Sorry, 2005, toegevoegd.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:26 schreef Rekkie het volgende:
Wat is het bouwjaar? 68k op de teller en 5k aan kosten vind ik vrij bijzonder
De oudste zijn uit 2005quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:26 schreef Rekkie het volgende:
Wat is het bouwjaar? 68k op de teller en 5k aan kosten vind ik vrij bijzonder
2 liter motor, NAP zit erbij ja, originele Nederlander.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:27 schreef awiebo het volgende:
Wat voor motor?
En met die km stand kan dat bijna niet.
Zit er NAP bij en is het een originele Nederlander?
Of is het import?
Oh ja, sorry, ben echt van slag merk ik.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:30 schreef awiebo het volgende:
Maar wat zijn nu de klachten dan? Doet ie helemaal niets of ratelt hij wat?
Zit ook even op internet te kijken naar de n46b20 moter en voorkomende problemen, aangezien ik daar helemaal niet bekend mee was.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:35 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Oh ja, sorry, ben echt van slag merk ik.
Er komt rook uit de uitlaat (blauw / wit), vooral als je van de snelweg af komt en dan wegrijdt bij het eerstvolgende stoplicht. Zou aan de klepsteelrubbers liggen volgens de dealer. Daarnaast enorm verminderd vermogen, en de oliemeter gaat alle kanten op (80%, 50%, 25%, 50%, etc) (februari bijgevuld)
Vind jullie nu al super, met jullie relevante vragen!![]()
Zou kunnen, heb toen misschien iets te lang gewacht met bijvullen zelf dan.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:45 schreef awiebo het volgende:
[..]
Zit ook even op internet te kijken naar de n46b20 moter en voorkomende problemen, aangezien ik daar helemaal niet bekend mee was.
Schijnbaar hebben deze motoren een nogal hoog olieverbruik. Als ik kijk wat ze bij jou willen vervangen heeft er verkeerde olie ingezeten, is deze niet tijdig vervangen geworden en/of is olie niet altijd op peil geweest.
Motor draait op olie en onderhoud. Als ik dit zo lees dan zag ik het niet echt zitten met deze motor in de toekomst.
Maar ik heb het ding niet onder de neus gehad.
Een BMW E90 uit 2005 met gaar motorblok, rond de 1500 Euroquote:Op donderdag 2 juni 2016 10:50 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Zou kunnen, heb toen misschien iets te lang gewacht met bijvullen zelf dan.
Enig idee wat ik nog terugkrijg voor dit wrak? Misschien moet ik het gewoon opgeven en een mooie nieuwe Dacia kopen...
Ok, dus dan heb ik voor 675 per maand 18 maanden lang een 10 jaar oude BMW 3 serie gereden.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een BMW E90 uit 2005 met gaar motorblok, rond de 1500 Euro
Maar dan gooi ik het beste deel van de auto (de lage kilometerstand) de deur uit voor een ouder blokquote:Op donderdag 2 juni 2016 10:54 schreef lipjes het volgende:
Ik vind persoonlijk deze combinatie erg raar zonder nieuwe zuigers.
nieuwe zuigerveer
cylinder honen
Bij het honen verbreed je eigenlijk de cillinders (Wat je trouwens alleen maar doet als je 1. meer vermogen wilt of 2. als de cillinder beschadigd is)
Maar dan alleen de zuigerveren vervangen is niet logisch, over het algemeen vervang je dan ook de zuigers vanwege de grotere ruimte.
Het roken klinkt wel als versleten zuiger(veren) en/of een te ruime cillinderwand.
Dat in combinatie met deze kilometerstand kan 2 dingen betekenen.
1. teruggedraaid
2. afgeragd blok.
Zelf ook een keer meegemaakt met een blok van een motor, uiteindelijk was het goedkoper om een ander blok erin te hangen van een schademotor.
Je beste optie is motor uit schadebak, liefst van achter of zijkant in elkaarquote:Op donderdag 2 juni 2016 10:54 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ok, dus dan heb ik voor 675 per maand 18 maanden lang een 10 jaar oude BMW 3 serie gereden.
Een ouder blok hoeft niet per definitie slecht te zijn mitsquote:Op donderdag 2 juni 2016 10:55 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Maar dan gooi ik het beste deel van de auto (de lage kilometerstand) de deur uit voor een ouder blok
Neig nog steeds naar dumpen en niet meer terugkijken.
