abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162099955
Bij mij is een kleine maand geleden de diagnose ADD gesteld. ADD maakt het wel moeilijk om een opleiding te voltooien, te werken zonder burn-out verschijnselen te krijgen en om uberhaupt structuur in het leven aan te brengen.

Ik werk momenteel vrijwillig als medewerker bij een bar/pop-podium. Op zich klinkt dat leuk, maar ik ben er inmiddels op uitgekeken en toe aan iets anders. Om 20u 's avonds beginnen en pas om 4.30u 's nachts weggaan is niet bepaald bevorderlijk voor het opbouwen van mijn structuur. Er zijn ook wat collega's vertrokken waar ik het goed mee kon vinden en daardoor is de sfeer voor mij een stuk minder geworden. Er wordt steeds meer gemierenneukt over regeltjes (als je de w.c. schoonmaakt moet je de gele emmer gebruiken en als je de bar afneemt gebruik je de groene emmer), terwijl ze anderzijds veel te laconiek zijn als er collega's stoned of bezopen zijn. Het publiek is meestal wel relaxed hoor en zodoende heb ik weleens een leuke avond als ik moet werken. Maar dat gezeik over al die regeltjes en bij alles moeten er lijsten bij gehaald worden en alles moet volgens een bepaalde routine. Ik ben er helemaal schijtziek van. Sommige leidinggevenden (die gek genoeg bij mijn andere collega's als streng bekend staan) laten mij dingen lekker op mijn eigen manier doen en waarderen mij dat ik ijverig en goed mijn werk doe. Maar ik stuit helaas bij anderen tegen onbegrip; die beginnen geïrriteerd te zuchten en mij te corrigeren als ze vinden dat ik een bepaalde handeling onhandig aanpak en dat ik het beter zus en zo kan doen, terwijl ze niet snappen dat ik mijn aandacht maar op één ding kan richten omdat ik anders fouten maak.

Ik ben over de 30 en heb mijn leeftijd tegen. Daarbij een laag opleidingsniveau en fulltime werken zit er sowieso nog niet in. Er blijven daardoor op het eerste gezicht niet veel opties over. Maar ik zou graag een leuk parttime baantje willen. Wat mij bijvoorbeeld tof lijkt, is bijvoorbeeld werken in een winkel zoals Plato. Maakt mij verder niet zoveel uit wat voor winkel het is, als het werk maar overzichtelijk genoeg is en de collega's tof. Maar bij de meeste vacatures - welk opleidingsniveau dan ook - vragen ze gigantisch hoge eisen.

Heeft iemand advies of tips waar ik moet beginnen met mijn zoektocht? Moet ik zelfstandig blijven zoeken of kan ik het beter met een soort arbeidsbemiddelaar regelen? Of kan het UWV mij helpen?
pi_162100036
Uitzendwerk al geprobeerd?

En waarom is fulltime werken geen optie? Niet in iedere baan werk je 50 uur per week.
pi_162100859
Gezien je leeftijd, opleidingsniveau en gebrek aan werkervaring in de laatste jaren kun je beter hulp gaan zoeken bij het UWV of een andere uitkeringsinstantie. Zij kun je dan ondersteunen bij het vinden van werk.
pi_162101932
Goh, wat raar zeg, dat je bij de bar en de toilet niet dezelfde emmer mag gebruiken. Ongehoord. Wat stom van ze ook, dat ze waarde hechten aan hygiëne in een horecagelegenheid.
"Pools are perfect for holding water"
pi_162102194
Schrijf een cv en een open sollicitatiebrief. Print die 50 keer uit. Loop een dagje door de stad, en bij elke winkel/bedrijf die je leuk lijkt geef je je cv af aan de bedrijfsleider. Oefen eventueel een korte elevatorpitch die je er bij kan vertellen. En niet naar huis voordat je de hele stapel kwijt bent.

Heeft bij mij altijd dezelfde dag nog succes gehad.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk namelijk.
"Pools are perfect for holding water"
pi_162103137
Dat "regeltje" - dat je lekker sarcastisch zo noemt - van duidelijke kleur emmers voor verschillende delen van die horecagelegenheid vind ik hartstikke top.

Ik zou het zeer ranzig vinden als iemand de bar schoon zou gaan maken met de emmer voor de toiletten. Ook al zit er schoon water met zeep in.
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:38:06 #7
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162104384
Naast bij het UWV inschrijven, zou je een Duitse en Engelse talencursussen kunnen volgen. Komt wel vaak goed over bij zo'n type baan als je meerdere talen spreekt.
pi_162104924
quote:
1s.gif
Op woensdag 11 mei 2016 22:13 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Dat "regeltje" - dat je lekker sarcastisch zo noemt - van duidelijke kleur emmers voor verschillende delen van die horecagelegenheid vind ik hartstikke top.

Ik zou het zeer ranzig vinden als iemand de bar schoon zou gaan maken met de emmer voor de toiletten. Ook al zit er schoon water met zeep in.
Daar heb je een punt en dat was een verkeerd voorbeeld. Maar zo zijn er een hoop andere regeltjes die er 'ineens' zijn, terwijl het voorheen geen punt was.
pi_162104985
quote:
0s.gif
Op woensdag 11 mei 2016 21:44 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Omdat ik om te beginnen nu in behandeling ben voor ADD en dus een halve werkdag per week kwijt ben om naar mijn behandelaar te kunnen. Verder studeer ik ook
Oke fair enough. Als 30-plusser kan ik me voorstellen dat het lastig is om een bijbaan te vinden. Maar denk dat ze je voor uitzendwerk op zich wel willen hebben.
  woensdag 11 mei 2016 @ 23:45:16 #10
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_162106879
Mediamarkt proberen? Ik zou niet te veel letten op eisen maar er gewoon voor gaan. Geloof in jezelf.
pi_162112014
Ik heb overigens weleens (via UWV) arbeidscoaches gehad, die mij hielpen bij het zoeken naar werk. Maar ook met sollicitatiebrieven schrijven enzo.
pi_162117103
Goed dat je gericht je leven anders wil gaan inrichten om op die manier ook anders met de blokkades om wilt gaan. Symptoombestrijding heb je waarschijnlijk al vaak genoeg geprobeerd. :P

Voor het schrijven van brieven raad ik aan hulp te vragen die jou en je kwaliteiten goed kent en deze goed kan formuleren. Schrijven zelf lijkt je juist heel goed af te gaan (zou je daar niet iets mee willen?), maar ook iemand met kennis van HR oid om hulp vragen kan altijd zinvol zijn.
pi_162123804
Misschien heb ik een leuke job binnen. Ik heb in het verleden als grafisch vormgever gewerkt. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben langsgeweest bij een bedrijf waar ze wenskaarten ontwerpen. Ik had een portfolio laten zien en daar waren ze enthousiast over. Ze hebben niet echt beschikbare vacatures, maar ze gaan in overleg of er misschien voor mij een functie is weggelegd. Het zal dan denk een soort stageplek worden en ik ga er financieel dan niet op vooruit, maar ik kan dan wel weer een arbeidsleven opbouwen mét iets wat ik leuk vind. :)

Ik werd heel vriendelijk en welwillend ontvangen. Ik ben heel benieuwd. :)
pi_162124859
quote:
1s.gif
Op donderdag 12 mei 2016 17:09 schreef Pulzzar het volgende:
Misschien heb ik een leuke job binnen. Ik heb in het verleden als grafisch vormgever gewerkt. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben langsgeweest bij een bedrijf waar ze wenskaarten ontwerpen. Ik had een portfolio laten zien en daar waren ze enthousiast over. Ze hebben niet echt beschikbare vacatures, maar ze gaan in overleg of er misschien voor mij een functie is weggelegd. Het zal dan denk een soort stageplek worden en ik ga er financieel dan niet op vooruit, maar ik kan dan wel weer een arbeidsleven opbouwen mét iets wat ik leuk vind. :)

misschien kan je alsnog met het uwv bellen om te kijken of er een arbeidstraject in samenwerking met dit bedrijf te starten?
geen idee hoe dat in dit geval gaat maar misschien kan het bedrijf financieel ondersteund worden omdat je waarschijnlijk niet 100% inzetbaar bent door een aandoening. maakt het voor dat bedrijf ook nog eens aantrekkelijker.

knap dat je zelf ergens op bent af gestapt.
pi_162126654
quote:
1s.gif
Op donderdag 12 mei 2016 17:09 schreef Pulzzar het volgende:

Heel goed dat je zelf initiatief hebt genomen en mooi vooruitzicht. Misschien valt er nog een echte baan van te maken met wat onderhandelen.
pi_162126889
quote:
14s.gif
Op donderdag 12 mei 2016 17:45 schreef isax het volgende:

[..]

misschien kan je alsnog met het uwv bellen om te kijken of er een arbeidstraject in samenwerking met dit bedrijf te starten?
geen idee hoe dat in dit geval gaat maar misschien kan het bedrijf financieel ondersteund worden omdat je waarschijnlijk niet 100% inzetbaar bent door een aandoening. maakt het voor dat bedrijf ook nog eens aantrekkelijker.

knap dat je zelf ergens op bent af gestapt.
quote:
0s.gif
Op donderdag 12 mei 2016 18:53 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Heel goed dat je zelf initiatief hebt genomen en mooi vooruitzicht. Misschien valt er nog een echte baan van te maken met wat onderhandelen.

Ik moet eerst maar 's afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen. En een gesprek met het UWV regelen kan sowieso geen kwaad
  donderdag 12 mei 2016 @ 23:52:15 #17
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162141279
ADD alleen is hier niet voldoende verklaring.
1 + 1 = blauw
pi_162141365
quote:
1s.gif
Op donderdag 12 mei 2016 23:52 schreef Kamina het volgende:
ADD alleen is hier niet voldoende verklaring.
Ik ben jou verder ook geen verklaring schuldig. :W
  vrijdag 13 mei 2016 @ 00:00:39 #19
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162141536
quote:
1s.gif
Op donderdag 12 mei 2016 23:55 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Alleen jezelf. Hoe leg je dat uit?
1 + 1 = blauw
pi_162184348
quote:
1s.gif
Op donderdag 12 mei 2016 23:55 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik gok zo dat ze het heeft over dat je niet 100% inzetbaar zou zijn door je ADD. Dat klopt ook gewoon.
  zaterdag 14 mei 2016 @ 18:02:03 #21
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_162184766
Volgens mij identificeer jij je iets te veel met allerlei etiketjes. Maar misschien heb ik het mis.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  zaterdag 14 mei 2016 @ 19:16:59 #22
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162186574
quote:
7s.gif
Op zaterdag 14 mei 2016 17:41 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ik gok zo dat ze het heeft over dat je niet 100% inzetbaar zou zijn door je ADD. Dat klopt ook gewoon.
Nee, ik bedoel dat hij zich niet voldoende inzet, ondanks z'n ADD.

Tenzij ts een gebrek heeft aan intellectueel vermogen en vaardigheden natuurlijk. In dat geval heb ik niets gezegd.

En ik ben een meneer. o|O
1 + 1 = blauw
pi_162188550
quote:
1s.gif
Op zaterdag 14 mei 2016 19:16 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel dat hij zich niet voldoende inzet, ondanks z'n ADD.

Tenzij ts een gebrek heeft aan intellectueel vermogen en vaardigheden natuurlijk. In dat geval heb ik niets gezegd.

En ik ben een meneer. o|O
Ik denk dat jij gewoon boos bent omdat ik je wees op je kortzichtigheid in andere topics over autisme en borderline. Met mijn intellect is niks mis en ik hoor van mijn psych en heel veel andere mensen in mijn omgeving dat ik de laatste tijd juist goed mijn best doe en niet lui of ongemotiveerd ben.

-edit-

[ Bericht 7% gewijzigd door Copycat op 15-05-2016 09:26:56 ]
pi_162188891
quote:
7s.gif
Op zaterdag 14 mei 2016 17:41 schreef Myrr het volgende:

[..]

Dat hangt inderdaad wel van de werkgever af. Die baan als grafisch vormgever is het helaas niet geworden trouwens. In principe kan je met ADD en ADHD goed functioneren, mits je werkgever rekening wilt houden dat je niet zo goed bent in multitasken, dat je concentratie en aandachtsvermogen wat beperkter is en dat je behoefte hebt aan afwisseling. Ik heb dat soort werkgevers gehad en dan gaat functioneren gewoon goed. Maar helaas sta je bij veel jobs toch onder druk en word je op je huid gezeten om maar zo snel en efficient mogelijk te presteren. En dan gaat het vroeg of laat mis.
pi_162192224
Wat ik TS misschien als tip kan geven is ondanks je ADD toch gewoon dingen te proberen en te doen wat je leuk vindt en je vooral niet tegen te laten houden door je ADD. Ik heb zelf ADHD en heb al bijna twee studies afgerond en begin volgend jaar aan een hbo studie. Daarnaast heb ik werk en ga ik samenwonen. Gewoon doen wat je leuk vindt :). Oh ja en wat die structuur betreft, zorg dat je zelf structuur creëert. Probeer je aan te passen wanneer dit niet lukt zodat je alsnog de structuur voor jezelf creëert. Heb je ook medicijnen eigenlijk?
IT'er in hart en nieren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop