FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Probleem thuis<-> werk verkeer
Arnevldvrijdag 20 mei 2016 @ 10:15
Dag Fokkerts,

Ts heeft een probleem met zijn werkgever.
Ts werkt in de IT en heeft een kantoor functie maar moet regelmatig naar klanten.
Dit is op voorhand niet afgesproken en valt niet onder de normale werkzaamheden maar ik vind het wel leuk om te doen.
Het komt momenteel meer voor omdat mijn directe collega vader is geworden en sinds dien ontstaan er problemen.
Ik heb geen auto van de zaak / reiskosten vergoeding.
Dus als ik naar een klant moet moet ik eerst auto wisselen op kantoor.
Daarna moet ik naar de klant rijden en als ik klaar ben op kantoor mijn eigen auto weer wisselen.
Daarbij komt het feit dat ik werk van 8:30 tot 17:00, en altijd netjes op tijd ben en vaak langer aanwezig ben.
Maar nu moet ik dus 8:30 bij de klant zijn, dus eerder op kantoor auto wisselen en gemiddeld ook later thuis hierdoor.
Mijn werkgever vind dat dit mijn eigen tijd is, en dat dit niet betaald hoeft te worden omdat het valt onder woon werk verkeer.
Hier hebben wji dus een menings verschil over, en ik vroeg mij af of dit aan hun of mijn kant terrecht is.
Op het web kon ik er vrij weinig over vinden, misschien is er hier iemand met meer kennis van zaken.

Alvast bedankt voor uw mening :-)
._HAAK_.vrijdag 20 mei 2016 @ 10:25
Kun je niet eerder beginnen en eerder eindigen?
JohnnyKnoxvillevrijdag 20 mei 2016 @ 10:29
In principe is jouw standplaats je kantoor. Kilometers (en tijd) die je maakt vanuit kantoor om bij een klant te komen zijn werkkilometers en -uren.

-edit- nog een aanvulling, bovenstaande is recent zo bepaald dacht ik, maar hier lees ik toch wat anders:
quote:
Wanneer is sprake van reistijd en wanneer van arbeidstijd?



Reistijden voor het woon-werkverkeer beschouwt de wet niet als arbeidstijd. Dat betekent dat uw werknemer de tijd die hij of zij nodig heeft om op het werk te komen of van het werk naar huis te komen niet mag beschouwen als werktijd. Hierover bent u als werkgever dan ook geen reistijdvergoeding verschuldigd. Dat geldt ook voor de soms lange tijd die noodgedwongen moet worden doorgebracht in de file. Ook hiervoor hoeft u als werkgever geen reistijdvergoeding te betalen.

De Arbeidstijdenwet (Atw)
De Atw legt de regels vast voor de arbeids- en rusttijden van uw werknemers. De Atw kent een standaardregeling en een overlegregeling. De standaardregeling geldt in principe voor elke werknemer. Zo mag volgens de standaardregeling een werkdag maximaal negen uur duren. In het Arbeidstijdenbesluit staan voor bepaalde groepen personen (zoals chauffeurs) uitzonderingen en aanvullingen op deze regels.
In de overlegregeling staan iets ruimere normen. Zo mag volgens de overlegregeling een werkdag maximaal tien uur duren. De ruimere normen van de overlegregeling kunnen alleen na overleg met en toestemming van de vakbonden of personeelsvertegenwoordiging worden toegepast. Bijv. zoals in een CAO.

Reis- of werktijd?
Moet u de reistijd nu optellen bij de werktijd van uw werknemer? De Atw is daar onduidelijk over. De arbeidsinspectie stelt dat reistijd als werktijd moet worden aangemerkt, als de reis onder gezag van de werkgever is volbracht. Dus wanneer u zich als werkgever kunt bemoeien met de manier waarop en hoe wordt gereisd. Zo kan de chauffeur, die verschillende collega's in een bedrijfsbusje ophaalt alvorens naar de klant te rijden, zijn reistijd als arbeidstijd tellen.

De Arbeidsinspectie let in principe op twee dingen; 'hetzelfde karwei' en 'het gezag van de werknemer'. Als een karweiwerker regelmatig naar hetzelfde karwei gaat, telt de reistijd niet als arbeidstijd.
bron
In principe reis jij "onder gezag van de werkgever", hij bepaalt immers dat jij met de bedrijfsauto vanaf kantoor moet reizen. Aan de andere kant rij je wel telkens naar dezelfde klus.

[ Bericht 89% gewijzigd door JohnnyKnoxville op 20-05-2016 10:41:33 ]
Arnevldvrijdag 20 mei 2016 @ 10:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:25 schreef mergbot het volgende:
Kun je niet eerder beginnen en eerder eindigen?
In princiepe gaat dit niet voor mij op, omdat we onder kantoor uren aanwezig moeten zijn om de klanten te helpen.
Arnevldvrijdag 20 mei 2016 @ 10:40
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:29 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
In principe is jouw standplaats je kantoor. Kilometers (en tijd) die je maakt vanuit kantoor om bij een klant te komen zijn werkkilometers en -uren.
Ja maar wat als de werkgever er niets mee doet ?
Diepvriezvrijdag 20 mei 2016 @ 10:44
Zorgen dat wanneer je naar een klant moet je de auto de dag ervoor al meeneemt naar huis?
Kapt-Ruigbaardvrijdag 20 mei 2016 @ 10:45
Vraag om een leaseauto.
Arnevldvrijdag 20 mei 2016 @ 10:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:44 schreef Diepvriez het volgende:
Zorgen dat wanneer je naar een klant moet je de auto de dag ervoor al meeneemt naar huis?
Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....
JeMoedervrijdag 20 mei 2016 @ 11:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:45 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Vraag om een leaseauto.
Dit.
xzazvrijdag 20 mei 2016 @ 11:04
Dien gewoon de declaraties in van de gemaakte km x 0,19?
kikoooooovrijdag 20 mei 2016 @ 11:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:40 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Ja maar wat als de werkgever er niets mee doet ?
Gewoon om 8:30 en om 17.00 op je oorspronkelijke kantoor zijn dan, niet jouw probleem. Wat een gierige kut werkgever.
athlonkmfvrijdag 20 mei 2016 @ 11:20
Als de werkgever zo moeilijk doet over zoiets kleins, ga je onder werktijd op monsterboard kijken en solliciteren.
JohnnyKnoxvillevrijdag 20 mei 2016 @ 11:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:49 schreef Arnevld het volgende:
Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....
Ja, boeie, dan teken je een "Verklaring geen privé-gebruik leaseauto" en hou je administratie bij. Dan hoef je ook geen bijtelling te betalen en kun je wel gewoon vanaf huis vertrekken.
Arnevldvrijdag 20 mei 2016 @ 11:22
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:17 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Gewoon om 8:30 en om 17.00 op je oorspronkelijke kantoor zijn dan, niet jouw probleem. Wat een gierige kut werkgever.
Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)
kikoooooovrijdag 20 mei 2016 @ 11:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)
Mijne niet.
Zeker niet over het betalen van een reiskostenvergoeding.
JohnnyKnoxvillevrijdag 20 mei 2016 @ 11:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:
Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)
Ik heb er ook ervaring mee hoor, die verwachten dat je gebruik maakt van kantoorauto's (vanaf kantoor), minstens 8 uur werkt per dag op een locatie die anderhalf uur rijden is en dan de eerste 90 km niet als werktijd zien.
halfwayvrijdag 20 mei 2016 @ 11:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)
Nee hoor, als ik thuis weg rij naar een klant dan gaat de teller lopen.
MatiCevrijdag 20 mei 2016 @ 12:15
Over hoeveel extra reistijd hebben we het?
GekkeMatvrijdag 20 mei 2016 @ 12:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:49 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....
Dit is wel raar, ik rij regelmatig naar Brussel met een pool auto van het werk en die mag ik ook netjes de avond vantevoren thuis neerzetten en weer de dag erna inleveren smorgens .. uiteraard mag ik er niet prive mee rijden..
Bouke-pvrijdag 20 mei 2016 @ 14:03
Ik ben veel op pad, met auto of ov(eigen keus). Maar zodra ik richting klant ga begint mn werktijd. Als ik van huis vertrek is het wel de norm om je normale ww tijd niet te schrijven. Verder mag ik alle tijd schrijven, ook vertraging en files.
Ticootjevrijdag 20 mei 2016 @ 14:32
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ja, boeie, dan teken je een "Verklaring geen privé-gebruik leaseauto" en hou je administratie bij. Dan hoef je ook geen bijtelling te betalen en kun je wel gewoon vanaf huis vertrekken.
Dit dus..

Maar de baas wilt vast gewoon beschikking hebben en houden over die auto..
Ticootjevrijdag 20 mei 2016 @ 14:33
Anyway, ik zou om 8 de auto ruilen en zorgen dat ik 16:30 weer op de zaak sta om om te wisselen, dan zitten mijn 8 uur voor de baas er namelijk op.

Flexibiliteit moet van 2 kanten komen. Dit soort werkgevers :')
erikkllvrijdag 20 mei 2016 @ 14:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:49 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....
Woon werk verkeer heb je geen bijtellingsauto voor nodig. Een auto zonder bijtelling mag bovendien gewoon thuis staan, je mag er alleen niet privé mee rijden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)
Mijn ervaring is toch wel anders hoor. Ik zou het hier ook zeker niet mee eens.
Hallmarkvrijdag 20 mei 2016 @ 20:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:15 schreef Arnevld het volgende:
Hier hebben wji dus een menings verschil over, en ik vroeg mij af of dit aan hun of mijn kant terrecht is.
Wie is "wij"? Jij en je manager?

Het kan de moeite zijn om tegen hem te zeggen, joh ik ga eens met je baas praten. Gewoon afspraak maken met die man en uitleggen wat je graag verandert wilt zien.
hottentotvrijdag 20 mei 2016 @ 20:41
Maar TS wat zegt je CAO (of de bedrijfsregels) over reistijden, en heb je met de gemaakte tijden volgens die CAO/regels ook recht op een vergoeding? Of zijn het allemaal korte ritjes en kan het ook ondanks het ongemak ook volgens de CAO/regels allemaal nog zonder vergoeding?

Voordat je een gesprek ingaat lijkt het mij beter dat je eerst weet waar je minimaal recht op hebt. Krijg je ook dat niet dan kun je gewoon weigeren. Geeft de wg je het minimale dan heb je weinig meer te eisen (ja dreigen met andere baan, en hopen op het beste :P )
Ivo1985vrijdag 20 mei 2016 @ 22:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 10:49 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....
Dat is onzin. Als je geen bijtelling betaald mag je van de belastingdienst gewoon je woon-werk verkeer met de bedrijfswagen afleggen. Je mag alleen geen privé-kilometers rijden en je moet zorgen voor een sluitende kilometeradministratie die voldoet aan de eisen van de belastingdienst.

Heb je bij controle geen sluitende kilometeradministratie en/of heb je meer dan 500 privé kilometers in een jaar gereden dan is dat bovendien een zaak tussen jou en de belastingdienst waar je werkgever niets mee te maken heeft. Jij krijgt dan gewoon een naheffing inkomstenbelasting en eventueel een boete.

Je werkgever is dus zeer slecht op de hoogte van de regels omtrent inkomstenbelasting, wat mij zorgelijk lijkt, of hij is je moedwillig aan het dwarsbomen.

Maar als jij verplicht bent om eerst naar je standplaats te komen en daarna pas kan vertrekken richting je werklocatie, dan is de reistijd gewoon werktijd. Voor de terugweg idem dito.

Als je vanuit huis rechtstreeks naar je werklocatie mag rijden, dan is meestal een deel van de reistijd voor je eigen rekening. Vaak staan hierover in de CAO bepaalde afspraken, bijvoorbeeld dat alles wat je langer onderweg bent dan naar je gebruikelijke standplaats voor rekening is van de werkgever.
Ivo1985vrijdag 20 mei 2016 @ 22:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:

[..]

Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Mijn vorige werkgever waarvoor ik veel op pad was begon de teller vanaf mijn start van de dag op kantoor te lopen, totdat ik 's middags de laatste spullen weer had neergelegd. Zou wat zijn, sommige dagen had ik 2,5 uur reistijd enkele reis op weg naar de werklocatie.

En als ik eens met eigen auto vanaf kantoor ergens naartoe moest, werd er 29 cent per kilometer vergoed. Woon-werk verkeer werd 16 cent per kilometer voor vergoed.
Luxuriazaterdag 21 mei 2016 @ 10:19
Heeft je collega die net vader is geworden wel een auto van de zaak?
JeSuisDroppiezaterdag 21 mei 2016 @ 10:26
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 11:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ik heb er ook ervaring mee hoor, die verwachten dat je gebruik maakt van kantoorauto's (vanaf kantoor), minstens 8 uur werkt per dag op een locatie die anderhalf uur rijden is en dan de eerste 90 km niet als werktijd zien.
Dat zijn de Lidl's onder de detacheringbedrijven.