#FreeQuisy #Freezwartepiet #Freeblackpete #FreeGazaquote:Op zondag 1 mei 2016 01:26 schreef Frank_Drebin het volgende:
Een beweging maken tegen zoiets. Nog buiten het feit dat ze een hobby moeten zoeken, is dat gewoon iets dat buiten kijf hoort te staan lijkt me. De verschrikkingen die toen zijn gebeurd, mensen die gruwelijk ten einde zijn gekomen, en de mensen die zich met hart en ziel hebben ingezet om het voorkomen verdienen al dit soort ongein niet. Een minuut sitile in het jaar. Oh jee, wat erg. Zo erg daar moeten we natuurlijk wel op verzinnen. Waardeloze nietsnutten.
Omdat tegenwoordig lang niet elke Nederlander meer een roomblanke Nederlander is waar de gehele familiestamboom ook nauwelijks van de plaats af gekomen is.quote:Op zondag 1 mei 2016 01:26 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Sowieso, waarom zouden expliciet buitenlandse geschiedenis of slachtoffers herdacht moeten worden op een nationale herdenking? Moet Amerika ook op 4 juli onze onafhankelijkheid in acht nemen voor die Nederlanders die er wonen?
Ik vind het maar krom. Degenen die hierover klagen, zijn vooral tweedegeneratieallochtonen die niks hebben meegemaakt van het kolonialisme of oorlogen, maar desondanks eisen dat hun slachtoffers worden herdacht in een land die er niks mee te maken heeft. Waarom zouden we woensdag bijvoorbeeld Palestijnen moeten herdenken (dat land komt altijd weer naar boven in dit soort discussies).quote:Op zondag 1 mei 2016 01:38 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Omdat tegenwoordig lang niet elke Nederlander meer een roomblanke Nederlander is waar de gehele familiestamboom ook nauwelijks van de plaats af gekomen is.
Tegenwoordig is het al zo breed dat huidige Nederlanders militairen ook herdacht worden, op plaatsen waar ook gewoon burgerslachtoffers vallen die ook gewoon familie kunnen zijn van Nederlanders. Wat dat betreft gaat die hele vergelijking met de Amerikaanse onafhankelijkheid ook niet echt op, omdat dat maar om echt één specifiek punt is. Net zoals je ook niet andere koninkrijken gaat vieren op Koningsdag.
Daarnaast gaat het naar mijn idee ook niet om vervanging, dat de focus op de Holocaust en andere WW2 slachtoffers verdwijnt, maar gewoon als extra toevoeging, een extra aandachtspuntje.
Mijn overgrootvader wordt herdacht aankomende woensdag, ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo enorm veel bij voel. Ik ken hem niet, maar ik vind het wel erg. Ik zou dus wat dat betreft derdegeneratieautochtoon genoemd kunnen worden. Net zoals ik de tweede wereldoorlog ook niet meegemaakt heb. Ook ben ik niet joods, en ken ook geen joodse slachtoffers, of zelfs familie van.quote:Op zondag 1 mei 2016 01:47 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik vind het maar krom. Degenen die hierover klagen, zijn vooral tweedegeneratieallochtonen die niks hebben meegemaakt van het kolonialisme of oorlogen, maar desondanks eisen dat hun slachtoffers worden herdacht in een land die er niks mee te maken heeft. Waarom zouden we woensdag bijvoorbeeld Palestijnen moeten herdenken (dat land komt altijd weer naar boven in dit soort discussies).
Het gaat me vooral om de corrigerende toon waarop die mensen hun punt duidelijk maken en de aandacht eisen. Alsof hen een een groot onrecht wordt gedaan als een land in eerste instantie zijn eigen geschiedenis en slachtoffers voorop zet. Goh.quote:Op zondag 1 mei 2016 02:00 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Mijn overgrootvader wordt herdacht aankomende woensdag, ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo enorm veel bij voel. Ik ken hem niet, maar ik vind het wel erg. Ik zou dus wat dat betreft derdegeneratieautochtoon genoemd kunnen worden. Net zoals ik de tweede wereldoorlog ook niet meegemaakt heb. Ook ben ik niet joods, en ken ook geen joodse slachtoffers, of zelfs familie van.
Maar toch vind ik het heel erg, spuug ik op oorlogen wereldwijd, en zal ik ook gewoon meedoen met de herdenking.
Blijkbaar zijn er mensen die veel meer directe gevoelens hebben bij hun oorlogsslachtoffers, en dat respecteer ik dan ook. Naar mijn idee mag er dan ook gewoon de ruimte zijn om die te herdenken, aangezien er blijkbaar behoefte aan is.
Ja, de vorm is dan ook compleet achterlijk en veel te provocatief. Ook om direct een scheiding tussen 'witte' en 'zwarte' geschiedenis te maken zet je direct alle gemoederen op scherp. Dat is gewoon polariseren terwijl je dat vanuit je eigen bedoelingen tegen wilt gaan. Deze personen willen onderdeel worden van 4 mei met hun eigen identiteit en dat doe je niet door tegen de identiteit en gevoelens van de overgrote meerderheid aan te trappen.quote:Op zondag 1 mei 2016 02:04 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Het gaat me vooral om de corrigerende toon waarop die mensen hun punt duidelijk maken en de aandacht eisen. Alsof hen een een groot onrecht wordt gedaan als een land in eerste instantie zijn eigen geschiedenis en slachtoffers voorop zet. Goh.
Het zijn dan ook niet de meest snuggere mensen die dit ondersteunen. Tevens neem ik een tekst tegenwoordig nog maar weinig serieus als er gesproken wordt over 'witte' mensen.quote:Op zondag 1 mei 2016 02:13 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Ja, de vorm is dan ook compleet achterlijk en veel te provocatief. Ook om direct een scheiding tussen 'witte' en 'zwarte' geschiedenis te maken zet je direct alle gemoederen op scherp. Dat is gewoon polariseren terwijl je dat vanuit je eigen bedoelingen tegen wilt gaan. Deze personen willen onderdeel worden van 4 mei met hun eigen identiteit en dat doe je niet door tegen de identiteit en gevoelens van de overgrote meerderheid aan te trappen.
Een initiatief om bijvoorbeeld ook alle andere oorlogslachtoffers te herdenken, of zelfs heel specifiek oorlogslachtoffers van jouw achtergrond, zou vele malen effectiever zijn en denk ik ook veel meer sympathie ontvangen van uit de rest van Nederland. En dat kan tegenwoordig al helemaal vanuit de luie stoel met een Facebookeventje.
Komt uit Amerika, beetje een nieuwe en vrij kwalijke vorm van progressief denken. Ook nog weinig effectief. Kwaad bestrijden met kwaad. Zie je keer op keer terugkomen, radicale feministen op Tumblr gebruiken veelal seksisme om hun eigen ongenoegen te uiten, om daarna de definitie van seksisme zo om te buigen dat het alleen nog maar voor hun eigen doelen stand houdt. Terwijl feminisme helemaal geen kwalijke en bedreigende beweging is.quote:Op zondag 1 mei 2016 02:17 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Het zijn dan ook niet de meest snuggere mensen die dit ondersteunen. Tevens neem ik een tekst tegenwoordig nog maar weinig serieus als er gesproken wordt over 'witte' mensen.Er zit een denigrerende ondertoon met een steek onder water met die term, kan het niet zo goed verwoorden.
Klopt! Het zijn vooral die social justice warriors waar ik een hekel aan heb. Gebruiken ook constant dezelfde buzztermen (zie die bingo in m'n eerste post). Het begon in Amerika, maar toen die Antiliaan in Den Haag werd neergeschoten en er protesten uitbraken, deden die mensen alsof het hier Ferguson was.quote:Op zondag 1 mei 2016 02:46 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Komt uit Amerika, beetje een nieuwe en vrij kwalijke vorm van progressief denken. Ook nog weinig effectief. Kwaad bestrijden met kwaad. Zie je keer op keer terugkomen, radicale feministen op Tumblr gebruiken veelal seksisme om hun eigen ongenoegen te uiten, om daarna de definitie van seksisme zo om te buigen dat het alleen nog maar voor hun eigen doelen stand houdt. Terwijl feminisme helemaal geen kwalijke en bedreigende beweging is.
Mensen die opkomen voor het recht van de gekleurde Amerikaan doen vaak ook datzelfde, en ook dat is vanuit de bedoelingen geen kwalijke beweging.
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat het een soort touwtrek wedstrijd is om eerlijke en gelijke behandeling, en dat er bij de kant die achtergesteld veel te hard getrokken wordt, wat meteen zo'n 'Ho, wat is dit?' response veroorzaakt. En mensen aan de andere kant er weer aan gaan trekken. Zo lang die response ook volgt, met enige redelijkheid, is qua echte kwalijkheid ook niet zoveel aan de hand, het zorgt alleen wel dat die eerst gestelde doelen veel langzamer of zelf helemaal niet gehaald gaan worden en dus dat touw nauwelijks van z'n plek afkomt.
Oftewel het feit dat zo'n figuur spreekt over 'witte' mensen met neerbuiging valt op de lange termijn ook volledig te verwaarlozen. Net als Quincy met z'n zwarte piet verhaal die dezelfde onhandige vorm aanneemt. Het middel gaat volledig voorbij het doel, zodat hij die vertraagd.
