abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 6 juni 2016 @ 15:01:33 #26
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_162788821
Tweeënhalve meter hoog??? Waarom in godsnaam? Gaat die dinosauriërs kweken? Ik zou dit aanvechten en sowieso niet accepteren, fijne buurman dat die de zaak aanschaft en daarna pas komt buurten, zo geeft hij jou ook geen opties meer.
pi_162789140
quote:
10s.gif Op maandag 6 juni 2016 15:01 schreef Twiitch het volgende:
Tweeënhalve meter hoog??? Waarom in godsnaam? Gaat die dinosauriërs kweken? Ik zou dit aanvechten en sowieso niet accepteren, fijne buurman dat die de zaak aanschaft en daarna pas komt buurten, zo geeft hij jou ook geen opties meer.
Had ik ook zo gedaan bij mijn buren als het allemaal volgens de regels is. (Dit dus bij gemeente aankaarten).
Het issue is dus zijn uitzicht, gelukkig is hier geen wet voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2016 15:17:43 ]
  maandag 6 juni 2016 @ 15:17:49 #28
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_162789157
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 15:17 schreef pnxsinned het volgende:

[..]

Had ik ook zo gedaan bij mijn buren als het allemaal volgens de regels is.
Het issue is dus zijn uitzicht, gelukkig is hier geen wet voor.
Ja, goed overleg doen we niet aan. Schijt aan iedereen.
pi_162794077
Als er in het bestemmingsplan geen aanvullende voorwaarden zijn opgenomen dan mag de buurman het bouwwerk plaatsen indien:

- Het niet hoger wordt dan 3 meter
- Niet meer dan 30cm hoger wordt dan het peil van de verdiepingsvloer van de oorspronkelijke woning
- Meer dan 50% van het oorspronkelijk achtererfgebied onbebouwd blijft. De oppervlakte van reeds bestaande aanbouwen, bijgebouwen en bouwwerken tellen hierbij ook mee.
  maandag 6 juni 2016 @ 19:56:43 #30
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_162796575
quote:
10s.gif Op maandag 6 juni 2016 15:01 schreef Twiitch het volgende:
Tweeënhalve meter hoog??? Waarom in godsnaam? Gaat die dinosauriërs kweken? Ik zou dit aanvechten en sowieso niet accepteren, fijne buurman dat die de zaak aanschaft en daarna pas komt buurten, zo geeft hij jou ook geen opties meer.
Ik heb ook een tweeënhalve meter (minstens) hoge afscheiding met de buren middels een veranda-schuur-combinatie. Zo gek is dat niet.
  maandag 6 juni 2016 @ 19:59:23 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_162796671
Overigens wil ik de berekening van je zonverlies wel eens zien. Die 50cm scheelt volgens mij niets meer dan een paar minuutjes aan zon...
  maandag 6 juni 2016 @ 20:55:53 #32
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_162798941
Er is maar een plek om de waarheid te kunnen vinden.
https://www.omgevingsloket.nl/

Daar kan je met een paar simpele stappen zien of iets vergunningsplichtig is.
pi_162811790
Moet het niet op een bepaalde afstand vanaf de erfgrens gebouwd worden? Of verschilt dat per gemeente?
  dinsdag 7 juni 2016 @ 15:31:09 #34
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_162817119
Damn, dat is waardeloos zeg.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 8 juni 2016 @ 08:34:51 #36
3542 Gia
User under construction
pi_162834266
Volgens mij is een overkapping gewoon een bijgebouw en moet de buurman een meter van de erfgrens blijven.
Wel mag het bijgebouw in dat geval 5 meter hoog worden, maar niet meer dan 30 cm boven de verdiepingsvloer, wat dus in de praktijk meestal neerkomt op 3 meter.
  woensdag 8 juni 2016 @ 08:36:39 #37
3542 Gia
User under construction
pi_162834287
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:59 schreef pfaf het volgende:
Overigens wil ik de berekening van je zonverlies wel eens zien. Die 50cm scheelt volgens mij niets meer dan een paar minuutjes aan zon...
Dit is ook zo. Maar het blijft niet leuk om tegen zo'n hoge houten wal aan te moeten kijken.
En zet ie em op een meter afstand en dan 3 meter hoog, heb je nog net zo weinig avondzon.
pi_162834642
quote:
De regels voor vergunningvrij bouwen zijn deels heel eenvoudig toepasbaar, bijvoorbeeld als het gaat om een dakkapel, zonnepanelen of een schutting. Gaat het om aanbouwen of bijbouwen, dan wordt het ingewikkelder, omdat hier de bestaande bijgebouwen ook een rol spelen. Sinds de nieuwe regeling (1 november 2014) is het mogelijk bijgebouwen met een kap en hoger dan 3 meter te bouwen. De maximale hoogte wordt berekend met de volgende formule: daknokhoogte (m) = (afstand tot de perceelsgrens (m) x 0,47) + 3 meter
bron

Maar als ik je verhaal zo lees dan heeft de buurman meer een probleem met het totaal bebouwde oppervlakte van zijn tuin

quote:
Een andere wijziging is dat een bestaand, eerder met bouw- of omgevingsvergunning opgericht bijbehorend bouwwerk nu ook vergunningsvrij kan worden uitgebreid. Voorwaarde is wederom dat het bijgebouw in het achtererfgebied is gelegen. Om paal en perk aan het dichtslibben van het achtererfgebied te kunnen stellen, zijn maximale oppervlaktematen opgenomen. Nu geldt de beperking dat vergunningsvrij mag worden gebouwd zolang het achtererfgebied voor niet meer dan 50% wordt bebouwd. Straks zijn de maten gekoppeld aan de grootte van het bebouwingsgebied: is een bebouwingsgebied kleiner dan of gelijk aan 100 m², dan bedraagt de oppervlakte van alle bijbehorende bouwwerken (al dan niet met vergunning verleend) tezamen maximaal 50% van dat gebied. Voor een bebouwingsgebied van groter dan 100 m² en kleiner dan of gelijk aan 300 m²: 50 m², vermeerderd met 20% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 100 m². Is een bebouwingsgebied groter dan 300 m², dan mag 90 m² worden bebouwd, vermeerderd met 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m² tot een maximum van 150 m².
bron

[ Bericht 51% gewijzigd door devlinmr op 08-06-2016 09:13:16 ]
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_162834801
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 08:34 schreef Gia het volgende:
Volgens mij is een overkapping gewoon een bijgebouw en moet de buurman een meter van de erfgrens blijven.
Wel mag het bijgebouw in dat geval 5 meter hoog worden, maar niet meer dan 30 cm boven de verdiepingsvloer, wat dus in de praktijk meestal neerkomt op 3 meter.
Dat is dus niet meer het geval. je mag gewoon tegen de erfgrens aanbouwen uitgaande van het meest uitstekende deel... meestal de dakgoot
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 8 juni 2016 @ 09:22:22 #40
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_162834866
Wat zou je wel bereid zijn toe te staan, TS? Een overkapping die minder hoog is zodat jij geen verlies van avondzon hebt? Het lijkt mij verstandig dat eerst tegen de buurman te zeggen, en kijken hoe hij meeveert. Is er geen beweging, dan informeren bij de gemeente of het mag wat de buurman wil.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 8 juni 2016 @ 09:32:26 #41
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_162835006
quote:
Ongelooflijk. Wat een kinderachtig volk. Over plantjes aan een schutting. Heeft die andere vent nou toch niet z'n hele huis verbouwd zoals die zo stoer zei?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 8 juni 2016 @ 12:03:13 #42
3542 Gia
User under construction
pi_162837960
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 09:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

bron

Maar als ik je verhaal zo lees dan heeft de buurman meer een probleem met het totaal bebouwde oppervlakte van zijn tuin

[..]

bron
Wanneer gaat dit in? Ons bebouwingsgebied is zo'n 400 m2, Dan mogen we 130 m2 bebouwen?
We zitten, met de te bouwen garage op ongeveer 55 m2. Kunnen we nog effe doorbouwen. Hondenhok, kippenhok.
pi_162838055
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Wanneer gaat dit in? Ons bebouwingsgebied is zo'n 400 m2, Dan mogen we 130 m2 bebouwen?
We zitten, met de te bouwen garage op ongeveer 55 m2. Kunnen we nog effe doorbouwen. Hondenhok, kippenhok.
2014

In 2003 was er al een wijziging. We mochten aan de zijkant 10m2 bijbouwen zonder vergunning omdat het 2 bij 5 was, maar een bijkeuken die het huis verbond met de schuur waarbij we 2.5m uitbouwden moest wel een vergunning voor worden aangevraagd terwijl dit qua oppervlakte minder was.
Sinds 2014 is het dus nog makkelijker geworden
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 8 juni 2016 @ 12:18:13 #44
3542 Gia
User under construction
pi_162838271
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 09:18 schreef devlinmr het volgende:

Dat is dus niet meer het geval. je mag gewoon tegen de erfgrens aanbouwen uitgaande van het meest uitstekende deel... meestal de dakgoot
Ik heb vorig jaar die check gedaan voor onze garage en daar kwam uit dat je niet binnen een meter van de perceelgrens met de buren mag bouwen.
Dus, wij hebben een vrijstaand huis, de buurman ook. Daartussen ligt een achterom van ieder 2 meter. Stel die buurman wil zijn huis uitbouwen tot de erfgrens, en wij doen dat ook (is niet de planning, hoor), dan woon je toch niet meer vrijstaand!

Even voor de duidelijkheid: de garage komt aan de andere kant en grenst niet aan openbaar toegankelijk gebied.
pi_162838444
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar die check gedaan voor onze garage en daar kwam uit dat je niet binnen een meter van de perceelgrens met de buren mag bouwen.
Dus, wij hebben een vrijstaand huis, de buurman ook. Daartussen ligt een achterom van ieder 2 meter. Stel die buurman wil zijn huis uitbouwen tot de erfgrens, en wij doen dat ook (is niet de planning, hoor), dan woon je toch niet meer vrijstaand!
Volgens mij mag het gewoon tot aan de erfgrens mits niet aan de zij- of voorkant van je huis geloof ik.

PDF van de rijksoverheid

https://www.google.nl/url(...)m=bv.124088155,d.d2s
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 8 juni 2016 @ 12:35:25 #46
3542 Gia
User under construction
pi_162838641
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:25 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Volgens mij mag het gewoon tot aan de erfgrens mits niet aan de zij- of voorkant van je huis geloof ik.

PDF van de rijksoverheid

https://www.google.nl/url(...)m=bv.124088155,d.d2s
Hm, daar staat:
quote:
Vergunningvrije bijbehorende bouwwerken zijn niet toegestaan
op het voorerf en het zijerf dat in een hoeksituatie langs openbaar toegankelijk gebied ligt
Dat is hier niet het geval.

Punt is dat onze buurman laatst zei dat hij zijn huis wil vergroten richting ons huis. Dus, die 2 meter achterom bij de woning trekken. Op zich nog niks aan de hand, maar stel dat wij dat ook zouden doen. Woon je toch ineens niet meer vrijstaand
pi_162838723
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Hm, daar staat:

[..]

Dat is hier niet het geval.

Punt is dat onze buurman laatst zei dat hij zijn huis wil vergroten richting ons huis. Dus, die 2 meter achterom bij de woning trekken. Op zich nog niks aan de hand, maar stel dat wij dat ook zouden doen. Woon je toch ineens niet meer vrijstaand
Neem aan dat hij ook afwatering, oftewel een dakgoot nodig heeft. Die mag dus niet over jullie terrein hangen. Hij mag dus gewoon tegen de erfgrens aanbouwen maar heeft wel een maximale hoogte waar hij zich aan moet houden.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 8 juni 2016 @ 12:42:43 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162838774
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:35 schreef Gia het volgende:
Op zich nog niks aan de hand, maar stel dat wij dat ook zouden doen. Woon je toch ineens niet meer vrijstaand
Als je dus per se vrijstaand wil blijven moet je het dus niet doen.
Niet je buren mee lastig vallen, de andere kant van de schutting heb je niet veel over te vertellen.
Tot nooit .......
pi_162839640
Hoe gaat de buurman de afwatering juist verzorgen?
Make my day!
  woensdag 8 juni 2016 @ 13:33:39 #50
3542 Gia
User under construction
pi_162839880
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 12:39 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Neem aan dat hij ook afwatering, oftewel een dakgoot nodig heeft. Die mag dus niet over jullie terrein hangen. Hij mag dus gewoon tegen de erfgrens aanbouwen maar heeft wel een maximale hoogte waar hij zich aan moet houden.
Net even opgezocht in het burgerlijk wetboek: Hij mag in elk geval geen doorzichtige openingen hebben binnen 2 meter van de erfgrens. Dus ramen alleen met ondoorzichtig glas en vaststaand.
Hij heeft er nu doorzichtige ramen in, die, volgens mij, ook open kunnen.
Dus, dan zal het wel loslopen met die plannen.

Maar blijf het raar vinden dat je, door aanbouwen, van vrijstaand naar geschakeld gaat.
2 onder een kap kan het nooit worden. Wij hebben een mansardedak, de buurman een spits dak.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')