abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162782988
Ik heb nu al ruim 10 jaar de Nikkor AFS 18-70mm 3.5-4.5G ED, het objectief dat als kitlens bij de D70 werd verkocht. Maar sinds gisteren in het een 24-40 mm geworden: het zoommechanisme hapert en lijkt ergens achter te blijven haken als ik er aan draai, waardoor ik nog maar een beperkt bereik heb. De scherpstelmotor werkt nog wel vlekkeloos, evenals de Af.

Is dit nog te repareren?

Uiteraard gebeurt dit tijdens mijn vakantie en heb ik geen andere objectieven bij (want gewichtsbesparing). :'(
pi_162784233
quote:
9s.gif Op maandag 6 juni 2016 10:42 schreef Fixers het volgende:
Is dit nog te repareren?
Waarschijnlijk wel maar die kosten zijn zo hoog, dat weegt sowieso niet op tegen ergens eentje tweedehands kopen.

Reken maar dat je een paar honderd euro verder bent terwijl je voor iets meer dan 100 piek er eentje van marktplaats trekt... Total loss dus -O-

[ Bericht 5% gewijzigd door Uncle op 06-06-2016 11:49:07 ]
pi_162798326
Vandaag bij een lokale camerareparateur geweest: kosten £ 90 voor reparatie, £ 120 voor reparatie + service, exclusief 20% BTW uiteraard. Ik behelp me maar met mijn soort van prime tot ik thuis ben.

Vanavond online wat rond kunnen kijken, het lijkt een vaker voorkomend probleem te zijn: interne schroeven die los zitten waar het mechanisme achter blijft haken. De oplossing, de schroeven weer vast draaien en borgen, lijkt relatief eenvoudig.
pi_162908610
Dus... Reparatie wat zo gepiept, inderdaad een kwestie van schroefjes aandraaien.

Het opnieuw in elkaar zetten daarentegen. :X 3 uur aan het prutsen geweest om de 4 onderdelen uit te lijnen en heb de lens nu weer dicht, zij het dat de zoomring 120 graden gedraaid is en de borgschroef er niet in kan. :') Heb nu de officiële reparatiehandleiding gevonden met een en procedure hoe een en ander inelkaar moet. Morgen met daglicht een nieuwe poging.
pi_162910390
Hoera! Ik ben de trotse bezitter van een Nikkor MF-S 18-70 3.5-4.5G ED DX objectief :'( Tips voor reparateurs zijn welkom.

Wakker en met een frisse blik had ik alles in 5 minuten op zijn plek. De zoom werkt weer over het volledige bereik, echter is de autofocus overleden. Hij blijft over het hele bereik zoeken (motor draait dus wel) Maar stelt niet scherp. De brandpuntsafstand wordt wel gewoon goed herkend.

Ik denk dat ik opzoek ga naar een lokale reparateur, om er in elk geval even naar te laten kijken. Ook al is de waarde van het objectief waarschijnlijk minder dan het eigen risico van mijn reisverzekering (als ik 'm daar überhaupt kan claimen).
pi_163082937
waarde van het objectief? Hooguit 100 euro, dus geef er niet teveel aan uit voor een reparatie.
Ik zag op marktplaats zelfs al een aanbieding van een D70 met dit objectief voor 150 euro.
Heb je er gelijk een reserve body bij.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_163083049
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 12:15 schreef Clicks_nl het volgende:
waarde van het objectief? Hooguit 100 euro, dus geef er niet teveel aan uit voor een reparatie.
Ik zag op marktplaats zelfs al een aanbieding van een D70 met dit objectief voor 150 euro.
Heb je er gelijk een reserve body bij.
Ik ben niet zo geneigd een dergelijk objectief tweedehands aan te schaffen, risico zit erin dat ik op termijn hetzelfde probleem heb. Het zou worden veroorzaakt door locktite die vergaat, ouderdomsdingetje dus.

Ik heb wat reparatiebedrijven gevraagd. Kosten voor reparatie worden ingeschat op ¤ 75-100. Dat vind ik nog te overzien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')