abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162560857
Ik snap dat het per autoradio wel zal verschillen maar hoeveel GB kunnen die 1din autoradio's ongeveer maximaal aan? Van Pioneer, Sony, JVC, Kenwood en zo? 64gb of 32gb? En hoe moet het geformatteerd zijn?
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
pi_162560875
FAT32, max gbs weet ik niet
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_162560886
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 11:41 schreef wolfrolf het volgende:
FAT32, max gbs weet ik niet
bij fat32 was het maximaal 32gb of zo toch? en exfat was 64gb. Toch? Ik ben heir niet zo goed in

hmm zit te twijfelen wat ik zal halen, misschien gewoon maar op safe spelen en 32gb gaan halen? want ik had laatst wel dat een 64gb exfat kaartje niet in mijn raspberry pi paste
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
pi_162560907
32 gb past in ieder geval in de radio's van Ford en Kia.
pi_162560913
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 11:43 schreef m1st1g het volgende:
32 gb past in ieder geval in de radio's van Ford en Kia.
ja het gaat vooral om die aftermarket dingen dus van sony, pioneer, kenwood, jvc en weet ik veel wat je allemaal hebt
pi_162560967
Ik denk gewoon op safe spelen en dus maar een 32gb kaartje halen?

Want ja, ik had dus laatst een 64gb sd kaart gehaald en die werd niet door m'n Raspberry Pi herkend. Dus ja straks haal ik zo'n 64gb auto usb ding en die wordt dan ook niet herkend in een autoradio?

terwijl ik dat echt kut vind want 64gb is nauwelijks duurder dan 32gb en er kan gewoon 2x zo veel op :(
pi_162561002
Maar ja best wel vaag eigenlijk want ik dacht vroeger altijd dat je ook gewoon een externe harde schijf erin zou kunnen prikken en dus een paar TB tot je beschikking hebt
pi_162561763
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 11:42 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

bij fat32 was het maximaal 32gb of zo toch? en exfat was 64gb. Toch? Ik ben heir niet zo goed in

hmm zit te twijfelen wat ik zal halen, misschien gewoon maar op safe spelen en 32gb gaan halen? want ik had laatst wel dat een 64gb exfat kaartje niet in mijn raspberry pi paste

maximum partitie grootte van fat32 is 8TB, max bestandsgrootte 4GB
exfat heeft een max partitie grootte van ergens rond de 128PetaBytes
  zaterdag 28 mei 2016 @ 14:03:41 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_162563560
Pioneer geeft daan dat er maximaal 15.000 tracks herkend kunnen worden.
Uitgaande van een gemiddelde grotte van 4MB per track komt dat neer op zo'n 58GB. Dan zou je verwachten dat een 64GB USB stick herkend moet kunnen worden.

Geen garanties dat het ook gaat werken, nergens vermeldt Pioneer namelijk hoeveel GB er ondersteund wordt op de USB poort.
So we just called him Fred
pi_162571907
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 12:29 schreef mschol het volgende:

[..]

maximum partitie grootte van fat32 is 8TB, max bestandsgrootte 4GB
exfat heeft een max partitie grootte van ergens rond de 128PetaBytes
ja joh? vreemd. Wat was dan de reden dat die raspi niet grotere sd cards dan 32gb kon lezen?

Had namelijk voor jan lul dus zo'n 64gb card gekocht, moest ik hem heelmaal formateren met partities en zo naja allemaal gedoe

ik denk datk t beter maar op safe kan spelen dan en gewoon een of desnoods 2 van 32gb kan halen :P
pi_162572619
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 20:05 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

ja joh? vreemd. Wat was dan de reden dat die raspi niet grotere sd cards dan 32gb kon lezen?

Had namelijk voor jan lul dus zo'n 64gb card gekocht, moest ik hem heelmaal formateren met partities en zo naja allemaal gedoe

ik denk datk t beter maar op safe kan spelen dan en gewoon een of desnoods 2 van 32gb kan halen :P
is dat niet een hardware limiet?

wat ik hierboven schreef kwam van wiki af..
pi_162572639
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 20:27 schreef mschol het volgende:

[..]

is dat niet een hardware limiet?

wat ik hierboven schreef kwam van wiki af..
ik weet t niet man ik snap er allemaal geen ballen van

ik wil gewoon veel muziek zonder dat ik de kans heb dat de usb stick niet wordt herkent
pi_162573258
SD-kaartjes t/m 32GB zijn SDHC, wat een FAT32 bestandssysteem gebruikt. Vanaf 64 GB heten ze SDXC wat betekent dat ze standaard Exfat geformatteerd zijn.
De RPi kan alleen booten vanaf Fat32 partities, dus je zult op zijn minst een kleine Fat32 bootpartitie op je kaartje moeten hebben. Dit zou geen enkel punt moeten zijn aangezien je toch een disk image naar het kaartje moet schrijven. Alleen de bestanden kopiëren had sowieso niet gewerkt, ook niet met een kleiner kaartje.

USB-sticks hebben dit onderscheid niet, en zijn gewoon geformatteerd zoals de fabrikant goed dunkt (meestal Fat32). Staat waarschijnlijk gewoon op de verpakking, voor het geval je dit "moeilijk" zou vinden om zelf even te doen.
pi_162573583
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 20:05 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

Ja joh? Vreemd. Wat was dan de reden dat die raspi niet grotere sd cards dan 32 GB kon lezen?
Om te beginnen: schrijf GB (of GiB als je liever de correcte binaire prefixen gebruikt). De kleine letter b staat voor bit en dat is niet hetzelfde als een byte die met een hoofdletter B dient te worden aangegeven.

Dat een of ander systeem geen SD cards met een capaciteit groter dan 32 GB kan lezen is an sich niet vreemd, je vergeet namelijk dat niet alleen de theoretische grootte van een partitie van belang is maar dat het gebruikte besturingssysteem het ook nog aan moet kunnen, en dat is lang niet altijd het geval. Zo kan een MBR partitie niet groter zijn dan 2 TiB, ongeacht de theoretische maximale grootte van een FAT32 of een NTFS partitie.
quote:
Had namelijk voor Jan Lul dus zo'n 64 GB card gekocht, moest ik hem helemaal formatteren met partities en zo naja allemaal gedoe.
Gevalletje RTFM.
quote:
Ik denk dat ik het beter maar op safe kan spelen dan en gewoon één of desnoods twee van 32 GB kan halen :P
Dat denk ik niet. Een enkele USB stick van 64 GB is namelijk een stuk voordeliger én handiger in gebruik dan twee overigens vergelijkbare sticks van elk 32 GB. Ik zie geen enkele reden waarom je autoradio geen USB sticks van 64 GB of nog groter (e.g. 128 GB) aan zou kunnen, tenzij het een antiek exemplaar is. Maar Google eens naar gebruikerservaringen met jouw specifieke autoradio.

Verder is het zo dat enigszins recente versies van Windows (nu ja, recent, al vanaf XP) op een kunstmatige manier de grootte van FAT32 partities die je met de boordmiddelen van deze Windows versies kunt aanmaken tot 32 GiB beperken. Microsoft heeft dat alleen gedaan om het gebruik van FAT32 te ontmoedigen ten faveure van NTFS, er is namelijk technisch geen enkele reden om af te zien van het gebruik van FAT32 partities groter dan 32 GiB. Daarom dien je een third party tooltje te gebruiken om FAT32 partities groter dan 32 GiB aan te maken en te formatteren. Zelf gebruik ik daarvoor de GParted Live CD, maar er zijn uiteraard legio andere (kosteloze) tooltjes beschikbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 28-05-2016 21:25:32 ]
pi_162574553
Gevalletje lees de Handleiding.
  zaterdag 28 mei 2016 @ 22:27:32 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_162576969
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 21:20 schreef vaduz het volgende:
Zou je inderdaad zeggen, maar helaas staat het daar heel vaak niet in.
So we just called him Fred
pi_162585983
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 20:52 schreef Riparius het volgende:

[..]

Om te beginnen: schrijf GB (of GiB als je liever de correcte binaire prefixen gebruikt). De kleine letter b staat voor bit en dat is niet hetzelfde als een byte die met een hoofdletter B dient te worden aangegeven.

Dat een of ander systeem geen SD cards met een capaciteit groter dan 32 GB kan lezen is an sich niet vreemd, je vergeet namelijk dat niet alleen de theoretische grootte van een partitie van belang is maar dat het gebruikte besturingssysteem het ook nog aan moet kunnen, en dat is lang niet altijd het geval. Zo kan een MBR partitie niet groter zijn dan 2 TiB, ongeacht de theoretische maximale grootte van een FAT32 of een NTFS partitie.

[..]

Gevalletje RTFM.

[..]

Dat denk ik niet. Een enkele USB stick van 64 GB is namelijk een stuk voordeliger én handiger in gebruik dan twee overigens vergelijkbare sticks van elk 32 GB. Ik zie geen enkele reden waarom je autoradio geen USB sticks van 64 GB of nog groter (e.g. 128 GB) aan zou kunnen, tenzij het een antiek exemplaar is. Maar Google eens naar gebruikerservaringen met jouw specifieke autoradio.

Verder is het zo dat enigszins recente versies van Windows (nu ja, recent, al vanaf XP) op een kunstmatige manier de grootte van FAT32 partities die je met de boordmiddelen van deze Windows versies kunt aanmaken tot 32 GiB beperken. Microsoft heeft dat alleen gedaan om het gebruik van FAT32 te ontmoedigen ten faveure van NTFS, er is namelijk technisch geen enkele reden om af te zien van het gebruik van FAT32 partities groter dan 32 GiB. Daarom dien je een third party tooltje te gebruiken om FAT32 partities groter dan 32 GiB aan te maken en te formatteren. Zelf gebruik ik daarvoor de GParted Live CD, maar er zijn uiteraard legio andere (kosteloze) tooltjes beschikbaar.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 21:20 schreef vaduz het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 22:27 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zou je inderdaad zeggen, maar helaas staat het daar heel vaak niet in.
Er is niet zoiets als 'de handleiding' omdat ik in veel verschillende auto's rijd. Vandaar dat ik dus zei radio's zoals JVC, Sony, Pioneer, Kenwood van 10 jaar oud t/m nu ongeveer.

Zouden die dan echt veilig 64gb usb sticks moeten kunnen lezen?
pi_162588960
Joh, zo'n ding kost een tientje. Ga het gewoon proberen ipv je druk te maken om niets.
pi_162591375
quote:
13s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Joh, zo'n ding kost een tientje. Ga het gewoon proberen ipv je druk te maken om niets.
Stick van 64 GB kost wel iets meer. ;)
pi_162592619
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 14:39 schreef vaduz het volgende:

[..]

Stick van 64 GB kost wel iets meer. ;)
Ohja, wauw. Wel 15 euro, dat verandert de zaak inderdaad compleet.
pi_162592688
quote:
15s.gif Op zondag 29 mei 2016 15:13 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ohja, wauw. Wel 15 euro, dat verandert de zaak inderdaad compleet.
Zijn die dingen tegenwoordig zo goedkoop? :o * vaduz herrinert zich de eerste sticks van 32 mb.
pi_162596424
quote:
13s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:21 schreef KomtTijd... het volgende:
:')
pi_162598729
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:15 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

[..]

[..]

Er is niet zoiets als 'de handleiding' omdat ik in veel verschillende auto's rijd. Vandaar dat ik dus zei radio's zoals JVC, Sony, Pioneer, Kenwood van 10 jaar oud t/m nu ongeveer.

Zouden die dan echt veilig 64 GB usb sticks moeten kunnen lezen?
Ja. Het fabeltje dat sticks groter dan 32 GB niet bruikbaar zouden zijn is in de wereld gekomen door mensen die niet weten dat Windows geen FAT32 partities groter dan 32 GiB kan formatteren.

Overigens zul je weinig plezier beleven aan een stick met pakweg 10.000 songs. De navigatiemogelijkheden van de meeste autoradio's zijn buitengewoon primitief en het is daardoor geen sinecure om bijvoorbeeld een bepaald album te selecteren of een aantal songs in de door jou gewenste volgorde af te laten spelen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat sommige autoradio's de bestanden niet eens in alfanumerieke volgorde afspelen zodat een correcte nummering van de bestandsnamen dus wordt genegeerd. Verder worden .m3u bestanden meestal niet herkend zodat je dus ook al niet met playlists kunt werken.
pi_162598925
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 18:59 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja. Het fabeltje dat sticks groter dan 32 GB niet bruikbaar zouden zijn is in de wereld gekomen door mensen die niet weten dat Windows geen FAT32 partities groter dan 32 GiB kan formatteren.

Overigens zul je weinig plezier beleven aan een stick met pakweg 10.000 songs. De navigatiemogelijkheden van de meeste autoradio's zijn buitengewoon primitief en het is daardoor geen sinecure om bijvoorbeeld een bepaald album te selecteren of een aantal songs in de door jou gewenste volgorde af te laten spelen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat sommige autoradio's de bestanden niet eens in alfanumerieke volgorde afspelen zodat een correcte nummering van de bestandsnamen dus wordt genegeerd. Verder worden .m3u bestanden meestal niet herkend zodat je dus ook al niet met playlists kunt werken.
naja ik sorteer m'n muziek en dat het niet in volgorde is boeit me niet zo want ik vind het allemaal wel leuk

dus 64gb halen gewoon?

met hofodletters
pi_162599064
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 19:07 schreef Baas_bas het volgende:

[..]

Naja ik sorteer m'n muziek en dat het niet in volgorde is boeit me niet zo want ik vind het allemaal wel leuk

Dus 64 GB halen gewoon?

Ja. Je kunt bijvoorbeeld deze nemen. Ik heb zelf enkele exemplaren van de 128 GB versie en die bevallen prima, tot nu toe geen problemen gezien, maar ik heb ze niet met autoradio's in gebruik. Ze zijn af fabriek al geformatteerd als FAT32, dus gebruiksklaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')