abonnement Unibet Coolblue
pi_162639705
quote:
'Bedrijf mag hoofddoek op werkvloer verbieden'

Een bedrijf mag een werkneemster verbieden een hoofddoek te dragen als het verbod gebaseerd is op een bedrijfsreglement waarin staat dat zichtbare politieke of religieuze symbolen niet zijn toegestaan.

Dat heeft de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie dinsdag geadviseerd. Een hoofddoekverbod is volgens haar legitiem als een werkgever religieuze en levensbeschouwelijke neutraliteit wil uitstralen.

De zaak was aangespannen door een moslima die als receptioniste werkte bij de Belgische onderneming G4S, die beveiligings- en receptiewerk uitvoert. Samira Achbita wilde na drie jaar in dienst te zijn geweest een hoofddoek gaan dragen en werd ontslagen.

Volgens de advocaat-generaal is er in dit geval geen sprake van directe discriminatie. Dit hoofddoekverbod berust niet op stereotypen of vooroordelen tegenover een of meer specifieke godsdiensten of religieuze overtuigingen in het algemeen.

Het verbod kan wel indirecte discriminatie op grond van godsdienst opleveren. Deze vorm van discriminatie kan gerechtvaardigd zijn door het streven van de werkgever om een legitiem beleid van religieuze en levensbeschouwelijke neutraliteit te handhaven.

De receptioniste eiste een schadevergoeding bij de Belgische rechter en werd ondersteund door het Belgische antidiscriminatiecentrum. Het Hof van Cassatie legde de kwestie vervolgens voor aan het EU-Hof in Luxemburg.

De rechters van het Hof volgen het advies van de advocaat-generaal in veel gevallen op.
Holy shit, de wereld van alle rechts-populisten en tokkie Nederland stort in en staat tegelijkertijd op z'n kop. Een instelling van die verdorven EUROPESE UNIE die zegt dat HOEFDDOEKEN VERBIEDEN in de EU moet kunnen! Pfff, hoe gaan ze dit nu uitleggen danwel begrijpen danwel spinnen. Europa was toch juist VOOR alles wat ook maar met de geur van islamisering te maken had?

http://www.nu.nl/algemeen(...)vloer-verbieden.html
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_162639745
HEIL G4S
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_162639757
Goed werk TS. Alsof 1 goede uitspraak een meer democratische en wenselijke EU oplevert :')
pi_162639772
Het moet eens afgelopen zijn. De bescherming van gelovigen en de wet die daar op rust.

Dat mensen zo wanhopig zijn om in een god te geloven, dan ben je per definitie al een stuk dommer en is dus begrijpelijk dat je dat niet in je bedrijf wil hebben.

Daarbij G4S staat volledig in zjjn gelijk. Een beveiliger moet neutraal, objectief zijn. Als er een jood binnen komt en die ziet een moslim achter de balie, tsjaa. Niet echt neutraal.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_162639781
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:11 schreef spierbal het volgende:
Het moet eens afgelopen zijn. De bescherming van gelovigen en de wet die daar op rust.

Dat mensen zo wanhopig zijn om in een god te geloven, dan ben je per definitie al een stuk dommer en is dus begrijpelijk dat je dat niet in je bedrijf wil hebben.
dit is natuurlijk waar
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_162639791
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

dit is natuurlijk waar
Waarom iemand opleggen of en wat hij wel of niet mag geloven?
pi_162639797
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:12 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Waarom iemand opleggen of en wat hij wel of niet mag geloven?
ik leg niets op
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_162639802
Als ze Zwarte Piet mogen verbieden dan ook hoofddoeken.
Eens dus.
U MAD?
pi_162639826
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:13 schreef de_boswachter het volgende:
Als ze Zwarte Piet mogen verbieden dan ook hoofddoeken.
Eens dus.
wanneer heeft de EU dan Zwarte Piet verboden?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_162639832
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:14 schreef Nielsch het volgende:

[..]

wanneer heeft de EU dan Zwarte Piet verboden?
16 februari 2017
U MAD?
pi_162639842
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:14 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

16 februari 2017
okee top. nu weer on-topic...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_162639875
Verder heeft het Europees Hof natuurlijk dik gelijk.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_162640052
De rechter en later het gerechtshof hebben in 2011 ook al eens een school in het gelijk gesteld die een moslima verbood een hoofddoek te gaan dragen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Physsic op 31-05-2016 11:34:34 ]
pi_162640342
Heel raar. Vrijheidsbeperkings maatregelen goedkeuren door de EU hof.
pi_162640384
Huh, de EU bestond toch juist uit cultuurrelativisten? Wat gebeurt hier?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_162640906
Hoofddoekjes in openbare ruimtes moet gewoon kunnen, maar werkgevers zouden wel hun eigen kledingvoorschriften kunnnen hanteren. Goede zaak dus
pi_162642961
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:24 schreef Physsic het volgende:
De rechter en later het gerechtshof hebben in 2011 ook al eens een school in het gelijk gesteld die een moslima verbood een hoofddoek te gaan dragen.
Dat ging om een behoorlijk gereformeerde school. Daarna was de vraag waarom de hoofddoekdraagster met alle geweld juist naar die school wilde gaan terwijl ze nog uit twee andere openbare scholen kon kiezen.

Dan ben je in mijn ogen gewoon aan het provoceren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:38:11 #18
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_162643049
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:37 schreef loni55 het volgende:
Heel raar. Vrijheidsbeperkings maatregelen goedkeuren door de EU hof.
het... het hof...
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_162643162
Een bedrijf mag eisen stellen aan haar personeel, het moeten dan wel zinnige eisen.

Als receptioniste ben je het visitekaartje van het bedrijf, een bedrijf mag vinden dat daar geen religieuze symbolen zoals een christelijk kruis of hoofddoekje bij passen.

Voor een callcentermedewerker zou die eis dan weer onzin zijn.
pi_162643399
Ik ga mijn toekomstige werknemers verplichten om baarden en jurken te dragen!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:56:51 #21
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_162643500
quote:
8s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:52 schreef JubaUrbicus het volgende:
Ik ga mijn toekomstige werknemers verplichten om baarden en jurken te dragen!
Geen hoofddoeken?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 31 mei 2016 @ 14:16:07 #22
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_162643917
Oplossing is simpel, gewoon een pruik dragen
pi_162644084
Uitstekend besluit. Keep up the good work EU.
pi_162644127
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 14:16 schreef Apekoek het volgende:
Oplossing is simpel, gewoon een pruik dragen
_O-
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_162644177
Als je diep nadenkt moet je toegeven dat hoofddoeken en zakjurken niet passen in westerse landen. Het westerse gezicht begint langzaam maar zeker te veranderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')