abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162634552
Ik zit met het volgende probleem:

forum.fok.nl/topic/2305852

Ik kijk nu dus aan tegen de reparatie van de NOX sensor in mijn motor á 1300 euro. Maar bij een beetje googlen kwam ik het volgende tegen:

http://noxsensor.nl/

Dit bedrijf claimt dus de nox sensor in een auto overbodig te maken, waardoor een dure reparatie niet nodig zou zijn. Maar 150 euro tegenover 1300 euro klinkt voor mij toch een beetje als "if a deal is too good to be true, it probably is". Zijn er mensen hier met verstand van autotechniek die ervaring hebben met deze handeling? Is dit betrouwbaar?

[ Bericht 10% gewijzigd door Schnitzel_Koning op 30-05-2016 23:49:48 ]
pi_162635111
Tja, ze zeggen:

quote:
Wij passen de software in het motorregelapparaat aan zodat de NOX-sensor niet meer nodig is. Dat doen wij door de verbranding in de motor te veranderen zodat er geen tot nagenoeg geen NOX meer ontstaat. Daardoor kunnen wij de NOX-sensor volledig uitschakelen en kan er geen storing meer optreden op de NOX-sensor. Vervangen is dus niet meer nodig(à 700 euro). De auto zal na deze aanpassing ook beter en zuiniger gaan rijden in vergelijking met een auto die een kapotte sensor heeft
Mogelijk dat de auto dus minder presteert dan een auto met correct werkende sensor. Verder ben ik ook wel benieuwd naar de restwaarde van de auto, ik zou niet graag een auto kopen waar documentatie waaruit blijkt dat de motor software is aangepast om een kapotte sensor om de tuin te leiden.

Mogelijk dat het echter wel werkt om van de storing af te komen, software aanpassen is niet ongewoon bij redelijk moderne auto's. De vraag die ik me wel stel is, als deze aanpassing geen negatieve invloeden zou hebben op de rij ervaring, waarom doet VAG het niet zelf op deze manier en kiezen ze voor een veel duurdere NOX sensor + katalysator, ergens zou wat mij betreft dus een addertje moeten zitten.

Edit: Ik zie trouwens dat meerdere auto / tuning bedrijven deze of een soortgelijke service aanbieden voor bedragen rond de 150 euro, lijkt dus wel vaker gedaan te worden. Wordt ook bij aangegeven dat NOX sensoren slechts een beperkte levensduur hebben en dat dit probleem dus vroeg of laat bij alle auto's met deze motoren zal gaan spelen omdat het een slijtage artikel is.

De sensor lijkt trouwens een eurotje of 400 te kosten nieuw, dus die 1300 zal waarschijnlijk ook redelijk wat arbeidsloon in zitten.

[ Bericht 8% gewijzigd door Dennism op 31-05-2016 00:21:56 ]
pi_162637274
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 00:04 schreef Dennism het volgende:
Tja, ze zeggen:

[..]

Mogelijk dat de auto dus minder presteert dan een auto met correct werkende sensor. Verder ben ik ook wel benieuwd naar de restwaarde van de auto, ik zou niet graag een auto kopen waar documentatie waaruit blijkt dat de motor software is aangepast om een kapotte sensor om de tuin te leiden.

Mogelijk dat het echter wel werkt om van de storing af te komen, software aanpassen is niet ongewoon bij redelijk moderne auto's. De vraag die ik me wel stel is, als deze aanpassing geen negatieve invloeden zou hebben op de rij ervaring, waarom doet VAG het niet zelf op deze manier en kiezen ze voor een veel duurdere NOX sensor + katalysator, ergens zou wat mij betreft dus een addertje moeten zitten.

Edit: Ik zie trouwens dat meerdere auto / tuning bedrijven deze of een soortgelijke service aanbieden voor bedragen rond de 150 euro, lijkt dus wel vaker gedaan te worden. Wordt ook bij aangegeven dat NOX sensoren slechts een beperkte levensduur hebben en dat dit probleem dus vroeg of laat bij alle auto's met deze motoren zal gaan spelen omdat het een slijtage artikel is.

De sensor lijkt trouwens een eurotje of 400 te kosten nieuw, dus die 1300 zal waarschijnlijk ook redelijk wat arbeidsloon in zitten.
Thanks!

Ja zuiniger rijden betekend doorgaans minder vermogen inderdaad, maar voor 1150 euro wil ik dat best op de koop toenemen. Wat de prijs van de sensor betreft, mij was vertelt dat deze bij de dealer 800 euro koste, en de totale ingreep dus 1300 (waarbij dus 500 euro arbeidskosten zullen zijn).
pi_162638566
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 08:04 schreef Schnitzel_Koning het volgende:

[..]

Thanks!

Ja zuiniger rijden betekend doorgaans minder vermogen inderdaad, maar voor 1150 euro wil ik dat best op de koop toenemen. Wat de prijs van de sensor betreft, mij was vertelt dat deze bij de dealer 800 euro koste, en de totale ingreep dus 1300 (waarbij dus 500 euro arbeidskosten zullen zijn).
Onzin, men kan mapping aanpassen op deellast en vollast gedeelte OEM laten.

Je kan het doen, zolang de ECU maar naar de O2 sensor luistert, Nox sensor is alleen milieu gedonder.
life happens while you're pusing the throttle.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 10:15:24 #5
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_162638790
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 09:58 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Onzin, men kan mapping aanpassen op deellast en vollast gedeelte OEM laten.

Je kan het doen, zolang de ECU maar naar de O2 sensor luistert, Nox sensor is alleen milieu gedonder.
Dit dus, die hele fuelmap kan ingesteld worden zoals ze willen.

Hoewel ik het mij afvraag of ze dat ook doen en niet alleen de sensor uitschakelen en wellicht een standaard fuelmap erover wegschrijven.
pi_162646859
Ik ben er zelf ook even achteraan gegaan, en heb onder andere bedrijven uit de directe omgeving van deze aanbieder gecontacteerd en ook garages en chip tuning bedrijven uit mijn eigen omgeving gecontacteerd.Garagebedrijven doen deze handeling af als een broodje aap of zelfs als mogelijkerwijs milieu fraude, ik kan ook weinig vinden over mensen die ervaring hebben met deze specifieke software update. Echter zijn mensen op internet wel erg positief over het bedrijf dat dit aanbied (B&B Autotechniek) en ook de werkplaats chef van een nabijgelegen volkswagendealer omschrijft de man achter dit bedrijf wel als iemand die in staat is om een dergelijke software te schrijven.

En om eerlijk te zijn, voor 150 euro tegenover 1300 euro, dan ben ik best bereid om de gok te wagen.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 16:23:43 #7
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_162646875
Koop gewoon een NOx sensor van NTK via eBay, dan ben je ook niet veel geld kwijt
pi_162651038
Meer brandstof is minder NOX is meer verbruik.. Precies het hele probleem bij de VAG :) of zo'n bedrijf het zo goed kan bijregelen dat de NOX uitstoot laag genoeg is, is afwachten maar het heeft hoe dan ook nadelen.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_162653563
Kun je prima doen. We zien je over een paar maand als je auto inhoud en er een dure nox kat nodig is, omdat hij niet meer een regeneratie uitvoerd.
pi_162655300
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 20:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Kun je prima doen. We zien je over een paar maand als je auto inhoud en er een dure nox kat nodig is, omdat hij niet meer een regeneratie uitvoerd.
Dit dus. Een prima oplossing als je je auto naar Afrika exporteert en er nog meer milieuvriendelijke troep uitsloopt en nooit meer naar een keuring hoeft.
pi_162659377
Zuinig, geen Nox en betrouwbaar gaat niet samen. Je kan er twee kiezen, de derde zal erom lijden. Of de boel bedotten zoals ze in Amerika hebben gedaan. Een zuinige motor produceert nu eenmaal NOx en met NOx kat zal dit opvangen tot hij vol zit.
.
pi_162662748
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 19:31 schreef powerflux het volgende:
Meer brandstof is minder NOX is meer verbruik..
Wut. Waar haal je dat weg
pi_162673926
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 10:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Wut. Waar haal je dat weg
Dat is toch het hele VW verhaal? De sofware update die het NOX probleem oplost heeft als tweede effect voor meer verbruik.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:23:45 #14
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_162674576
Die moderne diesels van tegenwoordig. Drama! Het blijven stinkende kankerverwekkende apparaten waar tegenwoordig ook nog eens een hoop complexe en dure gevoelige techniek in zit die stuk gaat.

Voor 1300,- kan je flink wat benzine / kWh's weg rijden(=weg diesel voordeel)
pi_162675033
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:47 schreef powerflux het volgende:

[..]

Dat is toch het hele VW verhaal? De sofware update die het NOX probleem oplost heeft als tweede effect voor meer verbruik.
Nee. Ten eerste is het NOx en geen NOX. NO= Stikstof Oxide, waarbij de X voor een onbekend aantal staat, ja in de automotive wereld zijn ze lui :+
Dat gezegd te hebbende; NOx onstaat bij een hoge verbrandingstemperatuur, de hoge temp willen wij graag zodat er weinig roet restanten achterblijven. Het nadeel is dus NOx, wat onstaat bij een hoge verbrandings temp. Daarvoor passen wij dus een NOx reductie kat en een NOx sensor met regeleenheid toe. Een hoge verbrandingstemp krijg je door een ARMER mengsel, dus MINDER brandstof.

VAG heeft een heel ander probleem, ze gebruiken Adblue voor de NOx reductie kat, omdat de motoren zo vervuilend zijn, krijgen ze het niet voor elkaar met een normale hoeveelheid van beurt tot beurt (Ca20L bij Peugeot). Volgens mij (ja ik weet speculaas), hebben ze o.a. hiervoor de beruchte software ontwikkeld. Wat ik begrijp van collega monteurs van de VW tak, dat ze nu meer adblue gaan inspuiten en dus de uitstoot eis halen. Nadeel het tankje is sneller leeg/
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:59:32 #16
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_162675347
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

VAG heeft een heel ander probleem, ze gebruiken Adblue voor de NOx reductie kat, omdat de motor
Was het maar zo simpel voor VW, motortype E189 is bijv. een euro 5 motor zonder SCR,ze hebben dus geen mogelijkheid om meer adblue in te spuiten.

De enige escape is de druk verlagen = fors minder vermogen of meer EGR geven = hoger verbruik, interne vervuiling en een slechtere motorloop

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 01-06-2016 22:08:26 ]
pi_162678053
Precies, die hele EGR kost brandstof en vervuilt de hele motor tot hij verstopt zit. Daarnaast gaat hij meer roeten en verstopt zo weer het roetfilter. Dus moet er weer geregenereert worden en krijg je andere problemen.

Ofwel, weg Duitse degelijkheid. En aangezien ze het daarvan moeten hebben in de USA.... Dan maar minder EGR en meer NOx.

Waarom is er eigenlijk geen NOx --> N2O converter en dan dat recirculeren, heb je veel meer aan.

Ik zie trouwens dat de Amerikaanse EA189, de "CleanTDI" wel paardenzeik (SCR/Adblue) n de uitlaat spuit.


En om on topic te gaan: Ik denk dat ze de leanburn modus van de FSi motor uitschakelen, waardoor er veel minder NOx ontstaat en het filter niet merr kan vollopen. Nadeel, geen leanburn = hoger verbruik, dus je FSi zal weer gewoon 1:10 lopen als een ouderwetse "i" motor.

[ Bericht 15% gewijzigd door Fer op 01-06-2016 22:02:57 ]
.
pi_162682188
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:23 schreef Revolution-NL het volgende:
Die moderne diesels van tegenwoordig. Drama! Het blijven stinkende kankerverwekkende apparaten waar tegenwoordig ook nog eens een hoop complexe en dure gevoelige techniek in zit die stuk gaat.

Voor 1300,- kan je flink wat benzine / kWh's weg rijden(=weg diesel voordeel)
Het gaat hier niet over een Diesel (en al was dit wel zo, zeker geen moderne gezien de leeftijd van 10 jaar), maar om een 1.6 FSI blok.
pi_162684434
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Nee. Ten eerste is het NOx en geen NOX. NO= Stikstof Oxide, waarbij de X voor een onbekend aantal staat, ja in de automotive wereld zijn ze lui :+
Jep, maar ik was ook lui, en op de telefoon scheelt het net een handeling.

quote:
Dat gezegd te hebbende; NOx onstaat bij een hoge verbrandingstemperatuur, de hoge temp willen wij graag zodat er weinig roet restanten achterblijven. Het nadeel is dus NOx, wat onstaat bij een hoge verbrandings temp. Daarvoor passen wij dus een NOx reductie kat en een NOx sensor met regeleenheid toe.

Een hoge verbrandingstemp krijg je door een ARMER mengsel, dus MINDER brandstof.
Ja. Dus meer brandstof is rijker mengsel is lagere temperatuur is minder NOx. Precies wat ik zeg.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_162686615
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 06:13 schreef powerflux het volgende:

[..]

Jep, maar ik was ook lui, en op de telefoon scheelt het net een handeling.

[..]

Ja. Dus meer brandstof is rijker mengsel is lagere temperatuur is minder NOx. Precies wat ik zeg.
Mooi, omdat verbruik tegen te gaan zit er egr opmerkingen die brengt de temperatuur omlaag
pi_162703861
Ik dacht dat een rijker mengel de aanwezige zuurstof helemaal verbruikt, zodat er niets meer overblijft om te reageren met stikstof. EGR doet hetzelfde het vervangt de zuurstofrijke lucht met uitlaatgassen, zodat er minder zuurstof de cilinders ingaat.

Mooiste zou HCCI zijn. Een benzinemengsel samenpersen tot zelfontbranding ontstaat. Dit zou zo snel en koel gebeuren, dat er geen NOx kan ontstaan, maar wel ultraefficient is. Helaas krijgen ze het nog niet geschikt voor de praktijk. En je kunt je afvragen of ze dst nog gaat lukken, voordat accutechniek geperfectioneerd is.
.
pi_162704139
Sommige F1 teams schijnen er gebruik van te maken.
pi_162704756
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 22:23 schreef A-Waxxx het volgende:
Sommige F1 teams schijnen er gebruik van te maken.
Nonsens, Ferrari gebruikte Mahle TJI en Mercedes iets vergelijkbaars. Anderen volgen dit jaar.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')