abonnement Unibet Coolblue
pi_162224073
quote:
17s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:01 schreef Audreyoot het volgende:
Ik kan eindelijk beginnen met planten!

Van dit:

Naar dit:
Cool. Echt gaaf. Die boomstammen zijn ook leuke afscheiding
pi_162225911
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 16:52 schreef Elleska het volgende:

[..]

dat iets niet biologisch is betekend nog niet direct dat het vol zit met gif.
kan zelfs zijn dat het wel biologisch is gekweekt maar ivm de kosten geen keurmerk heeft.
Klopt, maar als er geen biologisch keurmerk op zit dan weet je niet of er gif op zit of niet. Met biologisch keurmerk weet je het wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_162226927
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt, maar als er geen biologisch keurmerk op zit dan weet je niet of er gif op zit of niet. Met biologisch keurmerk weet je het wel.
bepaalde middelen mogen ook bij bio teelt worden gebruikt. maar inderdaad bij aanschaf van bio zaad weet je wat de minimale eisen zijn. bij zaden en plantgoed voor bijen/vlinders let ik daar wel op. echter roepen dat alle niet-bio gifplanten zijn is weer het andere uiterste.

ons moestuingroenten is ook niet biologisch want geen keurmerk. maar de meesten hier spuiten geen rommel over hun groenten/fruit heen.
pi_162227433
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:32 schreef marcel.nl het volgende: Die hele site met dat gratis zaad gaat over de bijen en de bijensterfte. Ze zullen toch niet zo stom zijn iets aan te bieden om de bijen om zeep te helpen?
Had te veel moeite met deze site lezen. Rare oriëntatie. Dus vroeg ik het maar even.

quote:
Hier in Grunnen trouwens gister en vandaag hagel en 1 graag lager dan met kerst was. Niet echt lekker weer dus.
Kerst 2015 is niet echt een wintertemperatuurreferentie. Hier was het veel droger dan aangekondigd en de grote regen die voor komende week aangekondigd is, lijkt ook minder te worden dan eerst verwacht. Dus sta ik in de kou water te gieten.

quote:
17s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:01 schreef Audreyoot het volgende:
Ik kan eindelijk beginnen met planten!

Van dit:
[ afbeelding ]

Naar dit:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Knap werk en het scheelt je een boel in de rug, nu het zware werk gedaan is. Heb je een paar grote bouwzakken grond laten komen?

Het boomschijvenrandje doet me eraan denken dat er een tijd was dat gevelde bomen niet met de schors eraan mochten blijven liggen. Had te maken met de kans op verspreiding van ziektes.

quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 12:42 schreef Koettie het volgende: [..]

Ging dat niet over planten uit het tuincentrum, die je kant en klaar koopt? Die worden bespoten. Zodra je iets opkweekt uit zaad en er zelf geen zooi over gooit is dat juist goed.

M'n courgette is vet verwaaid.. Zonde!
Het ging om het hele reguliere pakket: planten, zaden, aarde, GFT-compost, koemest. Ook de zaden, die zijn niet alleen tijdens de groei beïnvloed, maar ook daarna om ze jarenlang kiemkrachtig te houden zonder dat ze zomaar uitlopen.
Tenzij biologisch, wat je het beste ziet als het biologisch met keurmerk is. Overigens is het goed eraan te blijven denken dat biologisch niet altijd zaligmakend is. Maar in dit geval waarschijnlijk wel. Het merk Naturado is van Pokon. Vorig jaar werd ik erop geattendeerd dat er biologische potgrond was. Dat bleek biologische moestuingrond te zijn, dus tuingrond. En dat was wel te merken. Biologische moestuingrond is tuingrond die toegestaan is in de biologische landbouw - daar gaan dan dus nog heel wat aan groei- en bestrijdingsmiddelen overheen voor een mooie oogst.

Bij mij stond het meeste nog binnen, waaronder 1 tomaat die eindelijk een echt plantje werd. Met de aangekondigde kouval had het geen zin om ze buiten te zetten, zeker de vruchtgroentes niet. Buiten stonden tomaten in de kiemplantfase bevroren. Ze zijn door de warmte een beetje losgekomen, maar dat staat nu weer stil. Het maakt veel uit dat ze weer stil staan, want als de vruchten te laat beginnen, worden ze niet meer rijp. Nee groene tomaten oogst ik niet. Ze kleuren dan wel door, maar rijpen niet op dezelfde manier als wanneer ze aan de plant rijpen terwijl ze meer kracht krijgen. Als je ze groen plukt, kan je net zo goed de groen geplukte tomaten van de groenteman/afdeling kopen. Ik begrijp die tomatenplanten niet, die je tot vorige week vol vruchten en getopt kopen kon. Twee bakjes biotomaten lijkt me goedkoper.
  zondag 15 mei 2016 @ 21:38:37 #130
323106 Audreyoot
Goat lady
pi_162229590
Dankjewel :) ja ik heb grond laten komen, iets van 10 kuub zit er ongeveer in. Die boomstammen was echt toeval, ik had daar nog geen afscheiding maar we hebben nog iets van 3 bomen aan stookhout liggen dus ik dacht die pakken even neer te leggen als tijdelijke oplossing naar nu vind ik ze wel leuk uitzien :D
pi_162230402
Ik ga mijn basilicum maar weer opnieuw zaaien, want dat is verbrand in de mini-kas op de vensterbank :{ En mijn munt en basilicum hebben luis :{

Maar mijn salie is ontploft, binnenkort eens mee koken :9 (hmmm salieboter) en de kamille groeit metershoog :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_162238063
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 20:24 schreef Elleska het volgende:
ons moestuingroenten is ook niet biologisch want geen keurmerk. maar de meesten hier spuiten geen rommel over hun groenten/fruit heen.
Ik verkoop niet mijn spullen van de moestuin. Doe ik dat wel dan weet de koper niet wat ik als gif gebruik en gaan ze er terecht vanuit dat ik gif gebruik.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_162239637
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 09:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik verkoop niet mijn spullen van de moestuin. Doe ik dat wel dan weet de koper niet wat ik als gif gebruik en gaan ze er terecht vanuit dat ik gif gebruik.
er zit geen bio keurmerk op en toch weet je dat er geen gif op zit. het kan veilig door bijen worden bestoven. daar hadden we het toch over?

er zomaar vanuit gaan dat een hobby moestuinder spuit vind ik trouwens overdreven. en als ik spul verkoop/weggeef dan kan degene dat gewoon vragen maar meestal zeg ik het er wel bij.
  maandag 16 mei 2016 @ 11:44:58 #134
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_162239780
quote:
17s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:01 schreef Audreyoot het volgende:
Ik kan eindelijk beginnen met planten!

Van dit:
[ afbeelding ]

Naar dit:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ohhhh, wat een paradijs O+ Het huis en grond dat per 15 juli als het goed is van ons is, ziet er ook ongeveer zo uit. Jouw bakken zouden voor ons ideaal zijn. Ik ben verliefd O+
Spoilers!
pi_162247151
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 11:36 schreef Elleska het volgende: [..]

er zit geen bio keurmerk op en toch weet je dat er geen gif op zit. het kan veilig door bijen worden bestoven. daar hadden we het toch over?

er zomaar vanuit gaan dat een hobby moestuinder spuit vind ik trouwens overdreven. en als ik spul verkoop/weggeef dan kan degene dat gewoon vragen maar meestal zeg ik het er wel bij.
In de tijd dat biologisch nog geen redelijk bekend onderdeel van het dagelijkse leven was, las ik dat er nergens zoveel kunstmest en vergif gebruikt werd, als in de moestuinen.

Nog steeds wordt er Roud-up gekocht door de particulier en zo nu en dat zitten er ook Fok!ers te verkondigen dat het prima spul is en ongevaarlijk. Niet lang geleden zei eimand, dat hij het onkruid dood spoot en dan onderschoffelde als compost/mulch. Van hem wil je dus helemaal niets eten. En uitgaande van zijn eigen gelijk, zal hij er vast niet bij zeggen dat je bij/van hem vergiftid spul te eten krijgt.
pi_162247404
Gisteravond eindelijk mijn eigen popcorn gemaakt. Vorig jaar had ik rode popcornmais in de tuin gezaaid. De korrels zijn wat kleiner dan de normale popcornmais.
Dit was het gepofte resultaat:


De rode heeft naast een kleinere korrel ook een kleinere pof. Dat doet niets af aan de smaak. En de korrels kiemen ook nog, dus ook dit jaar heb ik die weer in de tuin. *O*
pi_162248496
Voor wie van de week naar de Lidl gaat. Dit is geen courgette, maar een paprika.
Dit stond in de folder:

pi_162249253
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:49 schreef marcel.nl het volgende:
Voor wie van de week naar de Lidl gaat. Dit is geen courgette, maar een paprika.
Dit stond in de folder:

[ afbeelding ]
Toch leuk om halverwege het jaar nog een keer langs te gaan met een beteuterd gezicht. >:)
  Moderator / Redactie Sport / Devops maandag 16 mei 2016 @ 19:07:00 #139
176766 crew  zoem
zoemt
pi_162250567
Afgelopen nacht was er gewoon nog grondvorst. IJsheiligen is dus niet zo heilig wat betreft nachtelijke vorst :P
pi_162250862
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:41 schreef Teslynd het volgende:
Nog steeds wordt er Roud-up gekocht door de particulier en zo nu en dat zitten er ook Fok!ers te verkondigen dat het prima spul is en ongevaarlijk. Niet lang geleden zei eimand, dat hij het onkruid dood spoot en dan onderschoffelde als compost/mulch. Van hem wil je dus helemaal niets eten. En uitgaande van zijn eigen gelijk, zal hij er vast niet bij zeggen dat je bij/van hem vergiftid spul te eten krijgt.
Dat was inderdaad wel een pareltje en ik viel bijna op de grond van het lachen hoe serieus hij/zij dat schreef.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_162253353
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:52 schreef Oceanonix het volgende:
Gisteravond eindelijk mijn eigen popcorn gemaakt. Vorig jaar had ik rode popcornmais in de tuin gezaaid. De korrels zijn wat kleiner dan de normale popcornmais.
Dit was het gepofte resultaat:
[ afbeelding ]

De rode heeft naast een kleinere korrel ook een kleinere pof. Dat doet niets af aan de smaak. En de korrels kiemen ook nog, dus ook dit jaar heb ik die weer in de tuin. *O*
Wat leuk! Vorig jaar had ik suikermaïs maar het was niet echt lekker. Ik heb er niet zoveel verstand van maar het was erg melig dus ik was bang dat er toch wat voedermaïs in de buurt staat, hoewel ik het nergens heb gezien. Ik weet niet hoe ver dat allemaal waait.

Ik ga dit eens opzoeken want popcorn O+ !
pi_162254117
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:41 schreef Teslynd het volgende:

[..]

In de tijd dat biologisch nog geen redelijk bekend onderdeel van het dagelijkse leven was, las ik dat er nergens zoveel kunstmest en vergif gebruikt werd, als in de moestuinen.

Nog steeds wordt er Roud-up gekocht door de particulier en zo nu en dat zitten er ook Fok!ers te verkondigen dat het prima spul is en ongevaarlijk. Niet lang geleden zei eimand, dat hij het onkruid dood spoot en dan onderschoffelde als compost/mulch. Van hem wil je dus helemaal niets eten. En uitgaande van zijn eigen gelijk, zal hij er vast niet bij zeggen dat je bij/van hem vergiftid spul te eten krijgt.
sommige mensen :X

gelukkig zijn er steeds meer moestuinders die weten hoe je groente kweekt zonder gif. de moestuinders die ik ken gebruiken geen gif en de meesten ook geen kunstmest.
pi_162254182
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 17:49 schreef marcel.nl het volgende:
Voor wie van de week naar de Lidl gaat. Dit is geen courgette, maar een paprika.
Dit stond in de folder:

[ afbeelding ]
lol :D
ze hebben hun fout op de site al gecorrigeerd : http://www.lidl.nl/nl/10353.htm
  maandag 16 mei 2016 @ 22:16:22 #144
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162256802
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 11:39 schreef Teslynd het volgende:
Werd een paar jaar geleden over geschreven. Bijvoorbeeld:

Pesticiden en Bijensterfte
door Radar » 19 apr 2013 14:52
Veel imkers zien dat hun bijenvolken massaal sterven. De oorzaken liggen in een gebrek aan biodiversiteit, plaagdieren en het gebruik van bepaalde pesticiden, de zogeheten neonicotinoïden. Deze worden niet alleen in de landbouw gebruikt, maar ook in de achtertuin. Op deze manier wordt bij bestrijding van mieren, luizen of ander ongedierte, de honingbij ongewild slachtoffer van de giftige pesticiden. Radar onderzoekt de voorlichting bij tuincentra over neonicotinoïden.

Maandag 22 april in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
ja leuk dat heeft er dus niets mee te maken
  dinsdag 17 mei 2016 @ 08:20:32 #145
323106 Audreyoot
Goat lady
pi_162262532
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 11:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ohhhh, wat een paradijs O+ Het huis en grond dat per 15 juli als het goed is van ons is, ziet er ook ongeveer zo uit. Jouw bakken zouden voor ons ideaal zijn. Ik ben verliefd O+
Leuk :D Een tip: overweeg om de bakken op te metselen ipv hout te gebruiken. Dat viel me later in, heb je veel langer plezier van. Mocht van deze het hout rot worden dan metsel ik er gewoon een bak omheen :P

Nu eindelijk vol! Helaas stond mijn kas al megavol dus heb ik een deel van de tomaten buiten moeten zetten, hopelijk wordt dat wat...





Ik heb in 1 bak half kruiden en eetbare viooltjes half aardbeien (div. soorten), 1 bak is half kruiden half ui-achtigen zoals prei, bieslook, uien etc, 1 bak groenten als broccoli, bloemkool, spinazie, radijs, 1 bak kruipers: komkommer, courgettes, pattisson (geel en wit), 1 bak bonen: borlotti, prunk, soja, sperzie, en nog wat soorten en wat paprika's omdat die niet in de bak pasten, en een bak met tomaten en nog wat pattissons.

In de kas: puntpaprika, paarse paprika, watermeloen, meloen, rode pepers, en div. soorten tomaten.
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 17 mei 2016 @ 18:38:29 #146
176766 crew  zoem
zoemt
pi_162274727
De sla begint hier al aardig groot te worden :s) Achteraf gezien wat te dicht op elkaar gezet, maar daar valt nu niets meer aan te doen. Mix van kropsla (midvoor), Australische gele en Amerikaanse roodrand (midachter), krulsla (rechtsonder) en pluksla (rechtsboven). Links het loof van de worteltjes.

160517_176766_moestuin.jpg

Wel geinig dat de rode tint van de sla meekleurt met het weer. Hoe zonniger hoe groener het wordt.
  dinsdag 17 mei 2016 @ 19:20:33 #147
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_162276209
In een vakje van 30x30 kun je wel vier kroppen kwijt. Niet wachten tot ze volgroeid zijn, maar continu aan de buitenkant blaadjes oogsten zodat ze door blijven groeien. Werkt perfect.

Al vermoed ik dat jij een metermoestuin hebt en dus vakken die net wat te klein zijn voor het MM-systeem
pi_162276675
Ik heb in een bak spinazie en pluksla gezaaid maar ik houd het gewoon niet bij :o Het gaat zo snel en *O* geen onkruid *O* !

Ik kan niet echt goed vinden hoe ik dit het best kan doen, gewoon telkens afknippen en dan groeit het weer aan? Dat is wat ik nu doe en het lijkt goed te werken.
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 17 mei 2016 @ 19:41:14 #149
176766 crew  zoem
zoemt
pi_162277154
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 19:20 schreef Barrah het volgende:
In een vakje van 30x30 kun je wel vier kroppen kwijt. Niet wachten tot ze volgroeid zijn, maar continu aan de buitenkant blaadjes oogsten zodat ze door blijven groeien. Werkt perfect.

Al vermoed ik dat jij een metermoestuin hebt en dus vakken die net wat te klein zijn voor het MM-systeem
Deze bak is 1.2x1.2, dus vakken van 30x30 cm. Ik wist niet dat je ook bij kropsla continu blaadjes kan oogsten. Twee grote kroppen per vak leek me zo druk, laat staan vier :o
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 19:30 schreef Suikertante het volgende:
Ik heb in een bak spinazie en pluksla gezaaid maar ik houd het gewoon niet bij :o Het gaat zo snel en *O* geen onkruid *O* !

Ik kan niet echt goed vinden hoe ik dit het best kan doen, gewoon telkens afknippen en dan groeit het weer aan? Dat is wat ik nu doe en het lijkt goed te werken.
Pluksla groeit inderdaad erg hard. Hiervan oogst ik telkens de buitenste bladeren en laat ik het binnenin doorgroeien. Iets wat ik eens nodig moet gaan doen, want heb weer allerlei nieuwe zaailingen gereed.
pi_162277303
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 19:41 schreef zoem het volgende:
Pluksla groeit inderdaad erg hard. Hiervan oogst ik telkens de buitenste bladeren en laat ik het binnenin doorgroeien. Iets wat ik eens nodig moet gaan doen, want heb weer allerlei nieuwe zaailingen gereed.
Het lijkt bij mij net of alle blaadjes even groot zijn, vandaar het knippen. Maar ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik jouw tactiek hanteer ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')