Extreme en langdurige hitte in Thailand
Thailand heeft te maken met de langstdurende hittegolf in 65 jaar. De gemiddelde temperatuur lag deze maand boven de 40 graden, met een uitschieter van 44,3 graden. Dat was net geen record, dat staat sinds 1960 op 44,5 graden. Normaal is het ongeveer 38 graden in april.
In winkelcentra is het extra druk door mensen die verkoeling van de airconditioning zoeken. Autoriteiten waarschuwen mensen uit de zon te blijven om een zonnesteek te voorkomen. Geadviseerd wordt binnen te blijven, veel water te drinken en een zonnebril en hoed te dragen.
Verdrinkingen
Ouders wordt op het hart gedrukt om hun kinderen die in het water spelen niet uit het oog te verliezen. Volgens de autoriteiten verdrinken er in april de helft meer kinderen.
De gezondheidsinspectie heeft mensen gewaarschuwd voor voedselvergiftiging. Door de warmte verspreiden bacteriën zich sneller op ongekoeld eten.
Apen en beren in de dierentuin van Bangkok krijgen bevroren fruit in flesjes om af te koelen. En ook de tijgers krijgen hun vlees bevroren opgediend.
In buurland Cambodja is het ook warm. Afgelopen week stierf daar een olifant door de hitte. Het dier moest toeristen rondrijden en kreeg een hartaanval.
Door de hittegolf is het energieverbruik in het land tot een recordhoogte gestegen. "Ik heb de airconditioning én de ventilator tegelijkertijd aan in huis", vertelt een 30-jarige inwoonster van Bangkok. "Mijn koelkast hou ik constant gevuld met ijs."
Om energie te besparen heeft ze de weekenden samen met haar man in het winkelcentrum doorgebracht. Het nationale elektriciteitsbedrijf heeft mensen opgeroepen ten minste één uur per dag de airconditioners uit te doen.
El Niño
Volgens Thaise meteorologen wordt de hitte veroorzaakt door weerfenomeen El Niño.
Door dat verschijnsel is het water van de Stille Oceaan langs de evenaar voor een periode veel warmer dan normaal. Op andere plekken op de wereld is de temperatuur daardoor tijdelijk hoger.
Verwacht wordt dat het aan het eind van de week iets afkoelt door tropische stormen. Maar het ziet er naar uit dat de temperatuur daarna weer omhoog gaat.
http://nos.nl/artikel/210(...)tte-in-thailand.htmlzie ook:
WKN / Tientallen doden door hittegolf in India