abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161440213
Ik heb vorig jaar omdat ik dringend een fiets nodig had de eerste de beste die het dichtste bij was van Marktplaats afgeplukt. Het is dus een Sparta Pharos. Min of meer bij toeval een elektrische fiets gekocht dus. Ik gebruik hem dagelijks als gewone fiets, er zit een accu bij en na opladen doet die het 30 seconden, het elektrische gebeuren doet het dus wel. Ik wilde wel een andere accu, maar die zijn dus duur, reviseren van de huidige accu is goedkoper, maar alsnog prijzig ( 200 euro) Het lijkt me best leuk om elektrisch te kunnen fietsen, ik zou die dan voor afstanden gebruiken die ik anders niet snel op de fiets zou doen. Wie fietst er ook elektrisch op zo'n oude Sparta Pharos. Wat zijn de nadelen ten opzichte van de nieuwe en modernere fietsen? Ik hoef niet allerlei technische snufjes maar fietscomfort vind ik wel belangrijk. Deze fiets is nog helemaal goed, ziet er ook nog erg goed uit. Kan een fietsenmaker er nog iets mee met onderdelen als er iets vervangen moet worden? Fietst een nieuwe elektrische fiets prettiger, zo ja waarom? Dat deze fiets niet mooi is vind ik niet belangrijk....
pi_161440358
Vraagbaak is dan toch een feit.

protip: blijf gewoon lekker thuis hangen, als een fokker waardig.
pi_161440853
Zo die accu is goed dood
pi_161442715
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:13 schreef tailfox het volgende:
Zo die accu is goed dood
Ja, logisch ook, die is ws al 16 jaar oud, maar wel reviseerbaar, dan is die nog beter dan oorspronkelijk.
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:04:23 #5
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_161442817
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:58 schreef LienepienD het volgende:

[..]

Ja, logisch ook, die is ws al 16 jaar oud, maar wel reviseerbaar, dan is die nog beter dan oorspronkelijk.
16 jaar terug al elektrische fietsen? Kun je niet beter een klein generatortje meenemen in een fietskarretje?
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:06:26 #6
450978 MisterMaster
Money destroys the world
pi_161442843
Ik vind een elektrische fiets heerlijk en zou niet meer zonder willen. Je went snel aan de extra hulp met wind tegen. Ik schakel hem voor de grap dan wel eens uit om te kijken "hoe het ook al weer was" zonder. Dat valt dan tegen. Waar ik vroeger meteen de auto pakte omdat ik geen zin had om weer tegen de wind in te fietsen maakt het mij nu niks meer uit en vind ik het juist heerlijk. Toch beweging maar wel op een aangename manier.
'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
'Geboren worden is een nodeloos storende episode in de gelukzalige rust van het niets.'
pi_161448434
Waarom koop je een elektrische fiets met een doode accu? :? Ik bedoel je maakt toch altijd eerst even een proefritje? Het valt toch behoorlijk op als na 30 seconde de trapondersteuning wegvalt? :?
pi_161448551
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:37 schreef vaduz het volgende:
Waarom koop je een elektrische fiets met een doode accu? :? Ik bedoel je maakt toch altijd eerst even een proefritje? Het valt toch behoorlijk op als na 30 seconde de trapondersteuning wegvalt? :?
Zoals je in mijn beginpost kan lezen heb ik hem niet gekocht omdat hij elektrisch is en ik wist ook dat de accu dood is maar wel goed reviseerbaar, daar was de prijs dan ook naar. Ik zou alleen graag willen weten of de huidige elektrische fietsen veel beter zijn of comfortabeler dus of het wel de moeite is om er 200 euro in te steken om de accu te reviseren.
pi_161448685
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:45 schreef LienepienD het volgende:

[..]

Zoals je in mijn beginpost kan lezen heb ik hem niet gekocht omdat hij elektrisch is en ik wist ook dat de accu dood is maar wel goed reviseerbaar, daar was de prijs dan ook naar.
Mij dunkt, dat een elektrische fiets met dode accu nog altijd meer kost als een gewone fiets. Verder kunnen er -ondanks je het elektrische deel niet gebruikt- meer delen kapot gaan bij een gewone fiets, wat hogere onderhoudskosten met zich mee brengt.
pi_161449631
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:53 schreef vaduz het volgende:

[..]

Mij dunkt, dat een elektrische fiets met dode accu nog altijd meer kost als een gewone fiets. Verder kunnen er -ondanks je het elektrische deel niet gebruikt- meer delen kapot gaan bij een gewone fiets, wat hogere onderhoudskosten met zich mee brengt.
Ik heb er 75 euro voor betaald. Nieuwe banden zaten er op en fiets helemaal in orde, maar wel toch zeker 15 jaar oud en fiets ziet er heel netjes uit, natuurlijk wel een "ouderwets" model, maar wel gewoon versnelling met gripshift en goede trommelremmen en zo.. Hoezo meer delen kapot gaan bij een gewone fiets? Of ben je het woordje "dan"vergeten? Ik fiets er nu een jaar iedere dag op zonder problemen. Als je nu op marktplaats kijkt zie je ze ook te koop staan.
  vrijdag 15 april 2016 @ 18:14:48 #11
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161450059
Die oude fietsen gebruiken NiCd batterijen, wegen veel en hebben lagere capaciteit dan de nieuwe lithium batterijen. De motor en aandrijving is minder efficient en luidruchtiger (door de tandwieloverbrenging).

Met een nieuwe batterij haal je maximaal 40 km als ik de handleiding mag geloven (https://www.gebruikershan(...)leiding-546788.html)
500 oplaadbeurten in optimale omstandigheden, enkel opladen als ie bijna helemaal leeg is, steeds volledig opladen, om de 10 a 15 beurten refreshfunctie gebruiken. Nadeel is dat je de levensduur fel verkort als je hem oplaadt wanneer ie nog niet leeg is; lastig als je 40 km wil doen maar de batteij al 2/3 leeg is: doe je 15 km met motor, 25 km zonder... Lithium batterijen daarentegen worden best bijgeladen na ieder noemenswaardig gebruik zodat je altijd met een volle batterij vertrekt.

Hangt er een beetje vanaf wat je precies wilt.
are we infinite or am I alone
pi_161450090
ik fiets gewoon op een Spartamet :7 geen gekut met half gare accus :P
pi_161455460
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:16 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik fiets gewoon op een Spartamet :7 geen gekut met half gare accus :P
Jij fietst niet, de Spartamet fietst jou.
pi_161455699
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:22 schreef vaduz het volgende:

[..]

Jij fietst niet, de Spartamet fietst jou.
Kan.. :P
pi_161456150
als ik het zo bekijk heeft het ding nog ouwe NiCD Accus.. en die zijn nogal gevoelig voor slecht ontladen / laden..

investeren in nieuwe NiCD accus zou ik niet doen. beter steek je gewoon 2 kleine (7Ah of meer voor een groter bereik) loodaccus in je fietstassen.. het aansluiten er van zou je inprincipe zelf kunnen of toch aan iemand overlaten met iets meer kennis er van..

hier vond ik nog wat info: http://hpv.popol.eu/pharos.html
pi_161456246
Er zit een Enter toets op je toetsenbord. Doe daar wat mee.
Twiddel
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:28:28 #17
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161457915
Kan ook een NiMH batterij zijn, is niet helemaal duidelijk. Die hebben weinig last van gedeeltelijke laad/ontlaadcycli, moet je niet leegrijden voor je weer oplaadt. Hogere capaciteit ook, dus haal je meer dan 40 km.

Als het NiCd is en een revisie met NiMH cellen mogelijk is dan lijkt me dat gen slechte optie, al betwijfel ik of ze dat aanbieden (gewoon zelfde type cellen vervangen is makkelijker, weten ze zeker dat elektronica en lader geschikt zijn).
pi_161458003
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:28 schreef crystal_meth het volgende:
Kan ook een NiMH batterij zijn, is niet helemaal duidelijk. Die hebben weinig last van gedeeltelijke laad/ontlaadcycli, moet je niet leegrijden voor je weer oplaadt. Hogere capaciteit ook, dus haal je meer dan 40 km.

Als het NiCd is en een revisie met NiMH cellen mogelijk is dan lijkt me dat gen slechte optie, al betwijfel ik of ze dat aanbieden (gewoon zelfde type cellen vervangen is makkelijker, weten ze zeker dat elektronica en lader geschikt zijn).
Je zou het zelfs naar lithium kunnen verbouwen.. Alleen dat wordt gewoon een dure grap
  vrijdag 15 april 2016 @ 23:10:16 #19
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161459150
De 40 km met een 120Wh batterij (24v, 5Ah NiCd) is een erg optimistische schatting btw, sommige sites zeggen dat 20Wh per mijl een realistisch cijfer is, wat neerkomt op 10 km met 120Wh...

De Pedego site geeft een cijfer van 12 tot 24 Wh per mijl, wat voor de gegeven batterij neerkomt op 8 tot 16 km.
pi_161459226
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:10 schreef crystal_meth het volgende:
De 40 km met een 120Wh batterij (24v, 5Ah NiCd) is een erg optimistische schatting btw, sommige sites zeggen dat 20Wh per mijl een realistisch cijfer is, wat neerkomt op 10 km met 120Wh...

De Pedego site geeft een cijfer van 12 tot 24 Wh per mijl, wat voor de gegeven batterij neerkomt op 8 tot 16 km.
NiCD batterijen hebben nou 1 maal een slechte prestatie tov nimh / liion ..
  vrijdag 15 april 2016 @ 23:38:19 #21
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161459975
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

NiCD batterijen hebben nou 1 maal een slechte prestatie tov nimh / liion ..
Inderdaad. Als TS de fiets voor dat soort afstanden wil gebruiken is het natuurlijk geen probleem. Maar per km is zo'n revision (als het idd NiCd is) dan niet echt goedkoop, 200¤ voor 120Wh, je hebt een NiMH revisie met twee keer die capaciteit (240Wh) voor dezelfde prijs.
pi_161460346
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:38 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Inderdaad. Als TS de fiets voor dat soort afstanden wil gebruiken is het natuurlijk geen probleem. Maar per km is zo'n revision (als het idd NiCd is) dan niet echt goedkoop, 200¤ voor 120Wh, je hebt een NiMH revisie met twee keer die capaciteit (240Wh) voor dezelfde prijs.
Precies en 2x 7Ah lood accu in de fietstas en wat bedrading heb je voor 5 tientjes ook gefixt :-) ik wist het wel :D
pi_161464739
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:51 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Precies en 2x 7Ah lood accu in de fietstas en wat bedrading heb je voor 5 tientjes ook gefixt :-) ik wist het wel :D
Op dat vlak heb ik totaal geen kennis van zaken, is dat niet moeilijk en is dit wel veilig voor een leek? Ik heb erover gegoogeld, kan hier niets over vinden.
Wat moet ik hiervoor precies aanschaffen?
pi_161466719
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:58 schreef LienepienD het volgende:

[..]

Op dat vlak heb ik totaal geen kennis van zaken, is dat niet moeilijk en is dit wel veilig voor een leek? Ik heb erover gegoogeld, kan hier niets over vinden.
Wat moet ik hiervoor precies aanschaffen?
Veilig? jahoor.. als je het goed aan elkaar zet, op een deugelijk manier. ( dus niet de beunhaas met ducttape om 2 draden aan elkaar te verbinden ).

en wat je nodig hebt? in elk geval 2 12V Accu's van een gelijk amperage, wat connectors en draad.
en natuurlijk een accu lader die geschikt is
pi_161471379
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:10 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Veilig? jahoor.. als je het goed aan elkaar zet, op een deugelijk manier. ( dus niet de beunhaas met ducttape om 2 draden aan elkaar te verbinden ).

en wat je nodig hebt? in elk geval 2 12V Accu's van een gelijk amperage, wat connectors en draad.
en natuurlijk een accu lader die geschikt is
Ik heb er op gegoogeld en kan er niks over vinden, wil jij het niet voor me doen? Uiteraard betaal ik je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')