quote:
Op zondag 15 mei 2016 11:35 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:Bij sommige bedrijven hebben ze projecten waar ze mensen met afstand tot de arbeidsmarkt helpen weer aan het werk te gaan. Philips doet dit bijvoorbeeld. Via UWV en mogelijk via MEE zou je daar wat mee kunnen. Dan heb je in elk geval werkgevers die in mogelijkheden in plaats van problemen denken.
Daar had ik al een keer een gesprek mee met het UWV. Ik val onder de zogenaamde oude wajong. Enerzijds zit ik daarmee veilig en zou ik - als ik dat zou willen - de rest van mijn leven niet hoeven te werken en van een uitkering kunnen leven. Anderzijds mag ik maar één keer profiteren van een re-integratie-project. Als ik via zo'n traject werk heb gevonden, maar het gaat daarna weer mis, heb ik niks. Ik krijg dan wel mijn uitkering terug geloof ik, maar ik kan dan geen gebruik maken van re-integratie-hulp.
Ik heb behalve ADD ook borderline. De laatste keer dat ik betaald werkte, was dat echt een issue. Ik stond toen in een proefperiode van 4 maanden. Mijn werkgever was wel tevreden en wilde mij sowieso nog 2 maanden extra in dienst, maar toen die om waren, besloot het hoofdkantoor (ik werkte bij V&D, dus manager van het filiaal heeft dan uiteindelijk geen vinger in de pap) dat er bezuinigd moest worden op personeel. Alleen medewerkers die jong genoeg waren voor een betreffend minimumloon en de mensen die met een vast contract gesetteld waren, mochten blijven.
Het werken ging mij behoorlijk zwaar. Ik kreeg mot met mijn afdelingschef die vond dat ik te langzaam was en in zijn ogen deed ik mijn best niet en hij wilde dat ik ontslagen werd. Mijn manager had er een andere mening over en hij constateerde dat ik eerder te perfectionistisch en te secuur ben dan lui. Hij plaatste mij over naar een andere afdeling met een andere chef en daar ging het een stuk beter. Die vorige afdelingschef stond trouwens bij iedereen bekend als een moeilijk persoon. Echt zo'n niet lullen maar poetsen figuur. Maar als de werkdruk te hoog werd, reageerde hij dat wel af op anderen. Er viel ook niet met hem te discussiëren dat hij op een andere manier met collega's moet omgaan, dus mensen die in het filiaal werkten, leerden om hem met een korrel zout te nemen.
Ik heb met plezier gewerkt in de andere afdeling en ik werd gewaardeerd door mijn collega's en de manager. Ze zagen wel dat ik de werkdruk moeilijk aankon. Ze lieten mij meer mijn eigen gang gaan en op die manier kon ik met eigen initiatieven mijzelf toch dienstbaar maken. We kregen bijvoorbeeld vanuit het hoofdkantoor veel te veel goederen aangeleverd en die moesten we toch opbergen en dat deden we dan maar in hele kleine bergruimten die nog over waren. Koffers enzo beschadigden omdat ze dicht op elkaar tegen de stenen muren waren gepropt. Ik heb dan bijvoorbeeld bedacht en uitgevoerd om de muren daar met karton te beplakken. Men was daar heel blij mee.
Mijn emoties verdrong ik maar, ook omdat er geen ruimte was om daar aandacht aan te besteden. Ik was buiten werktijd altijd doodmoe. Mijn leven bestond alleen uit werken, eten, huishouden en slapen en daar had ik qua energie meer dan genoeg aan. Maar ik constateerde wel dat andere mensen genoeg ruimte naast hun werk overhouden om er een leuk privéleven op na te houden en dat wilde ik ook.
Nadat mijn proefperiode bij V&D voorbij was, stortte ik in en kreeg ik weer paniekaanvallen. Ik kon dan soms hele nachten niet slapen door angstige gedachten en dan was ik de volgende dag futloos. Daarna werd dus borderline geconstateerd en ging ik daarvoor in behandeling. Dat traject duurde 3 jaar. Ik heb in die periode wat vrijwilligerswerk gedaan en uiteindelijk kwam ik bij de bar waar ik nu nog steeds zit.
Nu duidelijk is dat ik behalve persoonlijkheidsproblematiek ook ADD heb, is het voor mijzelf duidelijker tegen welke blokkades ik aanloop, dus zodoende hoop ik een manier te vinden om zelfstandiger en minder als een zorgbehoevende psychiatrisch patiënt in het leven te staan. Ik weet van mijzelf dat ik dingen kan en ik weet dat het mogelijk is mij dienstbaar te kunnen maken in het arbeidsleven.