bij fat32 was het maximaal 32gb of zo toch? en exfat was 64gb. Toch? Ik ben heir niet zo goed inquote:
ja het gaat vooral om die aftermarket dingen dus van sony, pioneer, kenwood, jvc en weet ik veel wat je allemaal hebtquote:Op zaterdag 28 mei 2016 11:43 schreef m1st1g het volgende:
32 gb past in ieder geval in de radio's van Ford en Kia.
maximum partitie grootte van fat32 is 8TB, max bestandsgrootte 4GBquote:Op zaterdag 28 mei 2016 11:42 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
bij fat32 was het maximaal 32gb of zo toch? en exfat was 64gb. Toch? Ik ben heir niet zo goed in
hmm zit te twijfelen wat ik zal halen, misschien gewoon maar op safe spelen en 32gb gaan halen? want ik had laatst wel dat een 64gb exfat kaartje niet in mijn raspberry pi paste
ja joh? vreemd. Wat was dan de reden dat die raspi niet grotere sd cards dan 32gb kon lezen?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 12:29 schreef mschol het volgende:
[..]
maximum partitie grootte van fat32 is 8TB, max bestandsgrootte 4GB
exfat heeft een max partitie grootte van ergens rond de 128PetaBytes
is dat niet een hardware limiet?quote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:05 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
ja joh? vreemd. Wat was dan de reden dat die raspi niet grotere sd cards dan 32gb kon lezen?
Had namelijk voor jan lul dus zo'n 64gb card gekocht, moest ik hem heelmaal formateren met partities en zo naja allemaal gedoe
ik denk datk t beter maar op safe kan spelen dan en gewoon een of desnoods 2 van 32gb kan halen
ik weet t niet man ik snap er allemaal geen ballen vanquote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:27 schreef mschol het volgende:
[..]
is dat niet een hardware limiet?
wat ik hierboven schreef kwam van wiki af..
Om te beginnen: schrijf GB (of GiB als je liever de correcte binaire prefixen gebruikt). De kleine letter b staat voor bit en dat is niet hetzelfde als een byte die met een hoofdletter B dient te worden aangegeven.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:05 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Ja joh? Vreemd. Wat was dan de reden dat die raspi niet grotere sd cards dan 32 GB kon lezen?
Gevalletje RTFM.quote:Had namelijk voor Jan Lul dus zo'n 64 GB card gekocht, moest ik hem helemaal formatteren met partities en zo naja allemaal gedoe.
Dat denk ik niet. Een enkele USB stick van 64 GB is namelijk een stuk voordeliger én handiger in gebruik dan twee overigens vergelijkbare sticks van elk 32 GB. Ik zie geen enkele reden waarom je autoradio geen USB sticks van 64 GB of nog groter (e.g. 128 GB) aan zou kunnen, tenzij het een antiek exemplaar is. Maar Google eens naar gebruikerservaringen met jouw specifieke autoradio.quote:Ik denk dat ik het beter maar op safe kan spelen dan en gewoon één of desnoods twee van 32 GB kan halen
Zou je inderdaad zeggen, maar helaas staat het daar heel vaak niet in.quote:
quote:Op zaterdag 28 mei 2016 20:52 schreef Riparius het volgende:
[..]
Om te beginnen: schrijf GB (of GiB als je liever de correcte binaire prefixen gebruikt). De kleine letter b staat voor bit en dat is niet hetzelfde als een byte die met een hoofdletter B dient te worden aangegeven.
Dat een of ander systeem geen SD cards met een capaciteit groter dan 32 GB kan lezen is an sich niet vreemd, je vergeet namelijk dat niet alleen de theoretische grootte van een partitie van belang is maar dat het gebruikte besturingssysteem het ook nog aan moet kunnen, en dat is lang niet altijd het geval. Zo kan een MBR partitie niet groter zijn dan 2 TiB, ongeacht de theoretische maximale grootte van een FAT32 of een NTFS partitie.
[..]
Gevalletje RTFM.
[..]
Dat denk ik niet. Een enkele USB stick van 64 GB is namelijk een stuk voordeliger én handiger in gebruik dan twee overigens vergelijkbare sticks van elk 32 GB. Ik zie geen enkele reden waarom je autoradio geen USB sticks van 64 GB of nog groter (e.g. 128 GB) aan zou kunnen, tenzij het een antiek exemplaar is. Maar Google eens naar gebruikerservaringen met jouw specifieke autoradio.
Verder is het zo dat enigszins recente versies van Windows (nu ja, recent, al vanaf XP) op een kunstmatige manier de grootte van FAT32 partities die je met de boordmiddelen van deze Windows versies kunt aanmaken tot 32 GiB beperken. Microsoft heeft dat alleen gedaan om het gebruik van FAT32 te ontmoedigen ten faveure van NTFS, er is namelijk technisch geen enkele reden om af te zien van het gebruik van FAT32 partities groter dan 32 GiB. Daarom dien je een third party tooltje te gebruiken om FAT32 partities groter dan 32 GiB aan te maken en te formatteren. Zelf gebruik ik daarvoor de GParted Live CD, maar er zijn uiteraard legio andere (kosteloze) tooltjes beschikbaar.
quote:
Er is niet zoiets als 'de handleiding' omdat ik in veel verschillende auto's rijd. Vandaar dat ik dus zei radio's zoals JVC, Sony, Pioneer, Kenwood van 10 jaar oud t/m nu ongeveer.quote:Op zaterdag 28 mei 2016 22:27 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zou je inderdaad zeggen, maar helaas staat het daar heel vaak niet in.
Stick van 64 GB kost wel iets meer.quote:Op zondag 29 mei 2016 13:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Joh, zo'n ding kost een tientje. Ga het gewoon proberen ipv je druk te maken om niets.
Zijn die dingen tegenwoordig zo goedkoop?quote:Op zondag 29 mei 2016 15:13 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ohja, wauw. Wel 15 euro, dat verandert de zaak inderdaad compleet.
quote:Op zondag 29 mei 2016 13:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Joh, zo'n ding kost een tientje. Ga het gewoon proberen ipv je druk te maken om niets.
Ja. Het fabeltje dat sticks groter dan 32 GB niet bruikbaar zouden zijn is in de wereld gekomen door mensen die niet weten dat Windows geen FAT32 partities groter dan 32 GiB kan formatteren.quote:Op zondag 29 mei 2016 11:15 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
[..]
[..]
Er is niet zoiets als 'de handleiding' omdat ik in veel verschillende auto's rijd. Vandaar dat ik dus zei radio's zoals JVC, Sony, Pioneer, Kenwood van 10 jaar oud t/m nu ongeveer.
Zouden die dan echt veilig 64 GB usb sticks moeten kunnen lezen?
naja ik sorteer m'n muziek en dat het niet in volgorde is boeit me niet zo want ik vind het allemaal wel leukquote:Op zondag 29 mei 2016 18:59 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja. Het fabeltje dat sticks groter dan 32 GB niet bruikbaar zouden zijn is in de wereld gekomen door mensen die niet weten dat Windows geen FAT32 partities groter dan 32 GiB kan formatteren.
Overigens zul je weinig plezier beleven aan een stick met pakweg 10.000 songs. De navigatiemogelijkheden van de meeste autoradio's zijn buitengewoon primitief en het is daardoor geen sinecure om bijvoorbeeld een bepaald album te selecteren of een aantal songs in de door jou gewenste volgorde af te laten spelen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat sommige autoradio's de bestanden niet eens in alfanumerieke volgorde afspelen zodat een correcte nummering van de bestandsnamen dus wordt genegeerd. Verder worden .m3u bestanden meestal niet herkend zodat je dus ook al niet met playlists kunt werken.
Ja. Je kunt bijvoorbeeld deze nemen. Ik heb zelf enkele exemplaren van de 128 GB versie en die bevallen prima, tot nu toe geen problemen gezien, maar ik heb ze niet met autoradio's in gebruik. Ze zijn af fabriek al geformatteerd als FAT32, dus gebruiksklaar.quote:Op zondag 29 mei 2016 19:07 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Naja ik sorteer m'n muziek en dat het niet in volgorde is boeit me niet zo want ik vind het allemaal wel leuk
Dus 64 GB halen gewoon?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |