abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 19 april 2016 @ 08:07:19 #201
56724 Wombcat
rent wiel
pi_161542244
quote:
99s.gif Op maandag 18 april 2016 19:52 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Bakelants had blijkbaar toch het idee dat hij hem mogelijk wel was gelukt (terwijl hij net een zware inspanning had gedaan), maar dat hij dacht dat heel misschien eens iemand anders eventueel wel iets zou kunnen proberen doen.
Door dat gat dicht te rijden, kan het zijn dat je je eigen kansen opgeeft.
Als je verder van achteren komt, is het gat ook groter, soort van. Je moet namelijk eerst langs de rest.
in a crowd you lose humanity
pi_161544830
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 19:37 schreef Steven184 het volgende:

[..]

#robotwielrennen
Eigen initiatief nemen moeten we inderdaad niet willen. :')
pi_161550403
Daarom is het zo mooi dat renners als Van Avermaet en Sagan al een paar grote koersen hebben gewonnen dit jaar.

Die knallen er gewoon in.
pi_161648130
Column Thijs over de saaiheid in de heuvelklassiekers. Nog een aantal interessante tweets van o.a. Bram toegevoegd.

quote:
De eerste honderd kilometer van de Gold Race? Schrappen!

Ik gaapte me een kaakverrekking.
Ik pulkte in mijn neus. Ik las de krant nog een keer van voren naar achteren en van achteren naar voren. Ik slenterde een rondje. Ik krabde aan mijn kont. En daarna begon ik weer van voren af aan.

De Amstel Gold Race en de Waalse Pijl: ze waren saaaaaaaaaier dan saaaaaaaaai. Het duurde en het duurde, en er gebeurde niets. Het was maar goed dat Herbert Dijkstra geen commentaar hoefde te geven; die zou alle kastelen uit zijn Grote Kastelenboek al na een half uur hebben doorgenomen. Het was als kijken naar groeiend gras, of naar de bodem van je limonadeglas op de verjaardag van je oudtante. Het was als de zoveelste tien kilometer op een willekeurig schaatstoernooi, waar je ronde na ronde naar Dieter Klautenbauter tegen Deuter Bautenklauter kijkt, terwijl de zondagmiddag strandt in stroperigheid.

Zowel de Amstel Gold Race als de Waalse Pijl verliep precies hetzelfde als het jaar ervoor en de jaren daarvoor. Fränk Schleck kreeg het zelfs voor elkaar om hetzelfde sleutelbeen te breken bij dezelfde valpartij als vorig jaar. De tv-kijkers, die vijf minuten voor het einde inschakelden, misten niets.

Het is de laatste jaren steeds hetzelfde: in de keienklassiekers wordt er gekoerst met het mes tussen de tanden, in de heuvelklassiekers wordt er gereden met een rekenmachientje. En ik snap het nog ook, vanuit het standpunt van de renners. Ze blijven zitten waar ze zitten omdat de niveauverschillen zijn zó klein zijn geworden en het zó moeilijk is om weg te rijden uit een peloton. Maar het maakt de koers er niet leuker op om naar te kijken. En dat is een probleem voor een sport die afhankelijk is van tv-kijkers, want die kijkers zijn de belangrijkste reden dat sponsoren überhaupt betalen om renners van A naar B te laten rijden.

Wielrennen zit vast in zijn eigen verleden. De renners rijden over dezelfde parcoursen, met dezelfde regels, als vijftig jaar terug. Ik zou zeggen: schrap de eerste honderd kilometer van de Waalse Pijl en de Gold Race. Niemand die ze mist en het zorgt ervoor dat de renners in de finale een stuk frisser zijn - en dus eerder in staat om te demarreren. En waarom rijden ze nog steeds met van die enorme ploegen? Acht man? Dat zijn zeven knechten voor elke kopman. Die rijden elk gat dicht. Schrrrrappen! Vijf of zes man per ploeg is meer dan genoeg. Radiocommunicatie met de ploegleiderswagen? Kan weg. Laat de renners de tactiek zelf maar uitzoeken. Voor de veiligheid kunnen ze ook in verbinding staan met de jurywagen.

Verder graag invoeren, met spoed: minicameraatjes in elke fiets, zodat we live in het peloton mee kunnen kijken. Microfoontjes erbij voor het geluid en gps-chips zodat we onze favoriete renners van seconde tot seconde kunnen volgen. O ja, en een tussensprint halverwege, waar een sloot WorldTour-punten te verdienen zijn. Of schaf die punten helemaal af; rijdt er ook niemand meer voor de zesde plek.

En als dat allemaal niet werkt, dan kunnen we altijd nog een stel windturbines langs de kant van de weg zetten. Niets is zo mooi als een peloton spartelende renners dat uiteengereten wordt door zijwind. Als de bergjes niet voor schifting zorgen, dan doet de wind het wel.
Ik zou bijna zeggen: die waaier komt er.

AD




Heeft Thijs gelijk? Ja, gedeeltelijk wel.

Het belangrijkste is natuurlijk dat gewoonweg alle renners wachten op de laatste heuvel en dat het zwaarder maken van de koers dat juist niet tegengaat, maar versterkt. Zoals een nieuwe helling in de finale van Luik het waarschijnlijk echt niet attractiever gaat maken.

Ik zie een aantal hoofdredenen:
1. Kwaliteitsdichtheid van het peloton
2. Aantal renners per ploeg
3. Kwaliteiten van de kanshebbers
4. Oortjes

1. Ik denk dat de kwaliteit van het peloton veel dichter bij elkaar zit dan in de kasseikoersen. Er zou nou eenmaal meer renners die hard een heuvel op kunnen rijden dan die hard een heuveltje met kasseien op kunnen rijden. Dat maakt het lastiger om voor een grote schifting te zorgen.

2. Daaraan gerelateerd is de aantal renners per ploeg. Als er maar 1 kopman is en 8 goede knechten dan blijven er altijd wel knechten over in de finale, zeker als meerdere ploegen samenwerken. Als we naar 6 renners per ploeg zouden toegaan wordt het al veel zwaarder om de koers te gaan dragen. En aanlokkelijker om de knechten van andere ploegen op te roken.

3. Ik denk dat we nu ook gewoon in een periode zitten waar de sterkte renners in deze wedstrijden allemaal gelijkaardige kwaliteiten hebben. Ze kunnen hard een heuvel op knallen en hebben een sterk eindschot. Daardoor zijn er gewoon meer renners die kunnen wachten omdat ze altijd een kans(je) hebben als ze in een groep naar de meet toegaan.

4. Als je zo'n comment van Matthews weet dan weet je eigenlijk al genoeg. Door de oortjes durven renners veel minder eigen beslissingen te maken en te reageren op een bepaalde actie in de koers. En veel ploegleiders nemen liever het zekere voor het onzekere en zien de renners liever op safe koersen.

quote:
e interviewer stelde vervolgens voor om de één voor de ander te laten rijden. “Maar dat is aan de ploegleiders, dat is hun taak”, pareert Matthews. “Het is niet aan ons om dat besluit te nemen. Dat is waarom we een ploegleider hebben in de wedstrijd, om ons te vertellen wat te doen, en daar houden we ons dan aan. Als je van de ploegleider de kans krijgt om voor eigen kans te gaan, ga je daar niet op terugkomen en je eigen kans weggooien, zeker niet gezien we allebei ‘winnaars’ zijn.”
Dat gezegd hebbende, de laatste lus in de AGR maakt het voor aanvallers heel lastig om vooruit te blijven. De wegen voorafgaand aan de Cauberg lenen zich er niet voor om in de aanval te gaan, aangezien je bijna continue in het zicht blijft van de achtervolgers.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_161648891
Veenendaal-Veenendaal is ook een saaie koers ieder jaar weer een sprinter die wint
pi_161649002
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 13:08 schreef Evertjan het volgende:
Veenendaal-Veenendaal is ook een saaie koers ieder jaar weer een sprinter die wint
Die koers heeft ook echt dezelfde evolutie meegemaakt als de AGR en LBL
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zaterdag 23 april 2016 @ 16:10:57 #207
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_161651554
Tankink heeft ook argument. Na de eenerlaatste keer Cauberg bovenaan links af. richting Bemelerberg, die berg af. en dan de Rasberg omhoog.

Dit dus:
https://goo.gl/maps/o1HtbNNB6bk
Net efkes anges
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')