abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162523577
Mijn vrouw en ik gaan over 2 weken met de auto naar Turkije. We gaan ongeveer 4-5 dagen over de heenreis doen zodat we niet 20 uur aan een stuk in de auto zitten.

Enfin, we komen dus door de landen:
- Duitsland
- Oostenrijk
- Hongarije
- Servië
- Macedonië
- Griekenland
-Turkije

Na het lezen én horen van vele slechte verhalen over Bulgarije, hebben we besloten dat land te mijden en over Griekenland te rijden.

Nou ben ik nog nooit oostelijker geweest dan Oostenrijk en weet ik dus weinig van die landen.
Stiekem zeggen mijn vooroordelen dat landen als Servië en Macedonië minder 'veilig' zijn dan bijvoorbeeld een Oostenrijk.
Nou heb ik ook best een 'rijk uitziende' auto (BMW 325i) en ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen omtrent veiligheid, diefstal en politieagenten die soepgeld willen en dergelijke.

Maak ik me terecht zorgen? Of valt dit in de praktijk allemaal goed mee en is er niets aan de hand?
Nog zaken, naast vignets en visums, waar ik rekening mee moet houden?

Deel hier je ervaring van een soortgelijke trip die je gemaakt heb zou ik zeggen :)
Dank!!

[ Bericht 0% gewijzigd door matigeuser op 26-05-2016 21:50:13 ]
pi_162523952
Waarom zoveel slechte verhalen over Bulgarije? Ik ben inmiddels 4 x met auto naar Turkije geweest en 2 x langs Bulgarije, we gingen even langs Plovdiv om daar te zwemmen. Het valt echt wel mee met de wegen daar. Roemenië is pas kut, dikke kraters in wegen en hoeren die naar je auto toekomen + enge zwervers die 's nachts agressief tegen het autoraam aantikken
Op donderdag 6 april 2017 17:43 schreef JimmyDean het volgende:
smerig
  donderdag 26 mei 2016 @ 20:15:34 #3
357651 Anthony9219
I am the Pope of Dope
pi_162524090
Bulgarije valt best mee inderdaad, ik zou er niet voor omrijden in ieder geval. Er ligt bovendien een prachtige snelweg door het land heen naar de Turkse grens toe. Je hebt wel een vignet nodig in Bulgarije trouwens.

Alleen zigeuners zijn nog wel is irritant, maar die heb je in Macedonie en Servie ook. Gewoon negeren die mensen :P
FR1908
  donderdag 26 mei 2016 @ 20:37:33 #4
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_162524825
Tegenwoordig valt het allemaal erg mee qua controles en corruptie aan de grenzen, je kan voor de zekerheid wat pakjes sigaretten reserveren maar eigenlijk is het niet meer nodig. Op de terugweg kun je wel verscherpte controles en langere wachttijden verwachten met de huidige vluchtelingencrisis.
pi_162526258
BMW 325i, rijk uitziende auto ;(
pi_162527028
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:25 schreef vaduz het volgende:
BMW 325i, rijk uitziende auto ;(
Ik had het al tussen aanhalingstekens staan. Voor Nederlandse begrippen is het niks bijzonders, maar ik heb het idee dat ze in Macadonië nog in oude Ladaatjes en Volkswagen busjes rijden uit de jaren 70. Dan valt hij wellicht meer op voor de haviken onder het volk.
Met daarbij natuurlijk een Nederlands kenteken.

[ Bericht 3% gewijzigd door matigeuser op 26-05-2016 22:12:04 ]
pi_162527116
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:51 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ik had het al tussen aanhalingstekens staan. Voor Nederlandse begrippen is het niks bijzonders, maar ik heb het idee dat ze in Macadonië nog in oude Ladaatjes en Volkswagen busjes rijden uit de jaren 70. Dan valt hij wellicht meer op voor de haviken onder het volk.
:')
  Moderator donderdag 26 mei 2016 @ 22:16:55 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162527754
Als je door Roemenië en Bulgarije rijdt, rijdt je enkel door EU lidstaten, dat zou minder gedonder bij de grens moeten betekenen dan rijden via Servië, Macedonië en Griekenland.

In 2009 ben ik met de auto van Sofia maar Haskovo geweest, dat ligt op de route naar Turkije, opzich niets mis met die weg.

