abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161922819
Mooie afsluiting van dit topic lijkt me:

De zon lijkt zowaar de doodsteek voor FE te worden. Behoudens de grootte aan de hemel die niet overeenkomt met onze waarnemingen wordt het uitgezonden licht ook een probleempje voor FE.

Boven de kreefskeerkring draait de zon met 1949km/u en boven de steenbokskeerkring met 3287km/u (en dan vinden FE'ers het wél gek dat de aarde op de evenaar met ongeveer 1667km/u draait). De zon versnelt en vertraagt dus.

Wat is de verklaring hiervoor franco? Met andere woorden: welke kracht is hiervoor verantwoordelijk?

Anywho, het mooie van een zon die niet stationair is in relatie tot de aarde en boven de aarde draait, is dat het uitgezonden licht aan het Doppler-effect onderhevig is. Het verschil zal niet heel groot zijn qua golflengte/frequentie, maar een verschil moet zeker te meten zijn.

Uitgaande van een frequentie van 500 THz (of golflengte van 500nm) zal de blauwverschuiving op de steenbokskeerkring 0.002 THz zijn (frequentie van 500.002 THz) als de zon 'opkomt' en navenant de roodverschuiving 0.002 THz zijn (frequentie van 499.998 THz) als de zon 'ondergaat'. Totaal een Δf van 0.004 THz.
Als ik intellectueel heel eerlijk was geweest had ik een vectorberekening moeten doen, maar het gaat om het idee.

Meet je geen blauwverschuiving bij zonsopkomst en roodverschuiving als de zon ondergaat dan kun je de ronddraaiende zon als idee in de prullenmand gooien.

Voor de goede orde FE'ers: dat de zon er rood uitziet bij zonsondergang heeft niets met roodverschuiving te maken.

Of past de frequentie van licht zich ook opeens aan afhankelijk van de richting Molorus? :P
(een zon die opkomt zendt fotonen uit met wat minder energie zodat het compenseert voor de blauwverschuiving _O-).

Daarnaast komen ze niet zo snel van mij af als het de zwaartekracht betreft. De aarde heeft een inhomogeen zwaartekrachtsveld i.t.t. het homogene zwaartekrachtsveld van een platte aarde die met 9,81m/s2 omhoog beweegt. We kunnen dus gebruik maken van dit inhomogene veld en verschillen in 'tidal accelerations' uitrekenen:

Gegevens bolle aarde:
Straal = 6371000 meter
Massa = 5,972.1024 kg

De gravitatieconstante = 6,67.10-11
De valversnelling g = G*M/r2
Valafstand = 1/2*g*t2

G*M = 3,983324*1014
g aan het oppervlak van de aarde is (uitgaande van exacte straal) = 3,983324*1014/ 4,0589641*1013 = 9,813647m/s2
g oppervlak + 10 meter is: 3,98332414 / 4,058976813 = 9,813616 m/s2

De duur bij een constante versnelling in een homogeen zwaartekrachtveld zoals een aarde die met 9,81m/s2 omhoog beweegt = 1,4275778s

De duur door 'tidal acceleration' over 10m in een inhomogeen zwaartekrachtveld = 1,4275789s

Δt = 1,1 µs

Een verschil dat ook prima meetbaar zou moeten zijn.

Ergo:
1) Meten we géén Δf in uitgezonden zonlicht en
2) Meten we een Δt in valtijd van een object

Dan mogen we toch wel concluderen -zoals we allemaal stiekem toch wel dachten- dat de FE niets anders is dan een wat uit de hand gelopen brainfart van E. Dubay (die tot mijn verbazing dus wel falsifieerbaar is ;) ).

Slotje.

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 04-05-2016 18:15:10 ]
I feel kinda Locrian today
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')