flibber | zondag 22 mei 2016 @ 08:53 |
Ik heb een kipper waarbij je "elektrisch" kan kippen. Verdomd handig maar sinds een paar weken problemen. ongeveer een jaar geleden was de accu "op" die was ook al 8 jaar oud. Die heb ik laten vervangen voor een 140 ampere "vrachtwagen" accu. Gewoon een degelijke accu en geen low budget geval. Accu laat ik op met een cteck druppellader. Met een volle accu kon ik zeker 30 keer kippen. Deze week puin afvoeren, ladingen van +- 2000 kilo. na 4 keer kippen accu leeg. Ze konden de accu niet testen omdat die te leeg was. Heb hem toen 2 dagen op de reconditioneer stand gehad. Maar na 5 a 6 keer kippen weer leeg. De cteck lader geeft niet aan dat de accu kapot is... waar kan het probleem zitten, in de lader of toch een kapotte accu? (hij is hele jaar gebruikt, dus ook in de winter heeft die aan de lader gezeten.) | |
machtpen | zondag 22 mei 2016 @ 08:58 |
Klinkt als een kapotte lader die je accu niet heeft bijgeladen waardoor de accu kapot is gegaan. | |
flibber | zondag 22 mei 2016 @ 09:03 |
hoe kun je de lader testen? dat zou de 2e cteck zijn die kapot gaat in 3 jaar tijd. wat een troep zou het dan zijn. | |
halfway | zondag 22 mei 2016 @ 09:08 |
Je moet een semi-tractie accu gebruiken en geen startaccu. De loodplaten van een startaccu zijn dan ook veel dunner dan de loodplaten van een semi-tractie / Reacteatie of Deep-cycle accu. Door een dunne plaat kan namelijk veel gemakkelijker een hoge stroom worden onttrokken terwijl dit bij een dikkere plaat veel moeilijker zal gaan. Het voordeel van dikkere platen is dat we ze langduriger en dieper kunnen ontladen zonder dat de platen zullen breken. | |
flibber | zondag 22 mei 2016 @ 09:11 |
Ik ben met aanhanger en al naar die zaak geweest en ze hebben helpen inbouwen. dan neem ik aan dat zij die fout hebben gemaakt. Heb alleen gezegd, heb nieuwe goede accu nodig voor aanhanger. Hoe herken ik semi-tracti accu? Morgen ga ik naar die zaak toe, als accu dood is dan zal ik ws wel nieuwe krijgen. Maar dan liever direct eentje die ervoor bedoeld is. | |
halfway | zondag 22 mei 2016 @ 09:25 |
Hoe je die kan herkennen weet ik niet, ik weet wel dat ze niet tegen diep ontladen kunnen want dan gaan ze kapot. Hoeveel amp heeft de hydrauliekpomp eigenlijk nodig? | |
machtpen | zondag 22 mei 2016 @ 09:39 |
Semi tractie gaat ook kapot als die te ver ontladen is en is weer een stuk duurder. Als je je accu gebruikt moet je die ook niet helemaal ontladen maar er toch nog een procent of 30% in laten zitten. Ontlaad je telkens de accu helemaal dan sloopt die zichzelf. | |
halfway | zondag 22 mei 2016 @ 09:41 |
Kun je vergelijken. http://tb-onderdelen.nl/A(...)n-hydraulisch?page=1 | |
flibber | zondag 22 mei 2016 @ 09:49 |
dat is niet veel gebeurd, meestal werd die na paar ritjes wel achter de lader gegooid. ik moet nog ff kijken of ik makkelijk zo',n 7 polige aansluiting kan maken op de bus, dan wil ik de accu laden via de auto, dat zou al makkelijker zijn dan kan die tijdens het rijden bijladen. | |
Fer | zondag 22 mei 2016 @ 10:03 |
Sowieso slijten startaccu's als ze niet helemaal vol zijn. Die moeten echt na 1x gebruiken weer opgeladen worden en normaal gebeurt dit ook gelijk door de dynamo. Je hebt een semi tractie of leisure batterij nodig, die ze normaal in boten en campers monteren. Daarnaast fix je inderdaad de bedrading dat de accu tijdens het rijden bijgeladen wordt. | |
flibber | zondag 22 mei 2016 @ 10:57 |
ik heb nu een 7 polige aansluiting op de bus. is de gebruikte kabel standaard ook voor 13 poligen of moet ik nu ook een nieuwe kabel trekken? | |
halfway | zondag 22 mei 2016 @ 12:03 |
Kan dat ding niet gewoon op je 12v van je auto als die loopt? | |
Fer | zondag 22 mei 2016 @ 13:09 |
Welke kabel bedoel je, in de auto of de kipper? Anyway, voor 12v moet je altijd een aparte kabel trekken vanaf de accu, met een zekering uiteraard. En die prop je dan bij de 13 polige stekkerdoor. Voor de rest kun je de oude 7 polige kabel aansluiten in de 13 polige stekkerdoos. | |
hottentot | zondag 22 mei 2016 @ 13:14 |
En vergeet niet om of je bedrading dik genoeg te maken of om een begrenzing in te bouwen aan je laadvermogen, anders trek je gelijk de zekering onderuit of je brand het zwakste eruit als de zekering geen goede waarde heeft en de accu flink vraagt. | |
Fer | zondag 22 mei 2016 @ 13:17 |
In principe wel, maar krijg jij een 10mm kabel in een gewone Yeager stekkerdoos? | |
pascalb112 | zondag 22 mei 2016 @ 13:28 |
Ik zou gewoon een stekker en kabels gebruiken die op de vrachtwagen gebruikt worden. Zoek maar een op een rema stekker | |
hottentot | zondag 22 mei 2016 @ 13:41 |
En al krijg je die erop dan zijn de contacten niet geschikt. En mocht hij per ongeluk een volle accu op een lege accu koppelen dan is 10mm ook zeer zeker niets te ruim (eerder te krap) Of begrenzen of een extra stekker. (zelf zou ik voor een extra stekker gaan zoals Pascal al aangeeft.) | |
bluemoon23 | zondag 22 mei 2016 @ 13:50 |
Ga anders even bij een carrosseriebouwer (zo`n bedrijf waar ze vrachtwagens enzo ombouwen) langs. Die hebben vast wel ideeën en oplossingen hiervoor. Je hoeft dat natuurlijk niet door hun te laten inbouwen, gewoon even informeren ![]() | |
pascalb112 | zondag 22 mei 2016 @ 13:55 |
Het lijkt mij dat dit gewoon hetzelfde werkt als een laadklep. En daar zitten altijd 2 kleine tractie accu's in. Wat doet de kipper precies? Maakt ie wel een klikkend geluid van de relais? En als ie klikt kun je m dan wel meehelpen of iets? | |
tiho1 | zondag 22 mei 2016 @ 16:39 |
Die zullen je vertellen dat de accu verbonden dient te zijn met de dynamo. Oftewel parallel aansluiten op de accu van de auto. Als je dat doet via de stekker van de aanhanger kun je snel een nieuwe auto en aanhanger kopen. Die kabels zijn veel te dun. Dan zou je er eigenlijk een nato stekker naast moeten zetten. | |
flibber | maandag 23 mei 2016 @ 12:40 |
de accu was helemaal dood. Nu dus eentje die beter geschikt is. alleen er zit ook ergens een fout in het laadsysteem. Als ik hem op de cig aansluiting aansluit dan krijg ik error. doe ik ander stekkertje met klemmen direct op de polen dan laadt die gewoon. | |
machtpen | maandag 23 mei 2016 @ 13:08 |
Cig aansluiting is daar ook niet echt geschikt voor oa te veel weerstand in de draden die ervoor zorgen dat je accu niet oplaadt. | |
JanB | maandag 23 mei 2016 @ 14:02 |
Als je vanuit de auto de accu wilt opladen, zou ik kijken of een camper schakeling geschikt is. Deze zorgt ervoor dat de auto accu eerst opgeladen wordt en als deze ver genoeg is opeladen, dan pas de accu van de aanhanger. En uiteraard kabels gebruiken die dik genoeg zijn. | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 14:49 |
Zijn die draden dik genoeg? Op trekkers zit naast de standaard 7 polige stekker voor rem-, knipper en dimlichten ook nog een speciale aansluiting voor bijvoorbeeld werkverlichting of andere elektrische zaken. | |
pascalb112 | maandag 23 mei 2016 @ 15:26 |
Maar de laadklep wordt nooit bijgeladen via deze stekkers. Daarvoor zit altijd een andere stekker bij. Een remastekker of een clang stekker. Waarbij in mijn ogen het beste een rema stekker gebruikt kan worden met 2 dikke accu kabels er tussen | |
flibber | woensdag 25 mei 2016 @ 21:02 |
heb hele laad systeem aangepast. Fabriek standaard kon ik opladen via cig stekker. gaf toch fout meldingen.... heb nieuwe kabels getrokken en nieuwe dsitelbak gemaakt.. Laden nu direct op accu, 1,5 mm kabels gebruikt en cteck spul aangepast. Heb accu net geladen via nieuwe weg en geen storingen ![]() Van weekend wel ff foto posten. denk dat die cig stekker via de omweg voor storingen zorgde. | |
Fer | woensdag 25 mei 2016 @ 23:09 |
Mijn koelbox van 8A had ik al op 2,5mm | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 00:28 |
Das ook wel ruim overgedemensioneerd. 1,5mm lijkt me ruim voldoende voor TS zijn toepassing. | |
bluemoon23 | donderdag 26 mei 2016 @ 00:43 |
Mwah, 2,5mm2 voor 8A (bij die van Fer) vind ik niet overgedimensioneerd. Afhankelijk van de lengte kan dat zelfs redelijk mager zijn. Bij 12V heb je al snel redelijk dikke kabels nodig hoor. | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 00:51 |
8A blijft 8A toch? Volgens de Kabulator van Draka is 1,5mm² voor zeg 7m afstand voldoende ![]() | |
flibber | donderdag 26 mei 2016 @ 09:40 |
de cteck lader heeft kabels met diameter van 0,75 of zo ![]() afstand is 2 meter. en in duitsland leggen ze in woningen 1,5 m2 aan (in muur gestucked). zolang het de warmte maar goed kwijt kan en je er geen 3 wasmachines achter hangt ![]() |