Hallo allemaal,
Wij zijn op dit moment druk onze tuin aan het verbouwen. Op dit moment is alles inclusief de bestrating eruit en ben ik deze week bezig met de elektronica (bekabeling voor tuinlampen en stopcontacten aanleggen)
De volgende stap is het aanleggen van een tuinmuurtje. Het originele plan was om 2 borders van een lengte van 5 meter te maken met van die betonnen stapelblokken (aan iedere kant van de tuin 1). Maar we waren nogal geschrokken van de prijzen + keuzemogelijkheden (het was het eigenlijk allemaal net niet in combinatie met de tegels die we willen).
Toen zijn we dit plaatje tegen gekomen.
https://www.hornbach.nl/d(...)E_20120706145027.jpgWe hebben er nu voor gekozen om granieten opsluitbanden te gebruiken. Maar ipv verticaal willen we deze horizontaal 3 hoog zetten. Omdat die krengen slechts 5 cm breed zijn ben ik bang dat het niet blijft staan wanneer je simpelweg 3 opsluitbanden op elkaar lijmt.
Beun de haas als ik ben, wil ik mijn oude bestrating (waaltjes) gebruiken om een muurtje te metselen welke buiten het zicht blijft door hem 5cm lager te maken dan de granieten opsluitbanden die ervoor komen.
Maar nu heb ik mijn twijfels over de fundering van dit geheel. Wij wonen in het zuiden van het land en hebben als ondergrond puur zand.
Naast de waaltjes heb ik nog betontegels van 60x60x6 in de tuin. Ik wil deze graag gebruiken voor de fundering. De fundering zal er dan als volgt uitzien. Eerst 20cm ophoogzand, daarna 2 lagen betontegels (aan elkaar gemetseld halfsteens). Dit komt 5cm onder het maaiveld. Hier begin ik dan gewoon met de opsluit banden.
Ik weet alleen niet of dit afdoende is. Wanneer je zoekt op fundering tuinmuurtje, dan gaat het meestal over hoogtes van 2.00 meter. Hierbij wordt een betonnen fundering onder de vorstgrens geadviseerd. Dit voelt echter aan als overkill voor een muurtje van 40cm.
Voor betonnen borders wordt dan weer een plat gelegde opsluitband als fundering geadviseerd. Maar mijn constructie wordt dan weer zwaarder dan dat (alleen al de granieten opsluitbanden wegen 20 kg per stuk, daar komt dan nog het gewicht van het metselwerk bij)
Ik weet het dus niet meer. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke constructie + fundering? Alvast bedankt!