abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161452881
Hallo,

Ik heb een Opel Astra G Coupé 2.0 uit 1999. Hij heeft pas de APK gehad en na een nieuwe uitlaat twv 750 (wist dat dit eraan zat te komen) is hij weer een jaartje goedgekeurd. Nu heb ik van de garage als advies gekregen om de distributieriem te vervangen, maar is dit eigenlijk wel nodig?

De auto heeft nu 205K gelopen. Met 160K is er een nieuwe riem op gekomen. Ik wil geen onnodige kosten, maar heb ook geen zin in een riem door mijn blok (kennis met een tigra....). Ik rijd gemiddeld 100km per week. Wat is nou wijsheid?

Grt
pi_161453061
Vervangen
pi_161453140
Niet is geen optie!!!
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 20:12:21 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161453159
Better save than sorry...

Om de vier jaar of om de 60k, wat het eerste komt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161453210
Haha eerste 3 comments zijn al helder, gaat gewoon vervangen worden dus 👍🏻

Verder nog een vraagje. Ik heb een 1 din Pioneer radio met een opbergvakje net zo groot als de radio daaronder. Als ik dat vakje eruithaal, heb ik dan 2 din of werkt dit niet zo?
pi_161453448
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:14 schreef Amplifier het volgende:
Haha eerste 3 comments zijn al helder, gaat gewoon vervangen worden dus 👍🏻

Verder nog een vraagje. Ik heb een 1 din Pioneer radio met een opbergvakje net zo groot als de radio daaronder. Als ik dat vakje eruithaal, heb ik dan 2 din of werkt dit niet zo?
Is niet standaard dubbel din, je kunt wel een aangepaste console kopen.
En Altijd bij de distririem ook de waterpomp en spanrollen laten vervangen.
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 20:28:54 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161453567
Niet alleen de riem vervangen - ook pomp en spanrollen indien nodig.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161453950
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:28 schreef derLudolf het volgende:
Niet alleen de riem vervangen - ook pomp en spanrollen indien nodig.
Op die paar tientjes moet je niet bezuinigen.
pi_161454022
Als dr pomp en spanrollen bij 160k vervangen zijn, zou ik u alleen de riem laten doen.

Vaak wel 100¤ materialen, koelvloeistof, uurtje meer werk, incl ontluchten.
.
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 20:41:42 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161454038
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:39 schreef hoas het volgende:

[..]

Op die paar tientjes moet je niet bezuinigen.
Klopt :) ik wist niet dat het bij Opel altijd moet ;) had jou reactie niet gelezen toen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161454182
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:41 schreef Fer het volgende:
Als dr pomp en spanrollen bij 160k vervangen zijn, zou ik u alleen de riem laten doen.

Vaak wel 100¤ materialen, koelvloeistof, uurtje meer werk, incl ontluchten.
Tot die pomp weer gaat lekken, kost het je nog eens 500-700 euro
pi_161454465
Tot een paar maanden terug had ik ook een Opel Astra, bij 180k een nieuwe riem in gekomen, heb er tot 260k mee gereden zonder riem te vervangen. Dus qua kunnen, het kan. Maar verstandig is het niet.
★★★
pi_161455361
In de meeste auto gaat de riem ongeveer 100.000 km of 5 jaar mee. Daarna moet je het vervangen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_161455449
En hoe vaak lekt een pomp binnen 5 jaar?
.
  vrijdag 15 april 2016 @ 21:53:39 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161456588
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:22 schreef Fer het volgende:
En hoe vaak lekt een pomp binnen 5 jaar?
pomp loopt in op spanning, spanning eraf, nieuwe riem en spanrol; spanning anders -> pomp gaat lekken. In de tijd dat jij het doorhebt en uit gaat vogelen wat er mis is, is je riem vet en kan hij eraf. Moet tóch, want hij zit op de D-riem, en je mag zo'n ding eigenlijk maar één keer opspannen, plus dat je geen gladde riem van de KVS wilt.

Gewoon mee vervangen; half onderhoud kost altijd anderhalf keer zoveel op termijn.

Als jij vindt dat het wel kan, moet je die gok lekker bij je eigen auto nemen, en niet anderen verkeerd gaan zitten adviseren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:08:47 #16
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161457205
Onze Kangoo van 2 jaar oud zit nu rond de 55k en de monteur zei vorige week bij de 50k beurt (we zijn altijd laat) dat bij 60k inderdaad de distributieriem vervangen moet worden. Vind ik nogal snel eigenlijk, na 2 jaar rijden... Of is ie al 3 jaar? Hm, geen idee :P Nu nog even bedenken wat waterpomp en vooral spanbanden in het Spaans zijn :7
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161457332
gewoon eens per 10 jr-160 k km´s.
pi_161457339
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:08 schreef flipsen het volgende:
Onze Kangoo van 2 jaar oud zit nu rond de 55k en de monteur zei vorige week bij de 50k beurt (we zijn altijd laat) dat bij 60k inderdaad de distributieriem vervangen moet worden. Vind ik nogal snel eigenlijk, na 2 jaar rijden... Of is ie al 3 jaar? Hm, geen idee :P Nu nog even bedenken wat waterpomp en vooral spanbanden in het Spaans zijn :7
Waarschijnlijk manjana
pi_161457509
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:08 schreef flipsen het volgende:
Onze Kangoo van 2 jaar oud zit nu rond de 55k en de monteur zei vorige week bij de 50k beurt (we zijn altijd laat) dat bij 60k inderdaad de distributieriem vervangen moet worden. Vind ik nogal snel eigenlijk, na 2 jaar rijden... Of is ie al 3 jaar? Hm, geen idee :P Nu nog even bedenken wat waterpomp en vooral spanbanden in het Spaans zijn :7
Welke motor, en bouwjaar? Renault is normaal 120k of 5 Jr
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:19:36 #20
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161457568
1.6 benzine, bouwjaar 2013 volgens mij. Of 2012
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161457607
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:19 schreef flipsen het volgende:
1.6 benzine, bouwjaar 2013 volgens mij. Of 2012
Die zijn 120.000 of 5 jaar
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:21:50 #22
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161457670
Dus ik word gewoon gepiepeld? Is een officiële Renault garage :(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161457727
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:21 schreef flipsen het volgende:
Dus ik word gewoon gepiepeld? Is een officiële Renault garage :(
Check je boekje voor de grap maar eens. En sla ze daar mee :P
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:29:11 #24
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161457935
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Check je boekje voor de grap maar eens. En sla ze daar mee :P
Hm, lees hier dat er vaak problemen zijn en dat in het boekje ook 60k staat. Vrouwlief is nu met de auto weg, zal het straks eens nakijken.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161458080
Ik kan mij best voorstellen dat een versleten pomp gaat lekken als je er weer een nieuwe riem op spant. Maar je kunt je afvragen of een pomp al versleten is na 45000km. Man er worden soms waterpompen mee vervangen, terwijl ze aangedreven worden door de v-snaar.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')