abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 september 2016 @ 13:09:26 #176
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165244518
Oh wacht. Nu pakt de laptop met 16.04 plots wel de ethernetverbinding. En ik heb letterlijk niets gedaan. :')
pi_165245003
quote:
11s.gif Op zondag 11 september 2016 12:51 schreef bondage het volgende:

[..]

Ik heb met mijn Ubuntu installatie (ook 14.04) eenzelfde probleem gehad, kwam erachter dat de interface de naam 'p2p1' had ipv 'eth0'. Misschien even voor de zekerheid checken of dat bij jou ook het geval is.
In dat geval zouden de dhcpdiscovers niet bij de router zijn aangekomen en dat lijkt wel het geval...
  zondag 11 september 2016 @ 13:45:39 #178
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165245367
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 13:28 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

In dat geval zouden de dhcpdiscovers niet bij de router zijn aangekomen en dat lijkt wel het geval...
Jep. De router stuurt nog DHCPoffers terug, maar die komen niet aan.

Ik dacht dat het wellicht kwam doordat de server alles met een ip-adres buiten de 192.168.0.0 tot 192.168.0.254 range blockte en de router op 192.168.2.254 stond, maar dat ip-adres veranderen helpt ook niet.
pi_165246551
Zolang er nog geen dhcpoffer geaccepteerd is heb je met ip-adressen helemaal niks te maken ;)
Het gebruik daarvan probeer je juist met dhcp af te spreken!
  zondag 11 september 2016 @ 14:44:38 #180
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165246618
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 14:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Zolang er nog geen dhcpoffer geaccepteerd is heb je met ip-adressen helemaal niks te maken ;)
Het gebruik daarvan probeer je juist met dhcp af te spreken!
Kan het dan alsnog iets te maken hebben met de beveiliging op de laptop? Dat een of andere firewall de offers tegenhoudt?
pi_165246737
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 14:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kan het dan alsnog iets te maken hebben met de beveiliging op de laptop? Dat een of andere firewall de offers tegenhoudt?
Ja, dat is haast de enige optie die overblijft he?
Of vage hardware.

Het is vooral raar dat die het dus blijkbaar soms wel doet.
  zondag 11 september 2016 @ 15:37:20 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165247589
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 14:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja, dat is haast de enige optie die overblijft he?
Of vage hardware.

Het is vooral raar dat die het dus blijkbaar soms wel doet.
Hij lijkt wel te senden maar niet te receiven. Dat kan in principe aan de hardware liggen. Ik heb helaas niets anders liggen om het mee uit te testen.
  zondag 11 september 2016 @ 17:18:36 #183
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165249605
Nou, ik heb een oude router gevonden en daar eens mee geprobeerd. Die werkt direct, zowel met DHCP als met static adres. Het ligt dus aan de router (of de router i.c.m. de laptop).
  zondag 11 september 2016 @ 18:16:50 #184
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165251179
Jep, het lag aan de router. Na herstellen naar de fabrieksinstellingen werkt het weer helemaal goed. Waarschijnlijk een foutje in de software van een of andere update.
pi_165283739
Ik heb vandaag weer wat met Mint geëxperimenteerd (browser een beetje aangepast, een fatsoenlijke dekstopachergrond ingesteld, een thema toegevoegd, een beetje de GUI verkennen), ik heb twee probleempjes waar ik nog geen oplossing voor heb.

Een van de twee interne harde schijven kan niet worden gemount (ik kan dus niet bij die bestanden). Ik begrijp dat dat normaal gesproken gebeurt op het moment dat een ander besturingssysteem - Windows - een hibernatievinkje heeft aangezet of zoiets. Echter heb ik later nog een keer een shutdown gedaan vanuit Windows en daarna kon het nog steeds niet worden gemount. Het mounten van de NTFS-partities op de andere harde schijf waarop ook Linux staat is wel mogelijk. In Windows zelf kan ik wel bij al die bestanden van de interne HDD die niet door Mint kan worden gemount.
Hoe forceer ik Linux om deze bestanden weer te geven en te kopiëren wanneer ik dat wil? Ik vind het prima als ik er nu vanuit Mint niet naar kan schrijven maar ik zou er wel graag bij willen kunnen. Het gaat om een 1,81 TB grote schijf waarop veel videobestanden en muziek staan.

Het tweede probleempje, om de een of andere reden zet Windows elke keer dat ik Mint heb opgestart de klok twee uur naar achteren. :?
Voor Windows heb ik gewoon Nederland ingevoerd als land (met keyboardinstelling op USA-international, de handigste instelling als je ook graag ç, é, ï, ö etc. wil kunnen invoeren zonder moeilijk te doen ;)), voor Mint heb ik Amsterdam ingevoerd voor de tijdzone en USA-dead letters of zoiets voor het toetsenbord.
Ra ra...

[ Bericht 6% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-09-2016 23:31:44 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165288345
Bram, wat je eerste probleem betreft, bij de eerste hit op Google, zie hun antwoord: http://askubuntu.com/ques(...)m-due-to-hibernation of dit: http://www.howtogeek.com/(...)stem-drive-on-linux/

Wanneer je Linux gebruikt, is het handig als je ook Googlet. Er is hier veel over geschreven. :).

Wat je tweede probleem, ook meteen resultaat bij 1e hit: http://www.howtogeek.com/(...)hing-time-dual-boot/

Ik denk dat het wellicht sneller gaat, dat je paar trefwoorden op Google intikt, dan een verhaal hier te posten. Niet dat we het erg vinden, maar het gaat dan sneller voor je zo. :).
pi_165315595
Checken jullie ook Mr. Robot? 8-)
pi_165316430
Vandaag komt ota-13 uit van ubuntu touch.
Schijnbaar word het dan ook makkelijker om een dual-boot te maken tussen android en ubuntu.
Ik heb de update nog niet binnen.
pi_165320133
Ik kan niet meer inloggen bij ubuntu 16.04
Als ik bij het inlogscherm m'n wachtwoord invoer dan krijg ik weer opnieuw het inlogscherm.
Ik krijg geen foutmelding.
pas geleden heb ik m'n account naam veranderd, zou het daar mee te maken kunnen te hebben?
pi_165320252
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 16:40 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik kan niet meer inloggen bij ubuntu 16.04
Als ik bij het inlogscherm m'n wachtwoord invoer dan krijg ik weer opnieuw het inlogscherm.
Ik krijg geen foutmelding.
pas geleden heb ik m'n account naam veranderd, zou het daar mee te maken kunnen te hebben?
Kan je je gebruikersnaam handmatig invoeren? Wat als je je oude gebruikersnaam invoert?
pi_165320305
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 16:45 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Kan je je gebruikersnaam handmatig invoeren? Wat als je je oude gebruikersnaam invoert?
hoe je moet je handmatig een gebruikersnaam invoeren?
Ik kan alleen kiezen uit m'n nieuwe gebruikersnaam en gast.
pi_165321896
Ok ik denk dat ik weet wat de fout is.
Inlogscherm is m'n nieuwe naam.
Ctrl alt f1 gedaan en dan moet ik inloggen maar dat kan alleen met m'n oude naam.
pi_165345363
Weet iemand hoe je de desktopachtergronden van Windows kan kopiëren naar een Linux-distributie. Ik heb de folder op Linux gevonden waar je die kan opslaan en ik heb de optie in Windows 7 gevonden om foto's als "themepack"-bestand op te slaan. Stel dat ik die unzip in de juiste Linux-folder kan ik dan automatisch die foto's als desktopachtergrond kiezen?
Windows 7 heeft een aantal leuke desktopachtergronden.
#NoDAPL
pi_165345576
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:41 schreef Rene_Froger het volgende:
Bram, wat je eerste probleem betreft, bij de eerste hit op Google, zie hun antwoord: http://askubuntu.com/ques(...)m-due-to-hibernation of dit: http://www.howtogeek.com/(...)stem-drive-on-linux/
Die had ik zelf ook allang gevonden, alleen kan ik weinig met dat antwoord dus vraag ik even om wat meer uitleg.
mount -t ntfs-3g -o ro /dev/sda3 /media/windows
Note that you should change /media/windows if your mountpoint is called something else.

Wat het commando en de parameters doen zou ik - hopelijk (als er niet teveel forumvervuiling is bij de zoekopdrachten en de zoekmachine gewoon direct naar een fatsoenlijke tutorial verwijst) - snel moeten kunnen opzoeken maar ik heb geen idee hoe ik de juiste harde schijf aanwijs met dit commando. ntfs is de partitie en ik neem aan dat achteraan de folder staat waar de output van het commando geplaatst moet worden maar waar slaat dev en sda3 precies op. Hoe weet ik of dat ik de juiste schijf aanwijs via dit commando? Wat is een mount point precies? Is dat de root van het bestandensysteem van Linux?
Ik kan dit alles waarschijnlijk opzoeken maar het gaat gemakkelijker als ik even vraag om wat nadere uitleg. Niet uit gemakszucht maar omdat een specifieke uitleg voor situatie X wat helderder is dan een generieke uitleg.

Ik had al aangegeven dat 1 niet werkt en 3 is geen optie (daar brand ik mijn vingers niet aan) dus moet ik 2 uitvoeren.
Ik had 2 geprobeerd, ik had de folder aangemaakt - denk ik (geen foutmelding en geen typfout) - maar ik kon de folder niet vinden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Manually mount the filesystem in read only mode.

Check to see if you have a mount point (folder for mounting your partition in) for your Windows partition in the folder /media using this command:

ls /media

If you don't see a folder for your Windows partition, you should create one with the following command:

sudo mkdir /media/windows

Next, mount the partition in read-only mode onto this folder with this command:

mount -t ntfs-3g -o ro /dev/sda3 /media/windows

Note that you should change /media/windows if your mountpoint is called something else.
    Now you will be able to view/open files on your Windows partition using any program in Ubuntu. However you will not be able to write to the partition or modify any files as it is in read only mode.

[ Bericht 17% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-09-2016 19:27:19 ]
#NoDAPL
pi_165346377
/dev is een speciale directory met speciale files. Er staat van alles in, waaronder dus verwijzingen naar je partities. /dev/sda3 verwijst in het voorbeeld naar de partitie waar Windows op staat. Dat zou bij jou een andere partitie kunnen zijn, in welk geval je daar dus de naam van die andere partitie moet intikken. Er zijn meerdere manieren om erachter te komen welke partitie je Windowspartitie is. Je kan gparted proberen of iets als ls -l /dev/disk/by-id intikken.
pi_165375297
wat geeft ls /media/jeusername aan?
pi_165387496
En is het al gelukt, Bram?
pi_165387560
Ik lees het nu pas, ik laat het weten wanneer ik het heb aangepast. Dank je voor de informatie.
Ik start nu 1 keer per week of zo Linux op omdat ik het nog met een mechanische harde schijf moet doen (het duurt te lang om te schakelen). Ik heb nu even geen zin om een SSD te kopen aangezien ik uiterlijk in maart een nieuwe PC ga bouwen en ik een SSD met M.2 en NVMe overweeg. De prijzen van de OEM-versies zijn nog wel te doen en ik verwacht dat tegen die tijd de prijzen weer wat verder zijn gedaald. ;)
Bovendien gebruik ik nu nog (weer) W7 en dat bevalt me eigenlijk wel aardig i.t.t. W10.
#NoDAPL
pi_165405653
Zo blij dat ik geen Windows meer gebruik, zeker als je dit ziet. _O-
Kijk en huiver mee.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')