De innerlijke jihad is dus bullshit gebleken.quote:Op maandag 30 mei 2016 00:24 schreef deadprez het volgende:
Er bestaat binnen de islam een innerlijke en uiterlijke jihad. De innerlijke jihad is dus idd wat jij in de OP beschrijft.
Nee, hoezo?quote:Op maandag 30 mei 2016 00:25 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
De innerlijke jihad is dus bullshit gebleken.
Op dat moment klonk dat nog enigszins geloofwaardig. Alsof de islam een verlichting heeft doorgemaakt. Het is inmiddels duidelijk dat dat helemaal niet zo is en dat de jihad gewoon oorlog is.quote:
Ja, dat is dus de uiterlijke jihad. Dat is iets anders.quote:Op maandag 30 mei 2016 00:28 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Op dat moment klonk dat nog enigszins geloofwaardig. Alsof de islam een verlichting heeft doorgemaakt. Het is inmiddels duidelijk dat dat helemaal niet zo is en dat de jihad gewoon oorlog is.
Nee. Die innerlijke jihad is gewoon een soort verlichte interpretatie. Alsof het geloof een verandering heeft doorgemaakt. Het is inmiddels duidelijk dat dat niet zo is en het gewoon een achterlijk barbaars geloof is dat helemaal geen ruimte biedt voor vooruitgang.quote:Op maandag 30 mei 2016 00:30 schreef deadprez het volgende:
[..]
Ja, dat is dus de uiterlijke jihad. Dat is iets anders.
Volgens mij niet, voor zover ik weet en nu zo gauw (op wikipediaquote:Op maandag 30 mei 2016 00:34 schreef MrSalazar het volgende:
Nee. Die innerlijke jihad is gewoon een soort verlichte interpretatie. Alsof het geloof een verandering heeft doorgemaakt.
Ja, dat zijn toch gewoon interpretaties van de koran. Als het geloof echt niet in de middeleeuwen zou hangen zou die oorlog-jihad er niet eens zijn. Maar sindsdien heeft het zich uitgebreid van alleen het taliban-regime naar talloze landen en 'nu' dus ook Europa.quote:Op maandag 30 mei 2016 00:35 schreef deadprez het volgende:
[..]
Volgens mij niet, voor zover ik weet en nu zo gauw (op wikipedia) zie zijn het gewoon twee losse onderdelen.
Het zijn voor zover ik begrijp niet echt interpretaties van de koran. In ieder geval niet op die manier dat de ene geestelijke het interpreteert als de innerlijke jihad en de andere hetzelfde gedeelte als de uiterlijke jihad. Het zijn twee losse onderdelen van de islam in principe, waarbij het ene onderdeel zich focust op de mens op persoonlijk niveau en het andere onderdeel zich richt op oorlogsvoering.quote:Op maandag 30 mei 2016 00:44 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Ja, dat zijn toch gewoon interpretaties van de koran. Als het geloof echt niet in de middeleeuwen zou hangen zou die oorlog-jihad er niet eens zijn. Maar sindsdien heeft het zich uitgebreid van alleen het taliban-regime naar talloze landen en 'nu' dus ook Europa.
Het punt is dat die innerlijke jihad heel schattig is, maar verder gewoon compleet logisch. Christenen ervaren precies hetzelfde. In feite betekent het dus niks.quote:Op maandag 30 mei 2016 00:52 schreef deadprez het volgende:
[..]
Het zijn voor zover ik begrijp niet echt interpretaties van de koran. In ieder geval niet op die manier dat de ene geestelijke het interpreteert als de innerlijke jihad en de andere hetzelfde gedeelte als de uiterlijke jihad. Het zijn twee losse onderdelen van de islam in principe, waarbij het ene onderdeel zich focust op de mens op persoonlijk niveau en het andere onderdeel zich richt op oorlogsvoering.
Het klopt dus ook gewoon dat de term jihad niet letterlijk opgevat moet worden als oorlogsvoering, aangezien je daarmee een heel ander gedeelte uitsluit. Overigens wordt de uiterlijke jihad volgens mij door veel geestelijken geïnterpreteerd als iets dat enkel ter verdediging gebruikt mag worden, niet als aanval. Maar goed, er zijn vast wel users hier die dit allemaal wat beter uit kunnen leggen dan ik.
Huh, het is logisch en christenen ervaren hetzelfde dus betekent het in feite niets? Die redenering volg ik niet echt tbh.quote:Op maandag 30 mei 2016 01:00 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Het punt is dat die innerlijke jihad heel schattig is, maar verder gewoon compleet logisch. Christenen ervaren precies hetzelfde. In feite betekent het dus niks.
Ja, dat de taliban ook een vorm van de islam aanhangt lijkt me geen bijzonder schokkende of verrassende conclusie. En voor een groepering als de taliban zal wellicht de uiterlijke jihad inderdaad "de echte" jihad zijn, geen idee of je daar überhaupt op die manier van kunt spreken. Ze ontlenen hun bestaansrecht immers aan geweldpleging en oorlogsvoering.quote:De echte jihad is de oorlog tegen alles wat niet islamitisch is. Destijds was dat alleen in Afganistan aan de gang en was het nog makkelijk om te downplayen en te claimen dat de echte jihad de innerlijke was. Nu allang niet meer. Het is duidelijk met wat voor geloof we te maken hebben. Hetzelfde geloof als de taliban aanhangt.
Omdat het gewoon logisch is dat als je een geloof aanhangt je je aan de regels houdt. Waarom hang je anders dat geloof aan.quote:Op maandag 30 mei 2016 01:10 schreef deadprez het volgende:
[..]
Huh, het is logisch en christenen ervaren hetzelfde dus betekent het in feite niets? Die redenering volg ik niet echt tbh.
[..]
Ja, dat de taliban ook een vorm van de islam aanhangt lijkt me geen bijzonder schokkende of verrassende conclusie. En voor een groepering als de taliban zal wellicht de uiterlijke jihad inderdaad "de echte" jihad zijn, geen idee of je daar überhaupt op die manier van kunt spreken. Ze ontlenen hun bestaansrecht immers aan geweldpleging en oorlogsvoering.
Maar je kunt dat toch niet doortrekken naar de rest van de wereldwijde moslimpopulatie? Dat is hetzelfde als het gehele christendom gelijkstellen aan het Verzetsleger van de Heer, omdat Kony nu eenmaal ook beweert uit naam van de bijbel te handelen.
Welke regels? De regels van de taliban zijn niet die van IS en zijn al helemaal niet die van het overgrote merendeel van de globale moslimpopulatie. Geloof is iets dat voor een groot deel gebaseerd is op interpretaties, er is geen eenduidige set regels. In ieder geval niet op de manier die jij bedoelt.quote:Op maandag 30 mei 2016 01:26 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Omdat het gewoon logisch is dat als je een geloof aanhangt je je aan de regels houdt. Waarom hang je anders dat geloof aan.
En de islam van de taliban is dus de islam van moslims over de hele wereld gebleken. En dan bedoel ik niet iedereen, maar wel op steeds meer plaatsen. Onlangs in Bangladesh moorden uit naam van IS en de volgende aanslag in Europa is een kwestie van tijd. Het christendom heeft onder invloed van de verlichting een stap naar voren gemaakt. Bij de islam lijkt het vreemd genoeg juist de andere kant uit te gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |