Wat jij bepleit is PDV/GDV-locaties, maar dan voor alle productcategorieen.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook nog een voordeel van die megawinkels: die gaan niet in Hoog Catharijne of in De Heuvelgalerie zitten maar buiten de bebouwde kom van een stad waar de grondprijs niet zo hoog is. Omdat je er veel kan vinden vinden mensen het niet erg om er wat verder voor te reizen. Het is het concept van de toekomst. Groot assortiment en een relatief lage prijs. Daarnaast is er natuurlijk altijd ruimte voor speciaalzaken en servicegerichte winkels.
Wat verwachten we dan? Dat er auto's in een warenhuis staan? Nog steeds zullen er rekken met kleding in Hudson's en Saks staan. Gaat er vooral om wát er in die rekken hangt. De Bijenkorf is ook geen uniek warenhuis en toch weet het financieel prima te scoren. Dus ze doen iets goed.quote:Op woensdag 25 mei 2016 17:44 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lelijk of niet kan ik nog niet goed beoordelen, maar of zo'n zaak nou iets toevoegt vraag ik me wel af.
Dit hadden we toch al voldoende?
Geen idee eigenlijk.quote:
Saks Off 5th moet, als ik het goed heb, vooral discount merkkleding gaan verkopen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:08 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk.
Maar als je bovenin dit topic kijkt zie je bij de faillissementen vooral kleding- en schoenenketens staan. Ik weet het ook niet hoor, maar daar waren er dus kennelijk iets teveel van.
We hebben in deze reeks al een paar keer gelezen dat er in de toekomst vooral ruimte is voor hele goedkope winkels of juist luxe boetiekjes. HB zit daar weer net tussenin. Geen vlees, geen vis.
Kledingbak hoop ik toch?quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:13 schreef djkoelkast het volgende:
Primark in Alkmaar was anders zo druk dat er mensen in de rij stonden voor de opening en dagen later zelfs een 1 klant er uit = 1 klant er in, want het was te druk
Goedkope shit scoort blijkbaar. Dat de kwaliteit ook butt is maakt niet uit, 2e hands krijg je er toch niks meer voor. Zo werkt het helaas. Kleding wordt nu ook geconsumeerd. Plastic troep, jaartje aan en wegflikkeren.
Denk je? Volgens mij wordt alles gewoon weggegooid hoor.quote:
Ik hoop dat ze aardrijkskunde op school gehad hebben, kledingindustrie is dodelijke business.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:17 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Denk je? Volgens mij wordt alles gewoon weggegooid hoor.
Ik hoef geen shit van de Primark trouwens en als wij oude maar nog goede kleding hebben gaat die naar het Leger des heils, brengen we zelf in de stad even naar het 'verkooppunt' toe.
Ik bepleit het niet zo zeer, ik denk dat dit een van de interessante groeimarkten is voor de winkels. Zij kunnen de voordelen van onlinewinkelen combineren met het echt winkelen. Ik stel trouwens niet dat er alleen maar warenhuizen voor X (bijv. fietsen of electronica) moeten zijn maar als je iets wil kopen waarvoor je een lage overheadmarge betaalt en je weet toch wel wat je wil hebben dan is dat voor de klant ideaal. Bezorgen is immers ook niet gratis, om nog maar te zwijgen over het bezorgen van zware voorwerpen of kleding (hoog terugstuurrisico).quote:Op woensdag 25 mei 2016 22:39 schreef GSbrder het volgende:
Wat jij bepleit is PDV/GDV-locaties, maar dan voor alle productcategorieen.
Jij hebt een beetje selectief gelezen. Ik heb juist aangegeven dat dit soort winkels niet in de binnenstad zouden zitten, die zouden juist buiten de rand van de steden zitten, buiten de bebouwde kom tussen gemeentes, daar waar de grond relatief weinig kost. De plaatsen waar nu o.a. de IKEA's en doehetzelfwarenhuizen zitten. Je zou een soort van relatief gezellig ingericht magazijnachtig iets krijgen op een heel erg groot oppervlakte waarvan je het product van jouw keuze kan pakken en wat je bij de uigang afrekent.quote:Terwijl steden al moeite hebben hun binnenstad relevant te houden (=levendigheid, horeca, culturele activiteiten, parkeergeld).
Denk niet dat van de gevolgen van je voorstel een hoop gemeenten blij worden.
Waarom zou dat moeten bestaan? Zijn er zoveel mensen in de markt voor een fiets, die een grotere hoeveelheid fietsen voor de vergelijking behoeven? Als dat het geval zou zijn geweest, waren uitsluitend de grote fietsenwinkels overeind gebleven. Dat elektronica een markt is waar heel veel verschillende goederen van bestaan met verschillende functionaliteiten die een grote groep consumenten willen en gebruiken, maakt het al anders dan een fiets, waar de gemiddelde consument minder diverse eisen bij kan hebben.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik bepleit het niet zo zeer, ik denk dat dit een van de interessante groeimarkten is voor de winkels. Zij kunnen de voordelen van onlinewinkelen combineren met het echt winkelen. Ik stel trouwens niet dat er alleen maar warenhuizen voor X (bijv. fietsen of electronica) moeten zijn maar als je iets wil kopen waarvoor je een lage overheadmarge betaalt en je weet toch wel wat je wil hebben dan is dat voor de klant ideaal. Bezorgen is immers ook niet gratis, om nog maar te zwijgen over het bezorgen van zware voorwerpen of kleding (hoog terugstuurrisico).
Ik was nog niet klaar met mijn reactie.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten bestaan? Zijn er zoveel mensen in de markt voor een fiets, die een grotere hoeveelheid fietsen voor de vergelijking behoeven? Als dat het geval zou zijn geweest, waren uitsluitend de grote fietsenwinkels overeind gebleven. Dat elektronica een markt is waar heel veel verschillende goederen van bestaan met verschillende functionaliteiten die een grote groep consumenten willen en gebruiken, maakt het al anders dan een fiets, waar de gemiddelde consument minder diverse eisen bij kan hebben.
Het is niet selectief gelezen, het is bekeken vanuit de consument en de gedachte dat consumenten behoeften hebben aan keuze uit xxx artikelen voor hun aankoop. Tevens geef ik aan dat voor veel gemeenten de negatieve effecten niet op zullen wegen tegen het consumentenvoordeel. De Blokkers en HEMA's hebben een relatief grote productcatalogus voor hun vloeroppervlak, waarbij de grotere winkels (Zara en de H&Ms) juist een kleine keur aan goederen aanbieden.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hebt een beetje selectief gelezen. Ik heb juist aangegeven dat dit soort winkels niet in de binnenstad zouden zitten, die zouden juist buiten de rand van de steden zitten, buiten de bebouwde kom tussen gemeentes, daar waar de grond relatief weinig kost.
Of dat gemeentes er blij van worden is een ander verhaal maar voor winkels zit hier m.i. een groeimart. De overheadmarge moet laag zijn, dat lukt niet met al die kleine winkeltjes (waaronder de Blokkers, de HEMA's etc.) in de binnensteden en andere centra van gemeentes.
Zie #37quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik was nog niet klaar met mijn reactie.
Die fiets is een willekeurig voorbeeld en ja, er zijn de laatste jaren fietswarenhuizen ontstaan die succesvol zijn omdat de kleine fietsenmakers simpelweg een relatief oge overheadmarge hadden door de kleine schaal. Dit toont aan dat het concept goed werkt. Waarom? Fietsen zijn duur (als je een goede fiets wil kopen), als je dan ergens 150 euro minder betaalt dan is dat erg mooi meegenomen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:47 schreef GSbrder het volgende:
aarom zou dat moeten bestaan? Zijn er zoveel mensen in de markt voor een fiets, die een grotere hoeveelheid fietsen voor de vergelijking behoeven?
Hier komt gewoon Christaller om de hoek kijken; als we alle fietsenzaken in een stad bundelen naar een winkel, al dan niet in een vinex-locatie, dan heb je weer een hoop mensen die met de auto moeten om daar hun fietsen te bekijken, keuze uit honderden modellen terwijl ze geen flauw idee hebben wat ze willen hebben en uiteindelijk een suboptimaal aanbod, want een fietsenverkoper is een veel gevallen ook een fietsenmaker, dus is het prettig als je in je buurtje naar de verkoper toe kan om ook even je derailleur te repareren. Net zoals mensen niet zitten te wachten op 40 verschillende soorten blikjes tomatenpuree bij de Albert Heijn, zitten ze ook niet te wachten op fietsenwarenhuizen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die fiets is een willekeurig voorbeeld en ja, er zijn de laatste jaren fietswarenhuizen ontstaan die succesvol zijn omdat de kleine fietsenmakers simpelweg een relatief oge overheadmarge hadden door de kleine schaal. Dit toont aan dat het concept goed werkt. Waarom? Fietsen zijn duur (als je een goede fiets wil kopen), als je dan ergens 150 euro minder betaalt dan is dat erg mooi meegenomen.
Er zijn er meer maar een van de actualiteitenprogramma's (Nieuwsuur of Eenvandaag) besteede relatief kort geleden (1-3 jaar schat ik) uitgebreid aandacht aan een zo'n ondernemer die juist deze zaak startte om die reden.
Belangrijker: netto maakt het voor de economie waarschijnlijk weinig uit. De een zijn dood, de ander zijn brood. Als het een beetje mee zit dan verbetert de service in een bepaald opzicht want probeer nu bijvoorbeeld maar eens schoenen in maat 50 te bestellen. De leveranciers doen enkel zaken met de dealers en die dealers hebben ze nauwelijks in huis omdat we in Nederland heel erg veel hele kleine schoenenwinkeltjes hebben die een heel erg klein afzetgebied hebben. Immers winkelen de meeste Nederlanders binnen een straal van 10 km. binnen hun woning dus met uitzondering van speciaalzaken geldt dit. Als gevolg daarvan heb je zeer grote spreidingen m.b.t. de vraag naar 'extreme' maten waardoor individuele filialen van ketens of franchisezaken niet het risico willen lopen met die maten te blijven zitten. Het is toch wel leuk als je dan in elke provincie 1 tot een paar megazaken hebt waar je wel meteen kan kopen. Ik zie er de voordelen van in.
Idem voor computers: 1 zaak waarbij je met een lage marge direct alle onderdelen (voeding, moederbord, CPU, grafische kaart, geluidskaart...) kan kopen in plaats van dat je een kant en klare bak bij de Paradigit moet kopen.
Je kan natuurlijk ook zulke dingen online bestellen maar veel mensen vinden het prettig om het direct in een winkel op te kunnen halen. Als zo'n winkel lage overheadkosten heeft dan is de prijs competitief met wat een goede onlinewinkel kan bieden.
En waar gaan ze meer artikelen vinden, in kleine winkeltjes in binnensteden waar je een paar honderd euro per vierkante meter huur betaalt (laat het een andere prijs zijn, dan is dit een hyperbool ) of op de plaatsen waar nu de IKEA's en bouwmarkten zitten? Waar gaat de overhead lager kunnen zijn? Bij megawinkels die een (sub)provinciaal afzetgebied met honderdduizenden tot miljoenen mensen hebben die lage grondkosten hebben of al die kleine winkeltjes die een gemeentelijk afzetgebied hebben duizenden tot hooguit tienduizenden potentiële klanten en die dure grondkosten hebben?quote:Op woensdag 25 mei 2016 23:49 schreef GSbrder het volgende:
Het is niet selectief gelezen, het is bekeken vanuit de consument en de gedachte dat consumenten behoeften hebben aan keuze uit xxx artikelen voor hun aankoop.
Dat klopt maar het schaalnadeel nekt hen wel tenzij ze heel erg goed inspelen op wat de klanten willen en dan moet je je afvragen wat ze de klanten nog kunnen bieden wat ze niet elders kunnen halen?quote:De Blokkers en HEMA's hebben een relatief grote productcatalogus voor hun vloeroppervlak
Waar ga je meer consumenten door je winkel trekken; in een winkelstraat met vele duizenden passanten per uur, doordat ze winkelen in de binnenstad handig vinden en niet alleen een spijkerbroek kunnen kopen, maar ook hun koffiepads, een museum kunnen bezoeken en een theetje kunnen drinken op het terras, of op een verlaten industrieterrein waar niets te beleven is en je al je passanten met je winkel moet weten te trekken, in plaats van de concentratievoordelen van de stad?quote:Op donderdag 26 mei 2016 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En waar gaan ze meer artikelen vinden, in kleine winkeltjes in binnensteden waar je een paar honderd euro per vierkante meter huur betaalt (laat het een andere prijs zijn, dan is dit een hyperbool ) of op de plaatsen waar nu de IKEA's en bouwmarkten zitten? Waar gaat de overhead lager kunnen zijn? Bij megawinkels die een (sub)provinciaal afzetgebied met honderdduizenden tot miljoenen mensen hebben die lage grondkosten hebben of al die kleine winkeltjes die een gemeentelijk afzetgebied hebben duizenden tot hooguit tienduizenden potentiële klanten en die dure grondkosten hebben?
Ze hebben een schaalvoordeel niet per definitie op locatieniveau nodig.quote:Dat klopt maar het schaalnadeel nekt hen wel tenzij ze heel erg goed inspelen op wat de klanten willen en dan moet je je afvragen wat ze de klanten nog kunnen bieden wat ze niet elders kunnen halen?
Het zal jou vast niet ontgaan zijn dat de beide winkelketens het de laatste jaren heel erg zwaar hebben gehad. Als je daarentegen kijkt naar de winkels die de laatste jaren succes hebben, die hebben gemeenschappelijk dat ze lage overheadkosten hebben. Dat zegt meer dan alle beschouwingen die we erop los kunnen laten.
Dat is een van de zaken die men aangaf waarom Blokker/Intertoys/Bart Smit zo'n problemen hadden; zelfde moederorganisatie maar verschillende magazijnen en distributiekanalen.quote:Op donderdag 26 mei 2016 00:05 schreef GSbrder het volgende:
Ze hebben een schaalvoordeel niet per definitie op locatieniveau nodig.
Schaalvoordeel is ook te bereiken met een netwerk van distributiecentra en inkoopformules.
...
Pop-up schoolcampus zou wel werken. Bruna en co zijn niet gat wat vd heeft achtergelaten met betrekking tot de schoolcampusquote:Op woensdag 25 mei 2016 10:49 schreef Zelfscanner het volgende:
[..]
En over 10 jaar is het warenhuis weer terug
In elke stad in Europa dezelfde winkelstratenquote:Op donderdag 26 mei 2016 13:11 schreef KingRadler het volgende:
over 10 jaar hebben we alleen nog maar Buitenlandse bedrijven in straatbeeld.
daar maar ik me zorgen over.
quote:Op donderdag 26 mei 2016 13:11 schreef KingRadler het volgende:
over 10 jaar hebben we alleen nog maar Buitenlandse bedrijven in straatbeeld.
daar maar ik me zorgen over.
http://nos.nl/artikel/210(...)gaan-of-blijven.htmlquote:Op donderdag 26 mei 2016 13:10 schreef F1gamer het volgende:
[..]
Pop-up schoolcampus zou wel werken. Bruna en co zijn niet gat wat vd heeft achtergelaten met betrekking tot de schoolcampus
o ja, ik hoor op het nieuws dat Esprit ook niet goed gaat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |