abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 mei 2016 @ 12:10:42 #1
446566 bisti
Lekker leven en laten leven
pi_162057827
Hallo allemaal,

Wij zijn op dit moment druk onze tuin aan het verbouwen. Op dit moment is alles inclusief de bestrating eruit en ben ik deze week bezig met de elektronica (bekabeling voor tuinlampen en stopcontacten aanleggen)

De volgende stap is het aanleggen van een tuinmuurtje. Het originele plan was om 2 borders van een lengte van 5 meter te maken met van die betonnen stapelblokken (aan iedere kant van de tuin 1). Maar we waren nogal geschrokken van de prijzen + keuzemogelijkheden (het was het eigenlijk allemaal net niet in combinatie met de tegels die we willen).
Toen zijn we dit plaatje tegen gekomen.

https://www.hornbach.nl/d(...)E_20120706145027.jpg

We hebben er nu voor gekozen om granieten opsluitbanden te gebruiken. Maar ipv verticaal willen we deze horizontaal 3 hoog zetten. Omdat die krengen slechts 5 cm breed zijn ben ik bang dat het niet blijft staan wanneer je simpelweg 3 opsluitbanden op elkaar lijmt.

Beun de haas als ik ben, wil ik mijn oude bestrating (waaltjes) gebruiken om een muurtje te metselen welke buiten het zicht blijft door hem 5cm lager te maken dan de granieten opsluitbanden die ervoor komen.

Maar nu heb ik mijn twijfels over de fundering van dit geheel. Wij wonen in het zuiden van het land en hebben als ondergrond puur zand.

Naast de waaltjes heb ik nog betontegels van 60x60x6 in de tuin. Ik wil deze graag gebruiken voor de fundering. De fundering zal er dan als volgt uitzien. Eerst 20cm ophoogzand, daarna 2 lagen betontegels (aan elkaar gemetseld halfsteens). Dit komt 5cm onder het maaiveld. Hier begin ik dan gewoon met de opsluit banden.

Ik weet alleen niet of dit afdoende is. Wanneer je zoekt op fundering tuinmuurtje, dan gaat het meestal over hoogtes van 2.00 meter. Hierbij wordt een betonnen fundering onder de vorstgrens geadviseerd. Dit voelt echter aan als overkill voor een muurtje van 40cm.

Voor betonnen borders wordt dan weer een plat gelegde opsluitband als fundering geadviseerd. Maar mijn constructie wordt dan weer zwaarder dan dat (alleen al de granieten opsluitbanden wegen 20 kg per stuk, daar komt dan nog het gewicht van het metselwerk bij)

Ik weet het dus niet meer. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke constructie + fundering? Alvast bedankt!
pi_162057967
Waarom stuc je de waaltjes niet grof met cementspecie?
  dinsdag 10 mei 2016 @ 12:45:32 #3
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_162058572
Heb (thuis) hetzelfde, m'n borders (50cm hoog) zijn nu nog van hout en na 15 jaar aan het vergaan is.

Ik overweeg nu zg. L-elementen (30diepx50breedx50hoog) gebruiken. (ca. 70kg en ¤15-20/stuk)
Eventueel kan je 40x60 tegels in de breedte ingraven als extra fundering.

Opsluitband op elkaar plakken zal ws door horizontale druk & water (in de naden bevriezen) tzt gaan losscheuren. Hoewel alles tamelijk zwaar is/lijkt, is dat op zandbed/grond niet echt een probleem.

Daarbij is 40cm nu ook weer niet extreem en ik vermoed dat een gemetseld muurtje op een fundatie van betontegels, het goed zal doen. Zeker wanneer je zeg om de meter haaks op het muurtje aan de grondkant, een (schuin) schoortje maakt of desnoods paaltjes (1m) inmetselt zodat de muur niet omvalt. Het muurtje stuc je vervolgens af in het gewenste motief.

Ben (wel) benieuwd wat anderen zeggen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_162058669
Ik denk dat het een nét niet oplossing is.
pi_162059688
Ik zou iets anders bedenken, ik kan me niet voorstellen dat dit mooi wordt. Bovendien is het best een dure grap, die granieten bandjes zijn 9 euro per stuk.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 14:01:57 #6
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_162060166
Ik heb ooit een bloembak gemaakt van stapelblokken van 10cm breed. Veel smaller zou ik echt niet doen als je het opbouwt uit meerdere lagen die aan elkaar worden gelijmd. De stenen in je voorbeeldplaatje zijn uit één stuk en gaan waarschijnlijk ook een heel stuk de grond in.

