abonnement Unibet Coolblue
pi_161705927
quote:
Stephanie Wittschier heeft in veel verschillende dingen geloofd in haar leven: dat er aliens in Area 51 zaten, dat het Derde Rijk nog bestaat – net als de Illuminati – en tenslotte dat de heersende elite chemtrails gebruikt om de mensheid te vergiftigen.

De 35-jarige Duitse zat jarenlang diep in de scene van complottheorieën voordat ze eruit stapte. Samen met haar man Kai beheert ze nu een facebookpagina en twitteraccount met de naam Die lockere Schraube ("De losse schroef"). Sindsdien halen ze het bloed onder de nagels van complotdenkers vandaan.

Wittschiers avontuur in de wereld van complottheorieën begon toen ze een documentaire keek over 11 september. Daarna ging ze achter haar computer zitten en googelde ze op 'complot' en '11 september,'" vertelt Kai. Wittschier raakte eraan verslaafd. "Ze begon te praten over de elite en de Illuminati. Op een gegeven moment was het niet grappig meer, het was onmogelijk om nog met haar te praten. Ze luisterde niet en leek niet meer open te staan voor een redelijke discussie."
Meer bij Vice.

Dat complottisme nogal wat kenmerken van een religie vertoont was al veel langer duidelijk, maar dat dergelijke clubjes ook nogal sektarisch zijn is wél nieuw. En waar reguliere sektes vaak nog wel enigszins te bestrijden zijn, zijn dit soort sektes bijna niet weg te krijgen. Complottisten zijn voor geen enkele rede vatbaar en ieder weerwoord is wéér een bewijs voor hun gelijk: iedereen is deel van het complot, of in de macht ervan.

En dat leidt dus niet alleen tot waanzin (neem de lijst van complotdogma's door en je weet niet wat je ziet), maar ook tot gevaarlijk gedrag (zorg vermijden, want artsen maken je ziek), antisemitisme (veel complottheorieën hebben kwaadaardige joden als spil) en dwang. Meegeloven is niet zo heel vrijblijvend.

En nu? Lekker in waanzin laten geloven en de nadelen op de koop toe nemen? Of toch op de een of andere manier bestrijden?
pi_161706035
Dankzij internet zal het allemaal nog veel extremer worden. Op verjaardagen werd ome Henk nog wel eens van een rationeel weerwoord bediend. Nu hoeft ome Henk daar niet meer mee geconfronteerd te worden, want er zijn nog duizenden andere mensen op internet die het wel met hem eens zijn. Confirmation bias ad extremis .
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 25 april 2016 @ 17:46:56 #3
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_161706076
Alles wat niet strookt met mijn persoonlijke belevingswereld is een complot.

Aldus de gemiddelde BNW'er.
pi_161706119
Dit artikel is een duidelijk onderdeel van het complot om complot-mensen zwart te maken.

Maar echt, kijk maar op BNW. Dit is exact wat er gaat gebeuren zodra ze lucht krijgen van dit artikel 8-)
Conscience do cost.
pi_161706121
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Meer bij Vice.

Dat complottisme nogal wat kenmerken van een religie vertoont was al veel langer duidelijk, maar dat dergelijke clubjes ook nogal sektarisch zijn is wél nieuw. En waar reguliere sektes vaak nog wel enigszins te bestrijden zijn, zijn dit soort sektes bijna niet weg te krijgen. Complottisten zijn voor geen enkele rede vatbaar en ieder weerwoord is wéér een bewijs voor hun gelijk: iedereen is deel van het complot, of in de macht ervan.

En dat leidt dus niet alleen tot waanzin (neem de lijst van complotdogma's door en je weet niet wat je ziet), maar ook tot gevaarlijk gedrag (zorg vermijden, want artsen maken je ziek), antisemitisme (veel complottheorieën hebben kwaadaardige joden als spil) en dwang. Meegeloven is niet zo heel vrijblijvend.

En nu? Lekker in waanzin laten geloven en de nadelen op de koop toe nemen? Of toch op de een of andere manier bestrijden?
Je hebt dat al eerder verteld en ben het met je eens.

Volgens mij isnhet christendom helemaal niet verdwenen maar in een nieuw jasje keihard terug.

Sws valt er niet te praten met religi gekkie's.

Ik zeg : laat ze lekker. Net zoals die jehova getuigen. En hopen dat ze niet iedereen in mee sleuren.

En voorlichting op scholen hierover
pi_161706177
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 17:49 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Je hebt dat al eerder verteld en ben het met je eens.

Volgens mij isnhet christendom helemaal niet verdwenen maar in een nieuw jasje keihard terug.

Sws valt er niet te praten met religi gekkie's.

Ik zeg : laat ze lekker. Net zoals die jehova getuigen. En hopen dat ze niet iedereen in mee sleuren.

En voorlichting op scholen hierover
Voorlichting op scholen om kinderen te behoeden voor complottisme?

Daar gaan de complottisten een kwaadaardig complot in zien...
pi_161706220
Aldus de mainstream media schapen die zich voor laten liegen door de media .

pi_161706272
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:52 schreef PSVCL het volgende:
Aldus de mainstream media schapen die zich voor laten liegen door de media .

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:37 schreef Jigzoz het volgende:
antisemitisme (veel complottheorieën hebben kwaadaardige joden als spil)
  maandag 25 april 2016 @ 17:55:02 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_161706294
pi_161706299
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[..]

Zijn gewoon feiten.
De grote media corporaties worden allemaal bestuurd door "joden"
pi_161706334
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:52 schreef PSVCL het volgende:
Aldus de mainstream media schapen die zich voor laten liegen door de media .

[ afbeelding ]
Ja, en dit soort plaatjes sterkt ze ook altijd in hun geloof. Ik vermoed dat ze er stiekem hard worden van die collages 8-)
Conscience do cost.
pi_161706365
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:56 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja, en dit soort plaatjes sterkt ze ook altijd in hun geloof. Ik vermoed dat ze er stiekem hard worden van die collages 8-)
Het zijn een soort heilige teksten voor complottisten. Er staat precies weergegeven wat ze geloven.
pi_161706373
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:56 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja, en dit soort plaatjes sterkt ze ook altijd in hun geloof. Ik vermoed dat ze er stiekem hard worden van die collages 8-)
Waarom ontken je de feiten?

pi_161706385
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:57 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Waarom ontken je de feiten?
Welke feiten ontken ik?
quote:
_O-
Conscience do cost.
pi_161706395
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:58 schreef ems. het volgende:

[..]

Welke feiten ontken ik?

[..]

_O-
pi_161706422
Nou ja, dat antisemitische aspect lijkt me verder nu wel genoeg onderstreept.
  maandag 25 april 2016 @ 18:00:07 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_161706426
Mag ik nu allemaal plaatjes posten van islamitische terroristen en zeggen dat alle terreur islamitisch is?
pi_161706439
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:58 schreef PSVCL het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Het is verschrikkelijk!
Conscience do cost.
pi_161706468
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:52 schreef PSVCL het volgende:
Aldus de mainstream media schapen die zich voor laten liegen door de media .

[ afbeelding ]
O, je hebt een foto met heel veel mediabedrijven en wat jodensterren en je onderbuikgevoel gaat weer spreken. Sorry dat ik het zeg, wijs ben je niet. Wijsheid spreekt en redeneert uit gevoel en verstand. Jij spreekt enkel uit de onderbuik.

Zo kan ik ook een foto plaatsen met al jazeera en andere oosterse mediabedrijven en ik plaats er een foto van zo'n maan en sikkel erbij ofzo en hoppa. M'n onderbuikgevoel spreekt.

Wijze post van je :D

Ik denk dat jij het grootste schaap hier bent.
Jij laat je enkel leiden door wat je matties ergens van vinden. Argumenten zie ik nooit, enkel modder. Een weldenkend persoon denkt na, jij laat dat dat anderen voor je doen.
pi_161706474
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 17:59 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, dat antisemitische aspect lijkt me verder nu wel genoeg onderstreept.
Antisemitisme ?

http://nl.metapedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_Joden
pi_161706510
quote:
Hahahhaha je hebt wel humor :D
pi_161706514
Ik vraag me weleens af hoe het kan dat zoveel Nederlandse bedrijven in handen zijn van Nederlanders. (plaatje met bazen met Nederlandse vlaggen op hun hoofd en eventueel het christelijke kruis moet je er even bij denken)
Conscience do cost.
pi_161706517
quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metapedia
"De Metapedia is een fascistische en antisemitische internetencyclopedie die qua vormgeving lijkt op de Wikipedia"
  maandag 25 april 2016 @ 18:05:14 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161706551
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161706564
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:03 schreef ems. het volgende:
Ik vraag me weleens af hoe het kan dat zoveel Nederlandse bedrijven in handen zijn van Nederlanders. (plaatje met bazen met Nederlandse vlaggen op hun hoofd en eventueel het christelijke kruis moet je er even bij denken)
Laat de beeldenjacht, heksenjacht, Kristallnacht maar weer komen :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')