tong80 | vrijdag 20 mei 2016 @ 15:58 |
The Last Face van regisseur en Oscarwinnaar Sean Penn is na z’n eerste vertoning afgeslacht door filmprofessionals in Cannes. Op social media wordt de film zelfs racistisch genoemd.![]() De officiële première van Penn liefdesdrama in tijden van burgeroorlogen, met in de hoofdrollen Charlize Theron en Javier Bardem, is pas later vandaag. Maar het gejoel dat opsteeg na de eerste persviewing sprak boekdelen. ‘The last face’ vertelt het verhaal van twee hulpverleners die op het Afrikaanse continent actief zijn in landen als Sierra Leone en Liberia, die geplaagd worden door wetteloosheid en bloederige conflicten. ,,Ik wilde exploreren of liefde tegen die achtergrond wel mogelijk is”, liet Penn korte tijd later weten tijdens een persconferentie. Juist die keuze leek het lontje van de critici te hebben ontstoken. Dat twee blanke filmsterren in een reddende rol het échte drama van menselijke ellende naar de marge verdringen, zorgde voor vernietigende reacties. Reageren op de storm van kritiek, die vooral aanzwol op sociale media, wilde de tweevoudig Oscarwinnaar niet. Sean Penn: ,,Ik heb de film voltooid zoals 'ie nu is. In de discussie die nu wordt gevoerd, wil ik me niet mengen. Iedereen heeft recht op een mening.” Eerder deze week werden ook ‘The neon demon’ van Nicolas Winding Refn en ‘Personal shopper’ van Olivies Assayas in Cannes al met het nodige boegeroep ontvangen. http://www.telegraaf.nl/f(...)cht_in_Cannes__.html ![]() | |
tong80 | zaterdag 21 mei 2016 @ 19:19 |
De internationale filmpers op het Filmfestival van Cannes is vrijwel unaniem enthousiast over de nieuwe film van Paul Verhoeven, Elle. Recensenten uit Frankrijk, België, Zweden, Zwitserland, Ierland en Rusland waarderen de film met vier sterren.![]() Tijdens de persvoorstelling in de ochtend werd er veel gelachen om de zwarte humor die Verhoeven in zijn film heeft gestopt. Ondanks dat het verhaal vooral draait om een vrouw die wordt verkracht (gespeeld door de voortreffelijke Isabelle Huppert) zijn er veel olijke, geestige en cynische momenten in Elle die door de critici werden opgepikt. Na de vertoning klonk een zeer waarderend applaus op dat werd herhaald toen Verhoeven en zijn team tijdens de persconferentie de media te woord stonden. Verhoeven was vooral lovend over Huppert, na Sharon Stone, Monique van de Ven en Carice van Houten zijn nieuwe filmheldin. ,,Ik dank Frankrijk dat ik met haar heb kunnen werken,'' zei Verhoeven die voornamelijk Frans sprak. ![]() Fantasie Een vraag over de heftige inhoud - de verkrachtingsscène wordt meerdere malen vertoond - werd door Huppert beantwoord. Zij verklaarde dat Elle niet per se over verkrachting gaat, maar ook over de fantasie die bij een vrouw kan ontstaan na een dergelijke gebeurtenis. Volgens de schrijver van het oorspronkelijke boek Oh!, Philippe Djian, wordt zij in zijn verhaal niet verliefd op haar kwelgeest met wie zij wel een soort pervers verbond lijkt te sluiten, maar zegt ze wel provocerend dat ergere ervaringen heeft gehad met mannen die zij wel heeft uitgekozen. Elle is de eerste Franse film van Verhoeven. Of hij ooit nog een Amerikaanse productie in Hollywood gaat maken is twijfelachtig. ,,De scenario's die mij worden aangeboden bevallen mij niet. Ik wil niet in herhaling vervallen. En al die sciencefictionfilms over superhelden interesseren mij totaal niet. Ik heb liever dat er films worden gemaakt over echte mensen.'' Oscars Elle is inmiddels aan bijna alle landen verkocht. Volgens producent Saïd Ben Saïd voldoet de film aan de eisen om volgend jaar als Franse inzending voor de Oscars ingezonden te worden. Ook al staat er een Nederlandse regisseur op de titelrol. ,,Als jullie daar in Nederland tenminste geen problemen mee hebben,'' voegde hij daar ironisch aan toe. Of Verhoeven met Elle kans maakt op de Gouden Palm is moeilijk in te schatten. De jury gaat vandaag in beraad. De meeste kans op een prijs lijkt Isabelle Huppert als beste actrice te hebben. Maar als het aan de internationale filmpers ligt valt Elle zondagavond zeker in de prijzen. ![]() | |
Fok-it | zaterdag 21 mei 2016 @ 23:27 |
Heb je lijstje van de nominees? | |
tong80 | zondag 22 mei 2016 @ 12:13 |
![]() [ Bericht 44% gewijzigd door tong80 op 22-05-2016 12:48:50 ] | |
vinnypassy | zondag 22 mei 2016 @ 12:37 |
Gek he, dat is ook niet van dit jaar. ![]() | |
tong80 | zondag 22 mei 2016 @ 12:48 |
Ha ha ha snapte er al niks van ![]() ![]() | |
Baszh | zondag 22 mei 2016 @ 20:42 |
Geen Palm voor Paul | |
Mike | zondag 22 mei 2016 @ 20:45 |
Winnaars:
| |
tong80 | zondag 22 mei 2016 @ 20:50 |
2 best directors ![]() Wie jureren er ? ![]() | |
Mike | zondag 22 mei 2016 @ 20:52 |
Er zijn veel jury's, maar dit is voor de 'main competetion':
| |
tong80 | zondag 22 mei 2016 @ 20:57 |
Niet te veel waarde aan hechten dus. ![]() | |
tong80 | maandag 23 mei 2016 @ 00:16 |
Ha ha ha....politiek. 17 minuten applaus. ![]() Weet je hoe lang een minuut stilte duurt ? Of 5 minuten wachten totdat de Albert Heijn open gaat ? ![]() Paul Verhoeven heeft dit weekeinde op het Filmfestival van Cannes een grandioze comeback gemaakt op het internationale filmfront. Zijn Franse film Elle, door een Amerikaanse criticus werd omschreven als een 'verkrachtingskomedie', werd bij de galapremière onthaald op een ovatie die 17 minuten aanhield. Toch vond de jury zijn film waarschijnlijk te controversieel om een prijs te geven. In de internationale media kreeg Elle uitsluitend enthousiaste recensies. Een ongekende ervaring voor Verhoeven die meestal met zijn films tegenstrijdige reacties oproept. De meeste critici gaven Elle, een ongemakkelijk, maar ook vermakelijk filmdrama over een vrouw (Isabelle Huppert) die in haar huis wordt verkracht, vier sterren. De Britse krant The Guardian kende zelfs vijf sterren toe. ,,Een indrukwekkende terugkeer van een controversiële regisseur.'' Het vakblad Variety noemde Elle 'een van de beste films uit de carrière van Verhoeven.' Verhoeven ![]() ![]() |