abonnement Unibet Coolblue
pi_161259608
Ik huur nu, samen met mijn vriendin, een leuk maar klein appartement. Wij willen groter gaan wonen, maar aangezien kopen voordeliger is en meer keuze biedt dan huur, hebben mijn ouders het idee geopperd om te kijken wat er mogelijk is met een hypotheek nemen als zij garant zouden staan.

Ik heb een eigen vermogen van ca. ¤25.000 wat ik in het huis kan stoppen, mijn ouders zijn ook bereid financieel te helpen.

Belangrijk:

- Ik werk pas een half jaar en ben juist net van een fulltime contract naar een nuluren contract gegaan op eigen verzoek, zodat ik meer uren als freelancer in mijn eigen onderneming kan stoppen (dit doe ik wel al jaren, maar sinds de afgelopen maanden pas serieus). Wel een minimaal aantal uren afgesproken. Dit lijkt me voor de bank echter weinig waard.
- Mijn vriendin die nog studeert betaalt wel mee in de kosten, maar het zal verder niet op haar naam komen aangezien dit het alleen maar lastiger en mogelijk later ingewikkeld zou maken.

Mocht het nodig zijn, zou ik in mijn werkgebied morgen al weer een nieuwe voltijd baan gevonden hebben. De vraag is hoeveel waarde de bank hier aan echt.

Mijn ouders hebben een goed inkomen en een hypotheek die al redelijk afbetaald is (details zijn mij niet bekend).

We kijken naar huizen tussen de ¤100-175.000 en kan eventueel mijn eigen vermogen (25k) inleggen, tezamen met een inleg van mijn ouders (5-10k).

Wat zijn de opties voor ons? En wat zijn überhaupt onze kansen?
pi_161259831
Zijn er goede huizen voor 100K - 175K dan? In normale regio's (dus geen periferie zoals Oost-Groningen, Duitsland, of Vlagtwegge of Zeeland) krijg je voor dat bedrag slechts een 1/2-kamer appartementje in slechte staat.
pi_161260003
Dat zal je verbazen dan! ;) Eerlijkheidshalve zal het wel eerder richting de ¤175k dan ¤100k gaan, maar het gaat wel om een twee a drie kamer appartement ja (mooi, modern). In de randstad.
pi_161260016
Gewoon orienterend gesprek aanvragen bij een bank of hypotheekadviseur. Dat kost in het begin niks.

Overigens hecht een bank geen waarde aan het feit dat jij naar eigen zeggen heel makkelijk een voltijd baan kan krijgen...helaas
pi_161260154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 18:43 schreef DjMark het volgende:
Gewoon orienterend gesprek aanvragen bij een bank of hypotheekadviseur. Dat kost in het begin niks.

Overigens hecht een bank geen waarde aan het feit dat jij naar eigen zeggen heel makkelijk een voltijd baan kan krijgen...helaas
Het was ook niet letterlijk een vraag, meer een retorische vraag :P

We zullen zeker een oriënterend gesprek gaan aanvragen, was echter wel benieuwd wat de Fokkers er vooraf van zouden zeggen / verwachten. Of mogelijk andere opties konden aandragen.
  donderdag 7 april 2016 @ 18:52:02 #6
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161260227
My 2 cents... jullie zijn nog zo jong, ik zou lekker blijven huren ipv je vast te leggen.
KuikenGuppy
pi_161260232
De beste optie is proberen ergens een vast contract te bemachtigen...
Als het jou lukt om "tijdelijk" ergens vast/fulltime te kunnen werken zolang je in de procedure van de hypotheekaanvraag zit, zal de bank je inkomen meenemen in de berekening...
Ik ken alleen geen werkgevers die aan zo'n constructie mee willen werken...

Verder kunnen je ouders wel garantstaan, maar dan zullen ze flink eigen vermogen moeten hebben, maar ook dat kan een adviseur je uitleggen.
  donderdag 7 april 2016 @ 18:55:31 #8
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161260315
Overigens, wat de bank ziet:
Jongen zonder vaste inkomen, meisje zonder vaste inkomen; ik geef je heel weinig kans.
KuikenGuppy
pi_161260605
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 18:55 schreef Burdie het volgende:
Overigens, wat de bank ziet:
Jongen zonder vaste inkomen, meisje zonder vaste inkomen; ik geef je heel weinig kans.
Begrijpelijk op het eerste gezicht. Maar daarom ook dit topic om er achter te komen hoeveel verder een bank zou kijken dan dat (ik heb er geen verstand van). De bank dekt zich toch al wel aardig in als er ¤30k op een huis van ¤150k wordt ingelegd, denk ik. Daarnaast zijn de maandelijkse lasten op een hypotheek van die orde ook niet echt heel hoog. En dan een garantstelling erbij.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 19:15:33 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_161260835
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 19:07 schreef LeNick het volgende:

[..]

Begrijpelijk op het eerste gezicht. Maar daarom ook dit topic om er achter te komen hoeveel verder een bank zou kijken dan dat (ik heb er geen verstand van). De bank dekt zich toch al wel aardig in als er ¤30k op een huis van ¤150k wordt ingelegd, denk ik. Daarnaast zijn de maandelijkse lasten op een hypotheek van die orde ook niet echt heel hoog. En dan een garantstelling erbij.
Maar wat jij denkt is niet relevant. Als de bank dat risico niet aan gaat da n doen ze dat niet. Wat jij vind en allemaal mooier praat dan het is doet er dan niet toe. Als je beiden geen werk hebt dan wordt het vrijwel onmogelijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_161261076
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 18:35 schreef Rene_Froger het volgende:
Zijn er goede huizen voor 100K - 175K dan? In normale regio's (dus geen periferie zoals Oost-Groningen, Duitsland, of Vlagtwegge of Zeeland) krijg je voor dat bedrag slechts een 1/2-kamer appartementje in slechte staat.
Wat een onzin dit. Doe eens een rondje funda zou ik zeggen.
pi_161261089
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 19:07 schreef LeNick het volgende:

[..]

Begrijpelijk op het eerste gezicht. Maar daarom ook dit topic om er achter te komen hoeveel verder een bank zou kijken dan dat (ik heb er geen verstand van). De bank dekt zich toch al wel aardig in als er ¤30k op een huis van ¤150k wordt ingelegd, denk ik. Daarnaast zijn de maandelijkse lasten op een hypotheek van die orde ook niet echt heel hoog. En dan een garantstelling erbij.
Het gaat niet om het 'indekken' met eigen vermogen, maar om wat er met jullie inkomen redelijkerwijs te betalen valt aan maandelijkse hypotheeklasten. Daarvoor zijn landelijk normeringen vastgesteld en daarvoor is een min of meer gegarandeerd inkomen noodzakelijk. De flexibele uren, bonussen extraatjes en dergelijke zal een bank niet meenemen in de draagkrachtberekening, tenzij jullie middels een lange geschiedenis (2 a 3 jaar) kunnen aantonen dat de inkomsten wel enigszins structureel zijn.
Bij flexibel inkomen neemt de bank meestal het gemiddeld inkomen van de afgelopen 3 jaar, waarbij het inkomen van het laatste jaar hoger (of gelijk aan) dit gemiddelde moet zijn.

Daarnaast wil de bank het waarschijnlijk gewoon niet: Ook al loopt de bank weinig risico om de hoofdsom terug te krijgen bij eventuele gedwongen verkoop, dan nog schiet de bank er aardig bij in. Het traject van eerste betalingsherinnering tot aan de uiteindelijke gedwongen verkoop kost de bank veel manuren (dus geld) en juridische kosten. Daarnaast zitten ze er ook bij de bank niet op te wachten dat ze jou over 3 jaar op straat moeten zetten omdat je freelance niet zo van de grond komt en je op je nul-uren contract niet voldoende uren kan maken om alle rekeningen te betalen.

Maar goed, nee heb je en ja kun je krijgen. Ga een vrijblijvend eerste gesprek aan bij een aantal geldverstrekkers of een onafhankelijk adviseur en ze kunnen je aan de hand van jullie situatie een aardige indicatie geven of er mogelijkheden zijn en zo ja, hoeveel hypotheek er mogelijk is.
pi_161261361
Ok, duidelijk. :) Klinkt zeker niet onredelijk. Ben alleen benieuwd hoeveel verschil het dan maakt dat mijn ouders dus garant staan. We zullen wat afspraken gaan inplannen.
  donderdag 7 april 2016 @ 19:41:21 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_161261647
Ik kwam met googelen o.a. op een blog en een pagina van de Consumentenbond. Er zijn maar enkele banken die met garantstelling willen werken of een hypotheek bieden met je ouders samen.

Misschien ook even inlezen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_161264483
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 18:23 schreef LeNick het volgende:
Ik huur nu, samen met mijn vriendin, een leuk maar klein appartement. Wij willen groter gaan wonen, maar aangezien kopen voordeliger is en meer keuze biedt dan huur, hebben mijn ouders het idee geopperd om te kijken wat er mogelijk is met een hypotheek nemen als zij garant zouden staan.

Ik heb een eigen vermogen van ca. ¤25.000 wat ik in het huis kan stoppen, mijn ouders zijn ook bereid financieel te helpen.

Belangrijk:

- Ik werk pas een half jaar en ben juist net van een fulltime contract naar een nuluren contract gegaan op eigen verzoek, zodat ik meer uren als freelancer in mijn eigen onderneming kan stoppen (dit doe ik wel al jaren, maar sinds de afgelopen maanden pas serieus). Wel een minimaal aantal uren afgesproken. Dit lijkt me voor de bank echter weinig waard.
- Mijn vriendin die nog studeert betaalt wel mee in de kosten, maar het zal verder niet op haar naam komen aangezien dit het alleen maar lastiger en mogelijk later ingewikkeld zou maken.

Mocht het nodig zijn, zou ik in mijn werkgebied morgen al weer een nieuwe voltijd baan gevonden hebben. De vraag is hoeveel waarde de bank hier aan echt.

Mijn ouders hebben een goed inkomen en een hypotheek die al redelijk afbetaald is (details zijn mij niet bekend).

We kijken naar huizen tussen de ¤100-175.000 en kan eventueel mijn eigen vermogen (25k) inleggen, tezamen met een inleg van mijn ouders (5-10k).

Wat zijn de opties voor ons? En wat zijn überhaupt onze kansen?
Op donderdagavonden heeft de Rabobank inloopavonden, als je je recente jaaropgaven of loonspecificaties meeneemt, kunnen ze je ongeveer zeggen in welke range je geld kunt lenen voor een hypotheek. Om een idee te krijgen. Ook kun je zelf het e.e.a. al online bekijken.

Bank kijkt overigens niet naar eigen inbreng, ze kijken alleen wat er maandelijkse bij jullie binnenkomt.
  donderdag 7 april 2016 @ 22:47:58 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_161268118
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 21:10 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Op donderdagavonden heeft de Rabobank inloopavonden, als je je recente jaaropgaven of loonspecificaties meeneemt, kunnen ze je ongeveer zeggen in welke range je geld kunt lenen voor een hypotheek. Om een idee te krijgen. Ook kun je zelf het e.e.a. al online bekijken.

Bank kijkt overigens niet naar eigen inbreng, ze kijken alleen wat er maandelijkse bij jullie binnenkomt.
Wat er bij TS binnenkomt, als zijn vriendin geen mede-eigenaar gaat worden en dus ook niet verantwoordelijk gaat zijn voor de hypotheek.
En gezien TS net z'n contract heeft laten omzetten in een nul uren contract denk ik niet dat de bank erg hoge verwachtingen van z'n inkomen heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 8 april 2016 @ 17:14:42 #17
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161282771
TS is eigenlijk in de slechtst mogelijke positie om een hypotheek te krijgen :Y

Hij is niet in loondienst, én hij is nog geen freelancer met enige betrouwbare omzet. Als hij al een hypotheek kan krijgen, dan zal hij een hogere rente betalen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 8 april 2016 @ 19:50:47 #18
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_161286529
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 22:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat er bij TS binnenkomt,[b] als zijn vriendin geen mede-eigenaar gaat worden en dus ook niet verantwoordelijk gaat zijn voor de hypotheek.[\b]
En gezien TS net z'n contract heeft laten omzetten in een nul uren contract denk ik niet dat de bank erg hoge verwachtingen van z'n inkomen heeft.
Onjuist.
Je kan wel debiteur/schuldenaar zijn voor de hypothecaire geldlening zonder zelf (deels) eigenaar te zijn van het onderpand. Of je dat moet willen, en of dat in dit geval wat uit zou maken (vriendin is toch student) is de vraag. Maar het KAN zeker.
klerkje
  vrijdag 8 april 2016 @ 21:29:53 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_161290062
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 19:50 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Onjuist.
Je kan wel debiteur/schuldenaar zijn voor de hypothecaire geldlening zonder zelf (deels) eigenaar te zijn van het onderpand. Of je dat moet willen, en of dat in dit geval wat uit zou maken (vriendin is toch student) is de vraag. Maar het KAN zeker.
Al even afgezien van het feit dat ze nagenoeg geen inkomen heeft, lijkt het me sterk dat ze hoofdelijk verantwoordelijk wil zijn voor een hypotheek op een huis waar ze niet (deels) eigenaar van is....
Bij het garantstaan van de ouders zou idd sprake kunnen zijn van zo'n verantwoordelijkheid zonder eigenaar te zijn, maar TS wil niet samen (met zijn vriendin) kopen cq samen een hypotheek nemen, dus haar inkomen doet er voor de bank ook niet toe, al verdient ze ¤ 5.000 netto per maand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_161291993
Garantstelling....vergeet het maar.
Is maar 1 hypotheekverstrekker die dat doet en iedere keer gooit ie zoveel moeilijkheden op dat je beter een jaar of twee flink kan sparen.
Heb je alles voor elkaar dan is er weer iets wat aangepast moet worden.

En het is niet eventueel je spaargeld inleggen, nee je moet al je spaargeld eerst inleggen.
Als de bank meegaat, dan gaat ie alleen mee als het risico zo klein mogelijk is.
Ofwel iedere cent die je hebt moet je ook inleggen.
Geld om op te knappen heb je dus niet.
pi_161297112
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 18:52 schreef Burdie het volgende:
My 2 cents... jullie zijn nog zo jong, ik zou lekker blijven huren ipv je vast te leggen.
Dit. Huren geeft je veel meer flexibiliteit. Het laat je toe om vandaag op morgen, een baan aan te nemen in het buitenland, je vriendin het huis uit te schoppen, etc.
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:00:31 #22
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_161301384
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 21:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Al even afgezien van het feit dat ze nagenoeg geen inkomen heeft, lijkt het me sterk dat ze hoofdelijk verantwoordelijk wil zijn voor een hypotheek op een huis waar ze niet (deels) eigenaar van is....
Bij het garantstaan van de ouders zou idd sprake kunnen zijn van zo'n verantwoordelijkheid zonder eigenaar te zijn, maar TS wil niet samen (met zijn vriendin) kopen cq samen een hypotheek nemen, dus haar inkomen doet er voor de bank ook niet toe, al verdient ze ¤ 5.000 netto per maand.
Klopt, maar dat zeg ik toch. Ik wilde alleen maar aangeven dat je echt niet de eigenaar hoeft te zijn om de schuld aan te gaan.
Andersom zal de eigenaar altijd mee moeten werken, of hij nou aansprakelijk is voor de schuld of niet. Dus wellicht dat ouders nog een tweede hypotheek (ook) op hun huis kunnen zetten. Lenen zij dat geld weer door aan TS. Tja of dat de bedoeling is? Of het verstandig is? Tja, ik zou het niet doen, maar goed.
klerkje
  maandag 11 april 2016 @ 23:50:37 #23
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_161365735
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 18:52 schreef DjMark het volgende:
De beste optie is proberen ergens een vast contract te bemachtigen...
Als het jou lukt om "tijdelijk" ergens vast/fulltime te kunnen werken zolang je in de procedure van de hypotheekaanvraag zit, zal de bank je inkomen meenemen in de berekening...
Ik ken alleen geen werkgevers die aan zo'n constructie mee willen werken...

Verder kunnen je ouders wel garantstaan, maar dan zullen ze flink eigen vermogen moeten hebben, maar ook dat kan een adviseur je uitleggen.
<offtopic>
Ze bestaan! Mijn broer werkte er dan al wel zes jaar op zaterdag maar heeft een fulltime contract voor onbepaalde tijd gekregen bij dat bedrijf zodat hij eerder zijn huis kon kopen. Hij moest een maand of 3 wachten voordat zijn andere werk in zou gaan. </offtopic>
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')