Zeker niet slechter dan de wegen die ik in Macedonië heb gezien...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:21:06 #9
388359 Beetjegek
Cultuurbarbaar
pi_162527862
Ik ben twee jaar geleden nog in Macedonië geweest. Groot gedeelte van die bevolking klust bij in Zwitserland. De auto is daar echt een statussymbool, wil je er een beetje bij horen dan rij je een dikke bak. Heb vooral in de steden me verbaasd over de hoeveelheid dure en relatief nieuwe BMW's, Mercedessen en Audi's. :D Geen zorgen maken dus. Tenzij je echt van plan bent ver van de bekende (toeristischere) plekken te gaan
Een ekte vent rijdt motor
  Moderator donderdag 26 mei 2016 @ 22:41:44 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162528443
Kijk trouwens even in de polis in welke landen je auto verzekerd is. Mogelijk alleen in EU landen :D
  vrijdag 27 mei 2016 @ 08:44:13 #11
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_162532666
Zou om eerlijk te zijn niet echt trek hebben om de vluchtelingen route te rijden in deze tijden.
pi_162537195
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 08:44 schreef Apekoek het volgende:
Zou om eerlijk te zijn niet echt trek hebben om de vluchtelingen route te rijden in deze tijden.
Ja, ben er inderdaad bij de terugweg ook wel een beetje nerveus voor. Goed, ik ben van plan alleen maar snelweg te rijden in 'die landen'. Deur op slot van binnenuit en dan denk ik / hoop ik dat het wel meevalt.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 12:45:09 #13
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_162537429
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:36 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja, ben er inderdaad bij de terugweg ook wel een beetje nerveus voor. Goed, ik ben van plan alleen maar snelweg te rijden in 'die landen'. Deur op slot van binnenuit en dan denk ik / hoop ik dat het wel meevalt.
Maar waarom lijkt het jou nou zo leuk om daar naar toe te rijden dan? Waarom niet naar Portugal rijden? Of wellicht vliegen? Want NL - Turkije en vooral terug gaat je veel oponthoud bij de grenzen opleveren.
  Moderator vrijdag 27 mei 2016 @ 14:21:01 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162539676
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:45 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Maar waarom lijkt het jou nou zo leuk om daar naar toe te rijden dan? Waarom niet naar Portugal rijden? Of wellicht vliegen? Want NL - Turkije en vooral terug gaat je veel oponthoud bij de grenzen opleveren.
Volgens mij gaan de meeste via Griekenland-Macedonië-Servië dat lijkt mij inderdaad geen fijne route, zeker niet terug naar Nederland. Je hebt sowieso al gedonder aan de grens in die landen, maar nu wel extra verwacht.

Als je zo graag een eind wil rijden, ga via Duitsland, Polen, Litouwen, Letland en Estland naar Finland. En dan via Zweden, Denemarken en D terug :+
pi_162540328
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:45 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Omdat we naar het ouderlijk huis van mijn vrouw gaan. En die wonen niet in Portugal :)

Daarbij wil ik een keer met de auto i.p.v. vliegen. Oostenrijk (Wenen) en Griekenland lijken me namelijk wel erg mooi om te zien.

Ik heb alleen de spanning voor de oostblok landen. Als ik een uur bij de grens moet wachten dan so be it, maar het gaat mij om veiligheid en mogelijke problemen die kunnen opduiken.

Vandaar dat ik verhalen hoop te horen van mensen die dit zonder problemen doen of hebben gedaan.
  Moderator vrijdag 27 mei 2016 @ 15:03:26 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162540837
Schopje TRV, daar zijn meer mensen die dit soort avonturen hebben ondernomen :)

Wellicht is daar een Balkan met de auto topic :)
pi_162549222
Wel gave roadtrip hoor, nice! Zou zoiets ook wel eens willen doen :)

Waar ergens in Turkije ga je heen? Scheelt volgens een oudcollega van me nogal een paar 1000 kilometer of je oosten of westen moet zijn :D
Voor wat foto's, kijk hier
pi_162581606
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 19:44 schreef polariteit het volgende:
Wel gave roadtrip hoor, nice! Zou zoiets ook wel eens willen doen :)

Waar ergens in Turkije ga je heen? Scheelt volgens een oudcollega van me nogal een paar 1000 kilometer of je oosten of westen moet zijn :D
We gaan naar een badplaats helemaal zuid-west Turkije. Niet dichtbij, maar had inderdaad nog erger gekund als je helemaal in het oosten moet zijn.

Ik zat net eventjes de route te checken op Google Earth i.c.m. Street View beelden. Ongelofelijk die techniek van tegenwoordig. Ik zie precies wat ik allemaal tegen ga komen.

En zo hee, wat een reis. Komt geen einde aan :D

Wordt een flinke uitdaging, maar wel weer een avontuur erbij.
pi_162592442
M.b.t. vignetten: voor Oostenrijk heb je een vignet nodig die je bij de ANWB kunt kopen, Hongarije heft tol op alle M-wegen via digitale nummerplaatherkenning (kun je vooraf online regelen en betalen zodat je niet hoeft te stoppen bij de grens). In Servië en Macedonië wordt ook op alle snelwegen tol geheven, kun je contant betalen.

Overigens wel vreemd dat je over 2 weken deze trip gaat maken en nagenoeg niks weet over de omgeving waar je doorheen gaat rijden, behalve dat je Bulgarije niet vertrouwt.
pi_162603222
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 15:09 schreef Mandéra het volgende:
M.b.t. vignetten: voor Oostenrijk heb je een vignet nodig die je bij de ANWB kunt kopen, Hongarije heft tol op alle M-wegen via digitale nummerplaatherkenning (kun je vooraf online regelen en betalen zodat je niet hoeft te stoppen bij de grens). In Servië en Macedonië wordt ook op alle snelwegen tol geheven, kun je contant betalen.

Overigens wel vreemd dat je over 2 weken deze trip gaat maken en nagenoeg niks weet over de omgeving waar je doorheen gaat rijden, behalve dat je Bulgarije niet vertrouwt.
Inderdaad, ik weet er weinig van. Behalve dan de informatie die ik lees online over vignets, wat je in je auto moet hebben, etc.

Daar ga ik me de komende twee weken nog dieper op voorbereiden. Verder kom ik pas echt te weten hoe het daar is, als ik er ben. Ik heb echter geen negatieve verhalen gehoord over Servië, maar wel altijd over Bulgarije.
Ook als ik topics lees van andere mensen die dezelfde vragen hebben over deze route komen er altijd wel wat negatieve verhalen naar voren over Bulgarije.

Ik geloof best dat de meesten het ook maar van horen zeggen hebben en dat het wellicht overdreven is, maar ik wil ook de risico's zo veel mogelijk beperken.

Vandaar dat ik hier vraag over de ervaringen.
pi_162603982
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 21:10 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Inderdaad, ik weet er weinig van. Behalve dan de informatie die ik lees online over vignets, wat je in je auto moet hebben, etc.

Daar ga ik me de komende twee weken nog dieper op voorbereiden. Verder kom ik pas echt te weten hoe het daar is, als ik er ben. Ik heb echter geen negatieve verhalen gehoord over Servië, maar wel altijd over Bulgarije.
Ook als ik topics lees van andere mensen die dezelfde vragen hebben over deze route komen er altijd wel wat negatieve verhalen naar voren over Bulgarije.

Ik geloof best dat de meesten het ook maar van horen zeggen hebben en dat het wellicht overdreven is, maar ik wil ook de risico's zo veel mogelijk beperken.

Vandaar dat ik hier vraag over de ervaringen.
Wees eens iets concreter over wat de negatieve verhalen zijn die je hebt gehoord over Bulgarije. Ik ben er zelf ook nog nooit geweest maar wel in bijv. Macedonië. Mijns inziens redelijk vergelijkbaar met elkaar. Misschien ben ik het met je eens of kan ik het tegenspreken. Maar dan moet ik wel weten over wat je het hebt. :)
pi_162606455
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 21:27 schreef Mandéra het volgende:

[..]

Wees eens iets concreter over wat de negatieve verhalen zijn die je hebt gehoord over Bulgarije. Ik ben er zelf ook nog nooit geweest maar wel in bijv. Macedonië. Mijns inziens redelijk vergelijkbaar met elkaar. Misschien ben ik het met je eens of kan ik het tegenspreken. Maar dan moet ik wel weten over wat je het hebt. :)
Wat ik lees op internet:

- Corrupte politieagenten die je aanhouden en 'soepgeld' willen om je door te laten
- Lange grenscontroles (uren vertraging)
- Slechte wegen

Van horen zeggen:
- Bendes die het gemunt hebben op buitenlandse auto's
- Pas van iemand die ik ontmoette gehoord dat hij 3 jaar geleden werd aangehouden in Bulgarije door een 'neppe' politieauto. Was dus geen politie, maar nagemaakt. 3 sterke kerels stapten uit en eisten 500 euro van hem. Hij had betaald en werd vrijgelaten.

Tja, er zullen natuurlijk ook mensen zijn die nergens last van hebben gehad maar elke keer als ik het woord Bulgarije uitspreek hoor ik 'oeh ik zou opletten'.

Ik kan niks bevestigen want ik ben er nog nooit geweest, maar dit moet toch wel iets zeggen.
  Moderator zondag 29 mei 2016 @ 22:31:06 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162606758
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 22:24 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Wat ik lees op internet:

- Corrupte politieagenten die je aanhouden en 'soepgeld' willen om je door te laten
- Lange grenscontroles (uren vertraging)
- Slechte wegen

Van horen zeggen:
- Bendes die het gemunt hebben op buitenlandse auto's
- Pas van iemand die ik ontmoette gehoord dat hij 3 jaar geleden werd aangehouden in Bulgarije door een 'neppe' politieauto. Was dus geen politie, maar nagemaakt. 3 sterke kerels stapten uit en eisten 500 euro van hem. Hij had betaald en werd vrijgelaten.

Tja, er zullen natuurlijk ook mensen zijn die nergens last van hebben gehad maar elke keer als ik het woord Bulgarije uitspreek hoor ik 'oeh ik zou opletten'.

Ik kan niks bevestigen want ik ben er nog nooit geweest, maar dit moet toch wel iets zeggen.
Zoals ik al zei, via Roemenië en Bulgarije denk ik dat je in principe minder tijd kwijt bent aan grenscontroles. Ik zou voor Bulgarije niet banger zijn dan die andere landen...

Vraag de gebruiker Dven hier anders es, die woont in Bulgarije
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')