Het gaat mij er niet om dat het grootste gedeelte aan het begin verdient wordt. Het gaat er meer om dat wanneer een platform omvalt het voor een andere partij nog lucratief is om het betalingsverkeer over te nemen.quote:Op maandag 9 mei 2016 13:41 schreef ZeKraut het volgende:
Ik vind de heisa over die vergoeding van de investeerders nogal naïef, de grote bedragen worden door de leners betaald, er zijn veel meer diensten waarvoor je op voorhand betaalt. En ja, de crowdfunding staat stijf van het korte termijndenken. Mijn indicator: de veel te lage rentes geboden voor junkleningen. Ik vermoed zomaar dat sommige sites slechts een ding voor ogen hebben: een overname! Gebaseerd en gewaardeerd op een zo groot mogelijke portefeuille.
Ik zie de overname van Zencap door FundingCircle als een voorbeeld dat overnames realistisch zijn. Maar inderdaad maakt de huidige gang van zaken de overname van platforms minder aantrekkelijk.quote:Op maandag 9 mei 2016 14:38 schreef ZeKraut het volgende:
Ik verwacht dat daarvoor allereerst de kwaliteit van de openstaande leningen bepalend is, een platform zal weinig zin hebben in het binnenhalen van nog meer terugbetaalperikelen.
Ben het er wel mee eens dat daarvoor een structurele oplossing wenselijk is, maar vrees dat een dergelijke algemene garantie (zoals garantiefonds in de reisbusiness) volledig op het bordje van de investeerders terecht komt.
Ah, ik had het idee van je garantiefonds verkeerd begrepen. Ik dacht dat je een fonds wou voor leningen die niet betaalden, zoals Omaraha heeft. Een garantiefonds voor de beheerskosten lijkt me wel haalbaar tegen acceptabele kosten.quote:[...]
Echter, het betalingsverkeer hoort gedurende de looptijd van de lening door te draaien.
En daar moet ook geld voor beschikbaar zijn tijdens de looptijd. Daar wil ik als investeerder niet over na hoeven denken. Desnoods via een garantiefonds.
Zie het als een bank.
Als ik aandelen koop en de beurs stort in dan ken ik dat risico en accepteer dat.
Wat ik niet zal accepteren is dat Binck omvalt en ik dan mijn aandelen kwijt ben.
War mij betreft alleen het betalingsverkeer.quote:Op maandag 9 mei 2016 16:20 schreef ZeKraut het volgende:
Maar waar eindigen die beheersinspanningen? Wat te doen met de moeizame terugbetalers en met de wanbetalers?
quote:Geachte Leckere investeerders,
Per heden zullen we jullie enkele keren per jaar op de hoogte houden van de voortgang van Brouwerij De Leckere waarvan de Coöperatie (en jullie als lid van de Coöperatie) aandeelhouder is.
Graag informeren we jullie hierbij over de ontwikkelingen van het eerste kwartaal van 2016.
[...]
Graag maken we van deze gelegenheid gebruik u te informeren hoe wij u op de hoogte gaan houden van de ontwikkelingen van Brouwerij De Leckere BV.
• Wij verzorgen voor u 2 a 3 maal per jaar een kwalitatieve update en per kwartaal een kwantitatieve update op hoofdlijnen.
• 1 x per jaar houden wij een ALV voor alle coöperatieleden waar we wat dieper op de cijfers en ontwikkelingen van de brouwerij ingaan. Het bestuur van de coöperatie zal vervolgens optreden als vertegenwoordiger bij de aandeelhoudersvergadering van Brouwerij De Leckere BV.
• Het bestuur houdt minimaal 2 x per jaar een vergadering.
Pim van de Velde van Kapitaalopmaat belooft zijn ondernemers alvast een ‘tamelijk bruut traject’ als ze hun rente en aflossing niet tijdig voldoen. ‘Op de eerste dag van de maand moet het binnen zijn. Zo niet, dan gaan we bellen en krijgt de ondernemer nog een paar dagen de tijd. Maar daarna staat in onze kleine lettertjes dat we de vordering in zijn geheel overdragen aan een incassobureau.’quote:Op maandag 9 mei 2016 17:09 schreef dyna18 het volgende:
De Vest projecten heeft de vragen van de crowd beantwoord.
https://www.kapitaalopmaat.nl/De-Vest-Projecten#reacties
Wat mij betreft een project waar ik achter sta en met mijn normale bedrag in investeer.
ik nog 2...quote:Op maandag 9 mei 2016 19:21 schreef crowdiefunder het volgende:
[..]
Pim van de Velde van Kapitaalopmaat belooft zijn ondernemers alvast een ‘tamelijk bruut traject’ als ze hun rente en aflossing niet tijdig voldoen. ‘Op de eerste dag van de maand moet het binnen zijn. Zo niet, dan gaan we bellen en krijgt de ondernemer nog een paar dagen de tijd. Maar daarna staat in onze kleine lettertjes dat we de vordering in zijn geheel overdragen aan een incassobureau.’
Nou, tijd voor actie dan Pim, ik mis nog een betaling deze maand waar ik nog geen bericht van heb ontvangen!
Wat mij in dit bericht opvalt is dat de heer van Schelven van GVE laat weten dat van slechts 15 projecten de betalingen gestopt zijn. Ik denk dat de heer van Schelven dan een andere definitie heeft van betalingen gestopt als de meeste mensen hebben. Naar mijn idee is de enige juiste definitie dat betalingen gestopt zijn als er meer dan twee maanden achterstand is en de de vordering bij het incasso bureau of andere innende instantie ligt. Naar mijn idee is dat bij GVE bij tenminste 46 projecten het geval!quote:Op maandag 9 mei 2016 17:08 schreef dyna18 het volgende:
Wanneer crowdfunding verkeerd uitpakt (3 cases)
Ondernemers worden gek gemaakt met crowdfunding als alternatief voor een banklening. Maar crowdfunding is geen easy money – zeker niet als het misgaat.
http://www.sprout.nl/arti(...)-3-cases#close-popup
Lijkt me verstandig om even te vragen hoe de betalingen afgehandeld worden. Gelukkig komt er wel weer wat op gang bij deze firma/eigenaar uit de naar ik aanneem hoofdelijke aansprakelijkheid.quote:Op maandag 9 mei 2016 20:14 schreef Murene het volgende:
Update van 6070 was dat er door de lener elke maand 500 euro werd afgelost. Miste in het hele verhaal alleen wanneer dit bedrag over gemaakt wordt naar de leners. Is dit per keer of pas bij een volledige termijn van een x bedrag.
Stond bij een oudere update van een ander project er wel bij.
ik ook, maar dat is iedere maand zo. Overigens 1 van de 2 is een project dat hier op het forum echt totaal is afgebrand dus dat maakt het wel wat extra spannend.....quote:
Wat mij betreft ook een mooi project echter is er weer onduidelijkheid over de hoofdelijke aansprakelijkheid. KoM geeft aan dat die er is echter de ondernemer geeft aan dat alleen zijn Holding hoofdelijk gaat tekenen. Dit staat volgens mij nergens expliciet vermeld. Op zijn minst weer erg onduidelijk.quote:Op maandag 9 mei 2016 17:09 schreef dyna18 het volgende:
De Vest projecten heeft de vragen van de crowd beantwoord.
https://www.kapitaalopmaat.nl/De-Vest-Projecten#reacties
Wat mij betreft een project waar ik achter sta en met mijn normale bedrag in investeer.
Inderdaad een mooi gepitcht project.quote:Op maandag 9 mei 2016 21:04 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Wat mij betreft ook een mooi project echter is er weer onduidelijkheid over de hoofdelijke aansprakelijkheid. KoM geeft aan dat die er is echter de ondernemer geeft aan dat alleen zijn Holding hoofdelijk gaat tekenen. Dit staat volgens mij nergens expliciet vermeld. Op zijn minst weer erg onduidelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |