abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161722600
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:12 schreef watmoetikkiezen het volgende:
nou kijk in het geval van een onafhankelijk adviseur:
* als je zelf betaald voor het advies dan kunnen ze echt voor je zoeken naar de voor jou goedkoopste oplossing
* als de bank de "onafhankelijk adviseur' betaald voor de verkochte hypotheek, dan kan de adviseur jou de hypotheek adviseren waar hij zelf het meest aan verdiend..

De bank is natuurlijk niet onafhankelijk, die adviseert zijn eigen product. Maar als dat niets zou kosten, dan is de onafhankelijk adviseur dus duurder.. en om dat te voorkomen moet de bank ook advieskosten rekenen (dacht ik)..
Mijn eerste gedachte is, wat een kromme regel. Want de bank is nog steeds niet onafhankelijk. Je kan zelf ook verschillende offertes aanvragen, maar dat kan niet meer want dan moet je voor serieuze mogelijkheden eerst betalen. Dus nu ben je sowieso duur uit, strijkt de bank er nog wat extra geld aan op en dezelfde bank word niet onafhankelijker.

Klinkt een beetje als, om te voorkomen dat encyclopedieën niet meer gekocht worden, moet je betalen om Google te mogen gebruiken.

Maar als ik dat dan bedenk kan ik me toch weer niet voorstellen dat het echt zo "dommig" in elkaar steekt.
pi_161722625
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 10:57 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Kun je mij toevallig ook uitleggen hoe betalen ze onafhankelijker zou maken? Omdat ze je dan eerder adviseren toch elders te kijken of het niet te doen? Of zit er een andere gedachte achter .
Omdat jij nou de adviseur betaalt ipv de bank. Het bedrag staat vast en is gelijk ongeacht met welke verstrekker je in zee gaat, met uitzondering van bijzondere bepalingen zoals verlengboetes etc.
Voorheen verdiende de hypotheekadviseur zijn geld door vergoeding die door de hypotheekverstrekker / banken gegeven werd en dan is het natuurlijk verleidelijk om jou de hypotheek te adviseren die de adviseur het meest oplevert en niet per se voor jou het meest gunstige is.
  dinsdag 26 april 2016 @ 11:20:57 #28
446566 bisti
Lekker leven en laten leven
pi_161722676
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 10:43 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Op dit niveau kan ik het nog enigzins snappen, maar ik vind het raar. Uiteindelijk geeft de Rabobank, of welke bank dan ook die hypotheek om geld aan te verdienen toch. Maar je moet ze wel eerst betalen zodat ze uit kunnen rekenen of ze wel genoeg aan je kunnen verdienen :@ of zie ik het nu heel fout?
Banken worden stinkend rijk van hypotheken. Het zijn goede inkomsten met (zeker op individueel niveau) een ontzettend laag risico. Banken willen dan ook niets liever dan jouw een zo'n hoog mogelijke hypotheek aansmeren. Tot voor het provisie verbod werden ook de onafhankelijke hypotheekadviseurs betaald dmv een percentage van het bedrag wat jij leent. Ook de adviseurs waren dus gebaat bij een zo'n hoog mogelijke hypotheek. Om die trigger weg te nemen, moeten adviseurs (en banken voor het hypotheekadvies) nu betaald krijgen voor het werk ipv het hypotheekbedrag.

Dit heeft ervoor gezorgd dat de inkomsten van een adviseur een stuk lager zijn geworden en een hoop inzichtelijker. Voor de consument eigenlijk alleen maar goed nieuws.
Maar doordat de kosten nu ineens inzichtelijk zijn, vinden ze het advies nu duur. (Wat ik opzich ook wel begrijp).

Maar als ik jouw was zou ik altijd kiezen voor een (nu dus wel echt) onafhankelijk adviseur. Doordat de tarieven inzichtelijk zijn, moeten ze ineens veel beter laten zien waarom ze van toegevoegde waarde zijn. Je hypotheek is waarschijnlijk datgene in je leven waar je het meeste aan gaat betalen. Een paar honderd euro extra voor goed advies is het echt waard.

En dan gebaseerd op de aantal korte berichtjes van jouw zou ik de volgende stappen ondernemen.
Kijk op hypotheek24 naar wat je ongeveer kunt lenen en wat het effect van schulden is. Dan weet je of je naar huizen van ¤150.000 / ¤200.000 / ¤300.000 kunt kijken.

Wanneer je financiële positie wat beter op orde is kun je wat huizen bezichtigen voor rond de prijs in jouw hoofd. Voer in die tijd wat "kennismaking" gesprekken met hypotheekadviseurs zodat je een geschikte hebt gevonden.

Als je dan zeker weet dat je een huis wilt kopen, dan ga je een naar een hypotheekadviseurd die exact voor je uitrekent wat je kunt lenen, doe dan ook al het papierwerk zoals werkgeversverklaringen, jaaropgaven etc. al. Zodat je dat bedrag weet op het moment dat je moet gaan bieden voor jouw droomhuis.

Op die manier voorkom je dat jouw bod geaccepteerd wordt, maar dat uiteindelijk blijkt dat je toch niet voldoende hypotheek kunt krijgen. Het is niet direct noodzakelijk maar het maakt het gehele proces een stuk rustiger.
pi_161722900
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:20 schreef bisti het volgende:

[..]

Banken worden stinkend rijk van hypotheken. Het zijn goede inkomsten met (zeker op individueel niveau) een ontzettend laag risico. Banken willen dan ook niets liever dan jouw een zo'n hoog mogelijke hypotheek aansmeren. Tot voor het provisie verbod werden ook de onafhankelijke hypotheekadviseurs betaald dmv een percentage van het bedrag wat jij leent. Ook de adviseurs waren dus gebaat bij een zo'n hoog mogelijke hypotheek. Om die trigger weg te nemen, moeten adviseurs (en banken voor het hypotheekadvies) nu betaald krijgen voor het werk ipv het hypotheekbedrag.

Dit heeft ervoor gezorgd dat de inkomsten van een adviseur een stuk lager zijn geworden en een hoop inzichtelijker. Voor de consument eigenlijk alleen maar goed nieuws.
Maar doordat de kosten nu ineens inzichtelijk zijn, vinden ze het advies nu duur. (Wat ik opzich ook wel begrijp).

Maar als ik jouw was zou ik altijd kiezen voor een (nu dus wel echt) onafhankelijk adviseur. Doordat de tarieven inzichtelijk zijn, moeten ze ineens veel beter laten zien waarom ze van toegevoegde waarde zijn. Je hypotheek is waarschijnlijk datgene in je leven waar je het meeste aan gaat betalen. Een paar honderd euro extra voor goed advies is het echt waard.

En dan gebaseerd op de aantal korte berichtjes van jouw zou ik de volgende stappen ondernemen.
Kijk op hypotheek24 naar wat je ongeveer kunt lenen en wat het effect van schulden is. Dan weet je of je naar huizen van ¤150.000 / ¤200.000 / ¤300.000 kunt kijken.

Wanneer je financiële positie wat beter op orde is kun je wat huizen bezichtigen voor rond de prijs in jouw hoofd. Voer in die tijd wat "kennismaking" gesprekken met hypotheekadviseurs zodat je een geschikte hebt gevonden.

Als je dan zeker weet dat je een huis wilt kopen, dan ga je een naar een hypotheekadviseurd die exact voor je uitrekent wat je kunt lenen, doe dan ook al het papierwerk zoals werkgeversverklaringen, jaaropgaven etc. al. Zodat je dat bedrag weet op het moment dat je moet gaan bieden voor jouw droomhuis.

Op die manier voorkom je dat jouw bod geaccepteerd wordt, maar dat uiteindelijk blijkt dat je toch niet voldoende hypotheek kunt krijgen. Het is niet direct noodzakelijk maar het maakt het gehele proces een stuk rustiger.
quote:

[..]

Dit klinkt opzich logischer. Ik ben niet TS trouwens he. Maar mijn vriend heeft het er de laatste tijd ook over dat hij wel zou willen kopen.

Toch blijf ik er wel een beetje een Mweew gevoel bij houden. Maar dat is vooral dat ik het krom vind dat er dus blijkbaar zulke maatregelen nodig zijn om als consument te kunnen zeggen dat je de hypotheekverstrekker kan vertrouwen. En de hypotheekverstrekkers zijn de gene die dat vertrouwen dus blijkbaar misbruiken, maar de consument moet daardoor extra betalen.
pi_161722925
quote:

Bedenk dat een zgn. "onafhankelijk adviseur" maar bij een beperkt aantal hypotheeknemers, hypotheekoffertes aanvraagt; ik ken er zelfs één die voor maar één bank werkt: z'n oud-werkgever. Terwijl ie op z'n site een lijst van hier tot Tokio met hypotheeknemers heeft staan incl. de rentes (die lijsten worden trouwens ook door een bepaalde partij gemaakt en geleased door talloze hypotheekadviseurs).

Kans dat "de voor jou ideale hypotheek" (zo die al bestaat) er dus uitrolt is dus tamelijk klein.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 26 april 2016 @ 11:43:55 #31
446566 bisti
pi_161723077
Ik ga ervan uit dat je begrijpt dat wanneer een onafhankelijk adviseur 1% van de hypotheeksom krijgt. Jouw liever een hypotheek van 3 ton (= ¤3.000,- verdiend) ipv 2 ton (= ¤2.000 verdiend) aansmeert.

quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:15 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Mijn eerste gedachte is, wat een kromme regel. Want de bank is nog steeds niet onafhankelijk. Je kan zelf ook verschillende offertes aanvragen, maar dat kan niet meer want dan moet je voor serieuze mogelijkheden eerst betalen. Dus nu ben je sowieso duur uit, strijkt de bank er nog wat extra geld aan op en dezelfde bank word niet onafhankelijker.

Klinkt een beetje als, om te voorkomen dat encyclopedieën niet meer gekocht worden, moet je betalen om Google te mogen gebruiken.

Maar als ik dat dan bedenk kan ik me toch weer niet voorstellen dat het echt zo "dommig" in elkaar steekt.
Zonder het ingewikkeld te maken zit het ongeveer zo: Een bank en een adviseur zijn twee gesplitste rollen in de financiële dienstverlening. Je kunt dus nooit hypotheekadvies van de bank krijgen, op papier is al het advies dus onafhankelijk. Maar er is niemand die kan verbieden dat de Rabobank een tak opricht die hypotheekadvies verleent welke puur gericht is op hypotheken van de Rabobank.

Dus als jij betaald voor hypotheekadvies van de Rabobank, betaal je ook aan de adviestak niet aan de bank zelf. Op papier is het gescheiden, maar de werkelijkheid is natuurlijk dat het geen onafhankelijk advies is wat je van de Rabobank krijgt.

Dat is de reden dat jij moet betalen voor het advies van de Rabobank. (de bank mag het advies niet geven en de adviestak mag niet betaald worden door de bank want provisieverbod).
Het provisieverbod heeft er dus wel voor gezorgd dat de onafhankelijke adviseurs daadwerkelijk onafhankelijk zijn geworden. Maar het voordeel van advies puur gericht op de Rabobank is er niet beter op geworden.

Van de andere kant als je als consument "onafhankelijk advies" verwacht van de Rabobank dan ben je ook wel betrekkelijk naïef.
pi_161723081
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:34 schreef Fripsel het volgende:

Toch blijf ik er wel een beetje een Mweew gevoel bij houden. Maar dat is vooral dat ik het krom vind dat er dus blijkbaar zulke maatregelen nodig zijn om als consument te kunnen zeggen dat je de hypotheekverstrekker kan vertrouwen. En de hypotheekverstrekkers zijn de gene die dat vertrouwen dus blijkbaar misbruiken, maar de consument moet daardoor extra betalen.
Zoek eens op "execution only hypotheek" en er gaat een wereld voor je open.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_161723233
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 10:29 schreef watmoetikkiezen het volgende:
hoho, ze vraagt ook pas geld bij het 2e gesprek.. en zo'n vrouwke moet dingen begrijpelijk uitleggen aan Jan met de Pet, da's ook best lastig soms (nog buiten tijd is geld, ongeacht wat je in die tijd doet, meten of getallen inkloppen)
Als dat lastig is dan is het product dat ze proberen te verkopen te inwikkeld voor jan met de pet.
  dinsdag 26 april 2016 @ 11:58:51 #34
446566 bisti
pi_161723276
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Bedenk dat een zgn. "onafhankelijk adviseur" maar bij een beperkt aantal hypotheeknemers, hypotheekoffertes aanvraagt; ik ken er zelfs één die voor maar één bank werkt: z'n oud-werkgever. Terwijl ie op z'n site een lijst van hier tot Tokio met hypotheeknemers heeft staan incl. de rentes (die lijsten worden trouwens ook door een bepaalde partij gemaakt en geleased door talloze hypotheekadviseurs).

Kans dat "de voor jou ideale hypotheek" (zo die al bestaat) er dus uitrolt is dus tamelijk klein.
Klopt, dat is dan weer het grote nadeel aan de "onafhankelijke" adviseurs. Daarvoor moet je weer twee rollen splitsen. Een hypotheekadviseur heeft twee rollen. Namelijk een advies geven en bemiddelen bij het afsluiten.

Het advies stukje is: Ga je als starter voor linear/annuitair. Hoelang vastzetten, en wat voor voorwaarden zit er in verschillende hypotheken (en wat kost dat aan extra rente).
Het verschilt bv tussen hypotheek 1 en hypotheek 2 hoeveel je boetevrij kunt aflossen, maar ook wat er gebeurd bij verkoop van de woning voordat de hypotheek is afgelost etc. etc. etc.

Het bemiddelen stuk is, De consument heeft "de ideale" hypotheek gevonden. Nu moet die hypotheek bij die bank afgesloten worden. Het papierwerk moet in orde zijn, de contracten de aktes etc.

Dat bemiddelen kan de adviseur niet zomaar bij iedere bank doen. Nee daarvoor moet je als adviseur worden aangesloten op de systemen van de bank etc. En ook dat kost weer geld. Dus de onafhankelijke adviseurs kunnen maar voor een beperkt aantal banken bemiddelen. Je zult zien dat het adviestraject dan ook automatisch richting die banken gaat.

Met andere woorden het is ontzettend lastig om echt onafhankelijk te zijn in dit wereldje. Toen ik mijn huis kocht was mijn hypotheekadviseur een klein bureau welke bemiddelt voor 5 hypotheekverstrekkers welke goed over de markt verspreid waren (2 traditionele grote banken, 1 niet bank die wel hypotheken aanbied (geld komt uit pensionfonds) en 2 wat kleinere banken)

Daarnaast kon het bureau een hypotheek bemiddelen bij alle andere banken. Dit kost dan wel ¤250 extra. (om het extra ingewikkeld te maken: dan betaald mijn hypotheekadviseur ¤250 aan een bemiddelingsbureau welke met hypotheekverstrekker bemiddeld)

Dit vond ik de beste keus.
  dinsdag 26 april 2016 @ 12:05:15 #35
446566 bisti
pi_161723340
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:55 schreef zovty het volgende:

[..]

Als dat lastig is dan is het product dat ze proberen te verkopen te inwikkeld voor jan met de pet.
Dus.... een huis (laten) bouwen is ook te ingewikkeld voor Jan met de pet. Toch zal hij bij nieuwbouw keuzes moeten maken waarvoor de aannemer hem dingen uitlegt en hij tenslotte kiest of hij wel of geen dakraam wil plaatsen tijdens het bouwen.

Als we moeten stoppen met dingen die te ingewikkeld zijn voor Jan met de Pet dan blijft er weinig meer over. (ik kan mijzelf overigens best goed verdiepen in financiële producten maar ben dan weer erg slecht in biefstuk koken, wat je daar mee moet weet ik verder ook niet)
pi_161723358
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 12:05 schreef bisti het volgende:

[..]

Dus.... een huis (laten) bouwen is ook te ingewikkeld voor Jan met de pet. Toch zal hij bij nieuwbouw keuzes moeten maken waarvoor de aannemer hem dingen uitlegt en hij tenslotte kiest of hij wel of geen dakraam wil plaatsen tijdens het bouwen.
ja, dat zijn begrijpelijk dingen.
Een hypotheek kan dat ook zijn, tis gewoon een lening. Maar ls je de hypotheek daadwerkelijk moet gaan uitleggen heb je een te ingeikkeld product gemaakt.
pi_161725092
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 10:27 schreef zovty het volgende:

[..]

mwoah. Aannemer moet passen, meten en nadenken. Zo'n vrouwke typt gewoon wat getalletjes in de computer, lult nog wat slap en vraagt 450.
Jup. Slap lullen is nou eenmaal duurder dan de uitvoering.
pi_161725573
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 10:43 schreef Memoru het volgende:
Top! Bedankt voor de tips en uitleg! Ik ga gelijk kijken op hypotheek24!
Ook handig om te weten, de overlijdensrisicoverzekering die verplicht is bij NHG, hoef je niet af te sluiten bij de hypotheekverstrekker, sterker nog, het loont vaak echt wel om dat ergens anders af te doen. En afhankelijk van het type verzekering, staat de premie die je daarvoor betaald de hele looptijd vast, itt de hypotheekrente.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')