Lees de rest op : http://www.volkskrant.nl/(...)ort-worden~a4299588/quote:De Hyperloop One, een dichte capsule met lage luchtdruk, wist over een speciaal hiervoor aangelegd spoor binnen 1,1 seconde een snelheid van 187 kilometer per uur te bereiken. Nog dit jaar moet het systeem worden getest in een netwerk van afgesloten stalen buizen. De bedoeling is dat de Hyperloop dan een topsnelheid van 1000 kilometer per uur gaat halen.
Consumenten sneller én verder laten reizen dan ooit, dat is de grote droom van Elon Musk. De eigenaar van autofabrikant Tesla is niet alleen de oprichter van het Hyperloop One-project, maar ook van ruimtevaartbedrijf SpaceX, dat streeft naar de oprichting van een nederzetting op Mars. Over twee jaar wil SpaceX een onbemande capsule naar de Rode Planeet sturen.
Magneten
De plannen van Hyperloop One zijn aardser, maar niet minder revolutionair. In augustus 2013 zette Musk zijn ideeën over een compleet nieuw en extreem snel transportsysteem op papier. In meer dan vijftig A4'tjes zette hij uiteen wat volgens hem de vijfde manier van transporteren (na de trein, de auto, het vliegtuig en de boot) moet gaan worden: de Hyperloop.
Het is een lange buis waarin de luchtdruk zeer laag is, tegen vacuüm aan. De voertuigen zijn kleine wagonnetjes waarin mensen plaats kunnen nemen. Ze worden voortgestuwd door middel van een lineaire elektromotor: magneten die zowel in deze pods als in de buis zijn geplaatst. Doordat er in de buis zelf nagenoeg geen luchtdruk is, en dus ook geen wrijving, kunnen extreem hoge snelheden worden gehaald. In 2020 moet de eerste functionele Hyperloop een feit zijn.
De test in Nevada werd nog niet in een buis, maar in de openlucht uitgevoerd. Aanvankelijk werd gedacht dat daarbij een maximumsnelheid van 500 kilometer per uur gehaald zou kunnen worden. Dat uitendelijk nog niet eens de 200 werd aangetikt, is volgens het bedrijf geen nederlaag. Het doel was namelijk om het aandrijfsysteem te testen. Een snelheid van 187 kilometer per uur in net iets meer dan een seconde wordt gezien als een succesvolle eerste test. Omdat er nog geen remsysteem is, kwam de bemanningsloze capsule tot stilstand met behulp van een berg zand.
Ik zie wel een klein probleempje...quote:Omdat er nog geen remsysteem is, kwam de bemanningsloze capsule tot stilstand met behulp van een berg zand.
Soort zelfbedachte dienstregeling beetje zoals de trein. We ginnen om 7u in stockholm en eindigen om 10u45 in Lissabonquote:Op donderdag 12 mei 2016 21:00 schreef Geerd het volgende:
Wat bedoel je met die plaatsten en tijden eigenlijk ?
Niet echt maar je wint die tijd weer door niet om 2 uur op voorhand moet inchecken . Als je naar Parijs moet gaan moet je nog eerst een halfuur op de metro om tot in het centrum te komen. met de hyperloop ben je meteen in het centrum.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef BasEnAad het volgende:
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller?
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef BasEnAad het volgende:
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller?
Tijd en winst zeker.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:17 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,
Verder heb ik er ook wel mijn twijfels bij of er echt veel winst in tijd en kosten gaat zitten.
Als je een app op je telefoon installeert en daarmee incheckt hoef jij helemaal geen 2 uur eerder op het vliegveld te zijn.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
Je wint al 1,5 uur van de inchek tijd + half uurtje van het heen en weer reizen naar vliegveld.
Een droom is het wanneer je het wil/gaat beredeneren vanuit economisch (winst)punt omdat brandstof/landingsbanen nog eenvoudiger te verkrijgen zijn.quote:Op zondag 22 mei 2016 17:06 schreef sirdanilot het volgende:
Het onderhoud van al die duizenden kilometers aan buizen gaat echt niet opwegen tegen het onderhoud van een stel landingsbanen en vliegtuigen.
Dit blijft waarschijnlijk een droom.
Gewoon inchecken met je OV chipkaart?quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:17 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,
Volgens mij maakt die versnelling je hersenen bijkans vloeibaar.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:10 schreef Jordy-B het volgende:
Het lijkt me uiterst oncomfortabel om in 1,1 seconden van 0 naar 187 geslingerd te worden.
LOL, nee dat niet, 5,3G als je er niet aan gewend bent black out of bewusteloos. Doe er 3 seconden over en er is niets aan de hand.quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:55 schreef jogy het volgende:
[..]
Volgens mij maakt die versnelling je hersenen bijkans vloeibaar.
Welke ontwikkelingen zijn er gaande om vliegtuigbrandstof duurzamer te maken?quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:56 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie veel meer in de ontwikkeling van duurzame brandstof voor vliegtuigen dan in dit droomsysteem, eerlijk gezegd.
oh oké, dat valt wel mee (op zich). Misschien wel een heel toffe oplossing voor vrachtvervoer trouwens, een soort macroschaal buizenpost en dan enkel voor de kleinere afstanden vrachtwagens/busjes inzetten.quote:Op woensdag 25 mei 2016 12:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
LOL, nee dat niet, 5,3G als je er niet aan gewend bent black out of bewusteloos. Doe er 3 seconden over en er is niets aan de hand.
vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:16 schreef jogy het volgende:
[..]
oh oké, dat valt wel mee (op zich). Misschien wel een heel toffe oplossing voor vrachtvervoer trouwens, een soort macroschaal buizenpost en dan enkel voor de kleinere afstanden vrachtwagens/busjes inzetten.
En toestaan dat die jongens buiten daguren desnoods met 6 opleggers mogen rijden.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.
Ik denk dat het Nederlandse wegennet daar niet geschikt voor is.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
En toestaan dat die jongens buiten daguren desnoods met 6 opleggers mogen rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |