echt ram vol te zetten

Ik raad het niet aan. Je studententijd moet ook leuk zijn. Ik zou gewoon met 1 beginnen en dan kun je na een jaar nog 1 er bij nemen
Voor mij was het mijn 2e en 3e studie dus ik had al een paar jaar lang leve de lol gehad
pi_163208696
Ik zou eerst beginnen met 1 studie. Tempo en niveau op de universiteit ligt toch iets hoger dan het vwo. Misschien heb je al moeite om het bsa te halen van 1 studie, dan is een tweede studie geen optie. Kan het wel begin je in je tweede jaar gewoon aan de je tweede studie.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 09:34 schreef Allures het volgende:

[..]

alleen door mijn dagen echt ram vol te zetten

Ik raad het niet aan. Je studententijd moet ook leuk zijn. Ik zou gewoon met 1 beginnen en dan kun je na een jaar nog 1 er bij nemen
Voor mij was het mijn 2e en 3e studie dus ik had al een paar jaar lang leve de lol gehad
En ik denk ook dit. Niet alleen moet het leuk zijn, meeste hebben al ervaring met studeren, weten wat de valkuilen zijn enzovoorts.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_163209475
Ik deed vroegah ook twee studies tegelijk. Ik begon met de tweede wel pas in mn tweede jaar. Ik had geen overlap en ook geen vrijstellingen. Wel alles nominaal gedaan. Discipline was nodig.

Het lastigst vond ik dat ik soms overlappende examens had. Ze waren lekker coulant - nee, we kunnen je examen niet verplaatsen, maar je kunt 'm wel maken in dezelfde zaal waar je je andere examen hebt... Dat was niet leuk.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 22 juni 2016 @ 14:51:04 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_163214742
Toen ik begon met studeren was het vrij normaal om er twee tegelijk te doen. Dat werd mij ook aangeraden en heb ik ook gedaan. Ik vond het erg leerzaam en heb er ook veel plezier in gehad.

In mijn beleving is het tegenwoordig lastiger geworden omdat de studieschema's verandert zijn waardoor er meer botsingen komen qua roosters. Daarentegen zijn er wel meer multidisciplinaire studies ontstaan en dingen als mr.drs programma's. Daar wordt al rekening gehouden met de wens van de student om zich te verbeden en krijg je daar ook de ruimte voor.

Als de extra studie ten koste gaat van je bierdrinktijd zou ik het niet doen. Twee studies is aardig, maar je moet jezelf niet overtillen. Als je anders toch alleen maar op je zolderkamertje gezeten had en had genetflixed dan wel. Hangt er dus een beetje vanaf van hoe boeiend je leven is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_163219392
Bedankt voor alle reacties.

Meestal leer ik nu niet voor toetsen en haal een redelijk cijfer (6,5-7). Wanneer ik wel leer haal ik vrijwel altijd boven de acht. En ik leer ook snel.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik niet alleen snel leer, maar ook een beetje behoefte heb aan uitdaging.
pi_163219553
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 23:15 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ken wel mensen die het deden (sommige met gemak). Ik heb er respect voor. Ik denk dat je vooral goed moet kunnen plannen (+ de discipline hebben om dat te volgen) en heel goed moet zijn in het snel oppikken van de kern en belangrijke zaken van een vak.

Vriend van mij was daar erg goed in. Bladerde in het begin de course manual en het boek even door en kon je dan al op papier geven wat er gevraagd ging worden op tentamen en wat niet. Hij zat er zelden naast. Op die manier kon hij heel effectief studeren. Deed twee studies (rechten en bedrijfskunde) en haalde altijd cijfers van 7 of hoger.
Daar noem je ook wel twee studies, rechten en bedrijfskunde :')
Mijn cavia kan die twee nog naast elkaar doen vermoed ik.
pi_163220709
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juni 2016 18:35 schreef TheSolution het volgende:

[..]

Daar noem je ook wel twee studies, rechten en bedrijfskunde :')
Mijn cavia kan die twee nog naast elkaar doen vermoed ik.
Oké man
pi_163226501
wow ik wist niet dat dat kon :o
ik twijfel zo erg tussen 2 verschillende studies maar is het niet veel duurder?
en wat als je examens op dezelfde tijdstip plaatsvinden?
pi_163227162
quote:
99s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:36 schreef kdricklamar het volgende:
wow ik wist niet dat dat kon :o
ik twijfel zo erg tussen 2 verschillende studies maar is het niet veel duurder?
en wat als je examens op dezelfde tijdstip plaatsvinden?
1. Nee je krijgt vrijstelling voor collegegeld tweede studie dus kosten zijn gelijk.
2. Zelfde plaats en tijd kan iets voor geregeld worden. Je maakt het tweede tentamen dan na het eerste, in de zelfde ruimte en als ik het goed heb allebei in quarantaine. Overigens kan het ook zijn dat je met anderen zit, ik doe geen twee studies maar heb met een keuzevak wel eens overlap gehad. Toen zat ik van 9 tot 16.00 in een lokaal samen met anderen die meer tijd nodig hadden bij tentamens, plus nog wat mensen die het zelfde probleem hadden.
pi_163227256
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:53 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

1. Nee je krijgt vrijstelling voor collegegeld tweede studie dus kosten zijn gelijk.
2. Zelfde plaats en tijd kan iets voor geregeld worden. Je maakt het tweede tentamen dan na het eerste, in de zelfde ruimte en als ik het goed heb allebei in quarantaine. Overigens kan het ook zijn dat je met anderen zit, ik doe geen twee studies maar heb met een keuzevak wel eens overlap gehad. Toen zat ik van 9 tot 16.00 in een lokaal samen met anderen die meer tijd nodig hadden bij tentamens, plus nog wat mensen die het zelfde probleem hadden.
dus voor je eerste studie bijv. betaal je 2k lesgeld en bijv 1k voor boeken, maar dan hoef je voor die andere opleiding alleen nog je boeken te kopen voor ook 1k ongeveer?

dus je kan sowieso geen 2 opleidingen van verschillende scholen doen?

ik twijfel tussen bio-informatia/biologisch labonderzoek en accountancy op hoge school rotterdam, maar is op verschillende locaties, maar wel mooi voor mensen die studies willen doen die op elkaar lijken en zelfde school zitten maar niet kunnen kiezen
pi_163227318
quote:
99s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:56 schreef kdricklamar het volgende:

[..]

dus voor je eerste studie bijv. betaal je 2k lesgeld en bijv 1k voor boeken, maar dan hoef je voor die andere opleiding alleen nog je boeken te kopen voor ook 1k ongeveer?

dus je kan sowieso geen 2 opleidingen van verschillende scholen doen?

ik twijfel tussen bio-informatia/biologisch labonderzoek en accountancy op hoge school rotterdam, maar is op verschillende locaties, maar wel mooi voor mensen die studies willen doen die op elkaar lijken en zelfde school zitten maar niet kunnen kiezen
Jawel hoor, ik ken mensen die twee studies in verschillende steden deden, lijkt me stug dat je dan dubbel betaalt.
Wat je zegt kan maar boekengeld valt mee hoor. Zeg 2k collegegeld en 500 euro boeken per jaar per opleiding, mits je alles koopt natuurlijk want ook dat is niet altijd nodig.
pi_163227443
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:57 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Jawel hoor, ik ken mensen die twee studies in verschillende steden deden, lijkt me stug dat je dan dubbel betaalt.
Wat je zegt kan maar boekengeld valt mee hoor. Zeg 2k collegegeld en 500 euro boeken per jaar per opleiding, mits je alles koopt natuurlijk want ook dat is niet altijd nodig.
wauw :o had ik hier maar eerder aan gedacht.. ik ga na de zomer waarschijnlijk vwo doen omdat ik niet kon kiezen :7
pi_163227460
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 21:57 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ik dacht al, 2000 euro voor boeken.

Als ik het goed begrijp, betaal je ook een keer collegeld als je je studies aan verschillende universiteiten volgt? Ik neem aan dat je het dan roostertechnisch wel erg moeilijk gaat krijgen.
pi_163227531
quote:
99s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:01 schreef kdricklamar het volgende:

[..]

wauw :o had ik hier maar eerder aan gedacht.. ik ga na de zomer waarschijnlijk vwo doen omdat ik niet kon kiezen :7
Ik zou ook niet aanraden om met twee studies te beginnen, beter eerst eentje en je BSA dan gelijk twee en weggestuurd worden.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 22:02 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Ik dacht al, 2000 euro voor boeken.

Als ik het goed begrijp, betaal je ook een keer collegeld als je je studies aan verschillende universiteiten volgt? Ik neem aan dat je het dan roostertechnisch wel erg moeilijk gaat krijgen.
Roostertechnisch kan het echt lastig zijn ja. In mijn eerste jaar zat een jongen die ook in Rotterdam studeerde. In Leiden gold aanwezigheidsplicht, maar omdat hij overlap had met Rotterdam kon hij niet overal voldoende aanwezig zijn om alle tentamens te mogen maken. Helaas heeft hij het daarom niet gered hier. Denk er dus wel goed over na.
pi_163227598
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 22:47 schreef DoubleDip het volgende:

Hoe oud is die dan? 30 of zo? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')