Zal kijken of ik je argumenten richting de dealer kan reproduceren.
Bedankt voor je foto's en moeite, maar ik ga dat deel van de auto zelf nooit zien denk ikquote:Op donderdag 2 juni 2016 10:59 schreef lipjes het volgende:
FYI. dit is een teken dat het blok olie verbruikt (referentie, mijn oude motorblok)
[ afbeelding ]
En dit is een nette cillinder+zuiger
[ afbeelding ]
Wanneer met garantie is dat geen slechte prijs, die onderdelen heb je zelf nog.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:07 schreef Tyr80 het volgende:
https://www.onderdelenlij(...)onderdeelid/6340111/
84.000 gelopen, 1200 euro, 400 euro inbouwen.
Ik ben blij, maar is het redelijk?
Oh zonder spruitstuk / vliegwiel zie ik nu....?
Okquote:Op donderdag 2 juni 2016 11:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer met garantie is dat geen slechte prijs, die onderdelen heb je zelf nog.
Dat zegt niet veel, belangrijkste is dat je zwart op wit garantie krijgt op blok en inbouw, bij een BMW voor dat bedrag lijkt me minimaal 3 maanden wel normaal.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:11 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ok![]()
En die roest op de foto's, is dat erg?
Ok, ze belden net terug, nu is het 2k inclusief vloeistoffen, inbouw en 3m garantie.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat zegt niet veel, belangrijkste is dat je zwart op wit garantie krijgt op blok en inbouw, bij een BMW voor dat bedrag lijkt me minimaal 3 maanden wel normaal.
Kunnen ze ook aantonen dat blok zo weinig gelopen heeft?quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:20 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ok, ze belden net terug, nu is het 2k inclusief vloeistoffen, inbouw en 3m garantie.
Zal ik vragen, wat voor bewijs is dan acceptabel?quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kunnen ze ook aantonen dat blok zo weinig gelopen heeft?
Het beste bewijs is de auto en kenteken als ze die nog hebben.quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:23 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Zal ik vragen, wat voor bewijs is dan acceptabel?
Oh, en dan moet ik langs de RDW ook om het chassisnr enzo te updaten, of niet?
jaag je hem geregeld hoog in de toeren, flink doortrekken bij koude motor enzovoorts?quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:35 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Oh ja, sorry, ben echt van slag merk ik.
Er komt rook uit de uitlaat (blauw / wit), vooral als je van de snelweg af komt en dan wegrijdt bij het eerstvolgende stoplicht. Zou aan de klepsteelrubbers liggen volgens de dealer. Daarnaast enorm verminderd vermogen, en de oliemeter gaat alle kanten op (80%, 50%, 25%, 50%, etc) (februari bijgevuld)
Vind jullie nu al super, met jullie relevante vragen!![]()
Nee juist niet eigenlijk, misschien niet zo bejaard als het stel dat er in 10 jaar 50k mee gereden heeft, maar wie weet...ben er wel mee op de autobahn geweest, maar het is tenslotte ook een BMW dacht ik toen..quote:Op donderdag 2 juni 2016 11:53 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
jaag je hem geregeld hoog in de toeren, flink doortrekken bij koude motor enzovoorts?
van een oud vrouwtje geweest ja?quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:12 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nee juist niet eigenlijk, misschien niet zo bejaard als het stel dat er in 10 jaar 50k mee gereden heeft, maar wie weet...ben er wel mee op de autobahn geweest, maar het is tenslotte ook een BMW dacht ik toen..
Niet helemaal, in plaats van echt te honen kunnen ze ook de binnenkant een keer wat opschonen, waarbij er nauwelijks meer diameter ontstaat (eigenlijk geen).quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:54 schreef lipjes het volgende:
Ik vind persoonlijk deze combinatie erg raar zonder nieuwe zuigers.
nieuwe zuigerveer
cylinder honen
Bij het honen verbreed je eigenlijk de cillinders (Wat je trouwens alleen maar doet als je 1. meer vermogen wilt of 2. als de cillinder beschadigd is)
Maar dan alleen de zuigerveren vervangen is niet logisch, over het algemeen vervang je dan ook de zuigers vanwege de grotere ruimte.
Het is ook niet puur door het honen dat die extra diameter ontstaat.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Niet helemaal, in plaats van echt te honen kunnen ze ook de binnenkant een keer wat opschonen, waarbij er nauwelijks meer diameter ontstaat (eigenlijk geen).
Dit moet sowieso gebeuren voor de nieuwe zuigerveren.
Dan ook nog nieuwe lagers en schalen en je blok is eigenlijk weer nieuw.
Ik vrees dat dit het resultaat is van alle korte ritjes die ermee gemaakt zij (mits de km stand klopt).
Ik zou echt wel de motor vervangen. Anders is het keihard afschrijven op de rest terwijl je er nog jaren plezier kan van hebben en dan nog voor een aardig bedrag kan verkopen. Als de rest van de auto goed is d.w.z. banden, remmen, interieur, uitlaat , geen roest enz. dan zou ik dat zeker overwegen. En misschien kan je wel een beunhaas vinden op een bmw forum ofzo die dat erin een dagje inknalt voor je, voor een betere prijs dan 2000.quote:Op donderdag 2 juni 2016 12:33 schreef Piet_Piraat het volgende:
Je bent waarschijnlijk genept en nu is het keuze, ander blok erin, reviseren of met veel verlies verkopen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_E90quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:41 schreef Tyr80 het volgende:
Ja, wellicht genept, maar met NAP en alles, wat kun je als koper nog meer doen?
Belangrijker: hoe weet ik zeker dat het een N46B20B is, en niet A of C of iets anders...?
320i, 110kw.
Uden, sta nu bij Benzon in Wijchen blokken te kijken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:32 schreef derLudolf het volgende:
Waar woon je? Ik ken wel een goede BMW specialist
Nee dan is omgeving Emmen niet interessantquote:Op donderdag 2 juni 2016 16:03 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Uden, sta nu bij Benzon in Wijchen blokken te kijken.
Nou, als er een prijsverschil is van een paar 100 euro is een stukje rijden misschien zo erg nog niet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee dan is omgeving Emmen niet interessant
Geen idee of ie goedkoop is, vooral erg goed. Kennis heeft een nieuw blok in zijn 535d laten leggen daar. En een ander iemand die er ook wel verstand van had kon het niet zien dat er een niet origineel blok in lag...quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:00 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nou, als er een prijsverschil is van een paar 100 euro is een stukje rijden misschien zo erg nog niet.
Dat hoor je idd ook niet te kunnen zien.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Geen idee of ie goedkoop is, vooral erg goed. Kennis heeft een nieuw blok in zijn 535d laten leggen daar. En een ander iemand die er ook wel verstand van had kon het niet zien dat er een niet origineel blok in lag...
Dat lijkt me ook wanneer er ook garantie op zit, 3 maanden is wat krap, 6 maanden moet ook wel kunnen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:19 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat hoor je idd ook niet te kunnen zien.
En als de opgegeven 2000 alles inhoudt dus ook het blok zelf én garantie is het niet eens een verkeerde prijs eigenlijk.
Serieus joh? Het bedrag werd zo snel genoemd, heb het gevoel dat er wellicht wel wat ruimte is...quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:19 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat hoor je idd ook niet te kunnen zien.
En als de opgegeven 2000 alles inhoudt dus ook het blok zelf én garantie is het niet eens een verkeerde prijs eigenlijk.
Ok, ga ik dat proberen te regelen morgen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wanneer er ook garantie op zit, 3 maanden is wat krap, 6 maanden moet ook wel kunnen.
Als een blok 1400 kost en ze dus 600 rekenen voor arbeidsloon, pakkingen, vloeistoffen EN garantie vind ik dat persoonlijk wel meevallen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:22 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Serieus joh? Het bedrag werd zo snel genoemd, heb het gevoel dat er wellicht wel wat ruimte is...
Maja, je kunt er niet in kijken he...maar goed, met garantie is ie in ieder geval te verpatsen dan.
Misschien de volgende keer een auto nemen waar wel normaal mee gereden is.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:41 schreef Tyr80 het volgende:
Ja, wellicht genept, maar met NAP en alles, wat kun je als koper nog meer doen?
Belangrijker: hoe weet ik zeker dat het een N46B20B is, en niet A of C of iets anders...?
320i, 110kw.
Ja ok, naja die 6 maanden probeer ik nog, of wat tientjes eraf. En dan misschien maar leasen, heb ik al deze ellende niet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als een blok 1400 kost en ze dus 600 rekenen voor arbeidsloon, pakkingen, vloeistoffen EN garantie vind ik dat persoonlijk wel meevallen.
Het is wel veel geld natuurlijk, vind het ook oprecht sneu voor je maar dit lijkt me geen verkeerde deal.
In ieder geval een beter alternatief dan zo veel afschrijven op je auto...
Of er ruimte in het bedrag zit weet ik natuurlijk niet, ik werk daar niet.
Maar er is niks mis met proberen te onderhandelen.
En met een motorblok wat 84k gelopen heeft en verder dik in orde is? Zo'n site kwam terug met 7k, redelijk?quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een BMW E90 uit 2005 met gaar motorblok, rond de 1500 Euro
Heb je ook geen leuke motor waarschijnlijkquote:Op donderdag 2 juni 2016 18:31 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ja ok, naja die 6 maanden probeer ik nog, of wat tientjes eraf. En dan misschien maar leasen, heb ik al deze ellende niet.
Nee, maja, kinderen komen eraan...dan maar iets veiligs en wat meer op de rechterbaan...quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:36 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Heb je ook geen leuke motor waarschijnlijk
Als er een Pilkington versie van was deed ik het nog ook!quote:
Die 6 maanden heb je meer aan dan een paar tientjes prijsverschil al zou ik wel heel goed de garantievoorwaarden lezen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:31 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ja ok, naja die 6 maanden probeer ik nog, of wat tientjes eraf. En dan misschien maar leasen, heb ik al deze ellende niet.
Probeer anders ook eens www.onderdelenlijn.nl zodat je de prijzen qua aanschaf van een blok kan vergelijken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:47 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nee, maja, kinderen komen eraan...dan maar iets veiligs en wat meer op de rechterbaan...
Heb jij niks meer liggen in die enorme loods van je anders? Waar ik vandaag was wezen kijken hadden ze alles heel netjes in schappen staan, met labels en barcodes. Misschien een idee voor jullie...
Had ik ook gedaan ja, alles in Gelderland en omgeving gebeld, die van 2k is de beste.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 01:25 schreef vannelle het volgende:
[..]
Probeer anders ook eens www.onderdelenlijn.nl zodat je de prijzen qua aanschaf van een blok kan vergelijken.
En zoals iemand anders eerder al noemde kun je ook op een liefhebbersforum mss iemand vinden die de blokwissel voor je wil doen voor een klein bedrag.
Niet al je geld op 1 paard zetten, probeer meerdere mogelijkheden is mijn advies.
Alle informatie heeft Peter tussen de oren, dus voorlopig houden wij gewoon vast aan ons Haufenprinzip. Geen IT systemen met dure onderhoudscontracten bij onsquote:Op donderdag 2 juni 2016 18:47 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nee, maja, kinderen komen eraan...dan maar iets veiligs en wat meer op de rechterbaan...
Heb jij niks meer liggen in die enorme loods van je anders? Waar ik vandaag was wezen kijken hadden ze alles heel netjes in schappen staan, met labels en barcodes. Misschien een idee voor jullie...
Heeft hij ook verstand van Seat?quote:Op donderdag 2 juni 2016 17:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Geen idee of ie goedkoop is, vooral erg goed. Kennis heeft een nieuw blok in zijn 535d laten leggen daar. En een ander iemand die er ook wel verstand van had kon het niet zien dat er een niet origineel blok in lag...
Geen idee. Ik zie er vooral BMW staan. Doet ook veel voor BMW raceteamsquote:
Hehe jammer dan...quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:59 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Alle informatie heeft Peter tussen de oren, dus voorlopig houden wij gewoon vast aan ons Haufenprinzip. Geen IT systemen met dure onderhoudscontracten bij ons![]()
Een motorblok voor een drei-fuünfundzwantsiger aus 2004 habben wir leider nicht
Afkomst van het blok maakt toch niet zo veel uit als je ook garantie krijgt?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:18 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Hehe jammer dan...
Blok wat ik uitgezocht had kwam uit een uitgebrande auto zeiden ze gister, plaatjes van de onderbouwing van de kilometerstand tonen echter aan dat de auto dus wel in de prak gereden is.
Neig ernaar het toch te doen, met die garantie, binnen 3 maanden ben ik 'm toch wel kwijt? Oh en de dealer had blind 7500 euro geboden op basis van die motor die 84k gelopen had. Dus dat viel me op zich weer mee...
Zeker, mee eens, maar ik wacht nog een paar uurtjes waar ze mee terugkomen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:57 schreef vannelle het volgende:
[..]
Afkomst van het blok maakt toch niet zo veel uit als je ook garantie krijgt?
Het lijkt mij hoe dan ook beter dan proberen je auto in huidige staat te verkopen waardoor je nóg veel meer geld kwijt bent.
Wie? De blokoverbouwmeneer of de dealer die al een bod heeft gedaan op de auto en mss met een beter bod komt?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 13:59 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Zeker, mee eens, maar ik wacht nog een paar uurtjes waar ze mee terugkomen.
De blokverbouwmeneer. Maar anders pak ik gewoon die van 2k hoor, no problem. En een beetje vaart moet ik wel maken, zit toch zonder auto ondertussen...quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:06 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wie? De blokoverbouwmeneer of de dealer die al een bod heeft gedaan op de auto en mss met een beter bod komt?
Sowieso is even afwachten en rondneuzen wel een goed idee, overhaaste beslissingen nemen in deze situatie is niet zo'n goed idee.
Dan klinkt het als opgelost en dat scheelt een hoop kopzorgen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 15:40 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
De blokverbouwmeneer. Maar anders pak ik gewoon die van 2k hoor, no problem. En een beetje vaart moet ik wel maken, zit toch zonder auto ondertussen...
Dan komt het probleem van de keuze van een nieuwe auto
Edit: helaas, geen andere blokken, dus het wordt deze. Dan is het ook klaar...
Mwah, niet altijd. Wagen van kennissen van ons heeft in 10 jaar tijd ook pas 85.000 km gedraaid, maar die is in de eerste 50.000 km 4x aan de Cote d'Azur geweest (2800 km retour), 1x in Oostenrijk (2300 km retour), meerdere malen diep Duitsland in (Mannheim, Stuttgart, etc) en is verder eigenlijk alleen gepakt bij langere ritten (100km+ enkele rit). Goed, wel een benzinebak, maar een diesel zou op deze manier ook niet heel erg veel schade oplopen. Stond als ie niet gebruikt werd in een garage.quote:Op donderdag 2 juni 2016 18:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Misschien de volgende keer een auto nemen waar wel normaal mee gereden is.
50k in 10 jaar is:
1. Niet normaal
2. Niet goed voor een motor, waarschijnlijk vaak korte ritjes
óf
3. Eigenlijk niet eens geloofwaardig. Indien de km stand wel klopt, dan treden regel 1 en 2 in werking.
Dit zie je ook terug bij de Mazda/Ford/Volvo 1.8 en 2.0 Duratec motoren.
Die met weinig kilometers/veel korte ritjes hebben vrijwel allemaal problemen met de olieschraapveren omdat die aangekoekt raken. Hierdoor zuipen ze olie.
Die met veel kilometers /lange ritten, doen het prima.
Of moderne diesels, die met weinig kilometers worden nooit schoon gebrand, en zitten vol met roet.
Wat ik als logische kilometerstanden zie: benzine minimaal 10-15k per jaar. Indien lager, zijn er m.i. te weinig/te korte ritten mee gereden.
Diesel minimaal 25k per jaar.
Indien lager is een diesel niet geloofwaardig omdat hij dan veel duurder zou zijn dan een benzine.
Umm, is dat deel van het motorblok...?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:15 schreef Fer het volgende:
Maar dat weet je dus niet, denk eerder dat deze alleen nog maar korte ritjes heeft gereden naar de winkel van 3km. Een 1.2 wordt misschien nog wel warm, maar zo'n 2.0 amper, terwijl die lekker rijk loopt en de smeerolie vervuilt.
Ik hoop alleen niet dat nu de fijne oliekanalen gesludged zijn, zeker die kleppestoters zijn heel lastig weer schoon te krijgen.
Ja zitten onder andere in de cilinderkop. Maar het is me niet duidelijk of je voor een nieuw blok ging of revisie ging. Volgens mij wordt je Vanos ook helemaal vertieft als je sludge hebt gehad.quote:
Ok, dus geen probleem, maar die Vanos mogelijk wel. Gaan ze dat zien bij het vervangen van het blok denk je? En is ie dan toch nog te verkopen of gaat ie nog kuren hebben na de blokwissel?quote:Op vrijdag 3 juni 2016 23:29 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja zitten onder andere in de cilinderkop. Maar het is me niet duidelijk of je voor een nieuw blok ging of revisie ging. Volgens mij wordt je Vanos ook helemaal vertieft als je sludge hebt gehad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |