abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165761580
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 21:59 schreef tudorme het volgende:

[..]

Die automatische herkenning is er al vanuit de Linux kernel met alle propierity binary blobs erin. Voor die uitzonderingen zoals dat videokaart issue van toen heb je Google. En dit vriendelijke forum. ;) Het moet wel heel raar lopen wanneer je een echt uniek probleem hebt waar niet eerder een oplossing online voor is gevonden. Dat is ook de kracht van de online open source community.
Dan is het toch raar dat de nieuwste versie van Mint (minder dan 1 maand oud) niet de vereiste software downloadde voor de geluidskaart terwijl het bekend was in de gemeenschap dat die software vereist is. Verklaring? Is er een manier om dit te laten weten aan de developers zodat ze het kunnen aanpassen? Voor andere mensen die het gaan installeren. Of weten ze het wel maar is dit een geval van het principiëel weigeren om gesloten software te installeren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165761999
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:21 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Waar dan?
Nogmaals, de opkomst van allerlei nieuwe platforms zorgt ervoor dat er een wildgroei aan hardware en software is ontstaan – vooralsnog – waardoor de druk toeneemt om open standaarden te gebruiken. Enkel dan kan je crossplatform programmeren: dat is efficiënter en als je toch tools moet leren te gebruiken dan leer je liever tools te gebruiken die je niet enkel voor dat ene platform kan inzetten.
Microsoft mag dan de desktop/laptopmarkt beheersen maar die desktop/laptopmarkt vormt een steeds kleiner wordend deel van de totale hardware/softwaremarkt. Vergelijk voor de grap eens de omzetcijfers van ARM met die van Intel. Ik doe niet mee aan onheilsprofetieën dat de zogenaamde PC (in mijn ogen is een telefoontje dat tegenwoordig ook maar dat terzijde) gaat verdwijnen, dat is bullshit (dat riep ik 5 jaar geleden ook, de casual gebruikers (hoofdzakelijk e-mail en internet, een beetje mulitmedia) gebruiken minder een PC maar de mensen die meer van de hardware eisen blijven kiezen voor de PC), maar het is wel degelijk waar dat inmiddels de telefoontjes een sector zijn waarin enorm veel geld te verdienen is en dat hier erg veel software voor wordt geschreven terwijl ook meer software wordt geschreven die zowel voor telefoontjes als voor krachtigere computers worden gebruikt. Wat is handiger? Als je 1 API goed leert gebruiken (Vulkan) en die voor alle platforms kan inzetten of wanneer je voor elk platform met een andere API moet leren werken? Wat is handiger? Als je 1 keer code schrijft die op elk platform kan draaien of als je per platform de code grondig moet aanpassen en dan een suboptimale performance krijgt op tal van platforms.
De theorie dat er een druk is ontstaaan om meer open software te gebruiken heb ik trouwens niet zelf bedacht.
Ik maak 1 voorbehoud: indien er marktconsolidatie op zou treden (bijvoorbeeld Apple en Google die samenwerken voor de software) dan zou die druk weer kunnen verminderen.

quote:
Behalve dan dat het altijd werkt. En dat het ook alle hardware laat werken. Het punt is namelijk dat Windows zelf niet vaak problemen geeft. Tenminste niet als je je pc zelf bouwt en een clean install doet zonder enige bloatware.
Been there, done that. Windows en fouten herkennen/oplossen, dat is geen succes. Dat ligt natuurlijk niet altijd aan Microsoft maar soms falen ze wel heel erg. Ik laat het Windows al jarenlang niet eens meer proberen, tenzij er bij het opstarten iets verkeerd gaat. Ik ben trouwens benieuwd of dat het mogelijk is om een Windows-installatie 'schoon' te hoouden. De laatste clean install (na ongeveer 3-4 jaar, schat ik, eigenlijk veel te lang) merkte ik weer veel meer verbetering (voor heel Windows, voor FF in het bijzonder) dan dat me lief is. Het is geweldig als je weer start met een schone installatie maar het geeft tegelijkertijd aan hoezeer het nodig is om regelmatig een schone installatie te doen. De gouden tip voor Windows (wellicht ook alle andere besturingsssytemen maar daarvoor heb ik te weinig ervaring ermee): 1-2 keer per jaar een clean install doen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ik defragmenteer regelmatig mijn harde schijf, ik ruim regelmatig het register op (Ccleaner), ik gooi regelmatig junkfiles weg en ik deïnstalleer eerst software alvorens ik het opnieuw installeer m.u.v. de drivers. Misschien kan ik nog meer doen, in dat geval zijn adviezen natuurlijk welkom. ;)
#NoDAPL
pi_165763306
Bram, als je al die geestelijke energie nou eens in een PR bij Mint zou steken...
pi_165767078
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:44 schreef µ het volgende:
Hehe "windows werkt altijd".

Altijd voor geen meter ja.
Heb je zeker altijd brakke hardware gebruikt. Als je geld uit geeft voor een Dacia, moet je geen Volvo kwaliteit verwachten, natuurlijk. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_165767225
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

De gouden tip voor Windows (wellicht ook alle andere besturingsssytemen maar daarvoor heb ik te weinig ervaring ermee): 1-2 keer per jaar een clean install doen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ik defragmenteer regelmatig mijn harde schijf, ik ruim regelmatig het register op (Ccleaner), ik gooi regelmatig junkfiles weg en ik deïnstalleer eerst software alvorens ik het opnieuw installeer m.u.v. de drivers. Misschien kan ik nog meer doen, in dat geval zijn adviezen natuurlijk welkom. ;)
Defragmenteren? Ccleaner? Dat is toch van vroeger? Daar hoor ik mijn vader al 20 jaar over, maar zijn pc's zijn er nooit een spat beter van gaan werken. A.s. januari is mijn pc 7 jaar oud. Ik heb in die tijd 1 keer een clean install gedaan, omdat ik een SSD had toegevoegd aan mijn systeem. Het onderhoud dat ik aan mijn systeem pleeg is af en toe de kast open maken om het stof eruit te halen en voor de rest zet ik hem 's ochtends aan en 's avonds uit. Ik heb wel een heel strak software regime. Niemand in mijn huishouden zet zo maar iets op de pc. On pain of death. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
pi_165769393
Ik heb net dekko email client op ubuntu 16.04 geïnstalleerd.
Voor ubuntu touch hebben ze ook een email client.
Het is duidelijk nog in ontwikkelingsfase.
Als je de offline modes aan zet gaat dekko crashen en krijg je hem niet meer goed.
pi_165773611
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:56 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Defragmenteren? Ccleaner? Dat is toch van vroeger? Daar hoor ik mijn vader al 20 jaar over, maar zijn pc's zijn er nooit een spat beter van gaan werken.
Het is meer om te voorkomen dat het onnodig slechter gaat werken. ;)
Defragmenteren is gewoon bittere noodzaak als je een mechanische harde schijf gebruikt waarop alles geïnstalleerd staat (ja, ik heb nog geen SSD, in mijn volgende systeem komt er een, waarschijnlijk een NVME). Het besturingssysteem plaatst vaak niet alles wat bij elkaar hoort netjes bij elkaar dus moe die kop de hele tijd als een gek op en neer springen als je het voldoende lang op zijn beloop laat. Bij een SSD-schijf maakt het inderdaad geen verschil. Het register schoonmaken kan ook alleen maar helpen, met dank aan het feit dat programma's niet altijd netjes worden geïnstalleerd en gedeïnstalleerd.