Lekker staaltje drogredenaties 101.quote:Op zondag 1 mei 2016 04:36 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Klopt! Het zijn vooral die social justice warriors waar ik een hekel aan heb. Gebruiken ook constant dezelfde buzztermen (zie die bingo in m'n eerste post). Het begon in Amerika, maar toen die Antiliaan in Den Haag werd neergeschoten en er protesten uitbraken, deden die mensen alsof het hier Ferguson was.Precies dezelfde leuzen e.d. Alsof het hier ook naar een fractie even erg is als in Amerika. Vind het kwalijk dat zulke mensen steeds meer terrein winnen. Black Pride is nu ook ineens weer hip en de racist Malcom X wordt ook nu te pas en te onpas geciteerd.
Die Quincy vind ik ook een naar en arrogant figuur. Wil zelf ook hervorming van Zwarte Piet, maar zou het bijna dwarszitten, alleen al om die corrigerende en denigrerende lul dwars te zitten.
quote:
Bijvoorbeeld. Politiegeweld in Nederland zou niet op eenzelfde niveau als in de VS benaderd mogen worden, want hier valt het doorgaans wel mee met agenten die hun boekje te buiten gaan.quote:Het begon in Amerika, maar toen die Antiliaan in Den Haag werd neergeschoten en er protesten uitbraken, deden die mensen alsof het hier Ferguson was.Precies dezelfde leuzen e.d. Alsof het hier ook naar een fractie even erg is als in Amerika.
Oké elfletterig.quote:Op zondag 1 mei 2016 04:42 schreef Homijn het volgende:
Selectieve verontwaardiging, zoals zo vaak. En daarom totaal niet serieus te nemen.
Ik hoop slechts dat er op 4 mei geen idioten zijn die herdenkingen actief gaan verstoren.
Hier worden niet wekelijks negers gepopt. En sowieso mag de politie harder optreden. De jeugd neemt ze absoluut niet serieus.quote:Op zondag 1 mei 2016 04:42 schreef deadprez het volgende:
[..]
[..]
Bijvoorbeeld. Politiegeweld in Nederland zou niet (op eenzelfde niveau als in de VS) benaderd mogen worden, want hier valt het doorgaans wel mee met agenten die hun boekje te buiten gaan.
Dank voor de bevestiging van mijn eerste post in dit topic.quote:Op zondag 1 mei 2016 04:45 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Hier worden niet wekelijks negers gepopt. En sowieso mag de politie harder optreden. De jeugd neemt ze absoluut niet serieus.
Ontwijken.quote:Op zondag 1 mei 2016 04:45 schreef deadprez het volgende:
[..]
Dank voor de bevestiging van mijn eerste post in dit topic.
Ik ontwijk niets.quote:
hehequote:Op zondag 1 mei 2016 04:50 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Bedankt voor het bevestigen van mijn vorige post.
Dat valt eerlijk gezegd wel mee, in het publieke debat misschien. Terwijl het daar ook vaak flink uitvergroot wordt door de tegenstanders.quote:Op zondag 1 mei 2016 04:36 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Klopt! Het zijn vooral die social justice warriors waar ik een hekel aan heb. Gebruiken ook constant dezelfde buzztermen (zie die bingo in m'n eerste post). Het begon in Amerika, maar toen die Antiliaan in Den Haag werd neergeschoten en er protesten uitbraken, deden die mensen alsof het hier Ferguson was.Precies dezelfde leuzen e.d. Alsof het hier ook naar een fractie even erg is als in Amerika. Vind het kwalijk dat zulke mensen steeds meer terrein winnen. Black Pride is nu ook ineens weer hip en de racist Malcom X wordt ook nu te pas en te onpas geciteerd.
Die Quincy vind ik ook een naar en arrogant figuur. Wil zelf ook hervorming van Zwarte Piet, maar zou het bijna dwarszitten, alleen maar om die corrigerende en denigrerende lul te jennen en hem op z'n plek te zetten.
quote:Op zondag 1 mei 2016 05:04 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Dat valt eerlijk gezegd wel mee, in het publieke debat misschien. Terwijl het daar ook vaak flink uitvergroot wordt door de tegenstanders.
De Nederlandse politiek bijvoorbeeld is vrij gematigd en zien extreme politieke correctheid waarbij censuur op de loer ligt (Safe-havens, micro-aggressions etc.) ook als een erg kwalijk iets. Die dingetjes ga je er ook echt niet bij progressieve partijen als D66 of GroenLinks doorheen krijgen. Op het hoogtepunt van de Zwarte Piet-kwestie bleven dan ook vrijwel alle politieke partijen afzijdig.
Ik maak mij er persoonlijk niet heel erg druk om, dit soort progressieve burgerbewegingen ondervinden vaak zoveel hindernissen dat radicale stuiptrekkingen gladgestreken worden zodat er meestal toch nog wel een oké resultaat overblijft.
Enger vind ik radicale conservatieven die graag hun 'doel' van anderen ontnemen om zo zelf dat doel te bereiken/beschermen. Leuk voorbeeld zijn vele van die 'strijders voor het volk/democratie' die je hier op FOK! nog wel vaak tegenkomt. Die zitten vaak met het idee dat die democratie alleen democratie is wanneer het met hun mening overeenkomt, anders is het geen democratie en moet het beperkt worden.
Partijen als de PVV zijn daar ook letterlijk op gebaseerd: angst om de vrijheid, het 'doel', te verliezen, en daarmee toch echt in het vaarwater komen van de vrijheid van andere individuen.
Nee, je snapt mijn punt niet. Mijn punt was dat alle social justice hype hier exact overgenomen wordt. Tijdens die protesten hier shirts met 'Justice for Mitch' (net als in Ferguson), dezelfde leuzen, dezelfde Malcom X en Black Panthers-taal. Het ging niet meer om zijn dood, maar meer om mee te doen met Amerika en op de hype train te springen, omdat dat van Ferguson vlak daarvoor gebeurde.quote:Op zondag 1 mei 2016 04:59 schreef deadprez het volgende:
[..]
hehe
Maar je lijkt het punt een beetje te missen. Als we jouw redenatie volgen is het dus overdreven dat mensen in Nederland protesteren tegen excessief geweld door politieagenten, omdat het in de VS aan de orde van de dag is dat zwarten neergeknald worden?
Mooie aanname en frame wel.quote:Op zondag 1 mei 2016 05:12 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nee, je snapt mijn punt niet. Mijn punt was dat alle social justice hype hier exact overgenomen wordt. Tijdens die protesten hier shirts met 'Justice for Mitch' (net als in Ferguson), dezelfde leuzen, dezelfde Malcom X en Black Panthers-taal. Het ging niet meer om zijn dood, maar meer om mee te doen met Amerika en op de hype train te springen, omdat dat van Ferguson vlak daarvoor gebeurde.
Hmmm, ik zie zulke figuren inderdaad ook alleen maar op het internet. En ik weet niet of de partijen immuun blijven voor zulke politieke correctheid. Het publieke debat springt op een gegeven moment over naar het politieke debat, zeker nu over een jaar verkiezingen zijn. 2015 stond voor mij in het teken van politieke correctheid en mensen die snel gekwetst waren. Ik hoop echt dat dat snel verandert en men weer wat kan hebben.quote:Op zondag 1 mei 2016 05:04 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Dat valt eerlijk gezegd wel mee, in het publieke debat misschien. Terwijl het daar ook vaak flink uitvergroot wordt door de tegenstanders.
De Nederlandse politiek bijvoorbeeld is vrij gematigd en zien extreme politieke correctheid waarbij censuur op de loer ligt (Safe-havens, micro-aggressions etc.) ook als een erg kwalijk iets. Die dingetjes ga je er ook echt niet bij progressieve partijen als D66 of GroenLinks doorheen krijgen. Op het hoogtepunt van de Zwarte Piet-kwestie bleven dan ook vrijwel alle politieke partijen afzijdig.
Ik maak mij er persoonlijk niet heel erg druk om, dit soort progressieve burgerbewegingen ondervinden vaak zoveel hindernissen dat radicale stuiptrekkingen gladgestreken worden zodat er meestal toch nog wel een oké resultaat overblijft.
Enger vind ik radicale conservatieven die graag hun 'doel' van anderen ontnemen om zo zelf dat doel te bereiken/beschermen. Leuk voorbeeld zijn vele van die 'strijders voor het volk/democratie' die je hier op FOK! nog wel vaak tegenkomt. Die zitten vaak met het idee dat die democratie alleen democratie is wanneer het met hun mening overeenkomt, anders is het geen democratie en moet het beperkt worden.
Partijen als de PVV zijn daar ook letterlijk op gebaseerd: angst om de vrijheid, het 'doel', te verliezen, en daarmee toch echt in het vaarwater komen van de vrijheid van andere individuen.
Anders ga je er inhoudelijk op in, in plaats van lafjes veilig uit de hoogte mij te diskwalificeren.quote:
Wat valt er inhoudelijk over te zeggen? Tegenstanders van politiegeweld zijn maar wannabes toch.quote:Op zondag 1 mei 2016 05:20 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Anders ga je er inhoudelijk op in, in plaats van lafjes veilig uit de hoogte mij te diskwalificeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |