abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161179164
Hallo iedereen!

Op het moment zit ik in het eerste jaar van een HBO opleiding. Toen ik vorig jaar voor de opleiding koos had ik al niet echt een idee van wat ik wilde gaan studeren. En achteraf gezien heb ik er veel spijt van dat ik deze opleiding gekozen heb.
Nu ben ik dus aan het kijken naar mogelijke alternatieven, op hbo niveau zie ik niet veel studies zitten. Wel leek het mij wat om geschiedenis op de universiteut te gaan studeren.

Er is alleen een probleem.. Ik heb alleen een havo-diploma, waarmee je dus niet naar de universiteit kunt.

De mogelijkheid die mij nu het meest aanspreekt is dus om via de vavo alsnog een vwo-diploma te halen, dit zou ik het dan het liefst binnen één jaar doen. Maar ik vraag me dus af of er misschien mensen zijn die zijn/haar ervaringen zouden willen delen over vavo vwo in 1 jaar, of het echt erg pittig is, mogelijke aanvullende eisen etc.. Ik heb er echt wel de motivatie voor, maar ik zou nu wel graag willen weten hoe het hele vavo traject in zijn werk gaat.

Alvast bedankt voor de moeite! :)
pi_161179346
Bij geschiedenis word je ook toegelaten met alleen een hbo propedeuse (richting maakt niks uit) dus waarom doe je dat niet gewoon?
pi_161180206
Hbo is met kleine letters. Verder met je P mag je gewoon uni doen hoor
pi_161180575
Ik weet niet hoe snel en goed je kunt leren, maar ik vond vwo wel een stuk lastiger dan havo. Ik deed het niet via de vavo, maar via de middelbare. Ook niet in één jaar dus.
pi_161189912
Ik denk dat je beter je p kunt halen, met vwo ben je weer 2 jaar verder (of 1 maar is erg pittig). Voor de universiteit kun je een toelatingstoets doen maar dan moet je wel 21 of ouder zijn. Verder is het een kwestie van je p halen of alsnog vwo doen en dan naar de universiteit. De vraag is natuurlijk of je zin hebt in nog een jaar school, dus ik zou eerder aanraden je p te gaan halen. Aangezien je toch al bezig bent lijkt mij dit de snelste route naar de universiteit.
  dinsdag 5 april 2016 @ 11:39:26 #6
400192 Broodje_Koe
Lekker belangrijk!
pi_161191597
Dat hangt ervan af welke universitaire opleiding je wilt gaan doen. Bij opleidingen als geneeskunde etc. kun je echt niet aankomen met alleen een propedeuse. Het verschilt dus per opleiding wat de toelatingseisen zijn.
pi_161202535
Een vol examenpakket doen op het vwo in een jaar... Je mag je hele leeslijst overdoen en een nieuw profielwerkstuk opzetten. Je sociale leven moet op een laag pitje en je zit van 9 tot 5 op school. Je moet het er maar voor over hebben.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_161203402
Bedankt voor de reacties iedereen, maar ik was vooral benieuwd naar reacties van mensen die daadwerkelijk deze route afgelegd hebben! Ik ben mij er bewust van dat ik via een hbo-p ook naar de uni kan, ik heb wel gehoord dat de overstap van het hbo naar wo als zeer pittig ervaren wordt.. Ook hier ben ik benieuwd naar ervaringen van andere mensen! :)
pi_161203588
quote:
10s.gif Op maandag 4 april 2016 21:47 schreef tailfox het volgende:
Hbo is met kleine letters. Verder met je P mag je gewoon uni doen hoor
Nee, universiteiten kunnen je gewoon weigeren.
pi_161205327
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:05 schreef Longcat. het volgende:

[..]

Nee, universiteiten kunnen je gewoon weigeren.
Voor geschiedenis ben je bij de meeste gewoon welkom met alleen je P, bij technische opleidingen ligt dit natuurlijk anders ;)
pi_161209725
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:01 schreef Seastem het volgende:

[..]

Voor geschiedenis ben je bij de meeste gewoon welkom met alleen je P, bij technische opleidingen ligt dit natuurlijk anders ;)
Ja, daarom zeg ik kunnen :) !
  woensdag 6 april 2016 @ 02:23:28 #12
336455 Mr.Meneer
Zeg maar gewoon meneer.
pi_161213821
Ik heb afgelopen jaar na de havo mijn vwo in één jaar gehaald op het sprintlyceum in Zwolle. De switch van havo/hbo naar vwo was even slikken, maar de moeilijkheidsgraad zit vooral in de hoeveelheid stof die je in korte tijd moet verwerken. Wat je normaal in één jaar doet, doe je nu in één blok. Plus de gehele boekenlijst en profielwerkstuk, maar geen onzinvakken als gym, ckv e.d.

Als je iets wil gaan studeren waar cijfers voor toelating belangrijk zijn, kan ik je dit afraden, maar dat is voor geschiedenis niet het geval. De focus ligt op het erin rammen van de stof, niet op cijfers.

Al met al heb ik een jaar hard moeten werken (08:30-16:30 op school), maar heb het wel nipt gehaald en ik kan je wel zeggen dat het vergeleken met een p van het hbo een veel betere voorbereiding is voor de universiteit.
Het einde van de wereld is de schuld van:...................
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')