quote:
A.s. januari is mijn pc 7 jaar oud. Ik heb in die tijd 1 keer een clean install gedaan, omdat ik een SSD had toegevoegd aan mijn systeem. Het onderhoud dat ik aan mijn systeem pleeg is af en toe de kast open maken om het stof eruit te halen en voor de rest zet ik hem 's ochtends aan en 's avonds uit. Ik heb wel een heel strak software regime. Niemand in mijn huishouden zet zo maar iets op de pc. On pain of death. :)
Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet. Wat de oorzaken ook zijn, ik merkte deze keer een gigantisch verschil. Ik denk dat veel mensen het niet eens in de gaten hebben dat hun computer trager wordt totdat ze eens een clean install doen. Het trager worden gebeurt zo geleidelijk dat je het vaak pas laat in de gaten krijgt.
#NoDAPL
pi_165792725
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet.
Maar is dat de schuld van windows, van die software of de gebruiker die het er op zet?
pi_165792741
quote:
12s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:33 schreef devzero het volgende:

[..]

Maar is dat de schuld van windows, van die software of de gebruiker die het er op zet?
Alle drie de partijen. Als de developer weigert om een goede de-installatieroutine te maken...
Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
#NoDAPL
pi_165793053
quote:
12s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:33 schreef devzero het volgende:

[..]

Kan je de gebruiker het kwalijk nemen?
pi_165795921
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Alle drie de partijen. Als de developer weigert om een goede de-installatieroutine te maken...
Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen
, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar er is zoveel slechte software/slechte installatie scripts te downloaden van de meeste obscure plaatsen, dat het bijna onmogelijk is voor een OS om alles te controleren. Stel je voor dat de gemiddelde linux gebruiker ipv yum/apt/emerge/etc de helft van zijn software zou installeren met tar-configure-make install; na een paar jaar is je mooie linux distributie naar de knoppen. Gelukkig zijn de meeste linux gebruikers slimmer.
pi_165796018
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:57 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Kan je de gebruiker het kwalijk nemen?
Ja. Ik vind onwetendheid een slecht excuus voor een slecht opererende computer na het kwakloos installeren van software van sites als awesome-software.crap.tk

Maar goed, we dwalen een beetje af in dit linux topic ;)
pi_165796069
quote:
14s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:14 schreef devzero het volgende:

[..]

Ja. Ik vind onwetendheid een slecht excuus voor een slecht opererende computer na het kwakloos installeren van software van sites als awesome-software.crap.tk

Maar goed, we dwalen een beetje af in dit linux topic ;)
Ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand die dagelijks een auto rijdt hoeft ook nog niet te weten hoe je de distributieriem moet vervangen, dat neem ik hem niet kwalijk ook. Waarom wordt er wel zoveel kennis bij een PC verwacht?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2016 20:16:40 ]
pi_165796205
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:16 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand die dagelijks een auto rijdt hoeft ook nog niet te weten hoe je de distributieriem moet vervangen, dat neem ik hem niet kwalijk ook. Waarom wordt er wel zoveel kennis bij een PC verwacht?
Software downloaden van een rare website en installeren is meer te vergelijken met het installeren van een spoiler bij een beunhaas. Die distributieriem vervangen is iets als het defragmenteren van je harddrive; iets dat je eigenlijk niet als eind gebruiker zou moeten doen, maar dat het OS in de achtergrond zou moeten draaien.
pi_165796292
quote:
14s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:20 schreef devzero het volgende:

[..]

Software downloaden van een rare website en installeren is meer te vergelijken met het installeren van een spoiler bij een beunhaas. Die distributieriem vervangen is iets als het defragmenteren van je harddrive; iets dat je eigenlijk niet als eind gebruiker zou moeten doen, maar dat het OS in de achtergrond zou moeten draaien.
Software van normale websites kan ook genoeg bullshit hebben en na het deinstalleren blijven steken.
pi_165803040
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 23:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan is het toch raar dat de nieuwste versie van Mint (minder dan 1 maand oud) niet de vereiste software downloadde voor de geluidskaart terwijl het bekend was in de gemeenschap dat die software vereist is. Verklaring? Is er een manier om dit te laten weten aan de developers zodat ze het kunnen aanpassen? Voor andere mensen die het gaan installeren. Of weten ze het wel maar is dit een geval van het principiëel weigeren om gesloten software te installeren?
Dat is niet raar. Linux is van en voor de community. De community ben je ook zelf.
Heb je een probleem gevonden en eventueel de oplossing, meldt het zelf. Dat is het grote verschil met een Windows of macOS. Hoe meer hulp, hoe beter het OS wordt.

Voor veel Linux gebruikers is een zelf gevonden oplossing ook voldoende. Je geluidskaart probleem was toen ook direct opgelost met de eerste hit van Google, als ik mij niet vergis. Van trial en error leer je Linux het snelste.
pi_165823731
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Microsoft zou wellicht wat meer kunnen doen, bijv. door bij de installatie alle wijzigingen bij te houden en zodoende te controleren dat na het deïnstalleren alles netjes wordt opgeruimd of door bij developers af te dwingen dat ze dat netjes doen.
Hoe is het dan met register clusterfuck?? :')
pi_165825919
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik vrees dat het onvermijdbaar is dat je computer (met Windows in ieder geval) trager wordt als je er maar voldoende software op zet. Wat de oorzaken ook zijn, ik merkte deze keer een gigantisch verschil. Ik denk dat veel mensen het niet eens in de gaten hebben dat hun computer trager wordt totdat ze eens een clean install doen. Het trager worden gebeurt zo geleidelijk dat je het vaak pas laat in de gaten krijgt.
Ik heb mijn pc oorspronkelijk gebouwd om te gamen. Ik plemp hem dus niet vol, maar selecteer specifieke games die ik langere tijd achter elkaar speel. Dus er staan misschien 3 of 4 games op mijn HD en de rest is dataopslag (foto's, video's, documenten, etc). En mijn OS staat op de SSD met wat support software en diagnostic tools. In weze gebruik ik mijn Windows pc bijna als een Mac-user. :-)
Alleen heb ik de flexibiliteit van Windows nodig om af en toe hardware te kunnen veranderen.
pi_165825932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:16 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Maar hij hoort wel de lampen te kunnen vervangen en de olie te controleren. Vind ik....
pi_165827717
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:29 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Maar hij hoort wel de lampen te kunnen vervangen en de olie te controleren. Vind ik....
Maar om software op de juiste manier dan te verwijderen met alle achterliggende bestanden en registersleutels vind ik niet vergelijkbaar
pi_165827792
Iemand een idee waarom poort 1194(UDP) niet werkt met OpenVPN? Staat open in iptables, server staan als DMZ in de router ingesteld. Maar verbinden ho maar.. Als ik OpenVPN op poort 8080 (UDP) zet werkt het wel..

Als ik aan de OpenVPN kant op poort 1194 ga luisteren met netcat kan ik wel gewoon verbinding krijgen..
1
2
root@davidsrv:~# nc -lu 1194
testbericht getypt vanaf dedi-david

Andere linux bak buiten mijn eigen netwerk
1
2
david@dedi-david:~$ nc -u xxx 1194
testbericht getypt vanaf dedi-david

Dat werkt dus prima.. Waarom wil OpenVPN dan niet over die poort?

edit: tot nu toe enkel getest vanaf buitenaf.. Intern kan ik dus wel OpenVPN over poort 1194 doen.. Maar zodra ik het vanaf een ander netwerk doe pikt die het niet.. Schijt Ziggo dus :r

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2016 08:57:36 ]
pi_165834414
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:28 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ik heb mijn pc oorspronkelijk gebouwd om te gamen. Ik plemp hem dus niet vol, maar selecteer specifieke games die ik langere tijd achter elkaar speel. Dus er staan misschien 3 of 4 games op mijn HD en de rest is dataopslag (foto's, video's, documenten, etc). En mijn OS staat op de SSD met wat support software en diagnostic tools. In weze gebruik ik mijn Windows pc bijna als een Mac-user. :-)
Alleen heb ik de flexibiliteit van Windows nodig om af en toe hardware te kunnen veranderen.
Ik moet helaas nog een hoop andere software installeren dan enkel games (Matlab, Visual Studio en nog een groot aantal andere programma's), dat helpt waarschijnlijk ook niet. Ik laat zo weinig mogelijk programma's opstarten, ik laat zo weinig mogelijk icoontjes en startmenukoppelingen aanmaken (het meeste gooi ik weer weg als het toch wordt aangemaakt etc.
Ik probeer het lean and mean te houden. Binnenkort een NVME-SSD. Dat zal veel schelen. :)
Met name FF weet het trouwens vrij bont te maken na verloop van tijd, ik raad iedereen aan om in ieder gevaal daarvoor af en toe een clean install te doen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:29 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dan is de grote vraag wat het equivalent is aan lampen vervangen en olie controleren.
Niet zomaar van een willekeurige bron software downloaden valt er wel onder maar er zijn ook een hoop zaken waarvan je niet mag verwachten dat de doorsnee gebruiker dat weet. Een voorbeeldje, de doorsnee gebruiker weet echt niet waar het register voor dient en wat het (de)installeren van een programma precies inhoudt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-10-2016 18:09:27 ]
#NoDAPL
pi_165834571
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 08:41 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Maar om software op de juiste manier dan te verwijderen met alle achterliggende bestanden en registersleutels vind ik niet vergelijkbaar
Ik heb laatst eens wat in mijn register gekeken na een zogenaamde de-installatie door te ctrl-f'en op de naam van het programma, ik kwam nog minstens tientallen entries tegen, op een gegeven moment stopte ik maar met verder te zoeken.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 23:14 schreef tudorme het volgende:

[..]

Dat is niet raar. Linux is van en voor de community. De community ben je ook zelf.
Heb je een probleem gevonden en eventueel de oplossing, meldt het zelf. Dat is het grote verschil met een Windows of macOS. Hoe meer hulp, hoe beter het OS wordt.

Voor veel Linux gebruikers is een zelf gevonden oplossing ook voldoende. Je geluidskaart probleem was toen ook direct opgelost met de eerste hit van Google, als ik mij niet vergis. Van trial en error leer je Linux het snelste.
Leuk en aardig maar zo wordt het natuurlijk nooit wat met de adoptierate van Linux, mensen hebben graag een gebruiksvriendelijk systeem. ;) Dat heeft niets te maken met de tweakbaarheid (ook dat kan het minder gebruiksvriendelijk maken maar dat is niet zo'n probleem, een voldoende grote groep gebruikers blijft dan nog wel over), het gaat nu gewoon om het out of the box van alles werken of het op 1 plaats per stuk hardware de beschikbare drivers en andere benodigde software kunnen downloaden waarbij alle hardware op alfabet staat georganiseerd en zo.
Nu wil ik zelf nog wel enige moeite doen om iets uit te zoeken maar ik denk dan ook aan toekomstige gebruikers. Ik zou alleen niet weten waar je het best dit soort zaken kan melden. Ik heb nog niet echt de handleiding doorgelezen, misschien staat het daar in.
Mij maakt het niet uit maar ik hoor veel Linux-gebruikers opmerken dat ze graag zouden hebben dat meer mensen het zouden gebruiken.
#NoDAPL
pi_165906059
Iemand nog een tip hoe ik sp flash tools kan gebruiken in ubuntu 16.04?
Ik heb meerdere video's gevonden maar ze zijn allemaal anders.
Ik heb een Android telefoon verziekt dus die wil ik opnieuw flashen, hij gaat nu niet eens meer aan.
Lsusb vind hem ook niet.
pi_165910035
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 07:40 schreef vaginabeheerder het volgende:
Iemand nog een tip hoe ik sp flash tools kan gebruiken in ubuntu 16.04?
Ik heb meerdere video's gevonden maar ze zijn allemaal anders.
Ik heb een Android telefoon verziekt dus die wil ik opnieuw flashen, hij gaat nu niet eens meer aan.
Lsusb vind hem ook niet.
Als de telefoon niet meer aan gaat valt er ook niets te flashen.