abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 mei 2016 @ 10:47:02 #1
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_161916777
Hey mede Fok!ers,

Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Nu blijkt dit in mijn branche niet zo makkelijk (embedded software).

Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd via ZZP-Nederland. Uiteindelijk één offerte toegestuurd gekregen van Markel International met de mededeling dat zij schijnbaar de enige zijn die mij kunnen bieden wat ik wil.

Nu heb ik 3 vraagjes:
- Markel International is mij totaal onbekend en bestaat pas (in nl) sinds 2013. Hoe kun je weten of zij betrouwbaar zijn? Heeft hier toevallig iemand ervaring met hen?
- Heeft hier iemand ervaring met ZZP-Nederland als tussenpersoon? Verstandig of kan ik beter even verder kijken naar bv een lokale tussenpersoon bij mij in de buurt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 4 mei 2016 @ 11:14:16 #2
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161917209
Ik heb ervaring met hen, in zoverre dat ik exact deze verzekering via een tussenpersoon heb afgesloten, namelijk via Henst & Lunsen http://www.henst-lunsen.nl/

Alhoewel ik lid ben van ZZP Nederland, heb ik gekozen om het via H&L te doen, omdat zij regelmatig actief zijn op het ondernemers forum higherlevel. Verder heb ik niks met die club van doen, behalve dat ik een tevreden klant ben.

Je kunt de vragen die je hierboven stelt, ook aan hun vragen, of aan ZZP Nederland. Daarvoor zijn het tussenpersonen.

Lastig aan dit verhaal is wel, dat je een vrij uitgebreide vragenlijst krijgt over de procedures die je volgt. Voorbeeld van zo'n vraag is "welke documenten worden er opgesteld voor aanvang van een project?" "Wordt uw aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag" enzovoort. Maar dat varieert nogal eens per project. Echter H&L informeert jaarlijks of jouw antwoorden nog kloppen en vraagt om een update. Ze zorgen dus dat de dekking altijd klopt.

Het is mij echter wel duidelijk dat als een verzekeraar er onderuit wil komen, dat ze altijd een gaatje kunnen vinden. De kans op een rechtzaak kun je nooit helemaal uitsluiten.

Ik ben iets van 650 per jaar kwijt, overigens.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 4 mei 2016 @ 16:18:49 #3
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_161923427
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:14 schreef Hallmark het volgende:
Lastig aan dit verhaal is wel, dat je een vrij uitgebreide vragenlijst krijgt over de procedures die je volgt. Voorbeeld van zo'n vraag is "welke documenten worden er opgesteld voor aanvang van een project?" "Wordt uw aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag" enzovoort. Maar dat varieert nogal eens per project. Echter H&L informeert jaarlijks of jouw antwoorden nog kloppen en vraagt om een update. Ze zorgen dus dat de dekking altijd klopt.
Vergelijkbare vragen had ik ook al in moeten vullen bij ZZP-Nederland... Maargoed, ik zie niet terug dat Markel iets aan deze documenten eist. Behalve dan dat ze aangeven dat ze in bepaalde gevallen niet uitkeren, die gevallen zal ik ook weer moeten opnemen in mijn algemene voorwaarden (wat ik toch al had, zelfs een stuk uitgebreider).

quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:14 schreef Hallmark het volgende:
Ik ben iets van 650 per jaar kwijt, overigens.
Ik heb een offerte van 2.05 tot 2.5% van mijn omzet (percentage afhankelijk van eigen risico). Aangezien dat dit jaar me tot dusver nog niet heel veel omzet heeft opgeleverd (begonnen sinds januari) zal mijn premie het eerste verzekeringsjaar gok ik ook wel ongeveer 650 worden. Volgend jaar als het beter loopt maar weer korting bedingen :).

Maargoed, bedankt voor je reactie! Blij dat Markel International schijnbaar toch niet helemaal een onbekend beestje is :),
  woensdag 4 mei 2016 @ 23:37:39 #4
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161936100
Er bestaat ook een speciale bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor IT'ers. Ik zoek morgen even voor je op welke dat is.
Spoilers!
  donderdag 5 mei 2016 @ 08:31:53 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161939220
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 16:18 schreef Imbolosa het volgende:

[..]

Vergelijkbare vragen had ik ook al in moeten vullen bij ZZP-Nederland... Maargoed, ik zie niet terug dat Markel iets aan deze documenten eist.
Dat zullen ze ongetwijfeld achteraf doen.

Maar ja, sowieso vind ik de hele beroeps aansprakelijkheidsverzekering een beetje ver gezocht hoor. Ik weet niet hoe jij je werk doet, maar ik doe het vrijwel altijd bij de klant, in een team. De verantwoordelijkheid is dus ook die van het team en de projectmanager.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 5 mei 2016 @ 08:32:52 #6
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161939227
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 23:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er bestaat ook een speciale bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor IT'ers. Ik zoek morgen even voor je op welke dat is.
Dat klinkt wel interessant! Ik vind 650 euro geen kattenpis dus als het voor minder kan....
  donderdag 5 mei 2016 @ 10:30:24 #7
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_161940409
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 23:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Bedoel je toevallig Hiscox?
Daar heb ik ook al naar zitten kijken maar helaas mag je volgens hun voorwaarden geen werkzaamheden verrichten voor de industriële automatisering. Aangezien dat ik daar wel werkjes voor heb, ben ik verder gaan kijken.
pi_161940542
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 10:30 schreef Imbolosa het volgende:

[..]

Bedoel je toevallig Hiscox?
Daar heb ik ook al naar zitten kijken maar helaas mag je volgens hun voorwaarden geen werkzaamheden verrichten voor de industriële automatisering. Aangezien dat ik daar wel werkjes voor heb, ben ik verder gaan kijken.
Ja, die bedoel ik inderdaad.
Spoilers!
  donderdag 5 mei 2016 @ 10:36:57 #9
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_161940550
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 08:31 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Maar ja, sowieso vind ik de hele beroeps aansprakelijkheidsverzekering een beetje ver gezocht hoor. Ik weet niet hoe jij je werk doet, maar ik doe het vrijwel altijd bij de klant, in een team. De verantwoordelijkheid is dus ook die van het team en de projectmanager.
Zo verrichte ik voorheen ook mijn werkzaamheden. Nu aan het overgaan naar het aannemen van mijn eigen projecten, dus vandaar dat ik mij voor een BAV aan het oriënteren ben :).

quote:
Dat zullen ze ongetwijfeld achteraf doen.
Damn... Hoop het niet. Als het blijft bij de clausule die in de offerte staat, dan zou hij behoorlijk breed dekkend zijn. Namelijk alle vormen van software ontwikkeling, of het nu in de automotive sector is of software voor applicaties in ziekenhuizen. Mja, eigenlijk is dat ook wel te mooi om waar te zijn dus er zullen wellicht nog wel voorwaardes bijkomen helaas.
quote:
BA0016 Verzekerde hoedanigheid (ICT)

Adviseur op het gebied van informatie- en communicatietechnologie, alsmede softwareontwikkeling.
  donderdag 5 mei 2016 @ 10:40:13 #10
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_161940634
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 10:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, die bedoel ik inderdaad.
Ah, erg interessante verzekering maar helaas niet helemaal wat ik zoek. Toch bedankt!

quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 08:32 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat klinkt wel interessant! Ik vind 650 euro geen kattenpis dus als het voor minder kan....
Hiscox is ook rond de 650e. Verder wel prima voorwaarden IMHO. Dataverlies ed ook mee verzekerd. Zoals ik het bekijk vergelijkbare algemene voorwaarden als die van Markel.
  donderdag 5 mei 2016 @ 10:43:51 #11
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161940711
Dit topic herinnert me er aan dat we dit toch echt eens moeten gaan regelen. We hebben overigens wel een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Als we die ook bij Hiscox afnemen icm beroepsaansprakelijkheid, is hij een stuk goedkoper dan wat we nu hebben.
Spoilers!
  donderdag 5 mei 2016 @ 21:39:15 #12
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_161951774
Nouwja, Markel en ZZP-nederland zal dan wel prima zijn... Enige wat me toch eigenlijk nog wel een beetje zorgen baard is die algemene voorwaarden...

Uitgesloten is:
7.9 Opzet
aanspraken tot vergoeding van schade die het beoogde of zekere gevolg is van een beroepsfout van een verzekerde. Bij opzet van een ondergeschikte behouden de overige verzekerden recht op dekking mits deze verzekerden hiervan geen enkel verwijt kan worden gemaakt.

Ik vind het een beetje dubieus... Als ik een beroepsfout maak, zorgt dat namelijk met zekerheid voor schade. Daarmee onafhankelijk of dat het met opzet was of niet. Anders was er ook geen spraken geweest van een fout...

Maargoed, ik heb geen verstand van rechtengebeuren maar heb ik dit nu of is dit wel een WTF waardige voorwaarden? MAW niet afsluiten of toch...?
  zondag 8 mei 2016 @ 10:53:53 #13
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_162004028
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 21:39 schreef Imbolosa het volgende:
7.9 Opzet
aanspraken tot vergoeding van schade die het beoogde of zekere gevolg is van een beroepsfout van een verzekerde. Bij opzet van een ondergeschikte behouden de overige verzekerden recht op dekking mits deze verzekerden hiervan geen enkel verwijt kan worden gemaakt.
Ik lees dat als volgt:
"Als je de verzekering aanspreekt terwijl die schade door jou van te voren al ingeschat was (of zelfs als je 100% wist dat het ging gebeuren) en je maakt tóch die beroepsfout, dan krijg je niks. Als personeel van jou dat deed, en jou valt niks te verwijten, dan is het wel gedekt."

Het gaat als ik het zo lees om een situatie waarbij de klant zegt: "laat die backups maar zitten, kost te duur" en jij zegt "dat is vanuit engineering perspectief een complete blunder, maar prima joh, backups gaan voortaan naar /dev/null lekker rap ook". Dan zegt je verzekering bij de eerste crash: "niet gedekt vriend".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')