abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 november 2002 @ 18:36:56 #1
38887 Toeterdetoet
Wanneer wordt ik gebanned ?
pi_7026194
Geinspireerd door John Coltrane , Ben Webster, Lester Young en dergelijke, en de aanbieding van een goede 2de handse saxofoon van een vriendin die er mee is gekapt wil ik saxofoon gaan spelen

Iemand tips ? Waar moet ik op letten, les nemen, wat moet ik hebben etc. etc. etc.

Danku !

Ik ben een kloon van MaoTseTung. Vandaar die ondertitel.
  woensdag 27 november 2002 @ 18:39:31 #2
13328 SirPsycho
No, I expect you to die
pi_7026229
1 tip

lekker blijve oefenen zlefs al het je strot uitkomt dan word het pas leuk

pi_7026263
controleer de kleppen, als die droog zijn en scheurtjes vertonen dan sluiten ze niet goed en dus krijg je er dan minder mooi geluid uit.
Het uiterlijk maakt niet zoveel uit. controleer het mondstuk even of dat nog een beetje goed is, en verder moet ie niet te duur zijn.
les is zoiezo een goed ding, voordat je alles een beetje door hebt dan ben je wel even verder. een goeie klank komt pas veeeeeeeeeeel later. heb 10 jaar sax gespeelt en toen drie jaar niet meer en ben de klank helemaal kwijt..
oh ja de veertjes die de verbindingen maken die moet je ook even bekijken, de kleppen moeten soepel terug kunnen

succes met oefenen

ps oordoppen voor de eerste tijd wel een optie

woensdag 27 november 2002 @ 18:44:34 #4
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_7026314
quote:
Op woensdag 27 november 2002 18:42 schreef Duukboat het volgende:
controleer de kleppen, als die droog zijn en scheurtjes vertonen dan sluiten ze niet goed en dus krijg je er dan minder mooi geluid uit.
Het uiterlijk maakt niet zoveel uit. controleer het mondstuk even of dat nog een beetje goed is, en verder moet ie niet te duur zijn.
les is zoiezo een goed ding, voordat je alles een beetje door hebt dan ben je wel even verder. een goeie klank komt pas veeeeeeeeeeel later. heb 10 jaar sax gespeelt en toen drie jaar niet meer en ben de klank helemaal kwijt..
oh ja de veertjes die de verbindingen maken die moet je ook even bekijken, de kleppen moeten soepel terug kunnen

succes met oefenen

ps oordoppen voor de eerste tijd wel een optie

It's not the instrument, it's about the artist...
Action is the enemy of thoughts
pi_7026345
zeker, maar een soepel instrument is wel handig, anders vraag je de hele tijd af waarom er toch zo'n raar geluid uit komt
pi_7026722
quote:
Op woensdag 27 november 2002 18:47 schreef Duukboat het volgende:
zeker, maar een soepel instrument is wel handig, anders vraag je de hele tijd af waarom er toch zo'n raar geluid uit komt
Mwah, daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Ik heb 12 jaar op een bagger sax getoeterd. De meeste vrienden van me kregen er geen goed geluid uit...ik uiteindelijk wel. Ik denk dat als je op een klote sax een mooi geluid kan produceren dan lukt het op een goede sax ook wel . Je leert op een slechte sax goed luisteren en corrigeren denk ik. Zeker als ie erg onzuiver is.

Natuurlijk moet je niet op een toeter gaan blazen waar aan alle kanten lucht ontsnapt op plaatsen waar dat niet zou moeten, maar toch.

En veel klassiek spelen...dat is erg goed voor je techniek en geluid. Dat scheuren en janken komt vanzelf..als je steeds vrijer wordt en meer durft...

woensdag 27 november 2002 @ 20:11:44 #7
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_7027906
quote:
Op woensdag 27 november 2002 18:44 schreef Reintje het volgende:

[..]

It's not the instrument, it's about the artist...

Neuh.
pi_7036247
ok.. ik speel al 11 jaar sax.. maar ook bas en gitaar.. en ik moet je zeggen.. voordat je uit een sax iets leuks kan halen ben je stuk langer onderweg dan bas en gitaar...neem eerst les.. om de basis te leren.. aanzetting.. toon enz.. en later kan je zelf nummers gaan oefenen en met cd's meespelen, zo leer je je tonen kennen dus dat je op klank mee kan blazen/improviserenzorg dat je na een tijdje mee gaat spelen in een bandje naar jouw smaak.. pop/ska/bigband .. om gemotiveerd te blijven.., voor je buren/ouders/vrienden is het echt aan het begin ff moeilijk want dan klinkt het echt niet.. dus mensen moeten wel vertrouwen in je hebben
Listen to people... they can be right, Don't obay people... they can be wrong, www.50percentoff.nl
pi_7036263
ik had gelijk een goede sax gekocht btw. en ben ik erg blij mee.. daar kan ik nogsteeds mee voorruit gewoon
Listen to people... they can be right, Don't obay people... they can be wrong, www.50percentoff.nl
  donderdag 28 november 2002 @ 11:35:45 #10
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_7038134
quote:
Op woensdag 27 november 2002 18:36 schreef Toeterdetoet het volgende:
Geinspireerd door John Coltrane , Ben Webster, Lester Young en dergelijke, en de aanbieding van een goede 2de handse saxofoon van een vriendin die er mee is gekapt wil ik saxofoon gaan spelen

Iemand tips ? Waar moet ik op letten, les nemen, wat moet ik hebben etc. etc. etc.

Danku !

Heb zelf ook een jaar of twee/drie alt-sax gespeelt, maar ben eerst begonnen op blokfluit , en daarna klarinet , omdat er nog geen sax was. Bovendien kon ik dan wennen aan het blaas idee/rietje.

Waar je op moet letten, is naast dat je instrument goed is verzorgd, dat je vanuit je buik blaast, niet vanuit je longen. Anders krijg je maar korte toontjes

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')