abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162129655
Hallo allemaal.

Over een kleine 3 weken moet ik het examen maatschappijwetenschappen afleggen op HAVO niveau.
Ik heb hier nooit les in gehad, en heb dus totaal geen ervaring met de stof. Eergisteren heb ik het boek en werkboek 'thema's maatschappijleer' gekocht. In het werkboek staan actuele dingen waar je veel je mening over moet geven, iets wat niet veel zal helpen op het examen lijkt mij.

Iemand hier ervaring met het examen maatschappijwetenschappen? Wat is de meest effectieve manier om het te leren?
pi_162129716
Post een oefenvragen van het examen van vorig jaar ?
  donderdag 12 mei 2016 @ 20:41:10 #3
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_162130428
Je moet de begrippen kennen en herkennen. Als er naar een begrip gevraagd wordt is het ook de bedoeling dat je de definitie geeft (al wordt erbij de vraag vaak niet specifiek naar de definitie gevraagd).

Hoe je het beste kan leren? Verbanden en rijtjes leren. En veel oefenexamens maken.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_162134416
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 20:18 schreef Frankicks het volgende:
Hallo allemaal.

Over een kleine 3 weken moet ik het examen maatschappijwetenschappen afleggen op HAVO niveau.
Ik heb hier nooit les in gehad, en heb dus totaal geen ervaring met de stof. Eergisteren heb ik het boek en werkboek 'thema's maatschappijleer' gekocht. In het werkboek staan actuele dingen waar je veel je mening over moet geven, iets wat niet veel zal helpen op het examen lijkt mij.
Moet je maatschappijwetenschappen of maatschappijleer doen? Ik neem aan de eerste? Dan ben ik bang dat je het verkeerde boek hebt als het inderdaad 'Thema's Maatschappijleer' is...

Verder kan je op examenblad de syllabus vinden, daar staat alles in wat je moet weten ;)
pi_162138308
Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen zijn twee verschillende vakken. Geen idee wat je bij maatschappijwetenschappen moet verwachten, heb alleen ervaring met maatschappijleer. :r
pi_162146235
Maatschappijwetenschappen is een kwestie van stampen en alles letter leren: de rijtjes in de boeken, de begrippen, de volgordes, etc. Als je die niet uit je hoofd kunt, wordt het niks. Ohja, en maak wat oefenexamens, zoals andere ook al zeiden. Dan weet je in ieder geval wat voor soort vragen je kunt verwachten! :)

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2016 09:28:04 ]
pi_162224911
Bedankt voor de reacties.

Dit staat in de brochure van de Haagse hogeschool over 'maatschappijwetenschappen' :

Aanbevolen lesmateriaal:
Boek ‘Thema’s Maatschappijleer HAVO’ (Auteur: B. Schuijt, T. Schuurman, M. Meijer, T. Rijpkema) wordt uitgegeven door
Uitgeverij Essener B.V.
De examenkaternen van het boek ‘Thema’s Maatschappijleer’ worden ook aanbevolen
Op de website www.examenbundel.nl staan oude havo-examens en de uitwerkingen om mee te oefenen. Het is zeer aan
te raden om deze website te gebruiken bij je voorbereiding.
Examenbundel Havo Maatschappijwetenschappen (Auteur: Jan Vis) wordt uitgegeven door Uitgeverij Thieme Meulenhoff bv.
pi_162226687
-O-

Dat is echt vreemd... Nou hebben maatschappijleer en maatschappijwetenschappen wel overlap maar ik heb dat boek gehad en dat lijkt me echt geen goede voorbereiding voor maatschappijwetenschappen.

Ben ff gaan zoeken maar ik zie ook dat het allemaal losse contexten zijn, dus dat allemaal aanschaffen is ook niet te doen.

Ik zou even bellen met de hogeschool en vragen hoe het nou zit. Want ze doen ook een zelfgemaakt tentamen dus dat kan je niet echt vergelijken.

En verder is youtube je beste vriend ;)
pi_162315159
Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen...
pi_162356319
Bedankt voor je reactie JoelBaka.

Ik had de school de afgelopen week gebeld, en hun zeiden dat ik een mail moest sturen. Na 4 werkdagen wachten heb ik vanmiddag eindelijk een mail terug.
Naar aanleiding van mijn vraag, wat ik aan het leren van het boek 'thema's maatschappijleer' heb, kreeg ik dit antwoord :

quote:
Beste Frankicks,

Het examen Maatschappijwetenschappen gaat over de domeinen Politieke besluitvorming en Criminaliteit en rechtsstaat
Met als boek 'Thema's maatschappijleer Havo' laatste druk
Daarnaast wordt geadviseerd om te oefenen met oude havo examens maatschappijwetenschappen, www.examenblad.nl of www.alleexamens.nl.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

[ Bericht 1% gewijzigd door Mark op 19-04-2017 12:34:24 (Naam verwijderd) ]
pi_162357388
Handig 8)7

Dan zou ik maar gewoon een samengevat Maatschappijwetenschappen kopen. Je kan ze op bol.com vinden maar op marktplaats kan je vaak ook wat vinden. Daarin staat een mooie samenvatting van het examenprogramma, en dus die domeinen uit je email. En eventueel een examenbundel voor het oefenen, kan ook via mp. Al kan je natuurlijk ook gewoon examens oefenen via examenblad, maar of je internet of papier wilt is eigen voorkeur ;)

En ik zou nog een mailtje proberen, misschien krijg je bij een tweede keer wel antwoord ipv copy paste van de site.
pi_162357910
Handig antwoord inderdaad, helpen ze me goed mee. Zal ze nog maar een mail sturen en toch nog maar een keer bellen maandag..

Ik heb ook de examenbundel, deze is wel van Maatschappijwetenschappen.
pi_162479615
Vandaag weer een reactie gehad op mijn vervolg vragen : wat heeft 'thema's maatschappijleer' met maatschappijwetenschappen te maken en als ik 'thema's maatschappijleer' uit mijn hoofd leer, kan ik dan het examen maken? Hier het antwoord :

quote:
Beste Frankicks,

In plaats van thema’s kan je ook de katernen politiek en criminaliteit doornemen. Daarnaast kun je ook oude havo examens oefenen op:
www.examenbundel.nl of www.alleexamens.nl.
Ben nu zelf met de examenbundel bezig, maar moet zeggen dat ik dit erg lastig vind. Heb buiten alle termen van 'thema's maatschappijleer' vrij weinig aan het boek met betrekking tot de examenbundel.. De school wilt niet echt meewerken met het exact vertellen wat ik moet leren en met nog maar een week te gaan wordt het erg lastig.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mark op 19-04-2017 12:34:45 (Naam verwijderd) ]
pi_162534494
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 00:19 schreef Frankicks het volgende:
Vandaag weer een reactie gehad op mijn vervolg vragen : wat heeft 'thema's maatschappijleer' met maatschappijwetenschappen te maken en als ik 'thema's maatschappijleer' uit mijn hoofd leer, kan ik dan het examen maken? Hier het antwoord :

[..]

Ben nu zelf met de examenbundel bezig, maar moet zeggen dat ik dit erg lastig vind. Heb buiten alle termen van 'thema's maatschappijleer' vrij weinig aan het boek met betrekking tot de examenbundel.. De school wilt niet echt meewerken met het exact vertellen wat ik moet leren en met nog maar een week te gaan wordt het erg lastig.
Vraag bij je school de syllabus op. Daarin staat precies wat je moet kennen.
pi_163269680
Zojuist de uitslag van het examen gekregen, en ik ben geslaagd!

Heb een 6,4 voor maatschappijwetenschappen, 8,4 voor Engels en een 5,5 voor Nederlands.

Voor degene die dit topic via Google o.i.d vinden en ook maatschappijwetenschappen moeten doen, koop niet het boek 'Thema's maatschappijleer' wat aangeraden wordt. In plaats daarvan kan je beter de examenbundel van maatschappijwetenschappen kopen en samenvattingen van de boeken 'criminaliteit en rechtstaat', 'massamedia', 'politieke besluitvorming' downloaden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frankicks op 24-06-2016 16:14:40 ]
pi_163270790
Gefeliciteerd! ^O^
pi_163315338
Top, is het toch nog goedgekomen ^O^

Gefeliciteerd! :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')