"I wrote LZEXE in 1989 and 1990 when I was 17"quote:Op maandag 26 september 2016 23:59 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Dat is wel de beste manier om Fabrice Bellard te omschrijven.
Ken je de self-extracting EXE-files uit de DOS-tijd nog? http://bellard.org/lzexe.html
En ffmpeg.
Waar hij het vandaan haalt, geen idee. Maar hij is eng briljant.
Moet ik even zoeken!quote:Op maandag 26 september 2016 21:33 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Hoe start de gui de applicatie? En zijn er ergens logs?
controleer de rechten vanquote:Op woensdag 28 september 2016 20:53 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik snap er niks meer van......
Ubuntu 16.04.1 ik zet de laptop aan en laptop vraagt wachtwoord vanwege encryptie sda5.
Tot zover gaat het goed en dan krijg ik login scherm, ik log in en ik krijg gelijk weer login scherm, bootloop.
Ctrl alt f1 en ik krijg terminal, ik voer naam en wachtwoord in op terminal en ik krijg de melding dat er geen updates zijn en ik moet weer m'n naam en wachtwoord invoeren, terminal is dus ook niet meer bruikbaar.
Opgestart via opstart usb en bootrepair gedaan, ook geen resultaat.
Wat kan ik nog meer doen?
Is een bug in de lenovo biosquote:Op woensdag 21 september 2016 15:04 schreef Aether het volgende:
![]()
Linux can’t be installed on a recent Lenovo laptop
This system has a Signature Edition of Windows 10 Home installed. It is locked per our agreement with Microsoft.
OK bedankt ik zal morgen even kijken.quote:Op woensdag 28 september 2016 21:17 schreef wdn het volgende:
[..]
controleer de rechten van
-rw------- 1 rinzwind rinzwind 57 sep 28 08:16 .Xauthority
-rw------- 1 rinzwind rinzwind 153 sep 28 08:16 .xsession-errors
ze moeten zo zijn met als username en group jouw naam
Als dat goed is doe een
tail .xsession-errors
en kijk of er meldingen in staan die dit veroorzaken
Lenovo was toch Linux vriendelijk?quote:Op woensdag 28 september 2016 21:18 schreef wdn het volgende:
[..]
Is een bug in de lenovo bios
Om dit te gebruiken is er een driver nodig voor linux en die hebben ze niet gemaakt.
Het is in ieder geval nogal onhandig dat Lenovo hierover niet wat beter communiceert met de klanten.quote:Op vrijdag 30 september 2016 14:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Lenovo was toch Linux vriendelijk?
Of met Linux Foundationquote:Op vrijdag 30 september 2016 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is in ieder geval nogal onhandig dat Lenovo hierover niet wat beter communiceert met de klanten.
Ja, maar dat kunnen we voor het grootste deel van de hardware stellen. Als nu al die hardwarwefabrikanten eens goede drivers zouden schrijven voor Linux (te downloaden van de website van het bedrijf en van andere websites die vertrouwd kunnen worden (geen malware)) en de developers zouden enkel open standaarden gebruiken...quote:Op vrijdag 30 september 2016 20:35 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Of met Linux Foundation
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor andere software hebben ze ook al lang geen excuus meer (C/C++), hooguit moet je wat meer moeite doen omdat je geen gebruik maakt van iets wat Microsoft of zo al heeft laten schrijven in diezelfde programmeertalen. Zeg het maar als jullie het anders zien, ik heb de indruk dat het gemakkelijk kan en dat het enige probleem is dat teveel bedrijven kiezen voor de weg van de minste weerstand. Nu kan er van alles aangemerkt worden op alle Linux-distributies maar als 90% van de mensen het zou gebruiken dan zou je in een rap tempo sterke verbeteringen krijgen op alle fronten, ook de gebruiksvriendelijkheid (voor wie dat wil).ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nu alleen hopen dat Linus niet bij iedere major update van de kernel een nieuwe API ontwerpt.quote:Op zondag 2 oktober 2016 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als nu al die hardwarwefabrikanten eens goede drivers zouden schrijven voor Linux (te downloaden van de website van het bedrijf en van andere websites die vertrouwd kunnen worden (geen malware)) en de developers zouden enkel open standaarden gebruiken...
Ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat Microsoft het spel af en toe smerig speelt, net als Apple, NVidia en Intel, maar het feit dat Linux een zeer weinig wordt gebruikt voor reguliere laptops en desktops helpt natuurlijk ook niet. Als hardwarebedrijven de drivers voor Windows goed ondersteunen dan bedien ze ongeveer 90% van de klanten, als ze de drivers voor Linux goed ondersteunen dan bedienen ze ongeveer 1% van de klanten. Lullig gezegd maakt het voor zo'n bedrijf weinig uit als die 1% van de klanten boos is. Dat neemt niet weg dat ik het verstandig vind voor een bedrijf om wel alle klanten tevreden te stellen (PR, het geeft meer het beeld dat je een goede kwaliteit en service levert) maar ik kan me voorstellen dat de kosten niet opwegen tegenover de extra inkomsten (winst over extra verkoop).quote:Op maandag 3 oktober 2016 18:28 schreef tudorme het volgende:
Het is maar afwachten of Lenovo niet een zak geld heeft toegeschoven gekregen van Microsoft om Linux te dwarsbomen.
Juist. Zoals ik ook al zei op DIG / [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]~# shutdown -r 65 [Deel 65] .quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben de eerste om ermee in te stemmen dat Microsoft het spel af en toe smerig speelt, net als Apple, NVidia en Intel, maar het feit dat Linux een zeer weinig wordt gebruikt voor reguliere laptops en desktops helpt natuurlijk ook niet. Als hardwarebedrijven de drivers voor Windows goed ondersteunen dan bedien ze ongeveer 90% van de klanten, als ze de drivers voor Linux goed ondersteunen dan bedienen ze ongeveer 1% van de klanten. Lullig gezegd maakt het voor zo'n bedrijf weinig uit als die 1% van de klanten boos is.
Let op, open standaarden zijn juist in een rap tempo populairder aan het worden en deze ontwikkeling zal zich voortzetten. Ze moeten voorlopig wel omdat er steeds meer verschillende platforms zijn qua hardware en softare (telefoontjes en zo). Als de Khronos Group het een beetje handig aanpakt met de support (tegen betaling extra service bieden aan bedrijven en dit via een organisatie die geen onderdeel is van de KG) dan wordt Vulkan in no time de populairste API voor games, dat zou weer een drijvende kracht kunnen zijn voor hardwarebedrijven om betere drivers voor Linux te maken aangezien in dat geval Windows voor de meeste gewone computergebruikers weinig toegevoegde waarde meer heeft. Voor de browser en multimedia heb je geen Windows nodig, voor kantoorsoftware ook niet - al laat LibreOffice de laatste wel ernstige steken vallen.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:34 schreef LintuxCx het volgende:
En toch hè, het lijkt me duidelijk dat Microsoft zich echt niet meer druk maakt/hoeft te maken om Linux als concurrerend desktop OS (want de desktop OS markt is redelijk uitgegroeid sowies). Wat deze move voor mij alleen nog maar gekker maakt..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-10-2016 22:34:04 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik voor de geluidskaart, die software bestaat wel sinds 2009 maar je moet die nog apart downloaden en installeren. Het probleem hierbij is dat je onmogelijk die software kan kennen als je nog maar net Linux gebruikt.quote:Op maandag 3 oktober 2016 22:23 schreef tudorme het volgende:
Afgezien van dit Lenovo nieuwtje ben ik zelf nog nooit tegen echte problemen aangelopen als het om drivers gaat voor de hardware onder Linux.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
1 2 3 4 5 6 7 8 | Schijf /dev/sda: 240119615s Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B Partitietabel: msdos Nummer Begin Einde Grootte Type Bestandssysteem Vlaggen 1 2048s 223234047s 223232000s primary ntfs opstart 2 223236094s 240117759s 16881666s extended 5 223236096s 234440703s 11204608s logical xfs |
Zit niets anders op: nieuwe harde schijf kopen en Windows 10 installeren.quote:Op donderdag 29 september 2016 20:54 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik kwam er niet uit, niks werkte meer.
Een 2e ubuntu naast de eerste installeren en dan mijn gegevens overzetten leek mij de beste optie maar toen ik wilde installeren van usb gaf het installatie programma aan dat er geen OS op mijn laptop aanwezig was........
Waar dan?quote:Op maandag 3 oktober 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Let op, open standaarden zijn juist in een rap tempo populairder aan het worden en deze ontwikkeling zal zich voortzetten.
Behalve dan dat het altijd werkt. En dat het ook alle hardware laat werken. Het punt is namelijk dat Windows zelf niet vaak problemen geeft. Tenminste niet als je je pc zelf bouwt en een clean install doet zonder enige bloatware. Je kan natuurlijk ook de harde schijf uit je laptop trekken en weggooien en dan Windows clean op een nieuwe installeren. Mijn desktop draait nu bijna 7 jaar, heb alleen de grafische kaart 1 keer vervangen, werkt vrijwel probleemloos. 1 keer per 1 of 2 jaar geeft ie wel eens een hickup, ff uitzetten en weer aanzetten en door.quote:....aangezien in dat geval Windows voor de meeste gewone computergebruikers weinig toegevoegde waarde meer heeft.
Harde schijf was prima, ubuntu opnieuw geïnstalleerd en klaar.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:09 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Zit niets anders op: nieuwe harde schijf kopen en Windows 10 installeren.
quote:Op maandag 3 oktober 2016 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik voor de geluidskaart, die software bestaat wel sinds 2009 maar je moet die nog apart downloaden en installeren. Het probleem hierbij is dat je onmogelijk die software kan kennen als je nog maar net Linux gebruikt.![]()
Ik weet niet hoe moeilijk of gemakkelijk het te implementeren is maar ze zouden toch gebruik kunnen maken van de codes die hardware geven aan een besturingssysteem om te laten weten welke hardware het is? Ik heb weleens opgevangen dat hardware vaak (altijd?) een identificatiecode geeft zodat de hardware ook geïdentificeerd kan worden op het moment dat er nog geen drivers zijn geïnstalleerd maar ik ben hier niet deskundig in dus als iemand dit kan aanvullen, graag. Als je op die manier kan vaststellen welke hardware de gebruiker heeft dan zou je via een onlinedatabase automatisch ontbrekende drivers en software kunnen installeren, dit uiteraard na eventjes te melden dat je dat kan doen en om toestemming te vragen. Mijn mechanisch toetsenbord en muis met DPI-knop werkten gelukkig wel meteen (tegenwoordig wel, dit toetsenbord gaf wel problemen), voor de grafische kaart kan ik nog niet vaststellen hoe goed/slecht het werkt. Het functioneert (browser, Youtube) maar of dat het met spellen net zo goed werkt (ceteris paribus) weet ik nog niet. Zo gauw ik eens een spel speel wat Vulkan gebruikt zal ik het eens vergelijken, als ik een FPS-counter kan vinden die onder LInux draait (bij Windows gebruik ik Fraps).Die automatische herkenning is er al vanuit de Linux kernel met alle propierity binary blobs erin. Voor die uitzonderingen zoals dat videokaart issue van toen heb je Google. En dit vriendelijke forum.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het moet wel heel raar lopen wanneer je een echt uniek probleem hebt waar niet eerder een oplossing online voor is gevonden. Dat is ook de kracht van de online open source community.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |