abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:37:13 #151
3542 Gia
User under construction
pi_161797226
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:23 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Mensen raken hun huis dan ook niet kwijt hè. Vraag en aanbod....
Tuurlijk wel. Aan de lager opgeleiden. De bouwvakkers verdienen best, als zzp'er. Kunnen vrijwel allemaal voor hun 24ste een huis kopen. De jongelui die op hun max. 23ste van een hbo komen, en zo slim waren een studie te volgen waar vraag naar is, kunnen ook binnen 2 jaar een huis kopen.

Deze mensen kopen de rijtjeshuizen, de verkopers daarvan kunnen omhoog opschuiven, enz...
Er blijven alleen nogal wat mensen tot hun 60ste in een starterswoning zitten. En geef ze eens ongelijk.
Hoewel het met de huidige rentestand dom is, om niet wat op te schalen qua woning, als je 45+ bent.
pi_161797635
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dan wacht je toch gewoon lekker met het kopen van een huis ?
Ik zie het probleem niet.
het probleem zie je gedemonstreerd in japan; deflatie.

oh en gia; die bouwvakkers die als zzp'er zo vet verdienen? waaraan dan? want als er geen huizen verkocht worden, dan worden ze ook niet gebouwd.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_161797788
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Aan de lager opgeleiden. De bouwvakkers verdienen best, als zzp'er. Kunnen vrijwel allemaal voor hun 24ste een huis kopen. De jongelui die op hun max. 23ste van een hbo komen, en zo slim waren een studie te volgen waar vraag naar is, kunnen ook binnen 2 jaar een huis kopen.

Deze mensen kopen de rijtjeshuizen, de verkopers daarvan kunnen omhoog opschuiven, enz...
Er blijven alleen nogal wat mensen tot hun 60ste in een starterswoning zitten. En geef ze eens ongelijk.
Hoewel het met de huidige rentestand dom is, om niet wat op te schalen qua woning, als je 45+ bent.
Hoe kom je aan deze theorie?
  vrijdag 29 april 2016 @ 13:26:48 #154
3542 Gia
User under construction
pi_161798239
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:55 schreef simmu het volgende:

[..]

oh en gia; die bouwvakkers die als zzp'er zo vet verdienen? waaraan dan? want als er geen huizen verkocht worden, dan worden ze ook niet gebouwd.
Verbouwingen. Komen hier werklui over de vloer die het razend druk hebben.
pi_161798425
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 13:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Verbouwingen. Komen hier werklui over de vloer die het razend druk hebben.
en wie gaat die verbouwingen betalen denk je? nog buiten dat; het is een systeem. denk door! die huizen die dan gekocht worden door de zzp'ende bouwbakkers (en hoe gaan die in het huidige bankklimaat een hypotheek krijgen dan?), gaan van hand voor een significant lager bedrag dan nu. dus die mensen die verkopen gaan helemaal niet door naar een betere/grotere woning!

wat je beweert is domweg geen correcte veronderstelling van wat er zal gaan gebeuren.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_161804885
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 12:55 schreef simmu het volgende:

[..]

Japan is niet echt vergelijkbaar met Nederland. In Japan hebben de meeste mensen geen zin meer om een gezin te stichten, en vaak niet eens in een relatie. Het geboortecijfer is er absurd laag en nog altijd flink aan het dalen. Bovendien laat Japan ook nauwelijks migranten binnen. Japanners sterven dus langzaam maar zeker uit. Dat heeft uiteraard gigantische gevolgen voor de economie en de huizenmarkt. Natuurlijk is er in NL ook sprake van afname van de bevolkingsgroei, maar veel minder erg dan in Japan en bovendien laten wij ook migranten binnen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161804999
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:24 schreef laforest het volgende:

[..]

Nee, dat zegt niemand. Het is de VOLGENDE kredietcrisis die er aankomt op basis van een leenstelsel.
Waar heb jij je glazen bol vandaan? Mag ik die eens lenen?

De fout ligt erin dat je een studie puur als een financieel iets is: het kost X geld, en het levert Y op aan extra loon omdat je een betere baan kunt krijgen. Dat is een compleet absurde manier van naar het onderwijs kijken.

Een hogere opgeleide bevolking zal uiteindelijk zorgen voor een veel prettigere samenleving en voor technologische vooruitgangen die de samenleving vooruit helpen. Als je een bevolking hebt die te dom om te poepen is, krijg je uitwassen zoals extreemrechts, jihadisme, etc. Uiteraard zijn hoger opgeleiden niet vrij van waanideeën (zie de rassengeleerden in de jaren 30), maar de kans is wel een stuk minder.

En als samenleving hebben we besloten dat dat onderwijs ook wat mag kosten. Dus als een klein percentage 30 jaar lang zijn schuld niet kan afbetalen en het dus wordt kwijtgescholden voor hen, dan accepteren wij dat als samenleving. Een veel groter percentage (bijna 100) zal over die 30 jaar uiteindelijk de volledige studieschuld hebben afbetaald. En ondertussen het kapitaal dat ze hebben geleend in de economie pompen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161828034
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 11:05 schreef Hallmark het volgende:

[..]

^O^

Van die instelling zul je veel plezier hebben als je bent afgestudeerd.
Welke instelling? De instelling om niks over te hebben voor je studie? Of misschien de instelling dat je graag wilt werken voor je geld en onvoldoende mogelijkheden ziet om werken met studie te combineren of genoeg te sparen om te kunnen studeren?

Schaf dan het jeugdloon af en laat de universiteiten en HBO's de colleges zo plannen ('s avonds, vaste tijden), geef mogelijkheid tot deeltijd studie e.d. dan wordt het ook al een stuk aantrekkelijker voor een aantal mensen. Het hele idee dat je 'moet' lenen vind ik idioot. Vroeger was de norm dat je spaarde voor het geval er mindere tijden aanbraken. Mijn grootouders schreven elk papiertje tot op de rand helemaal vol. Dat kun je net zo goed een lovenswaardig uitgangspunt vinden.
zelfde als diginoob
pi_161830303
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:20 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Welke instelling? De instelling om niks over te hebben voor je studie? Of misschien de instelling dat je graag wilt werken voor je geld en onvoldoende mogelijkheden ziet om werken met studie te combineren of genoeg te sparen om te kunnen studeren?

Schaf dan het jeugdloon af en laat de universiteiten en HBO's de colleges zo plannen ('s avonds, vaste tijden), geef mogelijkheid tot deeltijd studie e.d. dan wordt het ook al een stuk aantrekkelijker voor een aantal mensen. Het hele idee dat je 'moet' lenen vind ik idioot. Vroeger was de norm dat je spaarde voor het geval er mindere tijden aanbraken. Mijn grootouders schreven elk papiertje tot op de rand helemaal vol. Dat kun je net zo goed een lovenswaardig uitgangspunt vinden.
Bij veel studies is nominaal afstuderen in combinatie met genoeg werken om rond te komen zonder te lenen niet echt haalbaar. Dat kán gewoon niet.

Bij een gemakkelijke studie kan het wel, maar dan word je ook niet meer dan een zesjesstudent. Dat haalt ook de diepgang uit je studie.
  zondag 1 mei 2016 @ 06:30:28 #160
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161840464
quote:
Welke instelling?
De instelling van vermijden van schulden maken.
quote:
Het hele idee dat je 'moet' lenen vind ik idioot. Vroeger was de norm dat je spaarde voor het geval er mindere tijden aanbraken. Mijn grootouders schreven elk papiertje tot op de rand helemaal vol. Dat kun je net zo goed een lovenswaardig uitgangspunt vinden.
Precies, dat moeten lenen zitten allerlei nadelen aan, sommigen nog lang niet zichtbaar. Veel is gevoelsmatig, ik heb een hekel aan schulden. De mate van zuinigheid van je grootouders, tsja -- voor toen was het lovenswaardig. Nu kun je je zuinigheid beter focusen op andere dingen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_161840604
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 19:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Bij veel studies is nominaal afstuderen in combinatie met genoeg werken om rond te komen zonder te lenen niet echt haalbaar. Dat kán gewoon niet.

Bij een gemakkelijke studie kan het wel, maar dan word je ook niet meer dan een zesjesstudent. Dat haalt ook de diepgang uit je studie.
Hoeveel studenten besteden daadwerkelijk 40 uur per week aan hun studie? Ik denk heel weinig.
pi_161840664
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2016 07:58 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Hoeveel studenten besteden daadwerkelijk 40 uur per week aan hun studie? Ik denk heel weinig.
Voornamelijk in exacte opleidingen is dat heel normaal. Van 9 tot 5 in het lab is dan geen uitzondering.

Verder verschilt hrt nogal per periode. Niet alle baantjes zijn zo flexibel dat je even vrij kunt nemen met de tentamens.

Verder: hoeveel denk je dat je moet verdienen om zonder lening rond te komen? Bedenk dat jongete studenten werken tegen een loon van rond de 8 euro per uur. Dan moet je minstens 20u per week werken om rond te komen. Dat is gewoon niet haalbaar.

Ik weet niet waar die ultraliberale mensenhun waanideeen vandaan halen maar in ieder geval niet uit de rrealiteit.
  zondag 1 mei 2016 @ 13:33:57 #163
378801 Tuttel
Krab Krabt Krullen
pi_161844267
Oke, tijd voor even een voorbeeldje uit het echte leven en de realiteit;

Ik doe een technische studie en die 40 studie-uren kom je misschien alleen aan tijdens de week voor je tentamens. Verder heb je in je bachelor relatief veel praktijk in het lab bijvoorbeeld, dat je weken van 9 tot 5 inderdaad in microscopen staat te turen of dingen staat te klussen, maar dat zijn specifieke vakken. Meer dan de helft van de andere vakken zit je niet de hele dagen op de uni. In je master vallen practica bijna helemaal weg, dus het geen tijd hebben voor baantjes is onzin. Wellicht misschien voor de mensen die hun maximale capaciteit moeten benutten voor het halen van WO, maar persoonlijk vind ik dat een afweging die ze zelf maken.

Ik werk naast mijn studie momenteel ongeveer 25 uur per week, relatief flexibel en goed betaald. Ik ben hier uiteindelijk terecht gekomen omdat ik altijd ben door blijven kijken naar betere baantjes in plaats van genoegen te nemen met simpelweg horeca voor 8,- per uur. Smoesjes van er is niks anders is bullshit, want ik heb redelijk wat baantjes versleten voordat ik ben waar ik nu zit met betere lonen en tijden.

Nu ben ik echter wel van de generatie zonder leenstelsel, al is mijn stufi inmiddels "op". Ik heb echter nooit de luxe gehad dat mijn ouders hebben bijgedragen en had ik geen recht op een aanvullende beurs, ze verdienen genoeg. Ze zijn gewoon van mening dat het een investering in mezelf is, en al had ik het liever natuurlijk anders gezien en geld ontvangen, het is prima te doen met bijverdienen en de rest lenen. Door in de vakantie te knallen heb je je collegegeld bijeen, boeken zoek je op internet, 2e hands of in de UB en de meeste zaterdagen gewoon de hele dag werken.

Ik ben direct op mijn 17e op mezelf gaan wonen. Midden in het studentenleven gedoken en daarmee ook genoeg geld verzopen. Vertraging opgelopen, bestuursjaar en commissies gedaan en uiteindelijk zelfs naar een andere uni gegaan. Ik verwacht nu over een half jaar klaar te zijn en heb dan een schuld van ongeveer 20k.

Ik heb vrij uitbundig geleefd en ben zeker niet zuinig geweest, ik werk meer dan het gemiddelde en heb relatief weinig tijd voor mijn studie nodig om mijn vakken te halen. Echter denk ik dat de situatie met een leenstelsel prima te doen als je wel wat zuiniger leeft, ouders hebt die wel meelappen, netjes nominaal studeerd of whatever.

Mijn punt, het leenstelsel zou ook niet mijn perfecte oplossing zijn en is ook scheef wat mij betreft gezien de ouderlijke bijdrage een niet gedefinieerde aanname is, het is niet alsof het studeren onmogelijk wordt gemaakt. Het grootste probleem is de (ongefundeerde) aversie van laag opgeleide ouders en scholieren tegen lenen en niet voldoende op de hoogte zijn van de duo voorwaarden en de meerwaarde van een opleiding. Is dat dan de schuld van de opzet van het leenstelsel, de voorlichting, de vooroordelen over leningen en de media die alles erover afschrikt?

Wellicht, ik denk alleen niet dat het leenstelsel ter grondslag ligt van de geopperde problemen die hierboven van de daken geschreeuwd worden, maar meer de (begrijpelijke) reactie erop en de (gezonde) aversie tegen alles dat met lenen te maken heeft. De oplossing om ermee te dealen ligt echter gewoon in een goede voorlichting en een stukje realisme in plaats van doemdenken over kredietbubbels en crisissen.
pi_161852984
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 13:33 schreef Tuttel het volgende:

Ik doe een technische studie en die 40 studie-uren kom je misschien alleen aan tijdens de week voor je tentamens. Verder heb je in je bachelor relatief veel praktijk in het lab bijvoorbeeld, dat je weken van 9 tot 5 inderdaad in microscopen staat te turen of dingen staat te klussen, maar dat zijn specifieke vakken. Meer dan de helft van de andere vakken zit je niet de hele dagen op de uni. In je master vallen practica bijna helemaal weg, dus het geen tijd hebben voor baantjes is onzin. Wellicht misschien voor de mensen die hun maximale capaciteit moeten benutten voor het halen van WO, maar persoonlijk vind ik dat een afweging die ze zelf maken.

Ik werk naast mijn studie momenteel ongeveer 25 uur per week, relatief flexibel en goed betaald. Ik ben hier uiteindelijk terecht gekomen omdat ik altijd ben door blijven kijken naar betere baantjes in plaats van genoegen te nemen met simpelweg horeca voor 8,- per uur. Smoesjes van er is niks anders is bullshit, want ik heb redelijk wat baantjes versleten voordat ik ben waar ik nu zit met betere lonen en tijden.

Nu ben ik echter wel van de generatie zonder leenstelsel, al is mijn stufi inmiddels "op". Ik heb echter nooit de luxe gehad dat mijn ouders hebben bijgedragen en had ik geen recht op een aanvullende beurs, ze verdienen genoeg. Ze zijn gewoon van mening dat het een investering in mezelf is, en al had ik het liever natuurlijk anders gezien en geld ontvangen, het is prima te doen met bijverdienen en de rest lenen. Door in de vakantie te knallen heb je je collegegeld bijeen, boeken zoek je op internet, 2e hands of in de UB en de meeste zaterdagen gewoon de hele dag werken.

Ik ben direct op mijn 17e op mezelf gaan wonen. Midden in het studentenleven gedoken en daarmee ook genoeg geld verzopen. Vertraging opgelopen, bestuursjaar en commissies gedaan en uiteindelijk zelfs naar een andere uni gegaan. Ik verwacht nu over een half jaar klaar te zijn en heb dan een schuld van ongeveer 20k.

Ik heb vrij uitbundig geleefd en ben zeker niet zuinig geweest, ik werk meer dan het gemiddelde en heb relatief weinig tijd voor mijn studie nodig om mijn vakken te halen. Echter denk ik dat de situatie met een leenstelsel prima te doen als je wel wat zuiniger leeft, ouders hebt die wel meelappen, netjes nominaal studeerd of whatever.

Mijn punt, het leenstelsel zou ook niet mijn perfecte oplossing zijn en is ook scheef wat mij betreft gezien de ouderlijke bijdrage een niet gedefinieerde aanname is, het is niet alsof het studeren onmogelijk wordt gemaakt. Het grootste probleem is de (ongefundeerde) aversie van laag opgeleide ouders en scholieren tegen lenen en niet voldoende op de hoogte zijn van de duo voorwaarden en de meerwaarde van een opleiding. Is dat dan de schuld van de opzet van het leenstelsel, de voorlichting, de vooroordelen over leningen en de media die alles erover afschrikt?

Wellicht, ik denk alleen niet dat het leenstelsel ter grondslag ligt van de geopperde problemen die hierboven van de daken geschreeuwd worden, maar meer de (begrijpelijke) reactie erop en de (gezonde) aversie tegen alles dat met lenen te maken heeft. De oplossing om ermee te dealen ligt echter gewoon in een goede voorlichting en een stukje realisme in plaats van doemdenken over kredietbubbels en crisissen.
Dus je werkt 25 uur per week en hebt alsnog een schuld van 20 k. En dan val je nog niet eens onder het nieuwe leenstelsel. Of heb je ook al 20k opgespaard met je baan?

Het illustreet alleen maar mijn punt; het is met het nieuwe leenstelsel niet realistisch om rond te komen van je bijbaantje en zonder schuld af te studeren. Dus als ultraliberalen zoals dat ene modje in dit topic (even de username kwijt) hun zin zouden krijgen en ook het leenstelsel zou worden afgeschaft, zou alleen de top van de samenleving met hun rijke pappie en mammie nog kunnen studeren en gaan we dus terug naar de jaren 50. Of je zou ergens anders een lening met woekerrente moeten aangaan wat al helemaal problemen oplevert.

Verder lukt het niet iedere student om zo een 'goede' bijbaan te vinden. Niet iedereen is even sociaal vaardig, niet iedereen heeft een even goed netwerk, niet iedereen doet een studie waarbij je een relevante bijbaan kan doen. Juist veel excellente studenten (zeker in de bèta kant) zijn allerminst sociaal vaardig en hebben dus veel moeite met het vinden van een bijbaantje dat goed verdient.
pi_161853662
quote:

[..]

Hoe komt geld in de economie terecht?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_161853871
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 13:33 schreef Tuttel het volgende:

Lekker nuchter geschreven ;)

Ik heb ook de indruk dat het probleem het aversie op bijlenen is.... Maar dit wordt economie, misschien vindt er wel een verschuiving plaats van "pretstudies" naar studies die wél knaken opleveren en naar geen studie.

Ik ben dus ook zeker geïnteresseerd in verschuivingen binnen studies en niet alleen het totale aantal studenten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_161854037
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 19:23 schreef sirdanilot het volgende:
Dus je werkt 25 uur per week en hebt alsnog een schuld van 20 k. En dan val je nog niet eens onder het nieuwe leenstelsel. Of heb je ook al 20k opgespaard met je baan?

Het illustreet alleen maar mijn punt; het is met het nieuwe leenstelsel niet realistisch om rond te komen van je bijbaantje en zonder schuld af te studeren. Dus als ultraliberalen zoals dat ene modje in dit topic (even de username kwijt) hun zin zouden krijgen en ook het leenstelsel zou worden afgeschaft, zou alleen de top van de samenleving met hun rijke pappie en mammie nog kunnen studeren en gaan we dus terug naar de jaren 50. Of je zou ergens anders een lening met woekerrente moeten aangaan wat al helemaal problemen oplevert.

Verder lukt het niet iedere student om zo een 'goede' bijbaan te vinden. Niet iedereen is even sociaal vaardig, niet iedereen heeft een even goed netwerk, niet iedereen doet een studie waarbij je een relevante bijbaan kan doen. Juist veel excellente studenten (zeker in de bèta kant) zijn allerminst sociaal vaardig en hebben dus veel moeite met het vinden van een bijbaantje dat goed verdient.
Woekerrente is onzin, DUO vraagt +- 0.2% rente per jaar, minder dan de banken aan spaarrente rekenen.

Tjah, ik ben het er niet echt mee eens, iedereen kan prima werken, die sociaal onvaardige mensen hebben er meer baat bij als ze ook die vaardigheden leren dan dat ze op hun zolderkamertje blijven hangen.
pi_161854285
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 19:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Woekerrente is onzin, DUO vraagt +- 0.2% rente per jaar, minder dan de banken aan spaarrente rekenen.

Tjah, ik ben het er niet echt mee eens, iedereen kan prima werken, die sociaal onvaardige mensen hebben er meer baat bij als ze ook die vaardigheden leren dan dat ze op hun zolderkamertje blijven hangen.
Lees mn post nog even goed. Ik heb het erover dat, als er geen leenstelsel meer zou zijn zoals sommige ultraliberale users hier willen, je elders zou kunnen lenen tegen een woekerrente.
pi_161854338
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Lees mn post nog even goed. Ik heb het erover dat, als er geen leenstelsel meer zou zijn zoals sommige ultraliberale users hier willen, je elders zou kunnen lenen tegen een woekerrente.
Ah die manier, ja die liberale gasten moet je niet serieus nemen joh... Die willen het liefste dat de straten opgekocht worden door private partijen en we tolwegen krijgen in Nederland.
pi_161854492
quote:
Het illustreet alleen maar mijn punt; het is met het nieuwe leenstelsel niet realistisch om rond te komen van je bijbaantje en zonder schuld af te studeren.
Het is ook niet realistisch. Dan moet een uitwonende student ongeveer ¤1200,- p.m. verdienen en dat gedurende zijn hele studie.
pi_161854589
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:09 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Het is ook niet realistisch. Dan moet een uitwonende student ongeveer ¤1200,- p.m. verdienen en dat gedurende zijn hele studie.
Dan is de enige oplossing prostitutie of Facebook uitvinden of zo, inderdaad. Droom van de gemiddelde ultraliberaal op FOK :')

1200 is op die leeftijd namelijk bijna fulltime werken. Misschien 30 uur per week of zo. Leuk heb je misschien 10 uur per week voor je WO studie. Lekker realistisch.

Oh ultraliberalen toch :') libertariërs :') :')
pi_161854706
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dan is de enige oplossing prostitutie of Facebook uitvinden of zo, inderdaad. Droom van de gemiddelde ultraliberaal op FOK :')

1200 is op die leeftijd namelijk bijna fulltime werken. Misschien 30 uur per week of zo. Leuk heb je misschien 10 uur per week voor je WO studie. Lekker realistisch.

Oh ultraliberalen toch :') libertariërs :') :')
Lijkt mij dat je met 600 per maand eten+huisvesting wel kunt regelen...

Maybe 2400 aan overige kosten aan studie per jaar.... Maakt 800 euro per maand....
Tjah de eis om volledig schuldenvrij af te studeren vind ik een rare, maar het zou kunnen als iemand 80 uur maakt / maand met 10 euro netto / uur
pi_161854759
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maybe 2400 aan overige kosten aan studie per jaar.... Maakt 800 euro per maand....
Tjah de eis om volledig schuldenvrij af te studeren vind ik een rare, maar het zou kunnen als iemand 80 uur maakt / maand met 10 euro netto / uur
10 euro per uur baantjes zijn echter al heel lastig te vinden als je onder de 23 bent.

Het punt van schuldenvrij afstuderen was overigens gericht tegen de ultraliberalen hier op Fok. Die mensen die vinden dat lenen niet mag en dat je pappie maar moet betalen voor je studie en anders meot je maar gaan putjesscheppen met je briljante kop.
pi_161854804
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

10 euro per uur baantjes zijn echter al heel lastig te vinden als je onder de 23 bent.

Het punt van schuldenvrij afstuderen was overigens gericht tegen de ultraliberalen hier op Fok. Die mensen die vinden dat lenen niet mag en dat je pappie maar moet betalen voor je studie en anders meot je maar gaan putjesscheppen met je briljante kop.
Lenen mag wel van ultraliberale, maar dan wel via een privaat systeem. Kan zeker lastiger worden en gaat ook zeker gepaard met meer ongelijkheid.
pi_161854837
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lenen mag wel van ultraliberale, maar dan wel via een privaat systeem. Kan zeker lastiger worden en gaat ook zeker gepaard met meer ongelijkheid.
Ja en dan krijg je dus woekerrentes e.d.

Nee dat moeten we willen.

Kan er ook een ultraliberaal komen reageren of zijn we nu tegen een dood paard aan het schoppen?
pi_161854867
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:19 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja en dan krijg je dus woekerrentes e.d.

Nee dat moeten we willen.

Kan er ook een ultraliberaal komen reageren of zijn we nu tegen een dood paard aan het schoppen?
Ik denk dat het paard redelijk dood is ja.

Maar zoals ik al zei, die Libertariërs zijn helemaal koekwaus, het is een religie / gaat niet gepaard met gezond verstand.
pi_161854924
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Komen nog genoeg andere kosten bij en er moet uiteraard ook nog een beetje geleefd worden.
pi_161855007
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:22 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Komen nog genoeg andere kosten bij en er moet uiteraard ook nog een beetje geleefd worden.
Valt wel mee hoor met die andere kosten.... Denk dat je er wel goed mee rond kan komen t.b.h. Het verschil met 1200 is wel heel groot ook. Maar daarvan weet ik wel voor 100% zeker dat het te hoog is ingeschat.
pi_161855416
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 20:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor met die andere kosten.... Denk dat je er wel goed mee rond kan komen t.b.h. Het verschil met 1200 is wel heel groot ook. Maar daarvan weet ik wel voor 100% zeker dat het te hoog is ingeschat.
Mwah zit zelf dicht tegen de ¤1200 p.m.

Overige kosten:
*Vervoer +- 60
*Kleding en uiterlijke verzorging +-80
*Mobiel +-30
*Zorgverzekering +- 40
*Sport +- 25
*Leuke dingen +- 100
  zondag 1 mei 2016 @ 20:38:00 #180
378801 Tuttel
Krab Krabt Krullen
pi_161855447
quote:

[..]

Wat ik probeer te vertellen is dat er prima te studeren is zonder een schuld van 60k op te bouwen en dat er veel te makkelijk gewezen wordt naar de grote boze overheid die het de kinderen van Henk en Ingrid onmogelijk maakt om te studeren. Werkelijk niemand kijkt ook maar naar wat ze zelf kunnen doen met deze situatie en wat er ter grondslag ligt aan de verandering. De instelling is nu maar zielig doen, niet gaan studeren en vervolgens met een laag opleiding een kut baan hebben en je leven lang tegen de overheid schelden dat het HUN schuld was.

Je hoort mij ook niet beweren dat het mogelijk moet zijn om zonder schulden af te studeren. Het is fijn voor kinders die verwend worden door papa en mama, maar veel moeten inderdaad zichzelf maar in een sociale schuld steken om in zichzelf te investeren. Niet eerlijk, maar dat is de wereld ook niet. De beste manier om dat maar direct te leren.

Wat betreft die autistenkermis die geen baan zouden kunnen vinden gaat exact dezelfde vlieger op. Zelf de handen uit de mouwen steken en sociale skills leren, zelf een bedrijfje opstarten, whatever. Je doet net of het gehandicapten zijn die speciaal gesubsidieerd moeten worden. Je noemt ze zelf al excellente studenten, zouden die dan juist dan niet later meer moeten cashen om die lening lachend af te betalen?

Dus nee, ik illustreer niet je punt, je pakt mijn betoog om je eigen visie te bewijzen dat (denk ik) een opleiding volledig betaald moet worden door moeder overheid zodat niemand hoeft te lenen. Wakker worden jongen, voor niks gaat de zon op! De overheid kan de zon nu voor je optillen, maar later zul je hem op je eigen schouders moeten gaan dragen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')