abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_162702689
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 14:27 schreef Eerin het volgende:

[..]

Ik ben bij mijn gesprekken vooral gevraagd naar wat mijn leerlingen vinden, wat mijn leerpunten zijn, wat er goed gaat en wat nog ontwikkeld moet worden, hoe ik dat van plan ben te gaan doen, etc.

Edit: Waar doe je Nederlands trouwens?
Ik studeer in Tilburg, Fontys. Mijn gesprek ging erg goed, al ben ik het helaas niet geworden. De kandidaat die ze een aanbod doen heeft ervaring in alle klassen (ik alleen in de onderbouw) van het vmbo. Tja... Ik baal heel erg omdat het zo'n leuke school is, gelukkig zijn er meer leuke scholen.
pi_162725672
Nou dat heb ik weer...

Vorige week keurig op tijd net de dag na de landelijke vergadering en cvte update van het correctiemodel mijn spullen naar de 2e corrector verstuurd.

Krijg ik vandaag een mailtje, dat vanwege zijn vmbo 2e correctiewerk hij dat vandaag hoopt af te maken en pas NA het weekend aan mijn vwo 2e correctie kan beginnen.
En dat hij de datum van 8 juni terug vermoedelijk niet haalt.

Iemand dat wel eens meegemaakt dat de 2e corrector (te) laat was?

Overigens, we zijn nog op zoek naar een 2e grader natuurkunde voor volgend jaar (omgeving Amsterdam).
Interesse? Pm me.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_162726204
Ik begin ook pas na het weekend aan mijn tweede correctiewerk (zie mijn verhaal hierboven :+ .). En dat heb ik dan einde van de week af, dat is niet te laat. Mijn tweede corrector heeft mijn werk ook pas net binnen en kan dus ook nu pas beginnen.

Op 16 juni worden de N-termen van het eerste tijdvak bekend gemaakt. Al het examenwerk moet dus uiterlijk 15 juni terug zijn op school. Maar dat kan dus ook nog op maandag 13 juni. Dat scholen er soms zenuwachtig van worden als het werk aan de late kant is, oké. En het is natuurlijk ook prettig om, zeker als er veel te bespreken is, op tijd contact te hebben over het werk. Maar er is op zich niet veel aan de hand volgens mij.

Scholen bepalen overigens zelf hun deadlines, voor het 1e en 2e correctiewerk (behalve dan natuurlijk de datum van 15 juni, ivm de bekendmaking van n-termen). Daar zijn geen landelijke afspraken over. Dus die datum van 8 juni is niet iets waar je die docent op kunt 'vastpinnen'.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 3 juni 2016 @ 22:43:32 #54
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_162727955
Vanochtend primeurtje. Om 8.15 stonden de bruggertjes van 1D braaf klaar voor het lokaal, en om 8.25 werd ik wakkergebeld door de roostermaker waar ik was. Oeps! :@ Blijkbaar door mijn wekker heen geslapen ofzo :'(

Wel klote dat je dan de rest van de dag achter de feiten aanloopt en niks gaat zoals je wilt. :{
pi_162733141
8.15 eerste les? Wat een luxe. Homeroom begint hier om 7.25 dus ik ben meestal rond kwart voor 7 op school.

Nog twee weken hier, maar de cijfers moeten de 14e binnen zijn. Wat betekent dat ik ze van de 14e tot de 22e nog bezig moet houden zonder de 'dit is voor een cijfer' stok achter de deur. Films tonen mag ook al niet want dat is niet educatief volgens de principal en we moeten natuurlijk wel de gehele tijd educatief bezig zijn. In elk geval het eerste blok elke dag vrij omdat mn seniors eindelijk klaar zijn (tenzij ik gedwongen bij andere klassen moet gaan oppassen omdat iedereen zijn sick days opneemt de laatste weken).
  zaterdag 4 juni 2016 @ 08:14:08 #56
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162733645
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 03:56 schreef Voy het volgende:
8.15 eerste les? Wat een luxe. Homeroom begint hier om 7.25 dus ik ben meestal rond kwart voor 7 op school.

Nog twee weken hier, maar de cijfers moeten de 14e binnen zijn. Wat betekent dat ik ze van de 14e tot de 22e nog bezig moet houden zonder de 'dit is voor een cijfer' stok achter de deur. Films tonen mag ook al niet want dat is niet educatief volgens de principal en we moeten natuurlijk wel de gehele tijd educatief bezig zijn. In elk geval het eerste blok elke dag vrij omdat mn seniors eindelijk klaar zijn (tenzij ik gedwongen bij andere klassen moet gaan oppassen omdat iedereen zijn sick days opneemt de laatste weken).
Niet gek dat iedereen dat doet als je zo voor de klas moet staan.
pi_162738838
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 03:56 schreef Voy het volgende:
8.15 eerste les? Wat een luxe.
Ik vind 8.15u al erg vroeg, eerlijk gezegd. Doe maar liever ergens om 8.45u beginnen.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 14:09:07 #58
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162738951
ik was na een half jaartje wel gewend aan de 8.00 bij ons op school :Y
Kwak
  zaterdag 4 juni 2016 @ 15:06:29 #59
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162740283
Heb een tijdje op een kwartier fietsen van werk gewoond, dan is die tijd goed te doen. Nu moet ik drie kwartier rijden, dan is het een absolute ramp.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 15:10:30 #60
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_162740361
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 15:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Heb een tijdje op een kwartier fietsen van werk gewoond, dan is die tijd goed te doen. Nu moet ik drie kwartier rijden, dan is het een absolute ramp.
Voor scholen in de wat landelijker gebieden is het ook niet erg haalbaar, want er zitten veel leerlingen die een uur of zelfs nog langer moeten fietsen. Die kun je moeilijk vragen om acht uur op school te zijn.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_162743338
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 15:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Heb een tijdje op een kwartier fietsen van werk gewoond, dan is die tijd goed te doen. Nu moet ik drie kwartier rijden, dan is het een absolute ramp.
Ik had twee uur reistijd (enkele reis) in mijn laatste baan. Heeft sterk bijgedragen aan de stress (en later burn-out)!
Mon 'en!
pi_162747174
dat: de hele dag achter de feiten aanlopen ken ik.
daarom heb ik een hekel aan te laat komen.

Ik deel zelf ook uit als ik te laat ben. Briefje halen is wat lastig voor een docent. Maar als wij het van lln eisen, moet je het andersom ook doen.
Leerlingen vinden het "echt tof" als je ook consequenties verbind aan je te laat komen.

Bij echt overmacht is het wat anders.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 22:43 schreef JochemP het volgende:
Vanochtend primeurtje. Om 8.15 stonden de bruggertjes van 1D braaf klaar voor het lokaal, en om 8.25 werd ik wakkergebeld door de roostermaker waar ik was. Oeps! :@ Blijkbaar door mijn wekker heen geslapen ofzo :'(

Wel klote dat je dan de rest van de dag achter de feiten aanloopt en niks gaat zoals je wilt. :{
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 4 juni 2016 @ 20:16:02 #63
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162747290
ja ik vertrek meestal ruim een uur van tevoren, terwijl het zonder file een half uur rijden is. ben dit jaar wel een paar keer te laat gekomen door file/ongelukken onderweg. meestal maar 5 minuten, en 1 keer bijna een heel lesuur - stond 90 minuten file en dat hoorde ik net nadat ik de laatste afrit voorbij was voor den haag :')
Kwak
pi_162747829
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 15:10 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Voor scholen in de wat landelijker gebieden is het ook niet erg haalbaar, want er zitten veel leerlingen die een uur of zelfs nog langer moeten fietsen. Die kun je moeilijk vragen om acht uur op school te zijn.
Mijn school doet dat wel.
pi_162807650
Kamer overstag: toch 20 uur les voor docent http://www.volkskrant.nl/(...)d7e23cedd088ff9763ef via @volkskrant

Benieuwd wat dit precies gaat betekenen.
  dinsdag 7 juni 2016 @ 08:16:51 #66
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_162807701
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 08:08 schreef Friek_ het volgende:
Kamer overstag: toch 20 uur les voor docent http://www.volkskrant.nl/(...)d7e23cedd088ff9763ef via @volkskrant

Benieuwd wat dit precies gaat betekenen.
Een hele lange hernieuwde discussie over de 1000-uren-norm.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_162807959
Volgende chaos...
De werkdruk zit niet in het aantal uren volgens mij, maar ik de administratieve rompslomp en de druk dat je ook een soort van maatschappelijk werker bent en alle problemen die men spot afwentelt op het onderwijs.
In plaats van de lesuren verminderen, zouden ze maatregelen moeten nemen om de druk te verminderen.
Let maar op... Dit gaat voor nog meer werkdruk zorgen! De doelen en eisen worden nl. Niet minder.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_162808292
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 08:16 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Een hele lange hernieuwde discussie over de 1000-uren-norm.
Ja, dat kan dan niet anders. Maar vooral: het takenbeleid. En ik denk ook dat ze dan nog meer van je gaan eisen dat je ook op niet-lesuren aanwezig bent, voor overleg en taken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_162817115
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 08:08 schreef Friek_ het volgende:
Kamer overstag: toch 20 uur les voor docent http://www.volkskrant.nl/(...)d7e23cedd088ff9763ef via @volkskrant

Benieuwd wat dit precies gaat betekenen.
Ik vond dit een curieus stukje:

quote:
Volgens Dekker kosten de plannen van Van Meenen 3,3 miljard euro, en dat geld is er niet. Onzin, zegt Van Meenen. 'Dat zou het alleen kosten als je de uren die docenten minder les kunnen geven allemaal gaat vervangen door lesuren van nieuwe docenten. Maar dat hoeft helemaal niet, want leerlingen krijgen te veel les en leren te weinig. Daar zit juist precies die ruimte voor vernieuwing.'
Wat zou Van Meenen hiermee bedoelen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162817196
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 09:12 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, dat kan dan niet anders. Maar vooral: het takenbeleid. En ik denk ook dat ze dan nog meer van je gaan eisen dat je ook op niet-lesuren aanwezig bent, voor overleg en taken.
Dus jullie denken dat leerlingen minder les zullen gaan krijgen? Ik proef hier een beetje in dat er gegoocheld gaat worden met de betekenis van 'les', bijv. dat de docent een leerling zelfstandig aan het werk moet zetten en dit niet als een lesuur voor de docent telt maar wel voor de leerling.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162828801
Ik weet het niet, Claudia. Wat wel zeker is, is dat er niet genoeg geld zal komen om dit op te vangen, want dat wordt ook als het probleem genoemd, en dat er nog meer dan nu voor sommige vakken een groot lerarentekort zal zijn. Dus dan moet er wel creatief nagedacht worden. Verder zie ik nu al dat door bezuinigingen op veel scholen steeds meer taken in uren achteruit gaan, en er ook meer druk gelegd wordt op docenten om bepaalde taken (deels) onbetaald te doen.

Dus ja, ik wil niet al te cynisch doen (dit is natuurlijk wel een revolutionaire ontwikkeling), maar ik heb geleerd in het onderwijs dat als je op een bepaald punt iets wint, je er op andere punten meestal weer op achteruit gaat.

Gefeliciteerd trouwens met je vaste aanstelling!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_162830418
Ja, dat is hier ook wel vermeldenswaardig hè, dat ik een vaste aanstelling heb! :D Ik vind het een klein wonder, want ik heb niet bepaald de meest strategische beslissingen genomen in mijn loopbaan.

Wat je omschrijft is trouwens herkenbaar. Voor ons wordt bij een volledige aanstelling een vast aantal onderwijsuren gerekend terwijl je iets meer uren voor onderwijs hebt. In dat overschot aan uren doe je overige zaken, zoals vergaderingen bijwonen, voorlichtingen geven, in commissies zitten. Een berekening daarvan vindt niet echt plaats, dus je weet nooit of je genoeg grond hebt om ergens nee te zeggen. Het werk moet toch gebeuren en je kunt je collega's niet overal mee belasten, dus de druk om ja te zeggen is hoog.

Dan zijn er ook nog taken waar niet echt duidelijke uren voor lijken te worden berekend, zoals het zijn van een tweede beoordelaar bij scripties en tentamens. En tot slot zijn er taken die eenvoudigweg meer tijd kosten dan je ervoor krijgt, zoals het coördineren van een vak. Bij een vak dat al goed loopt, is dat niet veel werk. Bij een vak in ontwikkeling ligt dat anders en daar wordt over het algemeen geen onderscheid in gemaakt.

Ik kan me dus goed voorstellen dat je sceptisch bent, want er is tamelijk veel ruimte om te goochelen met taken en uren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162830685
De laatste keren dat ik hier postte, had ik het vooral over overbelast zijn. Naar aanleiding van een heel drukke periode tussen zomervakantie en kerst had ik besloten om een half jaar te nemen om me te bezinnen op m'n loopbaan: wil ik wel zo'n carrière?

Het afgelopen half jaar is me veel beter bevallen. Ik ben meer aan onderzoek toegekomen, heb meer voorbereidingstijd gehad voor m'n onderwijs en heb meer lol gehad in m'n werk. Bovendien ben ik voor mezelf opgekomen en heb ik voor volgend jaar afspraken gemaakt die ervoor zorgen dat m'n werkdruk enigszins binnen de perken blijft. Ik kijk zelfs naar het volgende collegejaar uit, vooral het nieuwe vak dat ik ga geven en zelf aan het ontwikkelen ben. Maar nu eerst een zomer proberen te schrijven!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_162834018
Klinkt goed, Claudia!!!
Ik heb ook een beslissing genomen en nieuwe afspraken gemaakt: ga van 0,8 naar 0,7 volgend jaar (dat is 18 lesuren, dus eigenlijk toch bijna een fulltime baan haha), zodat ik meer tijd over houd voor schrijven en werken aan een voorstel voor promotie onderzoek (waar ik nog wel wat over twijfel maar dat ga ik komend jaar uitzoeken). Daarnaast heb ik binnen mijn sectie ook betere afspraken kunnen maken. Door de komst van een nieuwe collega dit jaar ben ik niet langer in mijn eentje verantwoordelijk voor examenklassen en het maken van een vakwerkplan. Eindelijk een collega die daar ook goed over kan en wil meedenken/ meedoen. Verder ga ik veel minder taken doen. De schoolleiding was kennelijk ook bezorgd voor een burn-out want ik had daar fijne gesprekken over. Nu ben ik volgend jaar 'alleen nog' mentor, sectieleider en ik ga weer mee op de Rome reis. Dat wilde ik ook graag. Daarnaast heb ik een goede urenverdeling gemaakt met als uitgangspunt dat we pp in max vier verschillende leerjaren lesgeven, om de werkdruk te verminderen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 8 juni 2016 @ 08:34:48 #75
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_162834264
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 08:48 schreef Injetta het volgende:
Volgende chaos...
De werkdruk zit niet in het aantal uren volgens mij, maar ik de administratieve rompslomp en de druk dat je ook een soort van maatschappelijk werker bent en alle problemen die men spot afwentelt op het onderwijs.
In plaats van de lesuren verminderen, zouden ze maatregelen moeten nemen om de druk te verminderen.
Let maar op... Dit gaat voor nog meer werkdruk zorgen! De doelen en eisen worden nl. Niet minder.
Ik voel dat dus echt niet zo... als ik minder lessen hoef te geven kan ik de vrijgekomen tijd op school besteden aan dingen die ik nu in mijn eigen tijd doe, en juist leuken belangrijk vind.

Administratieve druk vind ik altijd zo'n onzin! De gemiddelde VO docent (dat is mijn referentiekader) heeft echt niet zoveel te administreren. Als je het schrijven van vakwerkplannen en doorlopende leerlijnen etc daar ook onder schaart dan is dat juist de kant die ik belangrijk vind en waarik meer tijd voor zou willen.

Maar verder met jullie eens dat er wel een hele radicale verandering nodig is om dit plan te laten werken.
Kwak
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')