Ik denk dat de huur al de grootste kostenpost is t.o.v. het electrische dan wel toekomstige gasverbruik.quote:Op maandag 25 april 2016 13:48 schreef rsnel het volgende:
Ik woon in een koopappartement op de bovenste verdieping 7 hoog.
In de keuken heb een 50 liter huurboiler hangen die nu 12 jaar oud is.
Als ik (als procestechnoloog) alleen naar de energiekosten kijk, zou je uit moeten gaan van 3,6 MJ electrisch voor 0,20¤ en 32 MJ gas voor ¤0,60. Die laatste kostenpost zou je moeten vermenigvuldigen met 1,25 vanwege het belabberde rendement van een geiser.quote:Op maandag 25 april 2016 13:48 schreef rsnel het volgende:
Ik zit te denken om als de boiler defect zou gaan (levensduur wordt geschat op 15-20 jaar) een (bad)geiser te nemen, aangezien gas veeeel goedkoper is dan elektriciteit.
Wie kan er echter wat nuttigs zeggen het omslagpunt qua kosten.
Een geiser is duurder in aanschaf(ook vanwege de afvoer / ombouw die dan plaats moet vinden), maar wanneer heb je zo'n geiser qua kosten er uit?
Daar heb je dus 22 kuub gas voor ....quote:Op maandag 25 april 2016 13:58 schreef rsnel het volgende:
Huur van boiler is nu ¤10,- per maand, en als de boiler vangen moet worden volgt er een nieuw contract en kost de huur +- ¤13,- per maand.
Oftewel 55/1,25 = 44 dagen heet water..... dus kap gauw met dat huurcontract. Dit is het zoveelste voorbeeld van dat soort onzinnige contracten: ketelhuur, skihuur, woninghuurcontracten en nou dus boilerhuur...quote:Op maandag 25 april 2016 13:58 schreef rsnel het volgende:
Huur van boiler is nu ¤10,- per maand, en als de boiler vangen moet worden volgt er een nieuw contract en kost de huur +- ¤13,- per maand.
Hij heeft wel een gasfornuis.quote:Op maandag 25 april 2016 14:17 schreef Rozendael het volgende:
Blokverwarming en een elektrische boiler. Ik acht de kans vrij klein dat je dan een gas aansluiting hebt.
Het zou me niet verbazen als dat een elektrisch gasfornuis blijkt te zijn. :-)quote:
skihuur begrijp ik dan nog wel.quote:Op maandag 25 april 2016 14:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Oftewel 55/1,25 = 44 dagen heet water..... dus kap gauw met dat huurcontract. Dit is het zoveelste voorbeeld van dat soort onzinnige contracten: ketelhuur, skihuur, woninghuurcontracten en nou dus boilerhuur...
Dat bedoel ik. Koken op gas is aan energie kosten niet (of nauwelijks) voordeliger dan elektrisch. Het rendement van een open gasvlam is echt belabberd. Bovendien heb je bij verbranden van gas heel veel water(damp) in huis. Dat moet je er uit ventileren/stoken. In aanschaf is gas koken wel weer goedkoper.quote:Op maandag 25 april 2016 15:19 schreef rsnel het volgende:
Heb een gasfornuis.
gebruik per jaar +- 35m3 aan gas voor het gasfornuis.
Vastrecht is dan ook duurder dan de hoeveelheid gas die er doorheen gaat
A, ach so. Ich snap.quote:Op maandag 25 april 2016 16:00 schreef rsnel het volgende:
Ik heb de boiler ingesteld op nachtstroom ipv dag en nachtstroom.
Op die manier warmt de boiler 's nachts op tot max temperatuur, en kunnen we in de ochtend met 2 mensen douchen. Het water wordt echter niet meer opgewarmd, dus is het overige water rond 20:00 lauw van temperatuur.
Het is ook mogelijk om de boiler in te stellen op dag en nachtstroom.
Dan heb ik ook in de avond warm water. Alleen vliegt de stroomrekening flink omhoog om de hele dag dat water op temperatuur te houden.
Lekt de kraan continu of alleen als hij aan het verwarmen is? De kraan fungeert namelijk ook als inlaatcombinatie dus hoort te lekken tijdens het verwarmen om de druk af te laten.quote:Op maandag 25 april 2016 16:08 schreef rsnel het volgende:
Op dit moment lekt de keukenkraan, waar de boiler op is aangesloten.
Aangezien ik huur betaal voor de boiler en die kraan, is Eneco langsgekomen (waarom zelf kloten, als je huur betaald voor het gratis te laten repareren)
De speciale "boilermengkraan met drukventiel" is al vervangen, maar na 6x een monteur van Eneco te hebben gezien, lekt de kraan nog steeds..
Benieuwd wanneer die sukkels het goed gaan repareren.
Blijkbaar is de lekkende kraan een stap te moeilijk is voor Eneco
Vergeet niet de warmte die overdag weglekt uit de boiler.quote:Op maandag 25 april 2016 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik (als procestechnoloog) alleen naar de energiekosten kijk, zou je uit moeten gaan van 3,6 MJ electrisch voor 0,20¤ en 32 MJ gas voor ¤0,60. Die laatste kostenpost zou je moeten vermenigvuldigen met 1,25 vanwege het belabberde rendement van een geiser.
Stel je verbruik is 50 liter van 70 graden (?) per dag, dan vergt dat 12,6 MJ/dag. Reken uit je omslagpunt......
Dan is het nog steeds een gasfornuis?quote:Op maandag 25 april 2016 14:46 schreef nanuk het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als dat een elektrisch gasfornuis blijkt te zijn. :-)
Bij een gas geiser of boiler moet er ook een vorm van schoorsteen zijn. Ik denk dat om die reden alleen al de keus snel gemaakt is. Maar zoals Blomke zegt: niet huren maar zelf kopen. En dan niet alleen verwarmen met nachtstroom. Voor een bad heb je behoorlijk veel water nodig, dan zou je naar een 120 liter boiler moeten gaan. Voor alleen (normaal) douchen en huishoudelijk volstaat 50 liter wel denk ik.
edit: De aanschaf heb je na 6 jaar huur ongeveer er uit. Dus kost ie je hooguit de helft van huren.
Open toestellen en een afzuigkap....quote:Op maandag 25 april 2016 15:43 schreef HPoi het volgende:
Hoe kan het dat je in de avond geen warm water meer hebt? Ik snap dat niet helemaal, dat ding zou toch snel genoeg moeten zijn om 's avonds weer warm water te hebben? Zal wel aan bouwjaar van je huurboiler liggen...
In ieder geval had ik in onze vorige woning, een flat, een geiser. Altijd warm water, dat stookt ie ter plekke. Wel was de warm water druk te laag om echt comfortabel te douchen. Wellicht dat dat aan de capaciteit lag, maar dat weet ik niet zeker.
Let wel op dat als je een gas-geiser hebt een afvoerkanaal moet hebben, die moet door een erkend installateur aangelegd worden, anders slaat alles naar binnen of krijg je koolmonoxide. Dit was bij ons het geval als de geiser en de afzuigkap tegelijkertijd aanstonden.... De eigenaar (huurpand) had zelf wat geknutseld en de afvoer van de geiser op het afvoerkanaal van de afzuigkap aangesloten.... Gelukkig zat er een auto. beveiliging in de geiser, dus de geiser sloeg dood als dit gebeurde....
Volgens mij heb je echter ook elektrische geisers? Alleen zit je dan weer met elektra ipv gas.
Ze passen verkeerde afdichtingsringen toe. Die rode fiberringen zijn hiervoor niet geschikt. Groene HD ringen zijn beter bestand tegen heet water.quote:Op maandag 25 april 2016 17:32 schreef rsnel het volgende:
De kraan lekt continu, als de boiler aan het opwarmen is, "lekt" de kraan op een een andere manier dan dit lek.
Het "lek" zit bij de aansluiting van de warmwaterleiding die van de boiler naar de kraan gaat.
Precies op de aansluiting van de kraan lekt het.
Kan het ook zijn dat ze een knelkoppeling hebben misbruikt daarvoor, i.p.v. een speciale koppeling met één zo'n vlakke kant waar de ring op komt?quote:Op maandag 25 april 2016 18:59 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ze passen verkeerde afdichtingsringen toe. Die rode fiberringen zijn hiervoor niet geschikt. Groene HD ringen zijn beter bestand tegen heet water.
Ik dacht dat een close-in boiler die op tapwatertemperatuur is en blijft , circa 50 Watt weglekt. Deze 50 L. boiler lekt meer weg (groter oppervlak) maar koelt dus af. Dus schatten we 75 Watt verlies continu? Dat is dan 6,5 MJ en ongeveer 1,8 kWh dagelijks. Op jaarbasis 660 kWh......quote:Op maandag 25 april 2016 18:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Vergeet niet de warmte die overdag weglekt uit de boiler.
Dat zou heel dom zijn, maar het kan natuurlijk.quote:Op maandag 25 april 2016 19:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan het ook zijn dat ze een knelkoppeling hebben misbruikt daarvoor, i.p.v. een speciale koppeling met één zo'n vlakke kant waar de ring op komt?
Goed idee, maar de aanschafprijs van een warmtepompboiler is niet heel tof!quote:Op maandag 25 april 2016 22:18 schreef Erasmo het volgende:
Als je maar een paar keer per dag water gebruikt heeft een geiser meer zin. Maar wat dacht je eventueel van een warmtepomp boiler als het per se elektrisch moet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |