Mag inderdaad niet: https://centrecourt.nl/si(...)ften_tennisbanen.pdfquote:Op zondag 21 mei 2017 09:34 schreef desub het volgende:
[..]
Heb je een bron voor de regel dat het scorebord niet mag vastzitten? Bij mijn vereniging hebben ze dit jaar de scoreborden vernieuwd, maar die zitten gewoon weer vast aan de netpaal(nu ik er over na denk weet ik dat niet 100% zeker, van de week maar even nakijken)
Dat wist ik, alleen zie je dat zelden of nooit.quote:Op zondag 21 mei 2017 09:34 schreef desub het volgende:
[..]
Jawel, mag ook boven de bovenste of aan de zijkant.
4. Het racket: Mogen trillingsdempers worden aangebracht op de snaren van het racket en zo ja, waar mogen deze dan worden aangebracht?
Ja, maar deze dempers mogen uitsluitend worden aangebracht buiten het patroon van gekruiste snaren.
Via google vond ik dit:,uit BETER INZICHT IN DE TENNISREGELS UITGAVE 2009:quote:Op zondag 21 mei 2017 10:11 schreef tja77 het volgende:
Dat een bal die via het scorebord in het speelveld van de tegenstander stuit geen punt maar zou zijn, is voortgekomen uit het feit dat het scorebord niet meer aan de netpaal zou mogen zitten.
Dus een scorebord dat WEL aan de netpaal zit is niet toegestaan. Wat kun jij als speler eraan doen dat de club waar je speelt zich niet aan de regels houdt? Dus ik zou me wel voor kunnen stellen dat wanneer het scorebord vast aan de netpaal zit, het punt gewoon geldig is zoals dat voor 2015 was.
2009?quote:Op zondag 21 mei 2017 11:10 schreef desub het volgende:
[..]
Via google vond ik dit:,uit BETER INZICHT IN DE TENNISREGELS UITGAVE 2009:
Op sommige tennisparken ziet men de constructie van een aan of op
een netpaal bevestigd telbord
Dit is officieel niet toegestaan. Volgens de regel moet dit telbord dan nl.
geacht worden deel uit te maken van de netpaal, die daardoor dus
aanzienlijk in lengte toeneemt. Omdat het echter een zeer praktische
oplossing is om de telling goed zichtbaar bij te houden, wordt deze
constructie oogluikend toegestaan, maar als vast obstakel
(= vaste hindernis) beschouwd. Dit betekent dat degene die een bal tegen het
telbord slaat -ook al komt de bal daarna in de goede speelhelft -het punt
verliest
Doet me denken aan een soortgelijk geval een aantal jaar terug.quote:Op zondag 21 mei 2017 20:41 schreef TradeMarkie het volgende:
Vandaag het punt van het jaar geslagen, de tegenstander serveer een harde spinbal door het midden, ik kan op mn backhand nog net mn racket erachter krijgen. Bal gaat 5 meter de lucht in, valt een halve meter over het net in de tramrails en stuiter weer onze helft op.
wij hadden het ook ff moeilijk maar dit was het eerste punt in de laatste game, heerlijk, dubbeltje gewonnenquote:Op zondag 21 mei 2017 21:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Doet me denken aan een soortgelijk geval een aantal jaar terug.
Super spannende dubbel tegen 2 gozers die net ff wat beter waren. Wij staan met 2-en aan het net. Tegenstander speelt de lob en mijn maat gaat erachter aan. De bal stuit en hij haalt de bal in, draait zich om en gedurende het omdraaien smasht hij de bal. Maar slaat half onder de bal door en raakt de bal bovenop het racket. De bal vliegt een meter of 3-4 hoog door de lucht, stuit op de helft van de tegenstander en stuit terug onze kant op.
Episch om te zien.
Jullie wonnen hem, wij verloren hem in de tie break derde set met 10-8.quote:Op zondag 21 mei 2017 21:39 schreef TradeMarkie het volgende:
[..]
wij hadden het ook ff moeilijk maar dit was het eerste punt in de laatste game, heerlijk, dubbeltje gewonnen
Volgens mij mag je niet met je racket of lichaam over het net tenzij de bal terug over het net gaat nadat hij eerst gestuit is van jouw kant van het net. Echter, je mag nooit het net aanraken, maar aangezien je ook met je racket en lichaam over het net mag komen, lijkt het mij logisch dat je ook de grond mag aanraken als je het net maar niet aanraakt.quote:Op zondag 21 mei 2017 00:55 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
?????
volgens welke gedachtengang of obv welke criteria denk je dan dat het op de ene manier wel mag en op de andere niet?
Alleen al even zeggen"Let je wel even op je voetfout, want je stapt een halve meter het veld in" brengt veel mensen al van de wijsquote:Op zondag 21 mei 2017 10:11 schreef tja77 het volgende:
Dat een bal die via het scorebord in het speelveld van de tegenstander stuit geen punt maar zou zijn, is voortgekomen uit het feit dat het scorebord niet meer aan de netpaal zou mogen zitten.
Dus een scorebord dat WEL aan de netpaal zit is niet toegestaan. Wat kun jij als speler eraan doen dat de club waar je speelt zich niet aan de regels houdt? Dus ik zou me wel voor kunnen stellen dat wanneer het scorebord vast aan de netpaal zit, het punt gewoon geldig is zoals dat voor 2015 was.
Tijdens het enkelspel een voetfout callen is al helemaal lastig. Je geeft aan dat je bij het inspelen let of de speler zijn voeten beweegt. Maar als je tegenstander voor aanvang van de service al 10-20 cm. achter de baseline gaat staan, kun jij onmogelijk met zekerheid zeggen dat hij een voetfout maakt. Hoe kun je op een vermoeden (want dat is het feitelijk) een fout callen? Dat is hetzelfde als dat je gepasseerd wordt aan het net, je niet goed ziet waar de bal stuit, en hem uitgeeft.
Ook op niveau 4 zie ik sommige mensen een voetfout maken. Ze hebben vaak een goede serveertechniek, maar ze beginnen met de voet tegen de lijn, en daar ben je al fout. Ga er gewoon 3 cm. achter staan en er is niks aan de hand.quote:Op zondag 21 mei 2017 22:37 schreef Komakie het volgende:
[..]
Alleen al even zeggen"Let je wel even op je voetfout, want je stapt een halve meter het veld in" brengt veel mensen al van de wijs
Ik zeg er eigenlijk nooit zo veel van. Maar ik kan me ook niet herinneren dat ik tegen iemand gespeeld heb die een grote voetfout maakte.
Ik vind het sowieso altijd wel knullig, zeker als je niveau 5 of hoger hebt. Het is iets wat je heel makkelijk kunt leren, maar dan niet onder de knie hebben.
jawel: je mag het speelveld van de tegenstander niet aanraken (ook niet met je racket).quote:Op zondag 21 mei 2017 22:33 schreef Komakie het volgende:
Bovenstaande heb ik trouwens geschreven voordat ik rest heb gelezen, maar een eenduidig antwoord hebben we nog niet echt of wel?
triest.quote:Op zondag 21 mei 2017 23:10 schreef truedestiny het volgende:
Een dubbelmaatje van mij maakt standaard een voetfout waarbij z'n rechtervoet echt een stap de baan in komt. Nog nooit iemand over horen klagen. 4/5 niveau
ik begin met mijn voet tegen de lijn (een halve centimeter er vanaf) en die voet beweegt niet tijdens de service. zo moeilijk is het niet.quote:Op zondag 21 mei 2017 22:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ook op niveau 4 zie ik sommige mensen een voetfout maken. Ze hebben vaak een goede serveertechniek, maar ze beginnen met de voet tegen de lijn, en daar ben je al fout. Ga er gewoon 3 cm. achter staan en er is niks aan de hand.
je kunt heel makkelijk vaststellen of de speler ten eerste met zijn voet stelselmatig tegen de baseline begint en ten tweede vaak een stapje voorwaarts zet met zijn voet.quote:Op zondag 21 mei 2017 10:11 schreef tja77 het volgende:
Tijdens het enkelspel een voetfout callen is al helemaal lastig. Je geeft aan dat je bij het inspelen let of de speler zijn voeten beweegt. Maar als je tegenstander voor aanvang van de service al 10-20 cm. achter de baseline gaat staan, kun jij onmogelijk met zekerheid zeggen dat hij een voetfout maakt. Hoe kun je op een vermoeden (want dat is het feitelijk) een fout callen? Dat is hetzelfde als dat je gepasseerd wordt aan het net, je niet goed ziet waar de bal stuit, en hem uitgeeft.
Verwaarloosbaar voordeel. Denk eerder dat die beweging in zijn service een nadeel is.quote:Op zondag 21 mei 2017 23:13 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
triest.
en nooit serieus de suggestie aan hem gedaan om dat te veranderen omdat ie eigenlijk niet aan de regels voldoet en zichzelf een klein doch aanwezig en onsportief voordeel toeeigent?
ik zie de ook in de 5 soms met de gehele schoen voor de baseline stappen. dat is gewoon kwalijk. maar ok, niet elke voetfout is zo groot.quote:
hoe zag die paal er dan uit???quote:Op zondag 21 mei 2017 22:40 schreef Komakie het volgende:
Wat betreft dat scorebord aan de netpaal. Laatst speelde ik op een vereniging en daarbij was de netpaal hoger dan het net. Zelf geen last van gehad, maar iemand op een andere baan sloeg de bal aan de binnenkant van die verhoging waardoor de bal in ging, gevolg: discussie of dat nou wel of niet mocht.
Je ziet je tegenstander wel instappen tijdens de service, maar als jij moet ontvangen, kun jij onmogelijk met zekerheid zeggen of de tegenstander een voetfout maakt. Dan daarbij misschien raakt hij eerst de bal en stapt daarna in het veld.quote:Op zondag 21 mei 2017 23:16 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
je kunt heel makkelijk vaststellen of de speler ten eerste met zijn voet stelselmatig tegen de baseline begint en ten tweede vaak een stapje voorwaarts zet met zijn voet.
als hij 10 a 20 cm achter de baseline begint en een stapje maakt zal het lastig zijn om te zien wanneer hij wel en niet een voetfout maakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |