abonnement Unibet Coolblue
pi_162035567
Hmm...
Incident: British Airways A388 enroute on May 5th 2016, the square tyre
quote:
A British Airways Airbus A380-800, registration G-XLEB performing flight BA-32 from Hong Kong (China) to London Heathrow,EN (UK), was climbing out of Hong Kong close to reaching the top of climb when the crew received a tyre pressure indication. The crew decided to continue the flight to London and requested a tow tug to be available for landing in case the aircraft would not be able to taxi on its own. The aircraft landed safely on Heathrow's runway 09L and taxied to the gate.

The aft right outboard body tyre caused a lot of head scratching trying to explain how the stunning square shape of the damaged tyre came together (editorial note: the original of the photo does not exhibit any indication of photoshopping).

Aft right outboard body tyre seen after arrival at the gate:



De laatste 777-300ER van Singapore Airlines is ruim een uur geleden vertrokken vanuit Schiphol.
Over ongeveer 5 uur vertrekt SQ324 met de Airbus A350 voor de 13 uur durende vlucht naar Amsterdam voor de eerste reguliere A350 vluchten naar Schiphol en de eerste longhaul bestemming voor Singapore's A350.


(Foto niet van vandaag)
pi_162036379
quote:
Helikopterbedrijf CHC vraagt om surseance
05 MEI 2016
Het Canadese helikopterbedrijf CHC heeft donderdag uitstel van betaling aangevraagd. CHC, een vervoerder van personeel naar boorplatforms op zee, stelt veel last te hebben van de lage olieprijs.

De aankondiging komt enkele dagen nadat een helikopter van CHC neerstortte in Noorwegen. Dit ongeluk was het gevolg van een technisch mankement en kostte 13 inzittenden het leven.

Volgens een Noorse onderzoekscommissie had de Airbus H225 Super Puma een paar dagen daarvoor nog een vlucht afgebroken, omdat een waarschuwingslampje was gaan branden. Het toestel had ook twee onderhoudsbeurten gemist.

Sinds het ongeluk hield CHC een groot deel van zijn vloot aan de grond. De onderneming beschikt over 231 helikopters.

Doorstart
Volgens topman Karl Fessenden streeft CHC naar een spoedige doorstart. Daarbij wordt geprobeerd om de concernschuld van circa 2 miljard dollar te saneren. Die schuld werd opgebouwd, toen de onderneming in handen kwam van durfkapitalisten.

CHC is ook in Nederland een belangrijke helikoptervervoerder. Het bedrijf vliegt vanaf Den Helder naar boorplatforms op de Noordzee.
quote:
O straks gaan we dus helemaal niet meer.
pi_162036501
quote:
2s.gif Op maandag 9 mei 2016 13:44 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

[..]

O straks gaan we dus helemaal niet meer.
Dat wordt weer ouderwets met de boot!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_162036530
quote:
2s.gif Op maandag 9 mei 2016 13:51 schreef Karstman het volgende:

[..]

Dat wordt weer ouderwets met de boot!
Lekker 12 uur kotsen :')
  Moderator maandag 9 mei 2016 @ 14:38:23 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162037311
Dan maar met de vervoerder bij mij uit de achtertuin, Heli Holland :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_162041261
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 19:13 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Nee op schiphol is tegenwoordig de securityscan standaard, deze werkt met straling die afkaats op jouw lichaam waardoor er een sillouet onstaat op het scherm.

Op een aantal 100%controle vluchten is de securitycheck vervangen door een bodyscan, die met rontgen dwars door je heen kijkt.

De standaard securityscan wordt gedaan met onschadelijke millimetergolven, de bodyscan met gevaarlijke rontgenstraling, dat is een groot verschil.
De 100% controle van de douane heeft niets met security te maken, en is hier absoluut geen vervanging van. De Douane heeft vorig jaar 4 L3 ProVisions ("security scans") gekocht om 100% controle op binnenkomende vluchten te doen, deze staan op de aankomstverdieping van de E-pier. Als dat is waar je je druk om maakt, kun je dus ophouden want die scans werken met de onschadelijke microgolven, het type wat ook (in veel hogere doses) van je telefoon af komt.

Overigens gebruiken de bodyscanners op basis van röntgen zogenaamde "backscatter" straling die ook grotendeels weerkaatst op je huid en dus nauwelijks schadelijke gevolgen heeft. Desalniettemin is het gebruik van deze apparatuur in de EU verboden, lijkt me dus stug dat de Douane op Schiphol dat wel zou doen.
  maandag 9 mei 2016 @ 20:01:06 #257
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_162043843
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2016 18:18 schreef KomtTijd... het volgende:
Overigens gebruiken de bodyscanners op basis van röntgen zogenaamde "backscatter" straling
Toch nog maar eens reageren op de verwarring die Schiphol/douane/justitie bewust zaait.

Schiphol heeft twee soorten scanners:

Security scanner

• Heet in de rest van de wereld bodyscanner
• Scant oppervlak van je lichaam
• Gebaseerd op backscatter rontgen (verboden in EU), of
• Gebaseerd op millimetergolven (zoals op Schiphol)
• Kun je bij wijze van spreken de hele dag in staan zonder gevaar.
• Vroeger lekker piemels en tieten kijken, maar tegenwoordig zie je dat niet meer (cartoon figuur)

Bodyscanner

• Heet in de rest van de wereld inwendig onderzoek
• Scant het lichaam intern (maaginhoud, bolletjes)
• Full fledged xray machine
• Onderdeel van de 100%-controle procedure
• Wordt gebruikt als je verdacht wordt van bolletjes. Bij 100% controle vluchten ben je al snel verdacht genoeg om kans te maken op deze scan. (Schuldig, tenzij je het tegendeel bewijst)
• Weigeren of zwanger betekent een vuist in je hol en/of tig keer "schoon" schijten op het bureau van de douane

Ter info, wat is een 100% controle:

http://www.bdkennemerland.nl/uploads/doc100.pdf

Sinds december 2003 worden op de luchthaven Schiphol door de Douane 100%-controles
uitgevoerd. Bij deze controles worden reizigers uit een beperkt aantal landen, Nederlandse
Antillen, Suriname en Venezuela, nagekeken op de aanwezigheid van gesmokkelde drugs,
met name bolletjes cocaïne.

Het idee achter de 100%-controle is dat alle reizigers, bemanning en hun bagage van een
vlucht gecontroleerd worden. Dit gebeurt met behulp van verschillende controlemiddelen.
Bij aanvang in 2003 maakte de Douane gebruik van de volgende controlemiddelen:

• Drugshond
• Selectie-interview (toetsing aan slikkerscriteria)
• Fouillering (over de kleding heen)
• X-ray handbagage
• Fysieke controle handbagage (inhoud tassen e.d. bekijken)
• Lijfsvisitatie (met ontkleding en schouwen van holtes) (= tegenwoordig de bodyscanner)

Blijft de vraag waarom Schiphol bewust een onschuldige term (bodyscanner) voor het zwaarste van het zwaarste gebruikt terwijl het in de rest van de wereld een veredelde metaaldetector is (= securityscanner). Op de site van Schiphol kun je ook niks vinden over hoe en wat mbt de bodyscanner (of ze hebben het goed verstopt).

De manier waarop de 100% controles werden (worden?) uitgevoerd is dubieus genoeg om Schiphol te mijden als je vaker vluchten hebt waar de 100% controles op zitten. Maar het is natuurlijk ook onzin om te beweren dat iedereen op zo'n vlucht altijd door de bodyscanner heen moet.
pi_162051352
De Singapore A350 is onderweg: https://www.flightradar24.com/SIA324/9a91878






Foto's live vanuit de lucht:



Verwachte landing is om 06:40 uur. Verwachte vertrek terug naar Singapore is om 11:50 uur.
pi_162057865
















Speciale A350 titles aan boord:


En weer los voor de vlucht terug naar Singapore:
https://www.flightradar24.com/SIA323/9aadbaf
pi_162057979
Ziet er kleurrijk uit, die cabine. :)
pi_162058609
I was built to be the best, the number one and nothing less!
  dinsdag 10 mei 2016 @ 13:40:20 #262
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_162059708
Ik heb zelf maar 1 keer gevlogen toen ik een kind was maar als ik interieur foto's zie; hoe komt een ietwat dikker persoon dan gemiddeld door dat gangpad heen tegenwoordig :X
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_162081289
Die ronde winglets zijn wel typisch. In de zweefvliegerij is men daar juist weer van afgestapt. http://www.dg-flugzeugbau.de/index.php?id=ls8-winglets-d
pi_162084652
Volgens mij komt dat doordat zweefvliegtuigen een veel grotere aspect ratio hebben. Het is volgens mij een afweging tussen extra drag door groter frontaal oppervlak of meer induced drag.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_162087695
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 13:40 schreef Woods het volgende:
Ik heb zelf maar 1 keer gevlogen toen ik een kind was maar als ik interieur foto's zie; hoe komt een ietwat dikker persoon dan gemiddeld door dat gangpad heen tegenwoordig :X
Die horen ook niet in een vliegtuig, veevervoer hebben ze speciale schepen voor.
pi_162088460
Oeps:

Botsing Air France-vliegtuigen op luchthaven Parijs
quote:
PARIJS - In dichte mist zijn een Airbus A320 van Air France en een Boeing 777-300ER van dezelfde luchtvaartmaatschappij woensdag met elkaar in botsing gekomen op Parijs Charles de Gaulle. De gebeurde tijdens het taxiën. De A320 raakte beschadigd aan het richtingsroer.

De Airbus reed naar de startbaan en de Boeing was net aangekomen uit Dakar (Senegal). De Airbus liep volgens Franse media forse schade op aan de staart, vermoedelijk na een botsing met de vleugeltip van de 777.

Beide vliegtuigen zijn weggesleept. Er zijn geen gewonden gevallen.


pi_162111025
Dit kwam ik tegen op BCN gisteren. Wist niet dat ze nog (in Europa) vlogen:


[ Bericht 15% gewijzigd door charon op 12-05-2016 09:43:50 ]
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  donderdag 12 mei 2016 @ 11:31:10 #268
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_162113896
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 09:35 schreef charon het volgende:
Dit kwam ik tegen op BCN gisteren. Wist niet dat ze nog (in Europa) vlogen:
[ afbeelding ]
Waarom zouden ze niet in Europa vliegen? Het is een Spaanse maatschappij.
  donderdag 12 mei 2016 @ 11:33:31 #269
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_162113964
Ik heb zin om volgende week weer een keer te gaan spotten. Helaas zit het weer volgende week niet zo mee als afgelopen week.
pi_162115985
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 11:31 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Waarom zouden ze niet in Europa vliegen? Het is een Spaanse maatschappij.
Ik denk dat ie doelde op de 717 waar ze mee vliegen, daar zijn er niet zoveel van...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 12 mei 2016 @ 14:19:40 #271
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_162118464
quote:
2s.gif Op donderdag 12 mei 2016 12:44 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ik denk dat ie doelde op de 717 waar ze mee vliegen, daar zijn er niet zoveel van...
Ah zo :P
  donderdag 12 mei 2016 @ 22:13:29 #272
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_162135934

Een maatschappij verdient er wel aan mits een vliegtuig vol zit. Er gaat een hele wetenschap achter natuurlijk.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  vrijdag 13 mei 2016 @ 14:02:06 #273
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_162152295
quote:
2s.gif Op donderdag 12 mei 2016 12:44 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik denk dat ie doelde op de 717 waar ze mee vliegen, daar zijn er niet zoveel van...
Valt nog wel mee, toch?
Volgens Wikipedia:
quote:
In July 2015, there were 155 Boeing 717-200s in service with Delta Air Lines (91), Volotea (19), Hawaiian Airlines (18), QantasLink (20), Turkmenistan Airlines (7).
pi_162156208
Het lijkt erop dat de Boeing 747-200 haar allerlaatste passagiers heeft vervoerd.
EP-IAI van Iran Air heeft afgelopen zaterdag haar laatste commerciële vlucht gemaakt.
Hiermee komt het einde voor de 747-200 als passagierstoestel.
EP-IAI vloog de eerste 22 jaar van haar leven voor Lufthansa aan wie het in februari 1982 werd geleverd.
Het toestel is nu dus ook ruim 34 jaar oud.







Iran Air heeft nu nog maar 2 747-toestellen rondvliegen; een 747-200 (EP-ICD) en een 747SP (EP-IAC).
Die laatste is ook de allerlaatste 747SP in commercieel gebruik; die vloog op 3 dagen na exact 39 jaar geleden voor het eerst (16 mei 1977).
Deze werd toen aan Iran Air geleverd en vloog sindsdien altijd voor de maatschappij.



Deze zal helaas ook niet veel langer meer doorvliegen. Ergens in juni zal deze haar laatste vlucht maken.
Er werd nog (weer) een rondvlucht georganiseerd voor de 747SP, maar daar bleek niet genoeg animo voor.
Er gaan binnen 1 maand dus twee types 747 voorgoed uit commercieel gebruik.

De laatste commerciële passagiersvlucht van de 747-100 was in januari 2014; ook van Iran Air (zie mijn post hier)
De 747-200 heeft de 747-300 misschien zelfs overleefd, want van de -300 zijn er officieel slechts 2 over voor commercieel passagiersvervoer; maar die zijn van het Nigeriaanse Max Air en werden bijvoorbeeld voor de Hadj ingezet. Maar daar is bijzonder weinig over bekend of die nog wel operationeel zijn.

De overgebleven 747-200 vrachttoestel van Iran Air (EP-ICD) is voor 'ons' ook een interessant toestel; deze werd in september 1988 aan Martinair geleverd. Nadat die deze uit de vloot had gehaald heeft deze een paar maand op Schiphol gestaan (volledig witte livery) en is daarna binnen 1 jaar naar Iran Air gegaan.

(Let op de staart; deze 747 kwam uit de Boeing fabriek met deze Martinair/Qantas livery omdat Martinair dit toestel een aantal keer aan Qantas heeft geleased)


  zaterdag 14 mei 2016 @ 17:26:37 #275
16715 Mylene
*schatje*
pi_162184012
quote:
China Southern A330 keert terug op Schiphol

Zaterdag keert een China Southern A330-300 terug naar Schiphol.

Het toestel voerde vlucht CSN346 uit naar Peking. Boven de Noord-Duitse stad Kiel maakte het een rechterbocht om terug te keren richting Schiphol. Er werd nog een uitstapje gemaakt boven de Noordzee, waarschijnlijk om brandstof te lozen.

Vlucht
De vlucht vertrok driekwartier later dan gepland, om 15:35 uur van de Polderbaan. Na een half uur vliegen werd gekeerd, om 16:11 uur. Het toestel daalde van ruim 10 kilometer hoogte naar 10.000 voet (3 kilometer). Dit wordt vaak gedaan in geval van nood, omdat op deze hoogte ook zonder zuurstofmaskers geademd kan worden. Na enige tijd klom het vliegtuig weer naar 25.000 tot 30.000 voet.

Momenteel maakt het toestel rondjes boven de Flevopolder en het IJsselmeer gedaan.
bron

https://www.flightradar24.com/CSN346/9b6183b
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')