In principe reis jij "onder gezag van de werkgever", hij bepaalt immers dat jij met de bedrijfsauto vanaf kantoor moet reizen. Aan de andere kant rij je wel telkens naar dezelfde klus.quote:Wanneer is sprake van reistijd en wanneer van arbeidstijd?
Reistijden voor het woon-werkverkeer beschouwt de wet niet als arbeidstijd. Dat betekent dat uw werknemer de tijd die hij of zij nodig heeft om op het werk te komen of van het werk naar huis te komen niet mag beschouwen als werktijd. Hierover bent u als werkgever dan ook geen reistijdvergoeding verschuldigd. Dat geldt ook voor de soms lange tijd die noodgedwongen moet worden doorgebracht in de file. Ook hiervoor hoeft u als werkgever geen reistijdvergoeding te betalen.
De Arbeidstijdenwet (Atw)
De Atw legt de regels vast voor de arbeids- en rusttijden van uw werknemers. De Atw kent een standaardregeling en een overlegregeling. De standaardregeling geldt in principe voor elke werknemer. Zo mag volgens de standaardregeling een werkdag maximaal negen uur duren. In het Arbeidstijdenbesluit staan voor bepaalde groepen personen (zoals chauffeurs) uitzonderingen en aanvullingen op deze regels.
In de overlegregeling staan iets ruimere normen. Zo mag volgens de overlegregeling een werkdag maximaal tien uur duren. De ruimere normen van de overlegregeling kunnen alleen na overleg met en toestemming van de vakbonden of personeelsvertegenwoordiging worden toegepast. Bijv. zoals in een CAO.
Reis- of werktijd?
Moet u de reistijd nu optellen bij de werktijd van uw werknemer? De Atw is daar onduidelijk over. De arbeidsinspectie stelt dat reistijd als werktijd moet worden aangemerkt, als de reis onder gezag van de werkgever is volbracht. Dus wanneer u zich als werkgever kunt bemoeien met de manier waarop en hoe wordt gereisd. Zo kan de chauffeur, die verschillende collega's in een bedrijfsbusje ophaalt alvorens naar de klant te rijden, zijn reistijd als arbeidstijd tellen.
De Arbeidsinspectie let in principe op twee dingen; 'hetzelfde karwei' en 'het gezag van de werknemer'. Als een karweiwerker regelmatig naar hetzelfde karwei gaat, telt de reistijd niet als arbeidstijd.
bron
In princiepe gaat dit niet voor mij op, omdat we onder kantoor uren aanwezig moeten zijn om de klanten te helpen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:25 schreef mergbot het volgende:
Kun je niet eerder beginnen en eerder eindigen?
Ja maar wat als de werkgever er niets mee doet ?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:29 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
In principe is jouw standplaats je kantoor. Kilometers (en tijd) die je maakt vanuit kantoor om bij een klant te komen zijn werkkilometers en -uren.
Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:44 schreef Diepvriez het volgende:
Zorgen dat wanneer je naar een klant moet je de auto de dag ervoor al meeneemt naar huis?
Gewoon om 8:30 en om 17.00 op je oorspronkelijke kantoor zijn dan, niet jouw probleem. Wat een gierige kut werkgever.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:40 schreef Arnevld het volgende:
[..]
Ja maar wat als de werkgever er niets mee doet ?
Ja, boeie, dan teken je een "Verklaring geen privé-gebruik leaseauto" en hou je administratie bij. Dan hoef je ook geen bijtelling te betalen en kun je wel gewoon vanaf huis vertrekken.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:49 schreef Arnevld het volgende:
Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....
Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:17 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Gewoon om 8:30 en om 17.00 op je oorspronkelijke kantoor zijn dan, niet jouw probleem. Wat een gierige kut werkgever.
Mijne niet.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:
[..]
Ja helaas, mijn ervaring is dat ze allemaal zo zijn hoor :-)
Ik heb er ook ervaring mee hoor, die verwachten dat je gebruik maakt van kantoorauto's (vanaf kantoor), minstens 8 uur werkt per dag op een locatie die anderhalf uur rijden is en dan de eerste 90 km niet als werktijd zien.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:
Nee hoor, als ik thuis weg rij naar een klant dan gaat de teller lopen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:
[..]
Dit is wel raar, ik rij regelmatig naar Brussel met een pool auto van het werk en die mag ik ook netjes de avond vantevoren thuis neerzetten en weer de dag erna inleveren smorgens .. uiteraard mag ik er niet prive mee rijden..quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:49 schreef Arnevld het volgende:
[..]
Dit heb ik al meermaals geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat de auto op kantoor moet staan omdat ik geen bijtelling betaal....
Dit dus..quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ja, boeie, dan teken je een "Verklaring geen privé-gebruik leaseauto" en hou je administratie bij. Dan hoef je ook geen bijtelling te betalen en kun je wel gewoon vanaf huis vertrekken.
Woon werk verkeer heb je geen bijtellingsauto voor nodig. Een auto zonder bijtelling mag bovendien gewoon thuis staan, je mag er alleen niet privé mee rijden.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:49 schreef Arnevld het volgende:
[..]
Mijn ervaring is toch wel anders hoor. Ik zou het hier ook zeker niet mee eens.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:22 schreef Arnevld het volgende:
[..]
Wie is "wij"? Jij en je manager?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:15 schreef Arnevld het volgende:
Hier hebben wji dus een menings verschil over, en ik vroeg mij af of dit aan hun of mijn kant terrecht is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |