abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 2 juni 2016 @ 22:34:48 #1
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162704459
"Wie niet horen wil, moet maar voelen." Zo luidt vandaag, 6 december, het motto voor vrouwen en kinderen op Ameland. Daar vieren ze namelijk Sunneklaas: een geheimzinnig feest waarbij gemaskerde mannen de straat op gaan, op hoorns blazen en met stokken op de grond slaan. Vrouwen en minderjarigen mogen niet naar buiten, want dan worden ze terug naar huis gejaagd of zelfs geslagen.

Dat haast niemand ooit van Sunneklaas gehoord heeft, komt omdat Amelanders er alles aan doen om te voorkomen dat het uitlekt. "Het is geen feest voor pottenkijkers," zoals ze zelf zeggen. Rond deze dagen vertonen ze dan ook een godsgruwelijke hekel aan nieuwsgierige vastelanders, toeristen en kutjournalisten. Ze stellen geen hotels beschikbaar en waarschuwen je bij de boot alvast met strooibiljetten voor 'minder plezierige ervaringen'.

Vaak worden journalisten hardhandig weggejaagd. Van een aantal is de opnameapparatuur al geconfisqueerd toen ze het eiland weer wilden verlaten. Bewegend beeld is er dus amper. Zelfs op YouTube is er geen kaas van te maken.

Gelukkig is er een eikel op Flickr die eens de hele avond een flinke flitser op iedereen z'n gemaskerde bakkes projecteerde en ermee wegkwam.


"Oprotten."

Ook geschreven stukjes over Sunneklaas jagen Amelanders op de kast. Of zoals een Amelandse jongen ons aan de telefoon vertelde toen we hem vertelden dat we er een artikel over wilden schrijven: "Ik had maar niet geprobeerd hier een stukje over te maken als ik jullie was." Marginaal blogfiguur Rolandow schreef er als één van de weinigen wel wat zinnetjes over. Dat moest hij direct bekopen met een hoop woedende eilanders:

"jimme motte allemaal jimme koppe houwe over ons sunneklaas begrepen jim motte ramadamgaan vieren!" – visser

"jou lijfspreuk sunneklaas is voor allemaal klopt van geen kant sunneklaas is namelijk alleen voor de amelanders. ps: en als ik je op de sunneklaas dagen tegen kom zou ik maar hard rennen want ik laat geen spaan van je heel." – rolandow hater

"zak stront" – ameland :)

Dit is wat er bekend is over Sunneklaas. Officieel begint het ritueel om 17:00. Dan gaat alle verlichting op Ameland uit. Wie zijn licht aanlaat krijgt als cadeau een ingetikte of geverfde ruit. Vervolgens gaan mannen in lakens gehuld en bewapend met stokken de straat op voor het 'banevegen'. Witte schimmen razen dan in het aardedonker over straat, blazen op hun hoorns (het 'gnorren') en slaan alle vrouwen en minderjarigen naar huis.


Boe!

Om te checken of vrouwen en kinderen zelf niet onder die lakens zitten, doen ze het zogenaamde 'fûskje', waarbij ze elkaar als test stevig de hand drukken. Anders worden ze alsnog naar huis gejaagd. Een Amelands meisje dat verder niet wilde meewerken aan dit artikel vertelde dat er eens een vrouw ontmaskerd werd die zich als man voordeed. "Dat was in Hollum. In dat dorp wordt het meest traditionele feest gegeven. Die vrouw heeft echt flink klappen gekregen." Bedankt, meisje dat niet wilde meewerken!

Ongeveer twee uur later begint het echte feest. De mannen doen maskers op en verkleden zich en gaan dan langs de vrouwen die zich inmiddels gegroepeerd hebben in 'open huizen'. Ook dan testen de mannen elkaar nog voor de zekerheid met het fûskje.


"Kijken of je geen echte paddenstoel bent. Anders knuppel ik je hoogstpersoonlijk terug naar Super Mario Land."

Eenmaal in zo'n open huis tikken de gemaskerde mannen ('omes' geheten) met de stok op de grond. De vrouwen moeten dan een dansje doen of er overheen springen. Soms wordt er ook gewoon met elkaar gedanst. Of de vrouw wordt in de maling genomen. Soms drinken ze een borrel samen. Kortom: een hoop onsamenhangende gebeurtenissen. Hier een plaatje van een open huis:

Wat hier zo leuk aan is? Paul Vogt (één van de weinige mensen die dit feest heeft mogen documenteren) verklaart: "Ze leven er maanden naartoe op dat eiland. Het is de lol dat je elkaar niet herkent. Zelfs eigen familieleden herkennen elkaar niet. Om nog onherkenbaarder te zijn, zet iedereen een kopstem op. In Hollum vindt er ook geen demasqué plaats, zodat sommigen er nooit achter komen wie precies wie was, terwijl je wel echt contact met elkaar hebt."


Bwèèèèèp (maar dan angstaanjagend en heel hard).


Maar voordat je denkt, wat een gedoe om dat misogyne inteeltcarnaval, willen we wel graag duidelijk maken dat Sunneklaas veel dieper gaat dan dat. Het stamt vanuit een voorchristelijke Sinterklaastraditie waarin mensen duivels probeerden te verjagen. Daarmee is het één van de laatste eeuwenoude rituelen die ons land rijk is, terwijl onze eigen traditie op het vasteland inmiddels allang is vertroebeld door het Rooms-Katholicisme, slavernij, commercie en vraatzucht. Nu het authentieke aspect van Sunneklaas ook dreigt te verdwijnen door bemoeizucht van de vastelanders (zoals WIJ) en de laagdrempeligheid van de hedendaagse media, kunnen we ons de paranoia van de eilanders enigszins voorstellen. Dus bij dezen: fijn Sunneklaas de komende eeuwen! En mep niet te hard!

Bron

Ik wist hier al even van, maar ik blijf het interessant vinden.

Niet gelezen? De hoogtepunten:

• Rond Sinterklaas gaan de mannen op het eiland gemaskerd de straat op, slaan ze met stokken en blazen ze op hoorns.
• Ze zetten een raar stemmetje op om niet herkend te worden (wat ook wel weer grappig is, niemand weet wie wie is, maar het is ook wel weer eng)
• Als ze erachter komen dat er een vrouw tussen zit dan wordt die met dreiging van geweld terug gedreven naar huis, vrouwen en minderjarigen moeten namelijk thuis blijven
• Ze willen eigenlijk niet dat dit de media in gaat, dan worden de Amelanders vet boos enzo

Zijn er hier toevallig Amelanders?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  donderdag 2 juni 2016 @ 22:35:57 #2
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162704490
Volgens wat Amelanders dekt dit overigens niet de inhoud van het feest, maar wat dan wel dat vertellen ze dan niet, dus dat weet ik verder ook niet. Maar volgens mij klopt het enigzins wel.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  donderdag 2 juni 2016 @ 22:37:13 #3
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_162704523
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 00:10 schreef Fok-it het volgende:

[..]

GRONINGEN - Op Ameland geldt op maandag 5 en dinsdag 6 december een avondklok voor vrouwen en kinderen. Wagen zij zich toch op straat, dan volgen 'minder plezierige ervaringen', waarschuwt de gemeente in strooibiljetten, gericht aan toeristen die het waddeneiland bezoeken.

Welkom bij Sinterklaas op Ameland. Sunneklaas heet deze geheimzinnige rite uit heidense tijden. Met het bekende kinderfeest heeft het niets te maken. Mannen met knuppels, gehuld in lakens, jagen rond de klok van vijven vrouwen en kinderen van straat. Ze blazen op hoorns die donkere geluiden maken. Wie buiten blijft, kan slaag krijgen.

Brandt er licht in een huis zonder dat de ramen geblindeerd zijn, dan wordt dat afgestraft door de mannen in het wit. Ze slaan de ruiten in. Tijdens Sunneklaas heerst duisternis op straat.

De burgemeester van Ameland wil geen commentaar geven op het pamflet dat hij laat verspreiden. 'Sunneklaas is een feest voor en door Amelanders', zegt zijn woordvoerder. 'Freemden', mensen van de vaste wal, zouden het nooit begrijpen. Zij beginnen direct met een wijzend vingertje over vrouwenrechten.

Vrouwenemancipatie waarderen ze op Ameland heus enorm, maar niet tijdens Sunneklaas, voor eilandbewoners (m/v) het hoogtepunt van het jaar.

Terwijl de vrouwen thuis of in een feestzaal wachten - de traditie verschilt per dorp - werpen de mannen hun lakens af en verkleden zich als Sunneklaas. Weken waren ze in het geheim bezig met 'pakmake', het vervaardigen van hun kostuum. Met een masker op zijn ze onherkenbaar.

De Amelander vrouw, normaal geen doetje, toont respect als de Sunneklazen binnenkomen. Slaat hij met zijn stok op de grond, dan moet zij dansen of zelfs een sprongetje maken over de stok. Weigert ze, dan krijgt ze een tik. Maar zover komt het niet. Vrouwen willen dolgraag dansen met Sunneklaas. Daar hebben ze zich maandenlang op verheugd.

Publiciteit over het feest ligt gevoelig. Nieuwsgierige toeristen kunnen de traditie verstoren. Maar vooral vrezen Amelanders de komst van een gezagsdrager van de vaste wal, die Sunneklaas wil verbieden met een beroep op grondwet zus of artikel zo.

Echt bizar :')
Crosspost (korter verhaal)

[ Bericht 0% gewijzigd door richolio op 02-06-2016 22:48:13 ]
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_162705098
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 22:34 schreef richolio het volgende:
Zo luidt vandaag, 6 december
Hier is het vandaag 2 juni. :P

Anyway: er is ook een film over: http://hollandsefilm.nl/sunny-side-up-telefilm-2015/
pi_162705119
Klinkt als een goed feest
  donderdag 2 juni 2016 @ 23:05:12 #6
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_162705381
_O_
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 2 juni 2016 @ 23:20:03 #7
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_162705795
Ik zeg potentie voor een memorabele FOK!-meet.
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 2 juni 2016 @ 23:42:34 #8
319979 Fok-it
All is well
pi_162706445
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juni 2016 22:37 schreef richolio het volgende:

[..]

Crosspost (korter verhaal)
Geloof dat de Hokjesman er ook een aflevering over heeft
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_162707635
WTF is dit? :')
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 00:49:39 #10
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_162707911
Ik ben er al een tijdje bekend mee. Het blijft me fascineren :P
pi_162708248
Een soort sekte dus.
pi_162708519
Sommige dingen kunnen maar beter op een eiland blijven.
pi_162708522
Hehe, klinkt een beetje als zo'n oud Germaans feest.
pi_162709084
Goed begin voor een horrorfilm trouwens.
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 08:45:54 #15
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162709230
Dit is de eerste keer dat ik van dit feest hoor. Wist niet dat er zo'n traditie in Nederland bestond.
pi_162709273
nou, pietenkwestie opgelost, voortaan slaan we gewoon traditioneel vrouwen en kinderen in mekaar met sinterklaas. veel leuker.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 08:55:54 #17
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_162709320
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 08:51 schreef pokkerdepok het volgende:
nou, pietenkwestie opgelost, voortaan slaan we gewoon traditioneel vrouwen en kinderen in mekaar met sinterklaas. veel leuker.
haha ja, wat nou snoep uitdelen en vriendelijk zijn. :P
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 3 juni 2016 @ 09:21:51 #18
186611 Haags
pi_162709631
Lekker belangrijk allemaal.
Zonder wrijving geen glans
pi_162710032
WTF :')
  Redactie Sport vrijdag 3 juni 2016 @ 10:34:34 #21
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_162710575
Haha, echt fascinerend dit :D

Ik snap hun angst voor de buitenwereld overigens wel. Blijkbaar vinden ze dit leuk, dus laat ze lekker. Krijg je straks hetzelfde als met de pietendiscussie.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_162710658
Loooooooool
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
  vrijdag 3 juni 2016 @ 10:51:57 #23
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_162710802
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
  maandag 21 november 2016 @ 16:19:40 #24
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_166803151
Wow gruwelijk feest

kunnen we dit niet ons landelijk feest maken?

Zieke shit
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_166803181
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 16:19 schreef MMaRsu het volgende:
Wow gruwelijk feest

kunnen we dit niet ons landelijk feest maken?

Zieke shit
Wat een kutkick :')
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')