abonnement Unibet Coolblue
pi_161828583
Men zegt dat het zo goed als onmogelijk is, maar toch zijn er altijd wel een paar mensen die het lukt. *O*

Zijn er hier ook mensen op Fok! die van hun kunst/creatieve bezigheid kunnen leven? Of er in ieder geval een mooie bijverdienste aan hebben?

En zo, ja, hoe is het bij jullie gelopen? Wat is jullie 'verdienmodel?' Maak je dingen in opdracht? Of maak je 'massaproductie' (bijvoorbeeld gedrukte posters). Of verdienen jullie misschien aan workshops/lezingen?

Hebben jullie het idee dat er een onderscheid is? Tussen mensen die het niet lukt er aan te verdienen en mensen die er wel aan verdienen? En zo ja, wat is dat onderscheid dan?

Ik weet, dit is natuurlijk een heeel vage en algemene vraag, of iemand zijn brood als kunstenaar kan verdienen ligt natuurlijk ook aan wat ie maakt, in welke sector hij actief is, enz, enz. Maar mijn vraag was ook verder niet heel specifiek, meer een algemeen iets ter inspiratie/overdenking.

Ben benieuwd! :)
pi_161828689
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:41 schreef TripleSec het volgende:
Hebben jullie het idee dat er een onderscheid is? Tussen mensen die het niet lukt er aan te verdienen en mensen die er wel aan verdienen? En zo ja, wat is dat onderscheid dan?
Het onderscheid is dat de mensen die het wel lukt om eraan te verdienen er geld aan overhouden.
pindazakje
pi_161828739
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:46 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Het onderscheid is dat de mensen die het wel lukt om eraan te verdienen er geld aan overhouden.
Dank u voor dit geniale inzicht :P
pi_161828782
Dit wil ik ook altijd, maar verder als een paar losstaande projectjes waar ik wat voor kreeg is het niet gekomen.
By far niet genoeg om van te leven (helaas)
Do what you love, love what you do!
pi_161828860
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:50 schreef kree het volgende:
Dit wil ik ook altijd, maar verder als een paar losstaande projectjes waar ik wat voor kreeg is het niet gekomen.
By far niet genoeg om van te leven (helaas)
Ja, precies. Ik ben benieuwd of (en hoe) het anders kan. :)
pi_161828904
Ik denk dat het weinig zoden aan de dijk zet. Er zijn genoeg kunstenaars die fulltime werken en daarnaast hun inkomen nog aangevuld moeten krijgen van het UWV. Als jij in je vrije tijd (naast bijvoorbeeld fulltime werk) af en toe iets maakt, dan zul je daar misschien een paar tientjes per maand mee verdienen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel een paar mensen die op die manier iets bijverdienen.
pi_161828910
Heel goed zijn in marketing, beetje goed zijn in je vak.
pi_161829097
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:55 schreef lunamatic het volgende:
Ik denk dat het weinig zoden aan de dijk zet. Er zijn genoeg kunstenaars die fulltime werken en daarnaast hun inkomen nog aangevuld moeten krijgen van het UWV. Als jij in je vrije tijd (naast bijvoorbeeld fulltime werk) af en toe iets maakt, dan zul je daar misschien een paar tientjes per maand mee verdienen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel een paar mensen die op die manier iets bijverdienen.
Klopt, Dat beeld zie ik ook om me heen.

Maar ik zie ook mensen die zo een villa bij mekaar verdienen met hun schilderijtjes. Of er in ieder geval prima van kunnen leven.

Dan ben ik toch benieuwd, wat is het verschil? Meer commitment aan hun werk? Of juist bereid zijn water bij de wijn te doen (op creatief gebied) en middle of the road werk te verkopen?
pi_161829119
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:55 schreef Drug het volgende:
Heel goed zijn in marketing, beetje goed zijn in je vak.
Dat zal ook helpen.

Ik kom op facebook elke dag wel 10 cursussen van social media goeroes tegen. 'Haal meer uit Uw bedrijf'.. :')
pi_161830119
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 19:04 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Klopt, Dat beeld zie ik ook om me heen.

Maar ik zie ook mensen die zo een villa bij mekaar verdienen met hun schilderijtjes. Of er in ieder geval prima van kunnen leven.

Dan ben ik toch benieuwd, wat is het verschil? Meer commitment aan hun werk? Of juist bereid zijn water bij de wijn te doen (op creatief gebied) en middle of the road werk te verkopen?
Wat meer werkt, zo zie ik om mij heen, is het geven van cursussen ofzo voor anderen van je hobby.

Nu speel ik piano enzo en doe zat dingen, waar pro's zeg maar gewoon voor betaald krijgen, terwijl ik eigenlijk het zelfde doe in het amateur circuit, niet erg, want het is en blijft een hobby die ik voor het plezier doe.

Een volgende afweging die je je kunt maken is, is die hobby nog net zo leuk als je die dingen betaald en onder "druk van presteren" doet omdat je ervoor betaald wordt?

Ik ben daar nog niet helemaal uit. :)
Do what you love, love what you do!
pi_161830290
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 19:46 schreef kree het volgende:

Een volgende afweging die je je kunt maken is, is die hobby nog net zo leuk als je die dingen betaald en onder "druk van presteren" doet omdat je ervoor betaald wordt?

Ik ben daar nog niet helemaal uit. :)
Ja, dat is voor mij ook een overweging. Voorlopig neig ik wel naar een 'ja' omdat je dan wel meer tijd er aan kunt besteden. Druk heb ik niet veel moeite mee. Maar daar komt dan ook de rompslomp bij...
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 30 april 2016 @ 20:04:44 #12
414785 sirdanilot
pi_161830602
Het is altijd al zo geweest dat maar een klein deel van de kunstenaars en musicanten echt kon leven van hun passie, of zelfs heel rijk ervan werd. Dat geldt voor musicanten, schilders, schrijvers, eigenlijk alles wat creatief is. Eigenlijk is het in de geschiedenis nog nooit zo gemakkelijk geweest als nu om daarop te overleven. Als je niet genoeg verdient heb je nu namelijk het UWV nog. En er zijn ook allerlei subsidiepotjes voor dingen als pindakaasvloeren e.d.

Kunstenaar/musicant/schrijver/acteur/ontwerper etc. zijn is een roeping. Dat talent heb je, of je hebt het niet. Dat ten eerste. Alleen de echte top maakt het uiteindelijk. Het talent ligt er niet alleen in in dat wat je maakt goed moet zijn, maar ook dat het alles is wat je wil doen, alles is waar je mee bezig bent, dag in dag uit.

Ten tweede is netwerken in dat wereldje ontzettend belangrijk. Als je de juiste mensen kent komt je schilderij in die ene galerij te hangen, heb je een leuke gig op dat festival waar je wordt opgemerkt, krijg je je boek erdoor bij die ene uitgever. Het is waarschijnlijk belangrijker dan bij de meeste beroepsgroepen. Het internet biedt wel veel kansen in dat opzicht.

Ten derde: kom met iets nieuws, iets origineels. Het heet niet voor niets de creatieve sector. Al kun je als klassiek pianist of zo natuurlijk ook heel ver komen zonder per se heel origineel te zijn, maar dan moet je wel de absolute top zijn.

Als één van die elementen niet in orde is, wordt het niks.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161830839
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:04 schreef sirdanilot het volgende:


Als één van die elementen niet in orde is, wordt het niks.
Inderdaad, dat klinkt als een zinnig iets.

Al die zwoegende kunstenaars die nu klagen 'dat men tegenwoordig niks meer voor echte kunst wil geven' missen dus een van die drie dingen?

Aan inzet ligt het iig niet.

Ik zit nu bij een fb groep voor kunstenaars en veel van deze mensen kunnen echt ziek goed tekenen. Die mensen gaan er ook helemaal voor.

Maar wel vaak hetzelfde: allemaal portretten, van mensen en dieren. En landschapjes, al zijn die technisch vaak minder goed. En allemaal nagetekend van een foto of model. Weinig voorstellingen die men zelf bedacht heeft. Maar goed, dat zul je misschien dan weer vaker zien bij fantasy art achtige groepen..
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 30 april 2016 @ 20:16:09 #14
414785 sirdanilot
pi_161830958
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:12 schreef TripleSec het volgende:

[..]

Inderdaad, dat klinkt als een zinnig iets.

Al die zwoegende kunstenaars die nu klagen 'dat men tegenwoordig niks meer voor echte kunst wil geven' missen dus een van die drie dingen?

Aan inzet ligt het iig niet.

Ik zit nu bij een fb groep voor kunstenaars en veel van deze mensen kunnen echt ziek goed tekenen. Die mensen gaan er ook helemaal voor.

Maar wel vaak hetzelfde: allemaal portretten, van mensen en dieren. En landschapjes, al zijn die technisch vaak minder goed. En allemaal na getekend van een foto of model. Weinig voorstellingen die men zelf bedacht heeft. Maar goed, dat zul je misschien dan weer vaker zien bij fantasy art achtige groepen..
Ja als jij bijvoorbeeld goede fan art kan maken van anime of zo denk ik dat je daar wel wat mee kunt verdienen. Maar goed zit verder zelf niet in het wereldje want ik mis vooral punt 1 (talent en roeping) ;)

Verder zijn vele kunstenaars ook pas ná hun dood ontdekt. Veel briljante kunstenaars waren eigenlijk ook gewoon knettergek. Dat helpt ook nit mee om wereldberoemd en stinkend rijk te worden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161830965
Netwerk en presentatie zijn twee hele belangrijke punten in de succesfactor.

En zoals hierboven ook al genoemd: bijverdienen met het geven van lessen, cursussen, workshops etc, gerelateerd aan je creatieve vak.
pi_161831028
een eigen stijl creëren, je er altijd aan houden en zorgen dat het mooi genoeg is dat mensen het een beetje mooi vinden. via instagram een beperkt aantal verkopen, oftewel exclusiviteit en beroemdheid uitstralen.
pi_161831063
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Verder zijn vele kunstenaars ook pas ná hun dood ontdekt. Veel briljante kunstenaars waren eigenlijk ook gewoon knettergek.
Zo veel ja?
  zaterdag 30 april 2016 @ 20:19:53 #18
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161831080
draai het eens om: waarom betalen mensen geld voor DIY?
  zaterdag 30 april 2016 @ 20:20:11 #19
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161831093
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:19 schreef Drug het volgende:

[..]

Zo veel ja?
ja, anders hadden ze wel een beter verdienmodel gekozen
  zaterdag 30 april 2016 @ 20:20:47 #20
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161831108
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja als jij bijvoorbeeld goede fan art kan maken van anime of zo denk ik dat je daar wel wat mee kunt verdienen.
ja nee niet dus want copyrights
pi_161831586
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:19 schreef fs180 het volgende:
draai het eens om: waarom betalen mensen geld voor DIY?
Dat is een heel belangrijke vraag. De klant heeft maar een beperkt budget. Hij zal in vele gevallen niet staan te trappelen om een deel van dat budget uit te geven aan jouw 'passie'.

Je zal dus een hoop meerwaarde (voor de klant) in jouw product moeten stoppen. Ik denk dat daarom kunstenaars die vooral bezig zijn met zichzelf te uiten het heel moeilijk hebben.

Leuk dat jij je moeilijke jeugd zo kan verwerken, maar van dat geld kan ik ook met het gezin uit eten, denkt de klant..

Wat Marjolein Bastin maakt, dat zullen veel mensen een beetje truttig en niet 'echt' vinden. Maar haar stijl zit zo in elkaar dat het wel een grote groep mensen aanspreekt. Ze worden er vrolijk van. En hebben dus geld over voor een koffiemok/placemat/agenda met iets van Marjolein er op. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door TripleSec op 30-04-2016 20:45:32 ]
pi_161831612
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Netwerk en presentatie zijn twee hele belangrijke punten in de succesfactor.

En zoals hierboven ook al genoemd: bijverdienen met het geven van lessen, cursussen, workshops etc, gerelateerd aan je creatieve vak.
Dat dan toch maar eens in het achterhoofd houden :)
pi_161831633
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:18 schreef Deeltjesversneller het volgende:
een eigen stijl creëren, je er altijd aan houden en zorgen dat het mooi genoeg is dat mensen het een beetje mooi vinden. via instagram een beperkt aantal verkopen, oftewel exclusiviteit en beroemdheid uitstralen.
ja, zo zat ik ook te denken, via sociale media een beetje een publiek opbouwen. :)
En dan niet zozeer exclusief originelen verkopen, maar juist via massadruk: posters, en briefkaarten.
pi_161832100
Ik blijf dit topic ff volgen want het is een goeie vraag.

Waar gaat het bij mij om,ik doe in feite hetzelfde als pro mensen maar in amateur dingen.
Dat levert veel plezier op maar geen geld.

Dan ga ik me afvragen, hoe doen die andere dat dan wel en dat is al genoemd ook nu, in het wereldje komen dus.

Ik kan je nu al vertellen er zijn meer mensen met *meer* talent die niet in het "wereldje" vallen terwijl ze het wel kunnen.

De truck is dus, hoe kom je daar in?
Do what you love, love what you do!
pi_161832595
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:57 schreef kree het volgende:
Ik blijf dit topic ff volgen want het is een goeie vraag.
Nog een hier. Iets met geëngageerde humor (voor cartoonisten, columnisten, cabaretiers, etc)... o.i.d.
Overwoog laats ook een blog te starten...

Anyways, tvp dus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')