abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161281283
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:22 schreef Haushofer het volgende:

Dan heb je een heel beroerd beeld van wetenschap. We zullen wrs ook nooit onze geschiedenis direct waarnemen, de vorming van continenten, de vorming van sterren en planeten, etc. etc. etc. Allemaal geen wetenschap, volgens jou?

Want geschiedenis is een wetenschappelijke theorie? Dacht het niet he |:(
Dus gaat daar niet op he....
pi_161282047
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 13:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat kun je lezen in de bijbel :P
:D
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_161282957
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:56 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Want geschiedenis is een wetenschappelijke theorie? Dacht het niet he |:(
Dus gaat daar niet op he....
https://www.quora.com/Is-history-a-science-Why
  zaterdag 9 april 2016 @ 16:53:50 #29
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_161305995
Kan iemand van de wetenschappers hier uitleggen waarom voor +/- 20 jaar tot 1948 de lichtsnelheid overal over de hele wereld een paar km/s lager lag en als dusdanig ook vastgelegd werd in de wetenschappelijke boeken van toen? Het antwoord bepaalt of je een echte wetenschapper bent of een 'science is god' persoon ;).

Kwam erop nadat ik deze video zag:
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zaterdag 9 april 2016 @ 17:47:17 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161307348
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 16:53 schreef Maanvis het volgende:
Kan iemand van de wetenschappers hier uitleggen waarom voor +/- 20 jaar tot 1948 de lichtsnelheid overal over de hele wereld een paar km/s lager lag en als dusdanig ook vastgelegd werd in de wetenschappelijke boeken van toen? Het antwoord bepaalt of je een echte wetenschapper bent of een 'science is god' persoon ;).

Lichtsnelheid door lucht VS vacuum?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_161307929
edit: ietsjes te flauw :)
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
  zaterdag 9 april 2016 @ 19:09:05 #32
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161309237
quote:
After due diligence, including a survey of published scientific research and recommendations from our Science Board and our community, we have decided that Graham Hancock’s and Rupert Sheldrake’s talks from TEDxWhitechapel should be removed from distribution on the TEDx YouTube channel.

We’re not censoring the talks. Instead we’re placing them here, where they can be framed to highlight both their provocative ideas and the factual problems with their arguments. See both talks after the jump.

All talks on the TEDxTalks channel represent the opinion of the speaker, not of TED or TEDx, but we feel a responsibility not to provide a platform for talks which appear to have crossed the line into pseudoscience.
http://blog.ted.com/open-(...)nd-rupert-sheldrake/

Vandaar "banned". :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 9 april 2016 @ 19:15:36 #33
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_161309409
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 16:53 schreef Maanvis het volgende:

Dit komt door een foutieve bepaling van de foutenmarges op de waarde van de lichtsnelheid in de publicaties van toen. Zie ook: https://www.cmu.edu/dietr(...)ff-AmJPhysics-86.pdf.
  zaterdag 9 april 2016 @ 22:06:02 #34
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161315291
Zijn 'tien dogma's in de wetenschap' zou ik eerder omschrijven als tien stromannen. :o

Wat een tenenkrommend slechte presentatie. Kan me voorstellen dat TED het verwijdert.
pi_161316982
Ik heb hier een heel interessante video.

zondag 10 april 2016 @ 01:49:18 #36
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_161320727
Jammer dat in de OP de link naar deel 1 ontbreekt.
Voor wie het nog wil nalezen:
W&T / Hoe is oerknal theorie geloofwaardiger dan God?

Lees ook eens deze post, over de vraag: what happened before the big bang?

Het mooie is dat er elk jaar nieuwe ontdekkingen worden gedaan in de wetenschap, dus de sluitende verklaring steeds meer vordert.
Zo zijn in de afgelopen 130 jaar al 3 van de 4 natuurkrachten gebundeld geraakt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_van_alles)
Alleen de zwaartekracht moet nog met het standaardmodel verenigd worden.
Hiervoor wordt er in 2019 een zwaartekrachtgolvendetector gelanceerd in de ruimte.
En vergeet het CERN niet, die pas nog het Higgs-Boson deeltje vond.

God hoeft maar 1 ding te doen om het tegenbewijs te leveren.. helaas hij onderneemt nooit actie.
De wetenschap bouwt op, over enkele tientallen jaren kan alles verklaard worden.
Religie? staat stil, zal ook nooit enige verandering in komen.
Snap niet dat mensen nog steed in een oppergod geloven..
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  zondag 10 april 2016 @ 02:26:52 #37
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_161321107
Ook een mooi stukje van Neil Tyson over God vanaf 7:59:
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_161333983
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 22:58 schreef polderturk het volgende:
Ik heb hier een heel interessante video.

Kun je ook kort uiteenzetten wat de docu precies beweert?
pi_161335536
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 19:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kun je ook kort uiteenzetten wat de docu precies beweert?
Er komen verschillende natuurkundigen en een theoloog aan het woord. Ze hebben het over de Big Bang en dat het universum zoals we hem kennen niet bestaan zou hebben als de expansiesnelheid een quintiljoenste sneller of trager was geweest. Volgens de theoloog is dit bewijs dat er een hogere macht is. Volgens de natuurkundigen zijn er echter triljoenen universa in het multiversum waardoor ons universum een van de vele mogelijkheden is. Ook hebben ze het over de vele dimensies in de snaartheorie. Vanuit een tweedimensionale wereld zou iemand ons niet kunnen zien, maar wij kunnen hun vanuit de derde dimensie wel zien. Zo zou iemand uit een hogere dimensie ons wel kunnen zien, maar wij hun niet. Een creator zou in die hogere dimensie kunnen leven etc. Hele interessante docu. O.a. Alex Filipenko komt aan het woord.
  zondag 10 april 2016 @ 20:33:13 #40
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161335720
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2016 20:28 schreef polderturk het volgende:

[..]

Er komen verschillende natuurkundigen en een theoloog aan het woord. Ze hebben het over de Big Bang en dat het universum zoals we hem kennen niet bestaan zou hebben als de expansiesnelheid een quintiljoenste sneller of trager was geweest. Volgens de theoloog is dit bewijs dat er een hogere macht is.
Er vanuitgaande dat dat klopt... (wat nog maar zeer de vraag is trouwens), ik zie niet hoe het 1 logisch volgt uit het ander. Hoe kom je van "onwaarschijnlijk" naar "hogere macht"?

Dat is standaard iets dat ontbreekt bij dit argument.

De meer algemene vorm is: "dit (willekeurig verschijnsel of fenomeen) is heel onwaarschijnlijk en ik kan het niet verklaren" --> "daarom <vul gewenste verklaring in>".

Wat gewoon een denkfout is. Je zult dan toch moeten laten zien hoe het verschijnsel (in dit geval het bestaan van de kosmos) logisch en specifiek leidt tot de conclusie (in dit geval een hogere macht).

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 10-04-2016 20:38:32 ]
pi_161337853
quote:

[..]

Er komen verschillende natuurkundigen en een theoloog aan het woord. Ze hebben het over de Big Bang en dat het universum zoals we hem kennen niet bestaan zou hebben als de expansiesnelheid een quintiljoenste sneller of trager was geweest. Volgens de theoloog is dit bewijs dat er een hogere macht is. Volgens de natuurkundigen zijn er echter triljoenen universa in het multiversum waardoor ons universum een van de vele mogelijkheden is. Ook hebben ze het over de vele dimensies in de snaartheorie. Vanuit een tweedimensionale wereld zou iemand ons niet kunnen zien, maar wij kunnen hun vanuit de derde dimensie wel zien. Zo zou iemand uit een hogere dimensie ons wel kunnen zien, maar wij hun niet. Een creator zou in die hogere dimensie kunnen leven etc. Hele interessante docu. O.a. Alex Filipenko komt aan het woord.
Ah, het bekende finetune-argument. Zie b.v.

http://www.colorado.edu/philosophy/vstenger/Cosmo/FineTune.pdf

en hier,

F&L / Wetenschap en religie II

Ga ik ook uitvoerig in m'n eigen schrijfsel behandelen :P
pi_161369111
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 21:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ah, het bekende finetune-argument. Zie b.v.

http://www.colorado.edu/philosophy/vstenger/Cosmo/FineTune.pdf

en hier,

F&L / Wetenschap en religie II

Ga ik ook uitvoerig in m'n eigen schrijfsel behandelen :P
Het is ook niet mijn mening :)

Ik vind het een interessante video. Ze hebben het er ook over dat ze de Big Bang in het klein kunnen nabootsen in de LHC.

Daar hebben ze wel een punt. Twee protonen met een massa van ongeveer 1 GeV/c^2 worden tegen elkaar geknald met grote snelheid. Dan ontstaan er o.a. W bosonen met een massa van 80 GeV/c^2 en Higgs bosonen met een massa van 125 GeV/c^2. Je creëert dus deeltjes die geen onderdeel waren van de protonen zelf en ook nog eens veel meer massa hebben. Misschien zou je zelfs een heel universum kunnen creëren door twee protonen met gigantische snelheid (heeeeeeel dicht bij de lichtsnelheid) tegen elkaar aan te laten botsen. Het waarneembare universum heeft een massa van 10^53 kg. Je zou de protonen dan een energie van 10^70 J mee moeten geven. Met onderstaande formule kunnen we dan de snelheid van de protonen berekenen.

ik kom uit op ongeveer v = (1-10^-90)*c = 0,999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999*c

Als je met die snelheid twee protonen tegen elkaar aan laat knallen zou je weleens een universum kunnen creëren. Het universum zal dan wel een lading van +2 hebben. De vraag is natuurlijk waar halen we zo een versneller en de energie vandaan :)

[ Bericht 0% gewijzigd door polderturk op 12-04-2016 10:11:21 ]
  dinsdag 12 april 2016 @ 10:48:30 #43
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_161369808
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 16:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Klopt. Ik keek gister toevallig een aflevering Cosmos, en wat m'n verbazing schetste was dat Tyson eerst de notie van het waarneembare universum uitlegt, en vervolgens een paar minuten later claimt dat bij de oerknal het hele universum ontstond. Maar bij de oerknal ontstond het waarneembare universum. Het idee dat ruimte en tijd "ontstonden" bij de oerknal is dus in het geval van een oneindig groot universum niet waar: het waarneembare universum bevond zich, wanneer je in de klassieke theorie naar T=0 extrapoleert, in een singulariteit.

Dat is ook de reden waarom ik hier zo'n mierenneuker ben: dit onderwerp is van zichzelf al verwarrend, dus laten we het niet moeilijker maken dan het al is.
:@ Weer wat nieuws geleerd.

Als het heelal eindig is, ontstonden ruimte en tijd bij de oerklan.
Als het heelal oneindig is, ontstont alleen het waarneembare universum.

:?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  dinsdag 12 april 2016 @ 11:34:04 #44
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161370566
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:48 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Als het heelal oneindig is, ontstont alleen het waarneembare universum.

"Oerknal" vind ik sowieso een ongelukkige term omdat het bij bijna iedereen een beeld oproept van een bolvormige explosie in een lege ruimte. Het leidt tot heel veel misverstanden en onbegrip.
  dinsdag 12 april 2016 @ 11:38:50 #45
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_161370657
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 11:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Oerknal" vind ik sowieso een ongelukkige term omdat het bij bijna iedereen een beeld oproept van een bolvormige explosie in een lege ruimte. Het leidt tot heel veel misverstanden en onbegrip.
Het kán een grofweg bolvormige, op 1 punt gelocaliseerde, explosie-achtige expansie zijn geweest met een eindige hoeveelheid materie.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 april 2016 @ 11:41:25 #46
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161370726
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 11:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het kán een grofweg bolvormige, op 1 punt gelocaliseerde, explosie-achtige expansie zijn geweest met een eindige hoeveelheid materie.
Hoe kan iets gelocaliseerd zijn in een ruimte die (nog) niet bestaat? :)
  dinsdag 12 april 2016 @ 13:37:56 #47
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_161373119
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kan iets gelocaliseerd zijn in een ruimte die (nog) niet bestaat? :)
Met gelocaliseerd bedoel ik 'met een volume kleiner dan een atoom'. Beetje ongelukkig verwoord, dat geef ik toe.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_161373611
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:48 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Als het heelal oneindig is, ontstond alleen het waarneembare universum.

Ja. Maar in beide gevallen heb je te maken met een beginsingulariteit. In het geval van een oneindig universum kun je zo'n beginsingulariteit opvatten als die van een zwart gat.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:17:38 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161373960
quote:

[..]

Er komen verschillende natuurkundigen en een theoloog aan het woord.
Een theoloog uitspraken laten doen over het universum, sure, als ik kiespijn heb ga ik ook naar een kapper, en voor een design van een wolkenkrabber vraag ik een acteur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_161374417
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een theoloog uitspraken laten doen over het universum, sure, als ik kiespijn heb ga ik ook naar een kapper, en voor een design van een wolkenkrabber vraag ik een acteur.
Hij (Robert Spitzer) lijkt er wel verstand van te hebben. In zijn opleidingen komt natuurkunde niet voor. Hij heeft wel wat boeken en artikelen geschreven over het onderwerp. Misschien dat ze hem daarom gevraagd hebben.

Education[edit]

Spitzer received the degree Bachelor of Business Administration, with a focus on Public Accounting and Finance (magna cum laude) from Gonzaga University in 1974. He then received a master's degree in Philosophy from St. Louis University (magna cum laude) in 1978, a Master of Divinity degree from the Gregorian University in Rome (summa cum laude) in 1983, a Master of Theology degree in Scripture from the Weston School, now the Boston College School of Theology and Ministry, in Cambridge, Massachusetts, (summa cum laude) in 1984, and a Doctor of Philosophy from the Catholic University of America in Washington, DC (summa cum laude) in 1988. His dissertation, under Paul Weiss, is entitled A Study of Objectively Real Time.

Books
The Spirit of Leadership: Optimizing Creativity and Change in Organizations (Provo, Utah: Executive Excellence Publishers, June 2000).
Healing the Culture: A Commonsense Philosophy of Happiness, Freedom, and the Life Issues (San Francisco: Ignatius Press, October 2000).
Five Pillars of the Spiritual Life: A Practical Guide for Active People (San Francisco: Ignatius Press, 2008)
New Proofs for the Existence of God: Contributions of Contemporary Physics and Philosophy (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2010)
Ten Universal Principles: A Brief Philosophy of the Life Issues (San Francisco; Ignatius Press, 2010)

Articles
Proofs for the Existence of God Part I: A Metaphysical Argument (International Philosophical Quarterly, Vol 41:2--June 2001) pp 162–186.
Proofs for the Existence of God Part II: (A Cosmological Argument and a Lonerganian Argument) (International Philosophical Quarterly, Vol 41:3--Sept 2001) pp 305–331.
Indications of Creation in Contemporary Big Bang Cosmology. (Philosophy in Science, Vol 10, 2003, pp 35–106.)
Definitions of Real Time and Ultimate Reality (Journal of Ultimate Reality and Meaning, Vol 23:3--Sept 2000) pp 260–276, for which he received the section editors’ award for the best article between 1999–2001
Indications of Creation in Contemporary Astrophysics (Journal of Ultimate Reality and Meaning, Vol 24:3-Sept 2001) pp. 1–50.
Indications of Supernatural Design in Big Bang Cosmology (Journal of Ultimate Reality and Meaning, Vol 27:4) pp 265–287
Getting to the Heart of Ethics (Journal of Business and Professional Ethics, Vol 25:1, Spring 2006)

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Spitzer_(priest)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')