Voor mijn muurtje heb ik destijds één laag blokken onder de grond gedaan en hieronder als fundering een ondergrondsestrook 30x30 tegels (gratis op MP gescoord) gebruikt. Zo'n muurtje wordt niet super zwaar dus zolang de blokken voldoende lengte en breedte hebben is het vaak wel genoeg om het oppervlakte waarop het gewicht rust wat te vergroten.
pi_162060317
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 12:10 schreef bisti het volgende:

Maar nu heb ik mijn twijfels over de fundering van dit geheel. Wij wonen in het zuiden van het land en hebben als ondergrond puur zand.

Naast de waaltjes heb ik nog betontegels van 60x60x6 in de tuin. Ik wil deze graag gebruiken voor de fundering. De fundering zal er dan als volgt uitzien. Eerst 20cm ophoogzand, daarna 2 lagen betontegels (aan elkaar gemetseld halfsteens). Dit komt 5cm onder het maaiveld. Hier begin ik dan gewoon met de opsluit banden.

Ik weet alleen niet of dit afdoende is. Wanneer je zoekt op fundering tuinmuurtje, dan gaat het meestal over hoogtes van 2.00 meter. Hierbij wordt een betonnen fundering onder de vorstgrens geadviseerd. Dit voelt echter aan als overkill voor een muurtje van 40cm.

Voor betonnen borders wordt dan weer een plat gelegde opsluitband als fundering geadviseerd. Maar mijn constructie wordt dan weer zwaarder dan dat (alleen al de granieten opsluitbanden wegen 20 kg per stuk, daar komt dan nog het gewicht van het metselwerk bij)

Ik weet het dus niet meer. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke constructie + fundering? Alvast bedankt!
Ik vind het een wat vreemde constructie qua fundering en opbouw. Achter de opsluitbanden is dus een half-steens muurtje gemetseld waar de banden tegenaan moeten blijven staan? En hoe voorkóm je dat ze niet naar voren vallen?

Qua ondergrond heb je het voordeel van zand; hele huizenblokken zijn o staal op zand gefundeerd,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 15:38:06 #8
446566 bisti
pi_162062453
Bedankt voor de reacties!

Hoewel het niet goed naar voren komt in mijn post, hebben we vooral voor de opsluitbanden als border gekozen omdat we denken dat het erg mooi gaat worden. Ik vind dat het graniet een mooie combinatie heeft van strak maar toch natuurlijk. Doordat ze maar 5 cm breed zijn verwacht ik dat ze ook minder "prominent aanwezig" zijn dan normale stapelblokken/borders.
Daarnaast zijn die meestal grijs/zwart.
We hebben echter al voor redelijk donkere tegels gekozen. De gekozen tegel hebben we naast een hoop borders gelegd, maar steeds vonden we het niet mooi. Juist bij het graniet hadden we zoiets dit is het.

De keuze is dus niet uit besparing gekomen. Er hangt inderdaad een prijskaartje aan maar ik vind het erg meevallen.
De opsluitbanden gaan in totaal rond de ¤450 kosten. In totaal ¤100 duurder dan de goedkoopste stapelblokken welke we tegen zijn gekomen. De meeste andere stapelblokken / borders komen rond dezelfde prijs/duurder naar voren. (Bouwmarkten/tegelhandelaren/internet)

We hebben ook het vergelijk gemaakt met echte stapelblokken van graniet. Enerzijds zijn ze gewoon veel te duur, maar ik vind ze ook te opzicht ruw gemaakt.

Ik ben misschien heel eigenwijs, of de term "over smaak valt niet te twisten" is van toepassing. Maar de keuze voor de opsluitbanden staat dus al redelijk vast. (sterker nog ik heb ze al besteld).

Waar ik nog over twijfel is de constructie. Door de 5 cm zijn ze inderdaad erg smal. Om dit op te vangen wil ik dus een constructief goed muurtje maken, en de opsluitbanden eromheen zetten. Ze zijn dus enkel voor de show en hoeven niet meer te doen dan het eigen gewicht te dragen.

Aangezien ik nog een hele hoop oude bestrating over heb, leek het me een goed idee om deze te gebruiken voor het constructieve muurtje. Het scheelt me dan afvoeren van bestrating (heb al bijna 5000 kg gehad afgelopen weekend) + aanschaffen van ander materiaal.

Om te voorkomen dat voorover vallen worden ze uiteraard vastgelijmd met steenlijm, maar ik denk er ook aan om wat specie tussen de opsluitbanden en het gemetselde muurtje te gooien, of om iedere meter met een strip de opsluitbanden te verbinden en met een U profiel de bovenste met het muurtje te verbinden. (betere oplossingen zijn uiteraard welkom)

Het komt waarschijnlijk nu erg overkomt als “LALALA ik wil niet horen dat het geen goed idee is”. Maar ik ben mij ervan bewust dat het geen standaard oplossing is en dat het veel(!) extra werk betekent. Maar juist omdat ik het in mijn hobbyklustijd kan het uit. Ik steek liever veel tijd in het uitwerken en maken van iets wat ik denk dat gaver wordt dan de standaard betonnen blokken dan dat ik ga voor de eenvoudige oplossing. Maar ben dus nog wel zoekende in hoe het allemaal gaat lukken.

Alle tips zijn uiteraard welkom en mocht nu blijken dat er geen optie is waarmee het gaat lukken dan zie ik er zeker vanaf.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 17:23:21 #9
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_162065023
Je hebt dus 2 uitdagingen:
1) Constructie
2) Vormgeving.

Constructie, gebruik je straatmateriaal voor de fundatie en om een muur te metselen. Eventueel kan je een halfhoog volsteens verband inmetselen zodat je onder de grond, dus deels een dubbele muur hebt van 20cm hoog.
Je metselt dan een soort traptrede waarover grond gaat. De bovenzijde van het metselfwerk goed afdichten/sealen tegen water. Eventueel kan je de muur natuurlijk helemaal volsteens maken.
Je hebt, exclusief fundatie, voor 10 meter (4m2) dan ca. 300 (halfsteens) waaltjes van ca 2kg/stuk nodig.
Per meter (40cm hoog) zal dat incl. waterdichte mortel (ca. 10liter & redelijk prijzig) neerkomen op zeg 90-100kg. Kosten van de constructie (nieuw) zal naast veel werk, ws neerkomen op zeg ¤20/meter. Bij volsteens wordt dat allemaal het dubbele. Jij kan de kosten vervolgens weer halveren omdat je de stenen al hebt.

Vormgeving/afwerking is whatever you want en je kan kijken of er dunnere (granieten)strips/tegels zijn die je dan tegen het muurtje plakt/lijmt/metselt. De mogelijkheden hiervoor zijn oneindig.

Het muurtje geeft de stevigheid en de kans dat de daar tegenaan gemetselde zaken het begeven is vrij gering. Eventueel hier & daar een haak/stripje inmetselen.
Veel werk maar in eigen hand is er geen mooier kant dan een verhalend verband.

Zelf ga ik ws. voor simpele beton L-elementen, ook omdat ik geen restmateriaal voorhanden heb en opzie tegen het meerwerk van metselen. Per meter kom ik dan uit op ca ¤40 voor 55cm hoog inclusief een ondersteunende betontegel (40x60) laag. Ik heb verder ook twee hoeken nodig en die kosten omgerekend globaal het dubbele. De border zelf werk ik af met een stuc (of sneller) betonverflaag.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 17:32:27 #10
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_162065258
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 15:38 schreef bisti het volgende:
Het komt waarschijnlijk nu erg overkomt als “LALALA ik wil niet horen dat het geen goed idee is”. Maar ik ben mij ervan bewust dat het geen standaard oplossing is en dat het veel(!) extra werk betekent.
Precies dit.

Het is lastiger stabiel te krijgen en gaat je veel meer geld en tijd kosten dan gewone stapelblokken. Waarom denk je dat de blokken die hiervoor bedoeld zijn er zo robuust uit zien? Gelukkig realiseer je je in elk geval waar je aan begint. Kom je het wel melden zodra je muurtje is omgevallen of als er delen losgeraakt zijn?
pi_162074644
Je hebt nu eenmaal je zinnen gezet op die granieten bandjes, en ze bovendien al besteld, dus heeft het weinig zin om hierover door te zeuren.

Ik denk dat de fundering van 20 cm ophoogzand en een dubbele laag 60 x 60 tegels stevig genoeg is voor dit muurtje. (mits het zandbed goed is aangetrild) Maar misschien zijn er deskundigen die dit beter kunnen beoordelen.

Ik heb wel mijn bedenkingen over je plan om de granieten bandjes horizontaal te plaatsen, ik neem aan dat je van plan bent om dit in halfsteensverband te doen, anders is het helemaal geen gezicht.
Ik denk dat het mooier is om de bandjes door te slijpen/knippen en de stukken van 50 cm verticaal te zetten. Als het muurtje 40 cm hoog moet worden houd je nog mooi 10 cm over om de bandjes onder het maaiveld in cement te zetten.

Alleen al het doorslijpen van al die bandjes lijkt mij een heidens karwei :X
pi_162121990
Ik zou niet direct voor opsluitband kiezen, die dingen breken zo snel. Funderen met 60x60 tegels kan prima, heb ik ook gedaan met mijn bloembakken en die zijn 50cm+ hoog. Ik heb ze gemaakt van bakstenen die ik met tegellijm hebt geplakt en afgestuct met cementmortel, staat prima.
  woensdag 20 juli 2016 @ 15:02:25 #13
446566 bisti
pi_163880754
“Er is al 68 dagen niet gereageerd in dit topic”

Toch maar even een update, de opsluitbanden staan. Het halfsteensmuurtje niet. Ik heb er uiteindelijk damwandplaten voor gebruikt. Hier kon ik gratis aankomen en zorgt voor heel wat minder werk dan een halfsteensmuurtje metselen.

De fundering (van betontegels) eindigt op 18 cm in de grond. Hierop heb ik de damwandplaten gezet (deze heb ik iedere keer op een hoogte van 55cm geslepen.) De platen staan vast met aluminium kokers. Hier zit dan ook geen beweging in.
Toen de fundering en damwandplaten stonden heb ik ze gevuld met zand en flink afgewaterd. Ze staan ontzettend stevig en hebben niet bewogen na het vulle. Ik heb dus wel vertrouwen in de constructie. De Opsluitbanden staan ongeveer 1cm van de damwandplaaten. Ik heb ze gewoon gelijmd met flexibele tegellijm. Ook dit staat weer hartstikke stevig.

De damwandplaat is dus 5 cm lager dan de opsluitbanden, Bovenop de damwandplaat heb ik een panlat gelegd met daar een stuk plastic aanvast wat de bovenkant van de damwand afsluit.Daarover een laagje zand en je ziet niets meer van de constructie!

Zelf ben ik blij met het eindresultaat. Ja het was duurder en ja het was meer werk dan met standaard stapelblokken. Maar het is me uiteindelijk alles mee gevallen. De kosten voor 2 plantenbakken van 5 meter bij 0,5 meter (0,45 cm hoog) + 2 “bakken” van 1,80 x 1,80 x 0,15 hoog zijn net iets minder dan ¤600 dit is inclusief de banden, de gehuurde steenzaagmachine en allerlei randmateriaal.

*Fundering, ophoogzand, damwandplaten waren “gratis”.
pi_163901341
Dit vraagt natuurlijk voornamelijk nog om een foto van het eindresultaat!

En eventueel van de werkzaamheden ;)
  donderdag 21 juli 2016 @ 12:29:28 #15
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163902991
Goed verhaal en zo zie je maar (weer) dat (de) tijd mensen op ideeën brengt.
Van welk materiaal (en hoe dik) is de damwand ?

Ik neem aan dat die tegellijm vorst bestendig is zoals Ardaflex X77 of zo, anders kan je over 2 jaar weer aan de bloembak...

Damwand is trouwens mooi materiaal maar slijt (in de grond) ook onder invloed van corrosie (o.a. door organische - ook vegetatie - invloeden) 1-5mm per 50jaar. Nou zal die bloembak ws voor die tijd allang zijn vervangen. Wat wel leuk is dat elk materiaal en bouwmethode z'n (diepgaande) verhaal kent.

Ik ben ook wel benieuwd naar de (constructie) pics....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')