Dit.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 20:37 schreef FredvZ het volgende:
Ik zou het storten op je betaalrekening en daar geld uit de muur halen.
Dit, is nog gunstiger wat betreft wisselkoers en valutakosten ook.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 20:37 schreef FredvZ het volgende:
Dit.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 20:37 schreef FredvZ het volgende:
Ja het is geen 1981 meer. Maestro of Mastercard kom je overal mee daar.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 23:33 schreef Honeymoon het volgende:
Kan ik daar gewoon met mijn rabobank pinpas pinnen?
Het is 2016. Ipv met heel veel contant gaan reizen, wat risico kan geven op beroving en waar je ter plekke bij de wisselkantoortjes toch maar een slechte koers voor krijgt, kun je beter ter plaatse bij een automaat geld uit de muur trekken. En dan niet steeds kleine beetjes maar in 1 keer een paar honderd euro. En dan niet met 300 euro over straat gaan lopen maar op een veilige plek in een kluis o.i.d. bewaren en meenemen wat je nodig hebt voor die dag.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 20:15 schreef Honeymoon het volgende:
Hallo Fok!ers,
Ik heb zon 200 euro in contanten die ik wil omwisselen voor czech koruna voor mijn trip naar Praag deze week. Hoe kan ik het beste mijn geld omwisselen naar kronen? Ik wil wel zoveel mogelijk kronen voor mijn geld.
Honeymoon
Als aanvulling hierop (opties van de automaat): Als de automaat DCC aanbied hier geen gebruik van maken, zeker bij grotere bedragen.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 21:40 schreef Polenbatser het volgende:
Het in één keer opnemen is het beste, oh en als de automaat je de optie geeft, liever geen biljetten van 2000 kronen. Worden nogal wat caissières chagrijnig van.
Veel plekken -ook in Europa- waar het gunstiger is om contanten te wisselen, dan de koers van Visa/Mastercard (de opslag geld t.o.v. hun koersen en dus niet de gemiddelde koers). Wel kan het zo zijn dat op toeristische plekken de koers nogal slecht is. Daarom is het zaak om zo minimaal mogelijk te wisselen op toeristische plekken en daarna een paar grote banken in te lopen om de koersen te vergelijken.quote:Op zondag 12 juni 2016 03:02 schreef sirdanilot het volgende:
Dit geldt niet alleen voor Tsjechië maar voor heel europa en zelfs buiten europa kun je in veel landen gewoon pinnen.
Wat een gedoe om een paar dubbeltjes...quote:Op zondag 12 juni 2016 10:04 schreef vaduz het volgende:
[..]
Veel plekken -ook in Europa- waar het gunstiger is om contanten te wisselen, dan de koers van Visa/Mastercard (de opslag geld t.o.v. hun koersen en dus niet de gemiddelde koers). Wel kan het zo zijn dat op toeristische plekken de koers nogal slecht is. Daarom is het zaak om zo minimaal mogelijk te wisselen op toeristische plekken en daarna een paar grote banken in te lopen om de koersen te vergelijken.
Die optie noemen ze dus DCC ofwel Dynamic Currency Convertion. En dit geldt niet enkel voor automaten, maar ook voor winkels.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:10 schreef Fer het volgende:
Als je gaat pinnen krijg je de optie om de automaat het alvast om te laten rekenen of om te rekenen door je eigen bank, maar ondanks de waarschuwing is dit altijd laatste altijd goedkoper.
Ik pinde bijvoorbeeld 10000 kronen, automaat bood aan conversie voor 405¤, of mijn bank het laten afhandelen. Dit laatste gekozen en gekeken op rekening, dit bleek slechts 375¤ te zijn.
Er is wel eens een topic geweest van iemand bij wie de Rabobank vond dat geld pinnen op vakantie in Tsjechië verdacht was en reden was om de pas te blokkeren.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 23:42 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja het is geen 1981 meer. Maestro of Mastercard kom je overal mee daar.
Alsof andere banken niet dezelfde fraudemonitorings software draaien en wel allemaal competente medewerkers hebben.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:21 schreef Igen het volgende:
Maar goed, dat is natuurlijk allemaal schuld van de Rabobank, hè. Als de bank zelf geestelijk voorbij het jaar 1981 is zou je geen problemen moeten hebben.
Ah wist ik niet, maar mijn ervaring is dat de automaten dat hier altijd vragen met een buitenlandse pas. Optie 'accept with conversion (bedrag genoemd)' en 'accept without conversion'. Wist nooit zo goed wat nou beter was, maar koos altijd maar voor die laatste.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:14 schreef vaduz het volgende:
[..]
Die optie noemen ze dus DCC ofwel Dynamic Currency Convertion. En dit geldt niet enkel voor automaten, maar ook voor winkels.
Aan de topics hier op Fok! te zien, was/is het specifiek een probleem van de Rabobank. Dus blijkbaar: nee.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:26 schreef vaduz het volgende:
[..]
Alsof andere banken niet dezelfde fraudemonitorings software draaien en wel allemaal competente medewerkers hebben.
Die laatste is dus beter. Dus dat heb je goed gedaan.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:26 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Ah wist ik niet, maar mijn ervaring is dat de automaten dat hier altijd vragen met een buitenlandse pas. Optie 'accept with conversion (bedrag genoemd)' en 'accept without conversion'. Wist nooit zo goed wat nou beter was, maar koos altijd maar voor die laatste.
Als ik klacht.nl en dergelijke lees hoor je dit soort verhalen over iedere bank.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Aan de topics hier op Fok! te zien, was/is het specifiek een probleem van de Rabobank. Dus blijkbaar: nee.
Heb je nog geluk als het echte forinten waren. Dan was de waarde tenminste nog hoger dan van wc-papier, wat zo een beetje dezelfde waarde heeft van nepgeld, wat gebruikelijker is in dit soort wisseltrucs.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:29 schreef Igen het volgende:
O ja, wat je i.i.g. niet moet doen, is op straat geld wisselen. Ben één keer het gesprek aangegaan met zo'n vent, probeerde die me Hongaarse forinten te verkopen die nog niet eens 1/10 zo veel waard zijn.
Jeej.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:29 schreef vaduz het volgende:
[..]
Die laatste is dus beter. Dus dat heb je goed gedaan.Wel ben ik benieuwd of het niet gunstiger is om cash te wisselen in Tsjechie.
Nee, als je dus geen DCC gebruikt moet de bank van de bankautomaat dus het bedrag in CZK rekenen aan jouw eigen bank. Jouw eigenbank rekent jou dat weer door tegen de koers van Mastercard op de dag van het settelen (dus niet de dag dat jij gepind hebt, maar een paar dagen later) + koersopslag + commisie. Als het goed is kun je op het afschrift van je Nederlandse bank zien hoeveel kronen het waren.quote:Op zondag 12 juni 2016 10:34 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Wel vraag ik me af of het eigenlijk uitmaakt bij welke bank je de geldautomaat gebruikt hier?
Jij krijgt je loon in CZK?quote:Ze hebben het wel een keer teruggezet van 25 CZK voor een euro naar 27 CZK.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |