abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162232142
Hallo klussers,

Morgen willen mijn partner en ik een vloer gaan leggen van OSB/underlayementplaten op een Fermacell ondervloer. Dit als goedkope en tijdelijke optie met industrieel design. Nu zitten we met een aantal vragen:
- Kunnen we de OSB-platen zwevend leggen (verlijmen mag niet)?
- Is een ondervloer nodig?
- Hebben jullie tips waar ik deze platen aan kan schaffen?
- Hoe dik moeten de platen zijn?
- Hoe werk ik de vloer/platen af? Moet ik deze eerst schuren?

Wat is jullie oordeel? Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank.
  zondag 15 mei 2016 @ 22:43:22 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_162232322
Wil je er met blote voeten of sokken overheen lopen? Dan zou ik niet voor osb gaan :) .
Of je hebt flink schuur&lakwerk te doen. Ik zou voor minimaal 9mm underlayment (4 zijden messing/groef) gaan op een laminaat ondervloer. En die licht schuren en lakken met blanke vloerlak.
pi_162232326
ik zou gaan voor underlayment.

OSB gaat snel splinteren en stukken uit.
Maar waarom geen tundra laminaatje van de ikea?
goedkoop en ziet er nog goed uit voor die prijs
pi_162239776
Als je ze zwevend legt kun je erop wachten dat je ze uit elkaar loopt.

Onderling verlijmen zou ik dan doen, en ik zou ze wel even een laagje parketlak overheen smeren tegen het splinteren :Y

Verlijmen kun je met houtlijm of een polymerenkit doen.

c_/
met een koekje
  maandag 16 mei 2016 @ 11:49:23 #5
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_162239872
Ik heb zelf in een kluskamer een zwevende vloer gelegd met underlayement platen.

OSB zou ook kunnen maar heeft een paar nadelen. Zodra OSB beschadigd raakt heb je idd splinters op een manier die je met je blote voeten of sokken niet wilt hebben. OSB platen hebben ook een mes en groef maar door de structuur van het materiaal gaan ze wat lastiger strak in elkaar. De mes en groef moet je dus vooraf echt met een schuurpapier goed bewerken.

Voordeel van OSB is het uiterlijk. Als je hier een lak of beitslaagje overheen doet heb je een leuke vloer.

Waar je met Underlayement op moet letten is de breedte van de halve platen.De grote platen hebben een standaard maat maar de halve kunnen per bedrijf verschillen. Een halve plaat van de bouwmaat is bijvoorbeeld niet gelijk aan een halve plaat van de Praxis. Ook de mes en groef van deze bedrijven kunnen/zullen verschillen.

Zelf heb ik een muurtje voorzien van underlayement gehaald bij Jongeneel. Hier zijn ze net een cm breder dan bij de Bouwmaat. Die cm lijkt niet erg maar bij een kamerbreedte van 300 cm is dat wel ff een puntje...
Ook heeft bijvoorbeeld jongeneel een velling, een schuin randje rondom. Op de muur maakte me dat niet uit maar op de vloer wilde ik dat zeker niet.

De vloer heb ik dus zwevend gelegd met Bouwmaat platen. Ik heb ze ook niet gelijmd maar om de zoveel cm met een klein spijkertje aan elkaar gekoppeld. Als er een andere vloer in gaat heb ik dan nog goede platen voor iets anders.

Bij underlayement platen heb je ook verschillende kwaliteit klassen. Wil je iets moois kijk dan bij Fijnhout maar dat kost je ook weer geld en al met al tikt het dan best nog aan....

Na afloop een whitewash laag oid erover heen en je hebt een nette vloer.
pi_162240056
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 11:49 schreef bouwboertje het volgende:

Waar je met Underlayement op moet letten is de breedte van de halve platen.De grote platen hebben een standaard maat maar de halve kunnen per bedrijf verschillen. Een halve plaat van de bouwmaat is bijvoorbeeld niet gelijk aan een halve plaat van de Praxis. Ook de mes en groef van deze bedrijven kunnen/zullen verschillen.
Bedankt voor de tips!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_162243305
Tevens hebben 9mm platen geen mes en groef. Dan moet je al naar 18mm.

c_/
met een koekje
pi_162244529
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 14:18 schreef koffielepel het volgende:
Tevens hebben 9mm platen geen mes en groef. Dan moet je al naar 18mm.

Ook bedankt
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 12:22:12 #9
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_162265805
Haal je platen iig liever niet bij de Hornbach, die kwaliteit is visueel gezien minder.
Elke underlayement plaat heeft een achterkant en een zichtkant. Kijk daar goed naar want je wilt eigenlijk geen reparatie stukken in de vloer. Zeker geen reparatie met plamuur wat je soms aantreft. Liever ook geen rondjes die gebruikt zijn om knoesten weg te werken.

Wat mij overigens opviel was dat de platen die ik bij Jongeneel heb gehaald voor het muurtje veel lichter waren in gewicht dan de platen van de Bouwmaat die op de vloer zijn gekomen. Waarschijnlijk zit daar dus ook verschil in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')