abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161771315
Er zijn bepaalde studies, die me heel interessant lijken, maar waarbij ik me afvraag of je perspectief hebt. Ambitie is om diplomaat te worden. Ik heb het over de volgende studies:

Russische Studies
http://www.studereninleiden.nl/studies/info/russische-studies/

Midden-Oosten Studies
http://www.studereninleiden.nl/studies/info/midden-oostenstudies/

Aangezien je om diplomaat te worden naast Nederlands en Engels ook een andere taal (Frans, Duits, Spaans, Russisch, Arabisch) moet beheersen op B1 niveau, lijkt het me dat je met zo'n studie wel goed zit. (Ik spreek al Frans en Duits, in mei haal ik mij Goethe certificaat B1).
pi_161772116
Diplomaat wordt je niet zo maar even na je studie. Lijkt me dus verstandiger een studie met toekomstperspectief te kiezen en een cursus daarnaast te volgen in een van deze talen.
  donderdag 28 april 2016 @ 11:55:51 #3
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_161772420
Ironische naam als je internationaal georiënteerd bent :{ ik zou politicologie met minor taal en richting internationale betrekkingen gaan doen.
pi_161772689
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 11:43 schreef Vincentoo het volgende:
Diplomaat wordt je niet zo maar even na je studie. Lijkt me dus verstandiger een studie met toekomstperspectief te kiezen en een cursus daarnaast te volgen in een van deze talen.
Dit. Tevens TT verduidelijkt.
Ja doei.
pi_161772888
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 11:55 schreef Mishu het volgende:
Ironische naam als je internationaal georiënteerd bent :{ ik zou politicologie met minor taal en richting internationale betrekkingen gaan doen.
Dat, of bestuurskunde.
pi_161772915
Volgens mij vragen ze bij BuZa tegenwoordig vooral economen en financieel experts.

Edit: https://www.werkenvoorned(...)ker/wat-is-je-bagage

Zie de laatste alinea.

[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2016 12:23:55 ]
pi_161773509
Dus vooral economen? Is RS of MOS dan geen goede vooropleiding?

quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 11:43 schreef Vincentoo het volgende:
Dat je niet meteen diplomaat wordt, wist ik al. Om de vraag te verduidelijken: wat is een goede vooropleiding voor het klasje van BuZa?
pi_161773594
Dan moet je eerder denken aan internationale betrekkingen, bestuurskunde of internationale ontwikkelingsstudies (als je de ambitie hebt om in een ontwikkelingsland te gaan werken).

Maar hoe groot is de kans nu dat je diplomaat wordt ? Het lijkt me véél verstandiger om een studie te gaan volgen die je gewoon leuk vindt. Dan kan je over 30 jaar nog eens nadenken of je diplomaat wil worden. Wellicht dat je er dan een netwerk voor opgebouwd hebt.
  Boks-Chick donderdag 28 april 2016 @ 13:37:19 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_161774328
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 12:59 schreef Vincentoo het volgende:
Dan moet je eerder denken aan internationale betrekkingen, bestuurskunde of internationale ontwikkelingsstudies (als je de ambitie hebt om in een ontwikkelingsland te gaan werken).

Maar hoe groot is de kans nu dat je diplomaat wordt ? Het lijkt me véél verstandiger om een studie te gaan volgen die je gewoon leuk vindt. Dan kan je over 30 jaar nog eens nadenken of je diplomaat wil worden. Wellicht dat je er dan een netwerk voor opgebouwd hebt.
ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom TS diplomaat wil worden, want dan is zijn vraag nog niet zo gek natuurlijk. Maar afhankelijk van het antwoord kom je wel weer bij je vraag terecht, want dan kan je nog passender de jiuste vooropleiding erbij zoeken.

Dus: wat lijkt je er leuk aan, TS? Wat zou jij als diplomaat willen doen?
lolwut
pi_161774675
quote:
19s.gif Op donderdag 28 april 2016 13:37 schreef BrandX het volgende:

[..]

ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom TS diplomaat wil worden, want dan is zijn vraag nog niet zo gek natuurlijk. Maar afhankelijk van het antwoord kom je wel weer bij je vraag terecht, want dan kan je nog passender de jiuste vooropleiding erbij zoeken.

Dus: wat lijkt je er leuk aan, TS? Wat zou jij als diplomaat willen doen?
Ik ben zeer geïntresseerd in politiek. Ik heb, alleen al dit jaar, 5 boeken gelezen over politiek. Ik kijk regelmatig naar debatten in de Tweede Kamer en commissievergaderingen. Van deze debatten/commissievergaderingen spreekt BuZa/EuZa/Def mij het meeste aan. Ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op je vraag.

Er werd in een reactie bij mij de suggestie gewekt dat ik het niet aan kan, dat ik te kort zou komen. Als 8 jarig kind heb ik uit mezelf Engels geleerd. Als 14 jarige heb ik mezelf geleerd programmeren. Deze 2 voorbeelden -die jullie meteen weer mogen vergeten, want zo belangrijk zijn ze niet- getuigen dat ik geen domme jongen ben. Ik kom niet te kort.
pi_161774768
Bestuurskunde, aangevuld met een talenstudie...en daarna veeeel geluk hebben. Zorg dat je bij de juist studentenvereniging gaat.. En ouders van adel hebben helpt ook.

Want dit wereldje is vergeven van het oude jongens netwerk...
Whatever...
  Boks-Chick donderdag 28 april 2016 @ 14:06:13 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_161774981
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 13:53 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Ik ben zeer geïntresseerd in politiek. Ik heb, alleen al dit jaar, 5 boeken gelezen over politiek. Ik kijk regelmatig naar debatten in de Tweede Kamer en commissievergaderingen. Van deze debatten/commissievergaderingen spreekt BuZa/EuZa/Def mij het meeste aan. Ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op je vraag.

Er werd in een reactie bij mij de suggestie gewekt dat ik het niet aan kan, dat ik te kort zou komen. Als 8 jarig kind heb ik uit mezelf Engels geleerd. Als 14 jarige heb ik mezelf geleerd programmeren. Deze 2 voorbeelden -die jullie meteen weer mogen vergeten, want zo belangrijk zijn ze niet- getuigen dat ik geen domme jongen ben. Ik kom niet te kort.
dank je voor je antwoord, echter waarom vervolgens diplomaat en niet politicus?

oh en als jij het echt wil, er gewoon voor gaan natuurlijk. Wat Spanky hierboven zegt zijn daarbij echter wel handige toevoegingen. Dit is wel een kruiwagenspel, dus zorg dat je bij de juiste kruiwagens in de buurt komt!
lolwut
pi_161777218
quote:
19s.gif Op donderdag 28 april 2016 14:06 schreef BrandX het volgende:

[..]

dank je voor je antwoord, echter waarom vervolgens diplomaat en niet politicus?

oh en als jij het echt wil, er gewoon voor gaan natuurlijk. Wat Spanky hierboven zegt zijn daarbij echter wel handige toevoegingen. Dit is wel een kruiwagenspel, dus zorg dat je bij de juiste kruiwagens in de buurt komt!
Ik ben nog scholier en vind dat je voor je politicus wordt, wel wat bereikt moet hebben. Diplomaat hoort daar absoluut bij, wat mij betreft.

Overigens van ik al lid van een partij. Nou ja, een partij, de enige rechtse partij om precies te zijn, VNL. Maar dat is een beetje off topic
  donderdag 28 april 2016 @ 17:35:03 #14
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_161779560
Met die politieke partij wordt je geen diplomaat imho.

Alleen CDA, D66, PvdA en VVD krijgen internationale posities.
  donderdag 28 april 2016 @ 18:04:00 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161780187
SES / Diplomaat worden

Deze vraag is (logischerwijs) al een aantal keer eerder gesteld en in dat topic kan je ook een aantal reacties van mij + eventueel interessante links vinden.

Met VNL en met een gebruikersnaam als "wegmetdeEU" maak je jezelf inderdaad niet populair als diplomaat :P maar als je pas 18 bent is dat allemaal niet zo relevant, jeugdzondes heeft iedereen wel. Leuke studie (politicologie of rechten ofzo, geen cultuurstudie doen!) goede cijfers, talen spreken en relevante stages doen is dat wel. Bij de politieke jongerenverenigingen zal je veel studenten tegenkomen die ook heel erg graag diplomaat willen worden en die kunnen je ook wel op weg helpen met wat er aan eisenlijst allemaal bij komt kijken.

Old boys network is het al lang niet meer, maar vanwege de gewildheid van de functie (en het uitmuntende carrièreperspectief) zul je wel van "goede huize" moeten komen wil je opvallen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_161783145
Dank voor alle reacties.

Dat VNL niet erg geliefd is weet ik, maar ik vroeg me ook af hoe erg er naar politieke kleur wordt gekeken. Uiteindelijk representeer je een ministerie, dus moet je ook van dezelfde partij zijn als de minister op dat moment?

Ik vraag me wel erg af waarom bestuurkunde/politicologie/rechten als goede vooropleiding bekend staat. En waarom moet ik geen cultuurstudie doen?

Wat ik me ook afvroeg is of afkomst een grote rol speelt.

Alvast bedankt
pi_161784478
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 19:57 schreef wegmetdeEU het volgende:
Dank voor alle reacties.

Dat VNL niet erg geliefd is weet ik, maar ik vroeg me ook af hoe erg er naar politieke kleur wordt gekeken. Uiteindelijk representeer je een ministerie, dus moet je ook van dezelfde partij zijn als de minister op dat moment?
Nee, je bent een ambtenaar en vertegenwoordigd het Koninkrijk, niet de politieke partij waar je zelf lid van bent, noch de politieke partij waar de minister lid van is. Ik zou toch een klein beetje beter je huiswerk gaan doen.

quote:
Wat ik me ook afvroeg is of afkomst een grote rol speelt.
Want welke afkomst heb je en hoe denk je dat din een rol speelt?
pi_161786183
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 20:46 schreef vaduz het volgende:

[..]

Nee, je bent een ambtenaar en vertegenwoordigd het Koninkrijk, niet de politieke partij waar je zelf lid van bent, noch de politieke partij waar de minister lid van is. Ik zou toch een klein beetje beter je huiswerk gaan doen.

[..]

Want welke afkomst heb je en hoe denk je dat din een rol speelt?
Quote 1 > Omdat de minister een beleid maakt. Lijkt me logisch dat een Koenders en Verhagen niet eenzelfde beleid maken. Maar mijn vraag is beantwoord.

Quote 2 > Omdat je Nederland vertegenwoordigt leek mij dat je je afkomst mee moet hebben. Mijn afkomst: ouders zijn Afghaan, ik voel me Nederlander.
pi_161786749
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 21:25 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Quote 1 > Omdat de minister een beleid maakt. Lijkt me logisch dat een Koenders en Verhagen niet eenzelfde beleid maken. Maar mijn vraag is beantwoord.
Als het zo zou werken konden ze het hele ministerie wel ontslaan na iedere verkiezingen. ;)
quote:
Quote 2 > Omdat je Nederland vertegenwoordigt leek mij dat je je afkomst mee moet hebben. Mijn afkomst: ouders zijn Afghaan, ik voel me Nederlander.
Lijkt me geen probleem, mits je gewoon in Nederland geboren bent en de Nederlandse nationaliteit hebt. Wel kan het voor dit soort functies erg van belang zijn om de juiste contacten te hebben. Dus kun je beter netwerken op de hockeyclub, dan op de voetbalclub van een "prachtwijk".
pi_161787037
De term netwerken is al een paar keer gevallen in dit topic. Netwerken om tot het klasje van BuZa aangenomen te worden? Netwerken in het buitenland?
pi_161787724
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 21:45 schreef wegmetdeEU het volgende:
De term netwerken is al een paar keer gevallen in dit topic. Netwerken om tot het klasje van BuZa aangenomen te worden? Netwerken in het buitenland?
Netwerken in het buitenland kan ook nooit kwaad, maar je wilt vooral netwerken onder je toekomstige collega's en mogelijke kruiwagens, die ofwel bij BuZa zitten of er mensen kennen.
pi_161789916
Met die username mag je namens Nederland natuurlijk per definitie nooit diplomaat worden.
pi_161790016
Hoe oud ben je? Wanneer doe je eindexamen? Ik neem aan dit jaar?

Ik zou eerst een studiekeuze maken, iets als Rechten of Bestuurskunde lijkt me een goede keuze. En dan netwerken, altijd belangrijk. De juiste connecties hebben en die op de juiste manier kunnen gebruiken. Maar ook bedenken dat je niet zomaar diplomaat wordt. Dat je het dan echt wel heel goed moet doen. Zou eerst maar eens kijken of de studie lukt en bevalt.
  vrijdag 29 april 2016 @ 13:35:46 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161798422
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 19:57 schreef wegmetdeEU het volgende:

Ik vraag me wel erg af waarom bestuurkunde/politicologie/rechten als goede vooropleiding bekend staat. En waarom moet ik geen cultuurstudie doen?
Politieke kleur boeit niet, maar VNL is een beetje een pauperpartij. Je doet er geen interessante politieke ervaring op en je profileert je ermee als een tokkie. Niet de hoogwaardige achtergrond die diplomaten wel moeten hebben.

Een cultuurstudie is te specifiek gericht op één land, terwijl je redelijk wat geluk nodig hebt om ergens geplaatst te worden. Er lopen meerdere diplomaten in spe rond bij bestuurskunde, internationale betrekkingen en politicologie en dergelijke waardoor je ook makkelijker in contact komt met het wereldje.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_161798967
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 13:35 schreef Ryon het volgende:
je profileert je ermee als een tokkie.
Hé, ho! Ze dragen pakken op de 'partij'conferentie hoor! Maar kern van het verhaal: ik zou lidmaatschap van zo'n groep niet echt als iets positiefs zien, zeker als je serieus een enigszins politieke carrière wilt..
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')