quote:
Op maandag 18 april 2016 12:48 schreef Merode32 het volgende:Hallo, hoe kan ik het beste een petfles uitdeuken?
De pootjes zijn ingedeukt waardoor de fles zo scheef als dd toren van piza staat,
ik heb het geprobeerd met kokend water, met blazen.
Nu hoorde ik dat als je hem in de vriezer legt en daarna meteen de dop erop dat hij dan uitdeukt door het het drukverschil?
Hoe lang in de vriezer? En gevuld of leeg?
Niet zeker of je die nog goed krijgt. De flessen krijgen hun vorm tijdens het blow-strech proces, waarbij de vezels uiteengetrokken worden zeg maar. Als je de fles te heet maakt gaan die vezels terug oprollen waardoor de fles krimpt en vervormt. De onderkant is vaak "harder" dan de rest van de fles, sneller afgekoeld tijdens produktie waardoor het deels amorph is (de top is volledig amorph omdat die onvervormbaar moet zijn, anders sluit de fles niet af). Bij verhitten boven de glass transition temperatuur verlies je de stijfheid en vorm.
Voor die redenen is een gewone PET fles ook niet geschikt om heet gevuld te worden. Bepaalde technieken kunnen de max temperatuur verhogen, maar met single-blow technieken is dat beperkt tot 80°. En deze fles is niet bedoeld om heat-resistant te zijn, dus die max temp zal nog lager liggen.